Aanschaf nieuwe CNC frees machine

Discussie in 'CNC' gestart door Stefan666, 25 nov 2006.

  1. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    Kijk ook eens naar SheetCam (www.sheetcam.com)

    Deze software gebruik ik tussen mijn autocad en de CNC controller .

    Ideaal om snijpaden te bepalen en freesparameters etc mee in te stellen.

    Dit haalde bij mij veel onduidelijkheid uit het hele traject van CAD -> CNC

    GrW
     
  2. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Stefan,

    Tijdschrift Elektuur gaat vanaf januari een cnc-bouwpakket verkopen. Het eerste artikel over de machine kun je op de elektuursite vinden. Het ziet er op het eerste gezicht goed uit. Nadeel is de Ferm spindelmotor, maar daar valt vast wel een andere spindelmotor op te bakken.

    Gr.

    Erik
     
  3. Stefan666

    Stefan666 Guest

    Goeiemorgen,
    ja, zijn er nog!
    Zijn zelfs al weer een paar stappen verder (en terug ;) )
    Heb net de electuur/colinbus machine bekeken, da's ook een mooie optie.
    Bouwpakketen kan zelfs deze prutser ook wel in elkaar zetten.
    Ga deze machine straks nog eens goed napluizen, dank!

    Ben hier ook wat verder, tekenen gaat steeds beter, en het word werkelijk 3D met dat CAM gebeuren van Filou.
    Das nu eens een programma'tje wat ik wél begrijp!
    Veel gespeel en geklooi nog, maar krijg tenminste wel wat op het scherm nu!
    Met gebruik van winpc-nc , filou . Tekenend in Littlemachine shop voor de maten.

    Heb nu elk programma'tje wel gedownload wat hier al is genoemd, ook sheetcam ed. Dit is de - voor mij - beste mix tot nu toe.
    (de dombo-mix ;) )

    Dus heren, zeker dank voor het meedenk werk en tips, word ook nog wat mee gedaan ook ;)

    Mvg! Stefan
     
  4. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Dat is best een aardig machientje.

    Ook behoorlijk compleet.
    Hardware electronica en software.

    Minpunten :

    Z-as is vrij gammel
    Ferm freesmotor is niet goed
    Bevestiging freesmotor te zwak. ( minimaal op twee punten bevestigen )

    Mijn indruk is dat je met deze machine alleen kunststof goed kunt bewerken.
     
  5. erikkate

    erikkate Guest

    Leuk machientje om zelf wat aan te verbeteren.
    Ik ben niet zo heel erg fan van dit type geleidingen.
     
  6. Rikkie_V

    Rikkie_V

    Lid geworden:
    25 mei 2004
    Berichten:
    77
    Locatie:
    Den Hoorn (Texel)
    Ik ben zelf in het bezit van een freesmachine van LPKF (101 HI-P), Colinbus (of Franklin Industries) was hier jarenlang de distributeur van. Ik ken de Profiler dan alleen van de artikelen en datasheets, maar ik herken er een boel van LPKF in terug, algemene vorm, degelijke opbouw. Mijn oude LPKF werkt nog met een tweetal dikke spelingsvrije geleidingsassen per bewegingsas. Op het eerste gezicht vond ik dit er niet al te stevig uitzien, maar de machine krijgt het voor elkaar onder belasting repeterend te positioneren op 5um nauwkeurig. De nieuwe geleiding, zoals bij de Profiler, lijkt mij na de ervaring van Colinbus toch niet echt een downgrade, zelfs bij deze ‘budget’ machine. Ook denk ik dat de Z-as ook wel snor zit. Daar ik geen recente LPKF heb, kan ik niet zeggen wat voor een geleiding daarin zit als referentie. Even nog ter duidelijkheid, de LPKF is een 2,5D machine (X,Y, tool up/down), daar de Profiler 3D is (X,Y,Z).

    En wat betreft de Ferm-spindel, het maakt het pakket compleet voor de meesten. Niet voor het hele fijne werk, maar de meeste werkzaamheden kunnen hiermee gedaan worden. Voor de ‘echte’ spindels (hoogfrequent, uitgebalanceerd en precies) moet zeer diep in de buidel worden getast, maar dit is voor de meesten niet nodig. De ophanging van de spindel zie ik persoonlijk als het meest zwakke punt, maar aangezien de LPKF ook een dergelijke ophanging gebruikt, zie ik hier niet zo veel zorgen in. Grootste fout die men vaakt maakt met frezen, is de snelheid van de frees en de snelheid van de assen verkeerd instellen. Gebeurt dit, dan overbelast men de machine met de frees/ophanging die als eerste de mishandeling voelt. Stelt men de machine goed af, dan denk ik niet dat de ophanging voor problemen gaat zorgen. Als men dan toch echt zo precies wil werken, dan is het misschien beter te kijken naar de volgende serie, met een kleinere stapgrootte en nog degelijkere constructie. Voor onze hobby, en eventueel (niet te fijne) PCB's, is dit naar mijn inziens een prachtapparaat, zeker gezien de prijs/mogelijkheden.

    Gegroet,

    Rik
     
  7. Stefan666

    Stefan666 Guest

    Goeiemorgen, zijn we weer!
    heb een beetje prijs/opties zitten vergelijken, en vooral de specifieke
    programmeer taal "geen nc code" dus, niet universeel is voor mij een beetje de
    dooddoener op de machine.
    Heb nu een andere gezien, ok .. ok.. wéér wat duurder als begroot.
    T lijkt wel een regerings project.. "mha.. t werd wat duurder"

    Gerne uw mening over deze machine ?? ->
    De Machine, Duitse Ebay

    Vooral het software compleet en het grotere machine berijk spreekt mij wel aan.

    Mvg! Stefan
     
  8. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Ziet er goed uit,
    USB aansturing
    Compleet en degelijke set.

    Softwarepräsentation kann auf Anfrage zugeschickt werden

    moet je maar aanvragen dus.
    ik zou ook vragen of ze een bestand met alle instellingen voor deze machine hebben.
    Dan kun je na installeren van de software direct aan de gang.

    Priujs is ook realisties, of voor dat geld een 2e hands wisen step4 machine.
     
  9. Stefan666

    Stefan666 Guest

    Kijk, da's positief ;)
    Heb gisteravond ze een mailtje gestuurd, gevraagd om demo software.
    Als dat een beetje bevalt, ben ik volgende week zo maar een dagje vrij, goeie kans dat k dan even naar Hamburg rij.
    Machientje halen :)
    Maargoed, eerst maar even kijken hoe en wat,
    Die 2e hands wisen machine, staat die ergens te koop toevallig ?
    Hou graag m'n opties open natuurlijk.

    Mvg! Stefan
     
  10. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Nee, maar je moet ze maar eens bellen,
    voor het budget wat je nu hebt kunnen zij een
    ingeruilde machine met software wel leveren.( denk ik )
    Dit zijn professioneel bedoelde machines.
     
  11. plotterwelt

    plotterwelt

    Lid geworden:
    5 aug 2006
    Berichten:
    15.627
    Locatie:
    Oss
  12. Stefan666

    Stefan666 Guest

    Wisent gemailt, kijken of hun iets leuks hebben
    (vast wel ;) )
    Had de 400-z ook gezien ja, vind die alleen wel weer een stap duurder eigelijk.
    Komt dan nog winpc-nc economy bij, freesspindel en een cam programma.
    Is ie wéér bijna 1000 euro duurder (en inmiddels dubbel het begin-budget)

    Wel heel mooi.
    Heb nu diverse mailtjes uitstaan, nog geen reactie's gekregen. zal in duitsland ook wel kerst zijn ;)

    Mvg! Stefan
     
  13. Stefan666

    Stefan666 Guest

    Update :)
    Pfff, m'n draaibank aanschaffen was makkelijker, of ik doe gewoon moeilijk.. kan natuurlijk ook!

    Wisent valt buiten budget, 2e hands "was niet in mijn prijsklasse" zoals er werd gemailt, oftewel.. had te weinig
    centen voor ze :?

    Maakt niet uit, gaan we verder kijken bij de oosterburen, die zitten allemaal ook nog binnen redelijke afstand, dus
    "abhalung" ook nog niet eens een probleem.

    Toch wat meer zitten kijken naar die Z-400/600 , of de M850 van Makko. Alleen, tja.. word het wel wéér meer als
    bedacht in 1e instantie. Kan het maar 1x uitgeven hoor.

    Toen, de Firma Haase gevonden (ook duitsland) , mee zitten mailen, engelsprekend in tegenstelling tot andere duitse handelaars
    en ook nog vriendelijk ook. Dat was ook voor t eerst ;)
    M'n oog gevallen op de CUT 2000 (standaard uitvoering), 900W kress spindel en Winpc-economy.
    ( of als iemand nog een copietje van economy heeft liggen ? )

    Als ik lief ben & kom ophalen, kreeg k nog een leuke korting.. komt het setje "freesklaar" voor 2400,- inclusief.
    Haase Ebay link
    Met de 600x400 een stuk groter als eerder bedacht, maar dacht zo met die Kress spindel niet verkeerd te zitten,
    Zitten ook referentie schakelaars op, wat bij andere machine's dan weer optie is.

    Tja, aangezien het toch allemaal wat prijziger word als eerst gedacht, zal het nu toch eind februari worden voor
    er kan worden gekocht. Tja, moet ook eten hé ! :D

    Toch allemaal wat groter als deze, die in eerste instantie was bedoelt -> Proxxon MF70 320
    Vraag me stiekem dus toch wel af of k dat grotere spul wel nodig heb voor m'n doel.

    Stefan "de zoektoch gaat door" :D
     
  14. erik1234

    erik1234

    Lid geworden:
    1 mrt 2005
    Berichten:
    227
    Locatie:
    Den Haag
    Als je de machine eenmaal hebt staan en je hebt de eerste projectjes gefreest zal je er geleidelijk meer mee willen maken dan het doel waarvoor de machine is aangeschaft. Bodemplaatje voor je 1:8 auto, naamplaatje voor de voordeur, onderdeeltje voor een clubgenoot, onderdeeltje voor de 1:1 klassiekerauto van de buurman etc. Ook je interesses kunnen verschuiven. Dit is ook een investering die je over 2 jaar niet opnieuw wilt doen.

    Gr.

    Erik
     
  15. Oscar

    Oscar verslagschrijvers

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    2.289
    Locatie:
    Alkmaar
    Schiterende machine,
    simpel en goede keuze van componenten en plaatsing.

    [​IMG]

    Krijg je geen spijt van denk ik.

    Chris Reinders ( Zoltar ) is ook nog wel actief met CNC machines,
    zoek eens op die naam.
     
  16. erikkate

    erikkate Guest

    Wat een prachtmachine die cut2000. Die is zeker degelijk gebouwd. Geweldig simpel, en superstabiel zo te zien.
     
  17. Stefan666

    Stefan666 Guest

    Dank, net dat extra geld verandwoord ;) t is wel zo.
    Is in eerste instantie alleen bedoelt voor m'n 1/14 truckjes en 1/16 tanks, maar je weet inderdaad nooit of k nog eens wat anders
    ga doen.
    Dat klassieke auto's is wel toeval, m'n maat die 1:1 6 serie bmw's doet zag ook al wat opties.

    Iedergeval goed te horen dat de machine "in de smaak valt" , wel handig een forum, behoed je voor miskopen!
    Ok, 04:30 nu .. tijd om wat uren te kloppen, heb een machine te - verdienen - :D

    Stefan
     
  18. XXL66

    XXL66

    Lid geworden:
    10 aug 2007
    Berichten:
    552
    Locatie:
    BE
    heel oud draadje maar ga het toch proberen...

    Hoe bevalt die CUT 2000 machine nu ? Ik zie dat er nu een 2500 reeks is en heb interesse in dergelijke machine.
     
  19. Blade|Slayer

    Blade|Slayer

    Lid geworden:
    14 okt 2007
    Berichten:
    102
    Ik en mn pa gebruiken nu bijna 10 jaar de CUT2000. Vroeger nog met gare dos software die amper werkte, tegenwoordig gaat het perfect dmv WINPC.

    We gebruiken de machine voor verschillende soorten hout (tot 24mm) cibatool (tooling schuim) en carbon. Aluminum zou ook kunnen alleen spaander afvoer is lastiger.

    Al met al gebruik je de machine toch nog best vaak, en de machine zelf is erg degelijk gebouwd. Er is nog nooit wat kapot gegaan en alles ziet er nog goed uit.

    Eigenlijk zijn we nog steeds erg tevreden met de cut2000!
     

Deel Deze Pagina