Aanschaf nieuwe CNC frees machine

Discussie in 'CNC' gestart door Stefan666, 25 nov 2006.

  1. Stefan666

    Stefan666 Guest

    Goeiedag,

    Eens wat objectief advies nodig :)

    Deze machine, (de 320 uitvoering) http://www.usovo.de/usovoneu/include.php?path=DatenMF70.php
    wil ik aan gaan schaffen.

    Eventueel, samen met => , om volledig 3d te kunnen frezen. (of maak ik hier een denkfout?)
    http://www.usovo.de/usovoneu/include.php?path=rt101.php en http://www.usovo.de/usovoneu/include.php?path=rs101.php
    De 4e as rotatie "dingens"

    Nu kan ik de standaard software erbij aanschaffen,
    http://www.usovo.de/usovoneu/include.php?path=cnc-software.php Win-pc Light
    Al heb ik dan wat m'n twijfels over de 4e as besturing.
    Heb wat zitten rondsnuffelen, en Mach3 lijkt me een fatsoenlijk software pakket om het spul
    te laten werken.
    (tekenen zal ik doen in byv autocad)

    Nu heb ik ook zitten kijken naar een Bleumellon frees (portaalfrees) , maar door het 160mm limiet, haal ik de gewenste minimale
    200mm bewerkbare lengte niet.
    Dus, die valt eigelijk ook weer af.

    Nu vraag ik me af, heeft iemand ervaring met deze machine,
    of een beter advies?

    Eisen:
    Budget 1500,-
    2 1/2D (vol 3D liever natuurlijk )
    Nieuw (dus geen eigenbouw/2e hands portaalfrees project/ding)
    Minimaal 200mm lang kunnen bewerken over de X of Y as.
    Te bewerken matrialen , Alluminium, messing, harde plastic soorten.

    Hoeft geen snelheids/productie monster te zijn, het moet werken, de cnc frees
    moet niet een hobbyproject op zich worden.

    Hoor uwe mening en sugesties graag,
    Stefan
     
  2. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Wat me opvalt aan deze machine is het kleine motorvermogen, het hoge minimumtoerental en de kleine spantangenset. De toerentallen zijn te hoog om in metaal te kunnen frezen. Om een voorbeeld te geven; bij mij staat m'n 6mm spiebaanfrees voor aluminium ingesteld op 1750 rpm. Als het toerental hoger ingesteld worden smelt het aluminium i.p.v. dat er gefreest word. Zoals je ook al kunt zien in de "bildergalerie" is er alleen bij het printplaatje metaal gefreest, de rest zijn andere materialen. De machine lijkt me niet geschikt om metaal te kunnen frezen. De spantangenset met kleine diameters en de lichte spindelmotor duiden erop dat er alleen kleine diameter freesjes ingespannen kunnen worden. Voor 3D frezen wil je (in de toekomst) toch frezen gaan gebruiken met grotere diameter en veel materiaalafname, 10 mm o.i.d.. 3D frezen met 3mm freesjes duurt werkelijk uren.

    2,5D of 3D frezen kun je met 3 assen. De vierde as heb je nodig om ook de zijkanten van je werkstuk netjes te kunnen bewerken. Het hangt dus van je werkstuk en je eisen af of die vierde as nodig is. Met een beetje creativiteit heb je de vierde as niet nodig, makkelijk is het wel.

    Mach3 lijkt zo'n beetje de standaard software in de hobbywereld. Het is een mooi maar ingewikkeld programma.

    Kijk eens bij Huvema en dan het model waar geen plaatje van beschikbaar is. Prijs zal ongeveer hetzelfde liggen als de Usovomachine. Dit draadje had je natuurlijk al gelezen. Daar komt dan nog wel een spantangenset bij. Ook bij de andere machine zul je nog toebehoren nodig hebben zoals freesjes, machineklem, t-bouten e.d. Een Huvema-leverancier kan ik je eventueel aanbevelen die bereid is om je professioneel te adviseren.

    Ben je wel bereid om er zelf motoren en electronica op te bouwen? Als je daar niet toe bereid bent kunnen we dat Huvema-ding vergeten. Als je daartoe wel bereid bent heeft Damen (bijna) kant-en-klare setjes liggen.

    Gr.

    Erik
     
  3. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Het werkbereik van de Proxon lijkt me wel erg klein,
    en de motor heeft wel een beperkt vermogen.

    kijk ook eens bij wisent,
    en vraag eventueel naar occasion machines.
     
  4. victorymarc

    victorymarc

    Lid geworden:
    8 feb 2003
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Zeeland
    De Proxxon is alleen geschikt voor hout of kunstof en is inderdaad zeer beperkt in de mogelijkheden. Wil je fatsoenlijk metaal frezen, zul je naar een zwaarder type machine uit moeten zien. Voor die 1500 koop je een goede machine, handbediend en kompleet met alle toebehoren (spantangenset, machine klem, frezen, etc). Dan eerst leren met de machine en de materie om te gaan en dan ombouwen naar cnc. Moet je natuurlijk wel een machine kiezen die je later kunt ombouwen.
     
  5. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Fatsoenlijke handbediende freesmachines geschikt voor metaal koop je al voor € 600,- a € 700,- T.o.v. de duurdere typen ben je dan beperkt in het freesbereik en de diameter van de freesjes. Voor € 1500,- zoals VictoryMarc schreef koop je een heel fatsoenlijke handbediende freesmachine.

    Goedkoper kan natuurlijk ook, € 400,- o.i.d. bij Herman Buitelaar. Over de kwaliteit van deze machines verschillen de meningen. Het is maar wat je precies verwacht van de aankoop. Welke nauwkeurigheid? Welke materiaalafname? Welke kwaliteit? Welk budget etc.

    Dit soort dingen kun je wel vergeten :D ;

    [video width=400 height=350:49a97039e1]http://www.zandstrametaal.nl/diversen/promo.wmv[/video:49a97039e1]

    Gr.

    Erik
     
  6. Stefan666

    Stefan666 Guest

    Goeiedag,
    dank voor de andwoorden!
    op een of andere manier komen de berichtjes niet meer bij me aan "u heeft bericht in topic ...."

    Aangezien ik al een handbediende frees heb op m'n combi machine, wil ik juist een iets kleinere & specifiek cnc machientje.
    Om het CNC te leren, en niet steeds m'n "grote" machine te hoeven ombouwen van draaien <=> frezen

    Heb inderdaad liever een geheel "kant en klaar" apparaat, de machine zelf moet geen hobby project worden -op zich-
    worden. Eigelijk zijn de huvema machine's me ook toch even wat te groot voor in de kamer naast de pc :)

    Het feit waar ik wel wat tegenop hik is de bewerkbaarheid van alluminium, wil daar toch wel het een en ander van gaan maken!
    Misschien toch maar eens verder kijken, nog eens met de verkoper mailen.

    Mooi filmpje, nou, het enige wat ik eigelijk wil maken is "custom" bumpers en lichtbeugels ed. voor de 1/14 trucks,
    en eventueel wat vervangings delen.
    Snel produceer werk hoeft toch niet ;)
    (wel mooi, maar... deze past ook nét niet... ehm, ook niet in de garage denk ik! :) )

    T cnc is voor mij nog allemaal nieuw, ben gisteren deze machine tegen gekomen,
    iets duurder.
    Maar zou deze beter geschikt zijn? => http://www.2dehands.nl/cnc-freesmachine-x-y-z-software-16940195.html

    Had eigelijk ook aan m'n lijstje " klein buitenformaat" moeten toevoegen.

    Dank voor de tips! Mvg, Stefan
     
  7. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    De machine lijkt beter geschikt dan degene van de eerste advertentie.

    De plaatjes die erbij staan doen vermoeden dat er ook metaal mee gefreest kan worden. Dirk van het forum hier heeft eenzelfde soort machine met ook een Kress spindel motor. Je zal moeten wachten wat hij heeft te vertellen m.b.t. het frezen in metalen.

    Gr.

    Erik
     
  8. Stefan666

    Stefan666 Guest

    Kijk, kreeg nu wel een melding dat er reactie was!

    Heb net de verkoper gemailt om wat meer info hoe & wat, is wel wat meer euro's als eigelijk het plan was..
    Maarja, liever iets meer uitgeven dan er achter komen dat het toch stiekem onbruikbaar was voor m'n doeleinde.- ehm... dirk... HELP - ?? is het iets ?? :)

    mvg! Stefan
     
  9. Stefan666

    Stefan666 Guest

    Ok, update :)
    De 2dehands.nl verkoper gemailt, wacht op andwoord. Eens van hem horen hoe of wat.

    En, de proxxon verkoper gevraagd om meer info over het alluminium frezen. hoe/wat in staat.
    heb hem nóg niet helemaal afgeschreven

    Stefan
     
  10. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Wat voor een antwoord denk je dat je krijgt?

    Gr.

    Erik
     
  11. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Die advertentie van 2dehands . nl ziet er goed uit,
    zit de besturing van de stappenmotoren er ook bij ?

    er zit ook PCNC bij dat is wel echt een 2D aansturing.

    Voor 3D zal je dus opnieuw moeten investeren.

    Het ombouwen van een bestaande freesbank naar CNC gestuurd is echt goed
    te doen,
    als je die moeite wilt nemen bespaar je zeker 1000 euro.
     
  12. Stefan666

    Stefan666 Guest

    Oscar, als ik het zo zie, helemaal compleet,
    alleen heeft de verkoper helaas nog niet de moeite genomen om een mailtje terug te sturen.
    Wacht het dus nog maar even af.
    PCNC valt voor mij iedergeval af, wil vanuit m'n XP bijven werken.

    T was eigelijk de bedoeling om het hele spul deze week te bestellen/af te ronden, maar met de meerdere opties die hier toch naar boven zijn gekomen, gaat het toch wat langer duren denk ik.

    Naya, beter als iets kopen wat straks toch niet is wat ik echt wil!

    Mvg, Stefan
     
  13. Stefan666

    Stefan666 Guest

    Update:
    Nog weinig hardware nieuws, behalven dan dat sommige mensen niet zo snel
    zijn met reageren op email..
    De Proxxon verkoper is wel wat sneller, verzekerde me dat alluminium en messing prima werkt,
    maar dat in staal werken niet aan te raden is, daar was de machine echt niet voor bedoeld.


    Tja.. ok, dan verkoop je toch niet?

    Ben ondertussen wat software gaan testen/proberen.
    Mach3, ok .. ben tot het importeren van een DXF bestand gekomen, bestandjes die ik
    had gemaakt als bouwtekening voor handmatig kant werk.
    Alleen kan Mach er geen kaas van maken, zal wel aan m'n tekenwerk liggen!
    Bij pogingen om een JPG bestand in te lezen, loopt Mach vast.

    Heb een frees simulator gedownload, (microtech)
    Maar die leest alleen NC bestanden, en met een omzet bestandje kwam ik alleen van DXF -> RIT.
    leuk.. ook geen sucses eigelijk haha.

    Is er een simpel programma'tje waar ik wat in kan tekenen om te testen in Mach / microtech ?
    Rhinoceros word nog aan gewerkt, dus kan dat nog even niet gebruiken/proberen.

    De winpc-nc demo krijg ik niet gedownload.. werkt dus ook handig ;)

    Arrgghhh..
    En ik maar denken, dingentje tekenen.. in mach/pcnc steken.. en frezen met die handel!

    Maar )#$@)$*#@ geef niet op

    Mvg! Stefan
     
  14. erikkate

    erikkate Guest

    Ik vind juist dat de verkoper van proxxon erg eerlijk is.
    aluminium en messing wil perfect, maar staal raad hij je af.
    Eerlijker kun je het niet krijgen.
     
  15. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    398
    Locatie:
    sambeek
    Stefan,

    Ik ben al een klein poosje MACH3 gebruiker.
    Ik kan niet anders zeggen dat het programma goed werkt.
    Welke versie heb je gedownload? Op dit moment is versie 2 geldig.
    Daarnaast kan ik je aanraden om eerst de tutorials eens te downloaden en goed te bekijken.
    De functie om een JPG binnen te halen is eigenlijk alleen bedoeld om met een graveerfrees
    foto's te frezen in messing of kunstof.

    Voor DXF tekeningen is het raadzaam om in verschillende lagen te tekenen zodat er onderscheid bestaat tussen de buiten en binnen contouren.
    Wat ik zelf wel heb ervaren is dat de PC minimaal een 1 Gigahertz machine moet zijn waarbij een fatsoenlijke grafische kaart onontbeerlijk is.
    Liefst niet zo'n onboard geval.

    Een "simpel" tekenprogramma zou Modelcad kunnen zijn.
    Dat gebruik ik al jaren naar volle tevredenheid.
    Dit ondanks dat ik overdag regelmatig met professionele 3D CAD software werk.

    Met vriendelijke groeten,

    Piet Versleijen
     
  16. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Stefan,

    Het setje programma's wat goed werkt;

    Rhinoceros (opslaan als .3dm) > Visual Mill 5.0 freesbaanberekening (importeer .3dm en opslaan als .nc of .gc) > Mach 2 of 3

    In VisualMill zul je eerst aan de slag moeten met de Postprocessor om tot een goed Mach-compatible resultaat te komen. Waarschijnlijk is er op cnczone wel een kant-en-klare postprocessor te vinden.

    Gr.

    Erik
     
  17. Stefan666

    Stefan666 Guest

    Goeiedag,
    ja, zijn er nog :)
    Beetje bezig bij de werkgever laatste dagen, dus weinig speel-tijd op de computer.

    Dank voor de tips! had inmiddels het topic over software appart gevonden in modelbouw-software,
    inmiddels staan Rhino en Solidworks op de HD te wachten om te proberen.

    Zal ook zeker even de andere programma's opsnorren, machine bestellen leuk.. maar moet er dan ook wel wat voor kunnen maken natuurlijk :)

    Dat autocad kan ik nu niet echt wijs uit worden, heb dat nogal eens met programma's.
    Het ene werk je zo mee, geen probleem, de ander blijf je mee vechten tot het bittere eind.
    Mhhh..
    Net vrouwen eigelijk...

    - word vervolgt! -
     
  18. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Autocad heb ik geen ervaring mee, maar als je verschillende draadjes doorleest in het softwareforum dan schijnt Autocad niet echt geschikt te zijn om 3D tekeningen te maken.

    Om Rhinoceros te leren duurt ook een paar dagen, maar daarna is het een prima programma om 2D en 3D te tekenen. De tutorials doornemen onder het knopje "help" is een aanrader om de basisbeginselen van Rhino te leren.

    Gr.

    Erik
     
  19. Stefan666

    Stefan666 Guest

    Update :)

    Weer wat wezen klooien met de software, Rhino geinstalleerd, net als
    een proefversie van ModelCad.
    Rhino en Modelcad vecht me nog wat tegen, dus lekker simpel in "littlemachineshop" een testje
    getekend.
    Hou 3d maar even op stap 2 zeg maar!

    Daarna in autocad geopend, en opgeslagen.

    http://people.zeelandnet.nl/stefan666/testbumper.dxf

    Geopend in Mach2 (en 3) , op diepte "10mm" gezet (gewoon, om te proberen) , even 2d zeg maar.
    (laat ie keurig het plaatje zien in het klein, wat k in littlemachineshop heb getekend)
    Generate G-code , opgeslagen...
    Maar , het enige wat k tot nu toe op het scherm krijg, is 4 circels (nu niet bepaald op de plaats waar ze waren neergezet)
    en een rechthoek er dwars doorheen.

    Nu gaat er dus iets fout, gegarandeerd door mijn schuld, maar... Wat ??
    Lijkt wel of de vertaling dxf => gcode niet goed gaat, zo gebeurd het met elk dxf bestandje wat ik zelf heb
    gemaakt.

    HELP ! :)
    Mvg, Stefan
     
  20. RC-PPG

    RC-PPG

    Lid geworden:
    24 okt 2004
    Berichten:
    398
    Locatie:
    sambeek
    Stefan,

    Met het wegschrijven van de DXF moet je even opletten in welke versie je het wegschrijft.
    Voor Lazycam (mach3) mag de DXF versie niet hoger liggen dan 12.
    Daarnaast is het verstandig om het tekenen eens goed te leren.
    Als je nog geen CAD tekenervaring hebt zal het niet meevallen.
    Goed studeren dus

    @modelcad.
    Voor zover ik weet is er geen demoversie van Modelcad.
    Ik neem aan dat je de demoversie van Designcad hebt gedownload?


    Piet
     

Deel Deze Pagina