Aanschaf en bouw van een Prusa i3 single sheet printer

Discussie in '3D Printen' gestart door Garnaal, 3 dec 2013.

  1. petfalcon

    petfalcon

    Lid geworden:
    8 jun 2014
    Berichten:
    5
    yep dat was het .heb het nu pas gezien ,ik heb 2 van de motordriver schildjes verkeerd om gemonteerd.De andere 2 werken nog ,maar de verkeerd gemonteerde worden nu gloeiend heet als ik stroom op mijn ramps zet.
    Ik heb er maar nieuwe besteld.
    Nog een vraagje. Zou mijn ramps bord ook beschadigd zijn hierdoor?
    En als ik nu de schildjes juist monteer zou alles dan gewoon connecteren?Ik bedoel, checked de arduino eerst of alles op de ramps goed is aangesloten?
    Bij mijn vroegere cnc machine zoemden mijn stepper motors vanaf dat ze stroom kregen.Normaal zouden er toch 2 moeten zoemen of niet?

    Bedankt op voorbaat.
    Groeten
    Peter
     
  2. G-Force-1

    G-Force-1

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Dinteloord
    het ligt aan de stroominstelling of ze zoemen of niet.
    Als de motortjes spanning krijgen kan je ze moeilijker draaien, en zouden dus ook nog moeten werken.
    De arduino controleert niet of alles goed is aangesloten. Of je rampsboard nog helemaal in orde is weet ik niet, probeer de nog goede steperdrivers eens op de plaats waar de defecte hebben gezeten, als ze hier heet worden is er iets met je rampsboard.
    Succes.
     
  3. petfalcon

    petfalcon

    Lid geworden:
    8 jun 2014
    Berichten:
    5
    wel ik had al 2 nieuwe drivertjes gekocht en een dag later had replikeo mij ook al gezegd er 2 nieuwe op te sturen.
    (ik denk wel dat ze vermoeden dat ik het verklote :)
    Anyway nog een vraagje zou de software met je printer moeten connecteren zelfs zonder dat alle driverbordjes gemonteerd zijn?
     
  4. Ed3d

    Ed3d Guest

    Neuh, PetFalcon die ArduinoMega onder je RAMPS weet in principe niet of er stepsticks (of andere motordrivers) opzitten die stuurt gewoon zijn signalen op de uitgang en hoopt er verder het beste van :). Overigens zou ik me geen zorgen maken ook al eens (in een vlaag van verstandsverbijstering) een steppertje gefried, bordje (en dat is bij mijn Prusa i3 XL Ed special, een doodsimpele Sanguinololu met een gevampte transistor en een 7switch op uitgang 4 voor het bed) loopt nog als een tierelier het enige waar je voor moet oppassen is al te enthousiast stekker er uit trekken als de handel draait (kan je een stepstick kosten) en al te enthousiast aan motorassen lopen zwengelen met de power erop......zelfde probleem. Mijn volgende build wordt voorzien van Megatronics 3.0 omdat die gewoon meer mogelijkheden heeft 6 motorcontrollers bijvoorbeeld.

    En als antwoord op je laatste vraag......ik heb ooit mijn software geupload op mijn losse Arduino Mega (gewoon voor testdoeleinden) en daar connecteert zowel Pronterface als Repetier host braaf mee......en wil zelfs gaan printen......

    Groeten, Ed.

    By the way: goedenavond oh allen want dit is mijn eerste post en ja ik maak me graag meteen nuttig :) (hoop ik).
     
  5. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Het heatbed kan blijkbaar op 2 manieren worden gemonteerd:
    - ofwel met het verwarmende gedeelte naar boven
    - ofwel met het vlakke gladde gedeelte naar boven

    Hoe hebben jullie je heatbed gemonteerd?
    Met welke methode krijg je de beste resultaten?
     
  6. G-Force-1

    G-Force-1

    Lid geworden:
    22 mei 2013
    Berichten:
    60
    Locatie:
    Dinteloord
    met het ledje naar boven. Dus de soldeerpunten naar boven.
     
  7. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Okay, thx, done.
    Ondertussen filament ook binnen, PLA 1.75mm zwart.
    Ben benieuwd...
     
  8. petfalcon

    petfalcon

    Lid geworden:
    8 jun 2014
    Berichten:
    5
    Hi kleine update over mijn prusa.
    Ik heb net de 2 nieuwe stepper bordjes erbij en die werken prima.Echter ik vroeg me af hoe jullie de motoren in hun startposities krijgen.
    Ik bedoel als ik de repetier software opstart en bij manual control op de richtingen druk dan werken x en y as goed ...
    maar is er een methode om voorbij de 0.0 te gaan ,behalve door op de homeknop te klikken?.
    Want alleen de endstop van de x as werkt goed ,De endstop zelf van de y as werkt ,alleen werkt de socket van de ramps niet.

    Als ik de kabel versteek naar de +eind aansluiting van de y-as krijg ik wel signaal met M119 commando_Of is er in Repetier de mogelijkheid om dit als home voor de Y as in te stellen of zou ik beter een nieuwe ramps kopen?

    Verder krijg ik ook geen gehoor van de z assenmotors.
    Is het echt de bedoeling zoals in sommige manuals staat dat je de kabeltje moet doorknippen en samensoldeert?Of kun je ze gewoon parallel in de ramps pluggen?
    Of moet ik aan het verstelbare weerstandje draaien om het meer power te geven?

    Wel weer een hoop vragen.
    Maar alvast bedankt.
     
  9. martin_12

    martin_12

    Lid geworden:
    28 jun 2014
    Berichten:
    81
    Als je alleen min endstops hebt kun je eventueel een max endstop aansluiting gebruiken als min endstop. Dan de pinning in de firmware daar natuurlijk wel even op aanpassen.

    Parallel inpluggen of aan elkaar solderen is hetzelfde. Omdat je bij de Z-as 2 motoren parallel hebt staan dient de stroombegrenzing 2x zo hoog ingesteld te worden als met slechts 1 stappenmotor. Maar heb je de potmeters met een behulp van een multimeter wel correct ingesteld? Of heb je zonder iets in te stellen gewoon de boel in beweging gezet?

    Zonder correct werkende eindstops kan repetier er ook niet veel soeps van maken. Je kunt van alles instellen maar er moet wel op één of andere manier correct bepaald kunnen worden wat de hardwarematige home positie is en daar ben je toch de enstops voor nodig.
     
  10. petfalcon

    petfalcon

    Lid geworden:
    8 jun 2014
    Berichten:
    5
    ah inderdaad dit was ergens nog vrij simpel te vinden in repetier bij de printerinstellingen.
    Wel de z assen werken nu ook dit was slechts een kwestie van de pot weerstandje op de stepperschildjes iets hoger draaien.Ik heb mijn printbed geleveld mbv veertjes uit een balpen (RIP) Dus ik ga morgeneens proberen printen.Kben benieuwd.

    Alvast bedankt voor de input
     
  11. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Nog steeds rustig aan het verderbouwen, zo nu en dan een beetje.
    Nu ben ik bijna klaar met het mechanische gedeelte.
    Ik moet enkel nog het main frame monteren.

    In de handleiding staat dat de achterkant van het main frame op 15 cm van de achterkant van de geleidende as moet worden gemonteerd.
    Echter, als ik dit zo monteer, dan geraakt de printkop niet op gelijke afstanden op het printbed.
    Aan één kant komt de printkop erover, aan de andere kant geraakt de printkop niet ver genoeg.

    Is het normaal dat dit zo afwijkt van de handleiding?
    Hoe hebben jullie dit gemonteerd? Gewoon op het zicht? (evenver voor als achter?)
     
  12. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Ik heb het main frame gewoon wat opgeschoven naar achteren.
    Nu komt de kop evenver vooraan als achteraan het heated bed.

    Volgend probleem(pje) (nou, meer vraag).
    De kleurcodes van de wantai motoren. Ik las hier ergens dat deze overeenkwamen.
    De vraag is alleen, met wat kwamen ze overeen?
    Komen ze overeen met de ramps 1.4 kit? (rood-blauw-groen-zwart)
    Of komen ze overeen met hoe de stekkers in elkaar zitten (blauw-rood-groen-zwart)
    De bijgeleverde stekkers hebben dus de kleuren rood en blauw omgekeerd zitten. (gewoon versteken naar rood-blauw-groen-zwart?)
     
  13. JanVe

    JanVe

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    17
    Locatie:
    Delft
    Ik heb ook Wantai stappen motoren en bij mij is rood en blauw een paar, en groen en zwart een paar. Ik heb verlengsnoeren in andere kleuren maar het komt er op neer dat op mijn Ramps 1.4 bord in de aansluitpunten van de stappenmotoren als volgt zijn aangesloten : blauw - rood - zwart - groen (van links naar rechts gezien).
    De draden per paar mag je omwisselen; zij hebben geen polariteit. Dus is bijvoorbeeld rood - blauw - zwart - groen ook goed. Draait de motor de verkeerde kant op dan kan je de stekker omdraaien (wel EERST de stroom uitschakelen) of in de software de draairichting 'inverteren'.
    Je kan onderzoeken wat een paar is door de motor te nemen ZONDER ergens op aan te sluiten, 2 willekeurige draden met elkaar kort te sluiten en te kijken of de motor zwaarder met de hand is te draaien. Draait hij zwaarder dan heb je met de 2 met elkaar verbonden draden een paar te pakken en vormen de 2 overgebleven draden het 2e paar.
     
  14. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Heel verhelderend Jan, bedankt!
    Ik test het even uit.
     
  15. Marco.M

    Marco.M

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    119
    heb zelf ook wel interesse in de prusa 13 3d printer

    waar hebben jullie de kit gekocht

    met goede ervarig
     
  16. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Ik zou zeggen; lees het topic eens door. Staat er allemaal in, inclusief links naar leveranciers.
     
  17. Marco.M

    Marco.M

    Lid geworden:
    12 apr 2008
    Berichten:
    119
  18. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Dat begint al aardig in de buurt te komen, mooie prijs!

    Persoonlijk heb ik mijn onderdelen apart besteld.
    Niet alles, de hardware was ook 1 pakket van bij 3dlabtek. (goede leverancier trouwens)

    Maar zoals gezegd, 400 euro voor alles lijkt me mooi.
     
  19. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Bijna klaar nu.
    De electronica moet nog worden aangesloten.
    De hotend-fan moet nog worden gemonteerd. (is dit een vereiste voor de eerste prints? want ik heb nog geen mount voor de fan)
    De electronica-fan kan ik nog niet monteren, nog geen behuizing voor de electronica. (idem hotend-fan, is dit echt nodig in het begin?)

    Wat de potmeters op de stepper drivers betreft.
    Hoe hebben jullie deze ingesteld? Gewoon de basisinstelling laten staan?
    Of beginnen vanop het minimum?
    Kan hier weinig exacte gegevens over vinden.
    Bv. waarvoor de twee potmeters per driver nu eigenlijk dienen. (eentje voor het beperken van het aantal ampères, lijkt me logisch. maar de tweede potmeter?)
     
  20. fagotje

    fagotje

    Lid geworden:
    26 apr 2007
    Berichten:
    205
    Locatie:
    Delft
    hot end cooling is niet direct nodig voor de eerste prints. Als je die cooling wilt gebruiken en ook regelbaar houden moet je in tegenstelling wat garnaal in zijn tutorial schreef bij motherboard 33 kiezen ipv 34. die nummers gaan namelijk over het gebruik van de D8,D9 en D10 uitgangen. Als je voor motherboard 33 kiest is D9 automatisch de hot end cooling fan.
    De elektronica-fan is wel redelijk belangrijk. die drivers kunnen toch serieus heet worden. Ik de plus en min van de fan gewoon in de 12V ingang gestopt smaen met de voeding kabels. Ook zonder behuizing kan je vast wat verzinnen om te zorgen dat die fan enigszins stabiel staat en goed kan koelen toch?:)
    Met de potmeters ben ik op de basis instellingen begonnen en dat vanuit de pc proberen de assen te bewegen en dan de potmeters rustig verdraaien tot het goed klinkt. Is allemaal niet zo spannend als je maar rustig aan doet!
    Succes!!
     

Deel Deze Pagina