Aanschaf nieuwe lipo lader

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Marc D, 10 okt 2016.

  1. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    714
    Met een DC voeding bedoel je zoiets als een laptop oplaadkabel? Die heb ik namelijk wel, maar of die 300W aankan.... Ik denk dat ik voor een duo lader ga, zoiets als dit;
    https://www.toemen.nl/skyrc-d100-duo-lipo-lader-p-20632.html

    Maar morgen eerst even een paar verschillende en de Specs van de link erbij zoeken, dat hij wel tot 6S kan laden.
     
  2. ido

    ido

    Lid geworden:
    23 aug 2011
    Berichten:
    210
    Locatie:
    Rotterdam
    Je zou ook een kunnen kijken naar
    ISDT SC-608 150W
    ISDT Q6 Plus 300W
    iSDT SC-620 500W

    Chinees merk, ja, maar krijgt wel goeie reviews (youtube), en software matig upgradebaar.

    Ik zit te twijfelen om zelf een aantal ISDT SC-608 150W versies te kopen, om zo meerdere accu's tegelijk op te kunnen laden. Natuurlijk kan dit ook met een parallelboard, maar hier moet weer meer bij opletten, elke accu met max 0.1v/cel verschil bv. dan liever echt parallel laden :)
     
  3. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Die SkYRC D100 is op AC maar 100W totaal, alleen als je een DC voeding aansluit kun je per kanaal 100W laden (mits de voeding die je aansluit het aan kan).
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Fiks aantal lader-tests met onderaan de pagina's de Engelse vertaling.
    Ook accu-, regelaar-, motor-, voeding-, connector- en BECtests
    www.elektromodellflug.de
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Die lader heeft geen balancer zo te zien.
     
  6. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
  7. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    714
    Lastig allemaal. Een duo lader kost tussen de 150-300€, en een enkele lader heb je al vanaf 30€. De ISDT zijn volgens de review (Zie de link van Ron) best goed, maar ik las ook ergens dat er aardig wat mensen zijn die een defecte hadden gekregen. De grootste accu die ik heb is 5S 5000Mah, 25C 45C burst. Maar je mag deze lipo toch maar tot 5A laden? Althans, dat is wat ik gehoord heb. Als ik het goed begrijp is de Sky rc d100 via 230V 2x100W, en op AC 100W in totaal. Ik laad ze toch altijd op via netstroom, dus dan zou deze toch goed genoeg zijn?
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2017
  8. smallblock

    smallblock

    Lid geworden:
    9 jan 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    ALkmaar
    Als je even goed zoekt op Ebay Duitsland kan je een originele SkyRC B6AC v2 vinden voor 60 eu. Je kan 'm nog aan een pc hangen ook voor nog meer gemak. Ik heb 'm sinds vorige week. Prima ding.
     
  9. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    @d3nn1s Over de SkyRC D100: Via 230V AC heb je juist maar 100W totaal en via de 12V DC aansluiting kun je 2x100W laden (mits de voeding die je gebruikt dat aankan).

    @smallblock De SkyRC B6AC v2 heeft maar 50W laadvermogen, prima ding idd maar als je wat grotere cellen wilt laden kom je al snel vermogen te kort en duurt het laden langer. Heb 'm zelf ook (eerste lader die ik kocht).
     
    henry1979 vindt dit leuk.
  10. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    714
    Gisteren even in de schuur gaan zoeken naar een ac/dc adapter. Had er 1 van 50W gevonden. Heb ik die toch nog geprobeerd op mijn originele imax en die doet het via de adapter wel, maar via de gewone stekker op 230V niet. Raar!
     
  11. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Ingebouwde voeding kapot dus... Da's dus een voordeel van een externe voeding dat je die dus kan vervangen. ;)
     
    bobt vindt dit leuk.
  12. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    714
    Na een halve dag bezig te zijn geweest met lipo's laden, merk ik dat de cellen niet verder opgeladen worden dan 3,7V/cell. Mijn batterijtester (hype) zegt zelfs dat de accu maar 18% vol is. De accu's zijn nog geen 3 maanden oude zippy flightmax 5S 5000Mah 25C. Ik laad, althans probeer ze verder vol te laden met mijn imax b6 maar dat wil hij niet. Tips of ideeën waaraan dat kan liggen?
     
  13. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Hoe lang duurt het laadproces? De lader heeft standaard een tijdsrestrictie van, ik meen, 2 uur laden. Maar dan zou je niet 18% verwachten maar wel meer dan dat... Of er is meer kapot in de lader...
     
  14. d3nn1s

    d3nn1s

    Lid geworden:
    21 feb 2013
    Berichten:
    714
    Ik weet al wat ik fout deed, ik had de lader op 3000mah ingesteld gehad. Daarom stopte hij er de hele tijd mee. Toen ik dat uit had gezet ging het meteen weer goed. Toch blijf ik uitkijken naar een duo lader, waarschijnlijk een gebruikte, of misschien toch zo'n ISDT model.
     
  15. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    927
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Dan zou je 50-60% lading verwachten en niet 18%. Maar goed, als het nu weer goed is zal het wel he. ;)
     
  16. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    De ISDT die ik hier in gebruik hebt werkt bijzonder prettig en is supercompact. Ik heb de Q6 Plus die 300W laadvermogen heeft. Wel een DC voeding nodig, er is geen 230V ingang.
     
  17. Barry H

    Barry H

    Lid geworden:
    21 feb 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Rotterdam
    Hallo allemaal, ik lees al even mee met de discussie en ben zelf ook op zoek naar een andere lader, maar kom er niet geheel uit wat nu een goede lader is voor mijn toepassing. Heb nu zelf een corally neo50 lader, en gebruik hem voor nimh accu's en 2s lipo accus. Duurt toch wel wat lang om te laden en los van de twee leds geeft de lader weinig informatie.

    Wat is eventueel voor mijn toepassing een nette lader waar ik en wat meer info vanaf kan halen en wat krachtiger is als de neo? Lees veel over de b6AC maar kom er niet helemaal uit welke versie ik dan moet hebben de aimax of Skyrc. Ook spreekt de graupner die in dit topic word besproken mij wel aan maar is dit ook een simpele lader voor een beginner in modelbouw
     
  18. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Welke toepassing(en)?
    Welke accu's wil je, type/spanning/capaciteit, en in welke tijd?
    Wil je meerdere accu's tegelijk kunnen laden?
    Denk daarbij ook aan wat je over een tijdje aan accu's hebt.
    Wil je ook vanaf netspanning kunnen laden?
    Heb je al een voeding, type/welke/stroom/spanning?
    Budget?
     
  19. Barry H

    Barry H

    Lid geworden:
    21 feb 2017
    Berichten:
    2
    Locatie:
    Rotterdam
    Op t moment heb ik twee stuks yellow nimh 4600mAh stickpack accu's en een 3000 nimh stickpack accu voor de traxxas skullys van m'n kinderen. Zelf heb ik nog een team corally 3S 4500mAh lipo accu van m'n vorige auto en een nieuwe absima 2s 4000mwh lipo accu voor m'n nieuwe auto. Traxxas slash vxl 4x4.
    Wil voorlopig met de slash op 2s accus gaan rijden en denk dat er nog wel een aantal accu's bij zullen komen.

    Budget is voor nu rond de €100 en wil denk ik wel een lader met geintegreerde voeding. Misschien in de toekomst wel naar een dubbele lader, maar focus voor nu is een enkele lader en ben van plan de neo50 voorlopig voor de nimh accus te gaan gebruiken
     
  20. robbedoes

    robbedoes Guest

    image.jpeg
    Lang zitten twijfelen tussen verschillende laders waaronder de Hyperion & iSDT SC-620 500W echter uiteindelijk toch maar gekozen voor deze. Reden afmetingen, beproefd model en natuurlijk de prijs.
     

Deel Deze Pagina