Aanschaf en bouw van een Prusa i3 single sheet printer

Discussie in '3D Printen' gestart door Garnaal, 3 dec 2013.

  1. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Een mooi subforum, en ik denk dat 3d printen de modelbouw HEEL veel te bieden heeft. Alleen is er helaas weinig complete en nederlandstalige informative te vinden voor diegenen die niet rond de 500 euro willen uitgeven aan een complete kit.

    Daarom zal ik in dit draadje de aanschaf, het bouwen en in gebruik nemen van een Prusa i3 single sheet alu frame 3d printer beschrijven.

    De situatie is nu dat ik alles aangeschaft en betaald heb, maar zit te wachten tot het geleverd wordt.


    Dit wordt dus een prusa i3 single sheet aluminium, max printgrootte ongeveer 20x20x18 (cm), met LCD scherm en SD kaart lezer. Het nut daarvan is dat de printer stand-alone kan printen, je zet je gcode bestanden op een SD kaart en de printer kan aan de slag, zonder dat er nog een computer aan hoeft te hangen.

    Dit apparaat dus:
    [​IMG]

    Alleen dan nog met LCD en auto bed leveling, een andere printkop en zwarte geprinte delen ipv wit.

    Hier al een beetje een 'bouw manual'
    Aanschaf
    Onderdelen; Electronica
    Onderdelen; Stappenmotoren
    Onderdelen; Frame, printed parts, etc

    Software installatie en configuratie

    Installatie IDE/Firmware
    config.h - deel 1
    installatie tools en utilities

    Bouwstappen

    Hot-end
    Heated bed
    machine

    Links

    http://botbuilder.net/documentation/
    http://reprap.org/wiki/Prusa_i3_Build_Manual#BOM
    http://reprap.org/wiki/Printrun
    10.3 Python Environment Installation - Reprap Prusa Mendel Computer Setup - Nextday Reprap | Next Day Reprap
    http://www.nextdayreprap.co.uk/reprap-downloads/
    http://www.repetier.com/

    Ik probeer dit draadje zo te houden dat in deze openingspost links naar alle 'tutorial-posts' staan. Soms zul je daarin nog wel vragen/antwoorden vinden aan/voor andere gebruikers, ik probeer echter de discussie en het bouwverslag gescheiden te houden, zodat het als naslagwerk ook nuttig is, en mensen niet 30 pagina's postings hoeven door te nemen ;)

    ...
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  2. Burp

    Burp Administrator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.076
    Locatie:
    Zaandam
    Beste Garnaal,

    Welkom op dit forum. Het is wel zo netjes om niet zomaar met de deur in huis te vallen maar je even voor te stellen. Of ben je reeds een bekende hier?
     
  3. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Aanschaf

    Voor een complete printer, met alle extra opties (LCD scherm, SDRams, etc) was ik in totaal 344 euro kwijt. Dit is een complete set, met uitsluiting van het glasplaatje wat op het 'heated bed' moet.

    De uitbater van www.gadgets3d.com zet zijn spullen ook in veilingen op ebay. Hier heb ik hun 'mega set' gescoord voor 104 euro, inclusief verzenden. Het kan nog zijn dat hier nog invoerrechten bijkomen.

    De set:
    RAMPS 1.4 MEGA SET
    De verkoper (hij zet regelmatig deze sets als veiling te koop):
    fabster3d on eBay

    Vervolgens had www.3dprinters-shop.com (spaans bedrijf) een aanbieding mbt. het alu frame en de printed parts:
    Kit partes impresas Prusa i3 + Marco de aluminio - 3D Printers-shop

    Bij hem heb ik eveneens de 'rods' gekocht, zowel de 'smooth' als de 'threaded', en een complete set met bouten/moeren/lagers/hobbed bolt/ringen/etc. In totaal was ik hiervoor, inclusief verzenden, 180 euro aan kwijt. Dit komt uit spanje, dus geen invoerrechten, misschien kan de sint het nog meenemen op de boot.

    De stappenmotoren heb ik als 'set van vijf' op ebay gekocht van de uitbater van www.reprapworld.com, verkoper:
    tijnekind on eBay

    Dit komt uit Nederland, dus wederom geen douane.

    Het enige wat nog ontbreekt, is filament. Dat is goed verkrijgbaar via diverse bronnen, reken op ongeveer ~25 euro voor een kilo filament (ABS of PLA), inclusief verzenden. Daar kun je al een heleboel van printen.

    Eerder gebruikte men 'kapton tape' of 'blauwe tape van de action' op het glazen plaatje op het heated bed, om te zorgen dat het object blijft plakken tijdens het printen, maar tegenwoordig heeft men ontdekt dat haarlak 'extra strong' net zulke goede, of zelfs betere, resultaten geeft. Scheelt weer een 20 euro op het geheel.

    Uiteindelijk ga ik de printer uitbreiden met 'automatic bed leveling', dit kost nog een setje zelf te printen onderdelen en een 9 grams servo.

    Nu is het wachten tot e.e.a. ontvangen is, en dan zal ik dit draadje gaan updaten met foto's, uitleg, enzovoort.
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2013
  4. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Interessant, ben benieuwd wat het resultaat zal zijn.
    En ik ga in iedergeval blij zijn met je verslag.

    groeten,
    Cor
     
  5. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Wat zou je dan nog meer nodig hebben om er een dubbele kop van te maken?
    Zodanig dat je "ondersteunend materiaal" kunt printen?
     
  6. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Een dual extruder (zelf te printen onderdeel), een printkop, een stappenmotor en een driver ervoor. En natuurlijk andere instellingen in de software.

    Bij mijn weten heeft een 2e printkop niets met 'ondersteunend materiaal' te maken. Het gaat zuiver om dat je dan meer kleuren kunt printen, meer niet.

    [media=youtube]Ca-XfL2IUWs[/media]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Hoe print je dan overkoepelende onderdelen?
    Da's dan toch met zo'n "in water oplosbare" filament?
    En dat wordt toch geprint via de tweede extruder?
    Wellicht mis ik iets... ;)
     
  8. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Ik snap even niet wat je bedoelt met overkoepelende onderdelen. Ik gok dat je het over 'bridging' hebt, de capaciteit van een printer om in 'thin air' te printen zonder ondergrond.

    Vergeet niet dat je in feite laagjes bouwt van plastic draden. Die draden hebben stevigheid, belastbaarheid, ook al zijn ze gesmolten. Je kunt dus een 'gat' overbruggen door van die eigenschappen gebruik te maken.

    Hier een i3 die een gat van 9cm overbrugt:
    EdW8cuqOwk4[/media] I3 Bridge 90mm - YouTube

    Op ongeveer 3:10 zie je hoe de printer 'magisch' een draad trekt van 1 pilaar naar een andere, midden in de lucht.

    Soms moet je wel steuntjes printen voor bepaalde constructies, maar dat is dan gewoon hetzelfde materiaal en moet je er af snijden/vijlen/etc.

    Op zich zou je inderdaad met een dual extruder ook 1 kop met ABS kunnen gebruiken en 1 kop met een oplosbaar filament, om zo wat jij dus 'ondersteunend materiaal' te kunnen printen, maar voor zover ik weet wordt dat niet of nauwelijks gedaan en is dat ook niet waarom sommige mensen een 2e extruder willen; dat gaat zuiver om kleuren.

    Het is ook een kwestie van hoe je e.e.a. tekent en uit gaat voeren. Bv. ipv een onderdeel in 1 keer te printen, kun je het ook splitsen in meerdere onderdelen. Of bv. 'op de kop' printen, of zijwaarts, om bepaalde moelijke overbruggingen te voorkomen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  9. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Ik bedoelde inderdaad zo'n overbrugging.
    Ik wist niet dat dat kon zonder een ondersteuning eronder.
    Dus met één kop heb je eigenlijk genoeg.
    Voor de kleuren zou ik het alvast niet doen...
     
  10. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    "Bridging" lukt alleen als je tussen twee bestaande structuren een draad kunt trekken. Mijn printer lukt dat, afhankelijk van het gekozen materiaal, over een centimeter of 8. Als je echt "in de lucht" wilt printen (overhang), zul je bij steile hoeken inderdaad "support" moeten opbouwen. Tot voor kort bestond er nog geen goed oplosbaar filament, en er zijn ook nog niet zoveel mensen met een dual extruder printer, dus de ondersteuning ervoor is nog niet zo groot. Maar het is inmiddels al wel mogelijk om oplosbaar support te printen.
     
  11. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Onderdelen; stappenmotoren

    Het is inderdaad onmogelijk om bv. een recht uitstekend iets aan iets te printen, als je dat 'in de lucht' wilt printen. In de meeste gevallen is dit echter op te lossen door te draaien, of in 2 delen te printen.

    Zoals ik ook al aangaf en Micropuller bevestigd, kun je wel ondersteunende structuren printen met oplosbaar filament, maar volgens mij wordt dat amper tot niet gebruikt en staat het nog in de kinderschoenen. Ik heb er zelf geen ervaring mee in elk geval. De meeste dual extruders die je ziet op internet, is zuiver vanwege kleuren.

    In dit project is de eerste bestelling binnen, weinig spannend nog, de 5 stappenmotoren.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 9 dec 2013
  12. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Kun je nog even de aankoopprijzen specifiëren?
    Ik kom slechts aan zo'n 270 euro... (electronica, hardware kit, draadstangen, geleidingsstangen)
    Wat ben ik vergeten? :robot:
     
  13. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    De stappenmotoren?

    Ik heb:

    1) electronica (full ramps kit inc hotend, belt, cables, etc): euro 104
    2) hardware kit/printed parts/draadstangen/geleidestangen/nuts/bolts/bearings/washers: 180 euro
    3) stappenmotoren: 60 euro

    Dat brengt het geheel dus op EUR 344, inclusief verzendkosten. Zonder verzendkosten komt deze printer onder de 300 euro, maar ik vind het niet realistisch daarmee te schermen, omdat het in NL zo goed als onmogelijk is het zonder verzendkosten te krijgen. Ik wil graag een realistisch beeld schetsen.

    Daarnaast heb ik inmiddels ook besteld:

    1) filament, zwart, 1kg abs 3mm
    2) x-as connectoren metaal (zijn upgrades, niet perse nodig)
    3) veertjes voor bed en extruder (reserve)
    4) 2x kapton sticker 20x20cm. In principe niet nodig, maar mocht het met haarlak niet lukken, dan heb ik ze alvast

    Daar was ik in totaal 45 euro voor kwijt, inc verzenden. 1kg filament zal je op zo'n 24 euro komen te staan, inc verzending.

    Hoe dan ook, ik vermoed dus dat je de stappenmotoren vergeten bent. Die zitten niet in de ebay kit.
     
  14. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Ik moet nog eens de hardware van punt 2 overlopen, daar kom ik niet op 180 euro uit.
    Heb je van die hardware trouwens een detailleerde lijst? (scan of pdf ofzo?)
    Want dat lijkt wel een kluwen om dat allemaal te tellen op een foto... ;)

    De electronica uit punt 1, hoe heb je die precies gescoord? Want op eBay is de vraagprijs gevoelig hoger.

    Al een tijdje ben ik zot van cnc routers en alles wat erbij komt kijken. Schitterend wat je er allemaal mee kan maken en de oplossingen die het biedt.
    Alleen kosten ze toch heel wat, onder de 2000 euro moet je er niet aan beginnen.
    Ook voor het 3d printen heb ik heel wat ideeën en kan het een oplossing bieden voor heel wat problemen.
    Daarom ga ik waarschijnlijk ook zo'n Prusa i3 bouwen! :D
     
  15. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Hier de BOM (bill of materials) en een bouwbeschrijving: Documentation | BotBuilder
    Veel info is ook te vinden op de reprap wiki site: http://reprap.org/wiki/Prusa_i3_Build_Manual#BOM

    Losse onderdelen kun je overal vandaan halen, maar voor een eerste printer zou ik toch een kit willen adviseren. Gewoon, omdat je als beginner anders veel kleine dingetjes gaat vergeten (tenzij je je enorm goed inleest) Bovendien scheelt het verzendkosten.
    Ik heb al veel mensen horen beweren dat je voor een paar honderd Euro een 3D printer zou kunnen bouwen. Gek genoeg ben ik nog nooit iemand tegengekomen die het ook werkelijk gelukt is om binnen een dergelijk budget een goed werkende printer samen te stellen...
     
  16. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Thx voor het advies en de links Mircopuller.
    Hier kan ik wat mee.
    Ik volg dit draadje verder op en ben benieuwd naar het eindresultaat.
     
  17. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Wat betreft de electronica-kit, ik link in de eerste post de verkoper op ebay. Deze zet om de 2~3 dagen 2 van deze sets als veiling te koop. Let op dat die prijzen in dollar zijn, ik won mijn veiling voor 120 dollar. Ze gaan tussen de 100 en 160 dollar de deur uit, je moet een beetje geluk hebben en opletten dus. Zet een maand lang elke keer 120 dollar als maxbid en je hebt 't vanzelf.

    Op zich valt het te overzien wat betreft materialen, als je wat betreft 'los kopen' niet geheel tot het gaatje wil gaan. Met een aanschaf of 3 heb ik toch alles zelf verzameld en ben ik toch een 150~200 euro goedkoper uit dan de gemiddelde kit.

    Hier staat de huidige veiling, hij staat nog op 1 dollar nu:
    RepRap Ramps 1 4 MEGA2560 REV3 5X A4988 G3D LCD MK2A Hotend Belts Cables | eBay

    Wat nog mist aan mijn setup, omdat ik die al had, is een 12v voeding. Je hebt er eentje nodig die 20A kan leveren, liefst nog iets meer. Heb je die niet al in huis, komt je dat op een 30 euro te staan inc verzenden.

    Wat ik allemaal precies gekocht heb, ga ik allemaal in detail posten en uitleggen, dus het komt vanzelf voorbij. Ik heb de electronica kit inmiddels in huis, deze zal ik vanmiddag posten. Het frame en de geprintte onderdelen worden woensdag a.s. vanuit spanje verstuurd (niet door Sinterklaas).

    @Micropuller: het zal mij een genoegen zijn de eerste te zijn die je laat zien dat je voor 344 euro inc verzenden een goed werkende 3d printer hebt ;)

    Wat niet wegneemt dat ik het wel met je eens ben; een complete kit is natuurlijk het makkelijkst, en die vind je ook wel voor rond de 400-500 euro.

    Het probeem met de meeste BOM's is dat er nogal wat types en opties zijn. Je hebt het prusa boxed i3 frame, het single sheet prusa frame, een 'einstein' variant en ga zo maar door. Het grootste voordeel van een kit is dat je zeker weet dat je de juiste spullen in huis hebt.

    Aan de andere kant moet je er ook niet te moeilijk over denken. Het frame en de geprintte onderdelen zijn het meest kritisch (dat die bij elkaar passen) de rest is nagenoeg overall hetzelfde (lagers) of bij de gemiddelde bouwmarkt te krijgen (bouten/moeren/ringen).
     
  18. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Onderdelen; Electronica

    Goed, de stappenmotoren had ik al laten zien. Daarvan heb ik er 5 nodig, en dat kostte mij in total 60 euro (inc verzenden) bij de Nederlandse webshop www.reprapworld.com. Ik heb ze aangeschaft via ebay omdat hij daar de verzendkosten gratis had.

    Dan de electronicakit. Gekocht op een ebay veiling van www.gadgets3d.com, hun 'mega set'.

    Hier op 1 doosje na alles wat in de keurig verpakte zending zat:
    [​IMG]

    Dan per item doornemen:

    1) het 'hot end'. Dit is een budaschnozzle en blijkt zelfs al variant 1.3 te zijn (met koelringen). Scheelt mij weer werk.

    [​IMG]

    Van links naar rechts:
    - ventilator, te gebruiken als koeling middels zelf te printen 'shroud' (kom ik later op terug)
    - Teflon oid busjes voor thermische scheiding in hotend (komen voorbij als ik die in elkaar ga zetten)
    - het 'hot end' zelf, geassembleerd, inclusief 'heater block'. Eronder 2 nozzles, een voor 0.5mm en een voor 0.4mm.
    - rolletje Teflon tape om de nozzles lekdicht op het hotend te zetten
    - 'heater cartridge' 40Watt, dit is het eigenlijke element wat de warmte maakt, deze komt straks in het 'heater block'
    - 'thermistor' oftewel de temperatuurmeter. Deze komt ook in het 'heater block'.

    2) de 'end stops'. In dit setje zitten 2 varianten microswitches, welke je gebruikt hangt af van welke printer je bouwt en is ook een stukje Eigen voorkeur. Het zijn 3 printjes die hier nog aan elkaar zitten, je moet ze zelf even van elkaar scheiden. In dit doosje zaten ook de 3 aluminium GT2 pulleys. Deze zitten ook al als geprintte variant bij je printed parts, maar aliminium is natuurlijk duurzamer.

    [​IMG]

    3) het 'LCD/SDRAMPS' setje. Hierin het LCD scherm (met op de achterkant de flash card lezer), de bekabeling, een een knopje wat past op de knop op het printje. Dat is een knop van het type 'draaien en indrukken'.

    [​IMG]
    [​IMG]

    4) de RAMPS kit inc arduino etc. Van links naar rechts:
    - fan om electronica te koelen
    - arduino board met daarop het polulu shield (ramps 1.4) met daarop weer de steppermotordrivers
    - alle bekabeling
    rij 2:
    - 'gadgets3d lcd shield', deze zet je aan de zijkant op het ramps board, en daar kun je het LCD op aansluiten
    - SDRamps, in deze totaalkit een overbodig component, zou je een versie zonder LCD hebben, kun je die gebruiken.
    - nog wat meer kabels
    - 2 thermistors. Ook deze zijn in deze kit overbodig omdat het hotend en het heatbed al met eigen thermistors geleverd worden. Wel leuk als reserve.

    [​IMG]

    Aan de andere kant van het ramps board zit de arduino, een echte, geen kloon (niet dat dat uitmaakt):

    [​IMG]

    Op het RAMPS board zitten de stepperdrivers, in dit geval al met gemonteerd koellichaam. Let op dat hier 2 stelpotmeters opzitten, bij de kit zit ook een keramisch schroevendraaiertje hiervoor.

    [​IMG]

    5) het 'heated bed'. Hierbij ook hittebestendige kabel en een thermistor.

    [​IMG]

    6) de 'belts' en het eerder genoemde schroevendraaiertje:

    [​IMG]

    Ik moet zeggen dat ik onder de indruk ben van de compleetheid, netheid en prijs van deze kit. Dit heeft mij dus 104 euro inc verzending gekost om in Nl te krijgen, en 4 dagen na betaling had ik het in huis. Je kunt de pech hebben dat de douane je eruit vist en je belasting moet betalen, maar dat is te overzien.

    Qua electronica is deze set compleet, op de genoemde voeding na. Je kunt hiermee een prusa bouwen met single extruder of een mini-Kossel met dual extruder. Wil je een prusa met dual extruder, dan zul je nog een driver voor een stappenmotor extra moeten aanschaffen (kosten: ca 8 euro).

    Natuurlijk gelijk ook even spelen, het LCD aansluiten op het RAMPS board en het geheel aan de USB van de PC. Dan de firmware flashen (ik ga de 'marlin' firmware gebruiken, hoe en wat kom ik nog op terug) en zie daar:

    [​IMG]

    Een kleine waarschuwing: plug zaken uit voordat je ze losmaakt. Bijvoorbeeld de steppenmotordrivers gaan gewoon kapot mocht je een stappenmator lostrekken terwijl het zaakje nog aan staat.

    Voor mensen die exact willen weten hoe het verpakt zat, hier een zogeheten 'unboxing video'. Deze is niet door mij gemaakt, maar het pakket wat ik ontving is nagenoeg 100% gelijk. Enige verschil, is dat ik een nieuwere versie hotend heb:

    0CrQ7v4H4mA[/media] RepRap Gadgets3D - YouTube
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  19. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Ik zie wel gadgets3d.com ook in Polen zit.
    Misschien verzenden ze ook vandaar?
    Dat scheelt direct kwa douanekosten enzo.
    Eens rondneuzen of ik iets kan vinden daarover.

    Mooie set trouwens!
    Ziet er netjes uit.
     
  20. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Mogelijk als je in hun webshop koopt.. maar dan betaal je 200+ dollar voor deze set.

    De DHL track en trace beschreef keurig de reis van 9200 km vanuit china via honkong en leipzig naar amsterdam naar mijn voordeur :)
     

Deel Deze Pagina