Aanschaf en bouw van een Prusa i3 single sheet printer

Discussie in '3D Printen' gestart door Garnaal, 3 dec 2013.

  1. zwevertje

    zwevertje

    Lid geworden:
    10 mrt 2010
    Berichten:
    396
    Locatie:
    belgie
    [mod]Waarom zo''n enorm bericht quoten voor je vraag?[/mod]

    Welke dikte van draad heb je gebruikt voor het heatbed?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 dec 2013
  2. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Ik gebruik het draad wat bij de kit zat, de verkoper beschrijft het als

    Het ziet er uit als rond de 1.5mm^2, heb het verder niet nagemeten. Zelfs 0.5mm^2 zou in principe bij deze afstanden afdoende zijn (50cm 0.5mm^2 @ 12v bij 10A = 8 milliwatt warmtevermogen).

    Ik maak mij meer zorgen over de hittebestendigheid van de mantel, maar ga dat in de gaten houden. Er is geen direct contact met het heated bed, warmte stijgt (kabel zit er onder) en bed zelf komt niet boven 110 graden. Het is een PVC mantel, dus dat zou moeten kunnen.

    Op termijn zit ik er over te denken de kabel te vervangen door meer flexibel siliconensnoer in een cable track, wat je natuurlijk zelf kunt printen:

    [​IMG]
    Makergear M2 X-Axis cable track by rklosinski - Thingiverse
     
    Laatst bewerkt: 16 dec 2013
  3. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Onderdelen; Frame, printed parts, etc

    Zo.. vandaag het laatste pakketje ontvangen; het ijzerwerk en de printed parts. Voor het eten nog even uitpakken, na het eten begint de eigenlijke bouw eindelijk!

    Het frame
    [​IMG]

    Het 'hardware pack'
    [​IMG]

    Daar zit in:

    (bergen met boutjes, moertjes, ringetjes)
    [​IMG]

    [​IMG]

    (6x veertjes, voor heated bed en extruder)
    [​IMG]

    (glijlagers)
    [​IMG]

    (belts + pulleys, deze heb ik nu dus dubbel)
    [​IMG]


    Dan nog:

    (threaded en smooth rods)
    [​IMG]

    En, last but not least:

    [​IMG]

    De 'printed parts'.

    Die laatste heb ik even gewogen, ze wogen 388 gram, wat inhoudt dat het ca. 7 euro kost om ze zelf te printen.
     
  4. streetbiker1977

    streetbiker1977

    Lid geworden:
    9 apr 2010
    Berichten:
    1.436
    Schitterend!
    Ik kijk al uit naar het verslag van morgen!
    (niet dat ik je wil opjagen ofzo) ;)
     
  5. Garnaal

    Garnaal

    Lid geworden:
    3 dec 2013
    Berichten:
    198
    Nou.. dat viel je even tegen dan :p.. Ik had 'm 1.5 dag later wel klaar, maar ben sinds die tijd aan het printen en afstellen geweest, geen tijd voor het forum. Nu wel even, dus alvast een beginnetje van de bouwfoto's.

    Qua bouwen valt het allemaal goed te doen, dit mag voor geen enkele modelbouwer een probleem zijn. Het afstellen na de bouw is wat meer werk, maar ook te overzien. Ik ga verderop nog uitleggen hoe/wat mbt. afstellen/inregelen.

    Er zijn geode bouw manuals op internet van deze machine, ik ga dus niet de hele bouw in detail bespreken, dat zou een beetje dubbel zijn.

    We beginnen met de rechter houder van het 'x-carriage':

    [​IMG]


    Dat wordt samengevoegd:


    [​IMG]

    [​IMG]


    De andere kant, hetzelfde verhaal + stappenmotor

    [​IMG]


    Niet vergeten de lagers op de glijstangen te schuiven:


    [​IMG]


    Het 'karretje' zelf, aan de achterkant zitten de lagers, deze zitten met tie-wraps vast


    [​IMG]


    [​IMG]

    Dan de extruder.. de maker van mijn 'kit' heeft alles met 'support structures' geprint, die moet je eerst verwijderen. Daarna is het een vrij rechtoe-rechtaan constructie.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    En dan heb je eigenlijk het frame al klaar:


    [​IMG]

    [​IMG]


    Hier kun je zien waar het filament erin gaat..


    [​IMG]


    Er wordt een 'belt' gebruikt voor het bewegen van de as, deze is opgespannen


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]


    De rest van de bouw is eigenlijk weinig spannend. Er zijn dan nog 4 plastic hoekonderdelen over, daar komen de draadeinden en glijstangen in.. endstops erop, hotbed, en...


    [​IMG]


    Ik heb nog meer foto's van de bouw en details, daar kom ik later op terug. Op dit punt in de bouw heb ik alle bekabeling etc nog op volle lengte gelaten, tot ik 100% zeker weet waar e.e.a. komt, dan kan ik ze op maat gaan maken. Het ging er nu om dat ie zou werken.

    Als calibratie is er een simpel 2x2x1.2 blokje te printen. Deze blijkt heel behoorlijk te kloppen:

    [​IMG]


    Het leuke is natuurlijk, dat zodra de printer klaar is, je onderdelen kunt gaan printen voor de printer. Ik maak deze zelf in Autodesk Inventor, sla ze daar als .stl op, die laadt ik in pronterface, en dan klik ik op 'print' :p
    Een van de uitbreidingen die je wat mij betreft direct wil hebben, is 'auto bed leveling'. De afstand tussen printkop en het glasplaatje waar je op print, luistert heel nauw. Heb je geen auto-bed leveling, dan moet je dat elke keer weer afstallen als bv. het glasplaatje er af is geweest.
    Auto-bed leveling houdt in dat je de z-as eindstop op een servo zet, en de software 'probed' naar waar het bed is. Dit werkt als een trein!


    [​IMG]


    En ander ding wat je eigenlijk ook direct wil hebbem, is een houder voor de ventilator bij de kop. Deze ventilator wordt aangestuurd door de sofware en koelt het filament wat uit de kop komt, dit is bv. vooral nodig bij het 'bridgen' (overbruggen van een gat), daar dan het filament meteen droogt als het uit de nozzle komt.
    [​IMG]


    Ik ben nog aan het finetunen, maar een gat van 4cm kan mijn printer al overbruggen.
    Ook een overhang is geen probleem, de houder voor het LCD scherm heeft een overhang van 45 graden over 5 cm hoogte, van relatief dunne pootjes, en dit gaat prima:
    [​IMG]
    [​IMG]


    En gelijk ook maar even het kostje gekocht bij zoonlief:


    [​IMG]

    (voor de mensen die het niet kennen: dat zijn de rails van een duplo trein)

    Zodra ik iets meer tijd heb, zal ik meer in diepte ingaan op het bouwen en afstellen.
     
  6. Danny_b

    Danny_b

    Lid geworden:
    25 sep 2006
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Pernis
    Ziet er goed uit, hoop over een paar weken ook zover te zijn.
    Heb de onderdelen voor een mendelmax 1.5 in bestelling staan, moet alleen de electronica nog via ebay bestellen.
     
  7. remie

    remie

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    1.296
    Locatie:
    Velden (Nederland)
    Na het zien van dit topic ook maar besloten om een Prusa i3 te gaan bouwen.
    Eergisteren de ramps 1.4 elektronica set aangeschaft via ebay. Gisteren de stappen motoren besteld en een dezer dagen ga ik het frame en hardware bestellen.

    Ik hoop over een kleine twee weken alles binnen te hebben en te kunnen starten met bouwen, testen en afstellen.

    De informatie en links in de topic hebben mij goed geholpen tijdens het bestellen. Mijn dank daarvoor!

    Groeten Remie
     
  8. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Dat ziet er al veelbelovend uit. Stom dat ik er niet aan gedacht heb een bouwverslagje van mijn printers te maken, dan hadden we leuk vergelijkingsmateriaal gehad.
     
  9. spattex

    spattex

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    160
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik hoop dat de topicstarter binnenkort weer wat tijd vrij kan maken voor het vervolg.
    Inmiddels ook mijn onderdelen besteld en wachten op de postbode...
     
  10. spattex

    spattex

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    160
    Locatie:
    Eindhoven
    Update, Vrijdag via ebay elektronica besteld bij Gadgets3d en nu al binnen!!
    En dat via China in 3 dagen incl. het weekend met DHL.
    Ik had de bieding op 78,- euro.
    Pakket met Ramps 1.4, Arduino,display met sdreader incl. 4Gb kaartje,kabelpakket,motor drivers 5 maal, 2 ntc's en MK2 heathbed.
     
  11. remie

    remie

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    1.296
    Locatie:
    Velden (Nederland)
    @ spattex
    Heb je de kit met hotend? Dan is het een zeer schappelijke prijs!
    Ik had die van mij met hotend voor €110 ook binnen 4 dagen in huis.

    Inmiddels heb ik ook alles besteld om de printer op te bouwen. Hier was ik wel iets meer voor kwijt dan de topic starter. In totaal kom ik voor het frame, plastic parts, smooth rods, threade rods, hobbed bolt en een complete lagerset en schroeven set op €220 euro inclusief verzendkosten.

    Helaas hebben ze bij 3dprinters-shop vakantie tot 14 januari, dus dat wordt nog even wachten voordat ik kan beginnen.

    Gr. Remie
     
  12. coolallard

    coolallard Guest

    Allereerst wil ik mijn waardering uitspreken over de informatie die iedereen al in dit topic heeft gepost.

    Zijn er misschien mensen die mij wat meer duidelijkheid kunnen geven over de mechanische onderdelen. Wat mij opvalt is dat de dikte en lengte van de onderdelen in veel manuals verschillen. Zoals te zien was gebruikt Garnaal 608 en 624 bearings terwijl in de manual (http://abella.net/dev/manual-r13.pdf) 608, 623 en 625 worden gebruikt.

    Iemand tips hoe ik het overzicht kan bewaren? Ik heb inmiddels het frame + printed parts uit de shop uit Spanje besteld.
     
  13. spattex

    spattex

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    160
    Locatie:
    Eindhoven
    @remie

    Nee de kit zonder hotend, deze heb ik via ebay besteld voor 29,- euro dit is een J-head.

    Ik heb de prusa i3 kit besteld via een bedrijf uit polen Jelwek voor 144,- euro single frame aluminium kompleet met plastics en gladde-as,draadeinde's en boutjes en moeren.
     
  14. spattex

    spattex

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    160
    Locatie:
    Eindhoven
    Zo het volgende pakketje is binnen.
    De 5 stappenmotoren, besteld via ebay voor 59,90 euro incl. verzending vanuit N.L.
     
  15. spattex

    spattex

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    160
    Locatie:
    Eindhoven
    Mijn J-head hot end via ebay is ook binnengekomen.
    Dit is een clone en heb er na dat ik deze besteld heb niet veel goeds over gelezen, dus toch maar de orginele besteld bij de maker in Amerika.

    Ook bericht gehad van Jelwek dat de Prusa kit opgestuurd is, dus hopelijk volgende week gaan bouwen!
     
  16. spattex

    spattex

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    160
    Locatie:
    Eindhoven
    Voor diegene die Pronterface op een gemakkelijkere manier op Windows of Mac willen draaien en niet allerlei pakketen wil installeren.

    Kijk eens op deze site hier staat een Windows zip en mac zip op.
    Downloaden en unzippen, vandaar uit kan je rechtstreeks Pronterface.exe starten enz.
     
  17. candymirror2

    candymirror2 Guest

    @Garnaal: ik denk er sterk over ook de prusa i3 te gaan bouwen. Ik heb echter twee vraagjes omtrend de door jou bestelde frame kit + printed parts.
    - Ik zie dat de Y-bed (tbv printbed) gaten heeft voor een SC10uu lineaire lager. Zitten er bij de printed parts houders voor de lm8uu glijlagers die je op deze gaten monteerd? Mischien heb jeen foto?
    - de voorgeboorde gaten, moet of kun je daar zelf nog draad in tappen? zodat je op de achterkant moer vrij bent?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 jan 2014
  18. spattex

    spattex

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    160
    Locatie:
    Eindhoven
    Yes! Mijn frame kit is binnen.
    Netjes Verpakt en de plastics zien er goed uit!
    Ik ga ook de Prusa I3 single frame bouwen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het eerste deel is klaar.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. spattex

    spattex

    Lid geworden:
    21 mrt 2013
    Berichten:
    160
    Locatie:
    Eindhoven
    Mijn printer is bijna klaar.
    Alle motoren werken en home werkt ook.
    Volgende stap is kalibreren en testen!

    [​IMG]
     
  20. remie

    remie

    Lid geworden:
    8 apr 2004
    Berichten:
    1.296
    Locatie:
    Velden (Nederland)
    Ziet er goed uit!

    Mijn onderdelen zijn vandaag gearriveerd in Nederland en zullen naar alle waarschijnlijkheid vrijdag bezorgd worden :D

    Kan de komende week niet veel bouwen i.v.m. tentamens. Maar een pauze op zijn tijd zal ook nodig zijn, die tijd kan ik dan mooi besteden aan het bouwen van de printer. Zodra hij klaar is zal ik ook wat foto's plaatsen. :cool:

    Gr. Remie
     

Deel Deze Pagina