Aanschaf nieuwe auto (beginner)

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Yordi84, 20 sep 2010.

  1. Yordi84

    Yordi84 Guest

    Goedemiddag Heren (en dames),

    Enkele tijd ben ik mij aan het verdiepen in de zogehete RC auto's.
    Heb al veel op dit forum zitten lezen, veel stickies e.d.
    Sommige dingen zijn mij hierdoor duidelijk geworden, sommige zullen misschien pas duidelijk worden wanneer ik zo een auto heb.

    Dat ik een onroad brandstof auto wil staat eigenlijk wel vast. Mijn intentie hiervan is, wat op parkeerplaatsen rijden, af en toe op speciale banen, maar komende jaren nog geen wedstrijden.
    In eerste instantie had ik mijn oog laten vallen op de HPI RS4 Evo 3, dit ivm 3cc motor en automatische 2 versnellingsbak.

    Na een bezoekje aan Raco utrecht en daar met enkele mensen gesproken te hebben werd mij Kyosho geadviseerd. (zodat ik ook af en toe eens mee kan doen aan de Kyosho races. Ook direct verder gelezen op internet bij KWC bijvoorbeeld.

    Wat ik nu ontdekt heb, Kyosho Fazer beter niet, veel storingen, geen automatische 2 versnellingsbak.
    Wat geadviseerd word door velen is de Kyosho FW05...
    Na dit lange verhaal nu de vraag, waar is deze Kyosho FW05 momenteel te koop? of is dit al een oud model(resultaten google 2008)? Wil hem graag in een shop kopen, maar zie hem zelfs op geen enkele website...

    Ik hoor graag jullie reactie's.
    Groeten Yordi
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik zie dat je uit Utrecht komt, de weg naar de Raco is niet ver.....

    De FW05 en FW06 worden nog veel op ebay aangeboden voor schappelijke prijzen, in de shop zijn ze wel te vinden maar niet goedkoop. De laatste telg in die klasse is de Kyosho V-one SV welke een snaaraangedreven auto is. Misschien niet de juiste keuze voor op een parkeerplaats gezien snaren gevoeliger zijn voor vuil maar met de Raco om de hoek denk ik wel de betere keuze.
    Voordeel van een Kyosho is ook dat ze hun eigen cup hebben waar je met je eigen auto zo aan mee kunt doen.
    Over de storingen bij een Fazer heb ik niet veel gehoord. Ja, het is waar dat veel standaard RTR 27mhz zenders niet de beste zijn en je dergelijke problemen met iedere RTR kan verwachten. De Fazer is wel voor 189 euro verkrijgbaar en voor 50 euro heb je de 2-bak....

    Neemt niet weg dat de HPI ook een goede auto is, zeker de onderdelenvoorziening is zeer goed.
     
  3. maikel13

    maikel13

    Lid geworden:
    21 dec 2007
    Berichten:
    309
    Locatie:
    Klazienaveen
    De Hpi RS4 evo is een goede keuze ;) gewoon doen :)
    Er zijn hier verschillende mensen op het forum die hem ook hebben, en die zijn er goed over te spreken volgens mij.
    M'n neef heeft em ook, en die is er ook super over te spreken.
     
  4. Nitro-Lover3

    Nitro-Lover3

    Lid geworden:
    30 mei 2009
    Berichten:
    255
    Locatie:
    Bilzen
    Ikzelf heb ook een nitro rs4 rtr 3 evo+,
    Ik raad hem ZEKER aan!
    Zeeeer veel fun met deze auto, en idd zoals roelof al zei is de onderelenvoorziening zeer goed bij hpi.

    Grtz, Michiel.
     
  5. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Kom op jongens, er komt weer een opmerking opborrelen; "Wij van WC-eend adviseren WC-eend".

    Als de TS ook af en toe bij een vereniging mee wil gaan doen en misschien af en toe een wedstrijd dan is een 3,0 cc motor niet verstandig aangezien deze vaak reglementair niet toegestaan is.

    Wat dat betreft is het advies van Roelof de juiste, kijk eens naar een Kyosho als je eraan denkt om eens wat wedstrijden te rijden. De KWC is een gezellige, leuke cup met veel beginners en daarom zeker aan te raden.

    Vindt je de wedstrijden onbelangrijk dan is een HPI zeker een optie.
     
  6. darkpino

    darkpino Guest

    Ook ik ben nieuw dus dit topic komt als geroepen ;)

    Ik vroeg mij af of je dan niet als je wedstrijden wil rijden, een HPI kan kopen en daar zelf een ander motortje opzet (van Kyosho bv?) zodat je toch aan de 2,5cc komt?

    Of is dat ook niet toegestaan?
     
  7. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Bij de KWC is het verplicht met een Kyosho GXR-15 en ook met een Kyosho auto, onderdelen en banden te rijden (dit jaar mag je ook met een ander type rijden).
    Bij open wedstrijden wordt er meestal met 2,1cc gereden...maar misschien dat Roelof dat op kan inhaken, weet niet precies wat de meest gebruikte regels zijn (ik rij zelf voornamelijk offroad).
     
  8. darkpino

    darkpino Guest

    Sorry, mijn fout.
    In het NOMAC Regelement voor 1:10 staat inderdaad dat je max 2,11 cc mag rijden.

    Maar mag je voor club kampioenschappen wel een amder merk motortje hebben? En is het haalbaar?

    En over off-road: ik lees niet veel over kampioenschappen in het off road? Is dat er niet?
     
  9. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Er zijn clubs die een RTR in de competitie toelaten maar verwacht er niet veel van.
    RTR auto's zoals een Fazer, FW05/06 en de RS4 zijn nu niet echt auto's voor maximale prestaties. Het plaatsen van goede banden en een competieve 2.1cc motor kan veel doen maar nog steeds blijft de auto achter op de rest.

    Wil je dan al op zo'n niveau instappen kom je met de V-one-SV een stuk verder of anders kan je eens kijken naar een Xray NT1R of een 2e hands Xray NT1, Serpent 710/720/733 of Kyosho V-one-RRR.
     
  11. mark0126

    mark0126

    Lid geworden:
    15 feb 2005
    Berichten:
    3.276
    Locatie:
    Schoonebeek
    Het is niet de V-One-SV maar de SR Roeloef;)

    De SR is een heerlijk auto om mee te rijden, maar voor een beginner adviseer ik je toch de FW-06. Is een prima auto die het goed doet op het circuit en op de parkeerplaats.

    Op 10 oktober zijn we met de KWC in Utrecht. Kom dan eens langs voor info en kijk hoe de verschillende auto's in elkaar zitten.

    Mocht je een SR willen hou dan rekening mee dat de auto rond de 400 euro kost en je dan ook nog de elektronica moet aanschaffen.

    Verder hebben we al jaren een gezellig groepje mensen bij elkaar in de KWC en je bent van harte welkom om de sfeer te proeven op 10 oktober.

    M.v.g. Mark
     
  12. darkpino

    darkpino Guest

    Lijkt me tof! Ik ga kijken of het lukt en of ik tijd heb dat weekend, ben dan jarig dus zodoende :p

    Ik wil ook nog kijken bij MAC in Heemstede?

    Wat ik nu ga zeggen gaat denk een hoop mensen tegen het verkeerde been schoppen, maar ik wil sowieso kijken voor mijn eerste auto tweede hands, veel mensen doen hun hobby weg. En dan komen er ook veel reserve spullen bij enzovoorts.
    Ook is mijn ervaring met race auto's (want dat is wat dit is, een kleine race auto) dat je niet moet beginnen met een nieuwe auto, het kost veel meer en als je het stuk rijdt ben je er flauw van.
    Ik wil kijken voor een 2e hands Fazer om mee te beginnen. Omdat een FW-05 of 06 bijna niet te krijgen zijn tweede hands en daar mee gaan rijden om te beginnen.
    Misschien valt het me heel erg tegen en dan kan ik hem altijd weer verkopen zonder ik meteen 300 euro verlies draai..

    Iemand mee eens of hebben jullie goede argumenten om toch een fw of fazer nieuw te kopen?
     
  13. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Als je 2e hands koopt, ga er dan vanuit dat de motor versleten is en de electronica brak...dan kan het daarna alleen maar meevallen. 2e hands ga ik altijd ervan uit dat je ongeveer 50% van de nieuwwaarde betaald. Zitten er veel nieuwe en reserve onderdelen bij dan moet je dat er weer bij tellen.

    EDIT: Als je een bekende hebt met ervaring...neem die mee, start de auto en laat de bezitter en een paar rondjes mee rijden. Kijk of ie goed stationair loopt en wanneer warm check de compressie van de motor. Luister goed naar het geluid van de aandrijflijn.
     
  14. darkpino

    darkpino Guest

    Nou dat denk ik ook, maar dan ben je denk ik goedkoper uit.
    Stuk maken doe ik het toch, of het nou versleten is of niet...

    Dan kan je in mijn ogen beter beginnen met 2e hands, als het dan stukgaat haal je je schouders op en probeer je het opnieuw. Als ik eem nieuwe koop en hij gaat vlot kapot baal ik ervan...

    Edit op jou edit:

    Ik las dat je om compressie te testen hem moet kunnen optillen aan zijn startkoort? Klopt dat? En wat voor geluiden uit de aandrijflijn? Lagers?
     
  15. snellehenk

    snellehenk

    Lid geworden:
    10 okt 2007
    Berichten:
    3.445
    Locatie:
    Zoetermeer
    Compressie, daar heb je een bekende voor nodig...die weet hoe het voelt. Je rijdt eerst de motor warm en dan kan je de trekkoord test doen, of gewoon aan het vliegwiel voelen. Het is dan wel handig dat je weet WAT je moet voelen.

    Aandrijflijn: hij moet soepeltjes rollen, niet naar 1 kant trekken, geen rare ratels of stroeve zaken.
     
  16. darkpino

    darkpino Guest

    Ja precies, dus net zoals bij een normale auto aangaande aandrijflijn.

    Ik zal eens kijken, een kyosho heeft denk ik wel bij mij de voorkeur om te beginnen.
    Maar het is net wat ik tegenkom
     
  17. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Bij de aanschaf van een 2e hands auto moet je een afspraak maken om hem op te halen en hem rijdend te zien. Als de motor makkelijk start en blijft lopen en rijden is er niets aan de hand.
    Kan dat niet moet je al argwaan krijgen.... en de test met het optillen aan de trekstarter kan gefopt worden door veel olie in de motor te doen.
     
  18. darkpino

    darkpino Guest

    Oke! Super al die tips :)

    Weet iemand of ik zou worden toegelaten met een Fazer of FW-06 of 05 bij MAC in Heemstede?

    Edit: nvm, stomme vraag en ik weet het antwoord al :p
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 sep 2010
  19. Yordi84

    Yordi84 Guest

    Bedankt voor alle reacties. Sorry dat ik zo laat pas weer reageer.

    @Roelof, de Kyosho V-one lijkt mij niet verstandig ivm de snaar inderdaad.
    Mijn voorkeur was om een auto de eerste keer in een RC winkel te kopen ivm wat ondersteuning. Begrijp ik goed dat de Kyosho FW05/06 moeilijk te vinden zijn in de winkels?

    Raco is inderdaad erg dichtbij, wil hier ook zeker af en toe gaan rijden. Het is alleen niet mijn bedoeling om echt wedstrijden te gaan rijden alleen eventueel eens met de Kyosho cup...
    Hoe zit het eigenlijk met deze KWC wedstrijden? want een Fazer is 2.5 cc en zou dus niet mee mogen doen begrijp ik?? of toch wel?
    Watvoor motor zit er dan in de FW05 en FW06?

    Bij PKracing is een Fazer 250 euro.. Ebay dus 189,- redelijk verschil inderdaad. Wat zou de FW05/06 in de winkel kosten en op Ebay??

    @Mark, ik kom 10 oktober zeker kijken!
     
  20. Verlengsnoer

    Verlengsnoer

    Lid geworden:
    26 mei 2010
    Berichten:
    33
    Locatie:
    Uithoorn
    lijkt mij te veel voor een fazer

    Ik heb 299 in de winkel betaald voor een fw06
     

Deel Deze Pagina