Aanshaf Fluke multimeter

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ruudxd, 27 mei 2018.

  1. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Goedendag,

    Ik ben aan het zoeken naar een nieuwe multimeter.
    Aangezien in in de autotechniek wil gaan werken wil ik er best in investeren als dat betekent dat ik jarenlang betrouwbaar kan meten.
    Mijn oog is gevallen op de Fluke 87 en de Fluke 88.
    De Fluke 88 kan toerentallen meten maar heeft geen true RMS.
    De Fluke 87 heeft True RMS en als ik het goed begrijp kan ik via een rekensom ook met deze meter toerentallen meten.
    Nu weet ik niet hoe vaak ik met een meter toerentallen ga meten, maar het kan altijd handig zijn.
    Nu komt de vraag, ik weet niet of ik true RMS nodig heb?
    Als ik het goed heb kan ik hiermee beter/preciezer spanningen en stromen meten met een sinusvorm?
    Nu weet ik niet of ik dat nodig ga zijn?
    Ik wil de meter eigenlijk voor vanalles kunnen gebruiken zoals auto's, RC en elektronica en in en rondom het huis, ook om eventueel machines en krachtstroom te kunnen checken.

    Excuus als dit een domme vraag is, maar ik kom er niet helemaal uit.
    Ik weet dat Fluke duur is en misschien wel wat te duur voor wat je krijgt, maar ik wil graag een meter waar ik van op aan kan en waar ik ook veilig mee kan werken aan grotere spanningen en stromen.


    Alvast bedankt!

    Ruud
     
  2. apkay

    apkay

    Lid geworden:
    5 mrt 2018
    Berichten:
    3
    Locatie:
    Ouderkerk aan de Amstel
    Ruud mail mij ff
    dan zal ik je een tip geven.

    Beste, dit zijn nu van die reacties waar het forum niet voor bedoeld is. Tips mag je gewoon openlijk delen en wil je iets commerciëels aanbieden doe dat dan buiten het forum om via een persoonlijk bericht via een "Conversatie"
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Geen van deze multimeters kan toerentallen meten. Ze kunnen beide frequenties meten en daarmee kan je een toerental uitrekenen. De Fluke 88 kan true RMS metingen doen en daarmee de frequenties en wisselspanning beter en nauwkeuriger meten. De Fluke 88 heeft ook nog een extra filter om de "nare" signalen van bijvoorbeeld een ESC te kunnen meten. Deze signalen komen namelijk sterk overeen met die van frequentieregelaars voor de toerenregeling van de industriële elektromotoren.
    Of dit voor jouw echt zinvol is weet ik niet dat moet je zelf beslissen. Het prijsverschil is wel flink (> €300) dat zou voor mij ook sterk meetellen.
     
  4. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Dat zou best wel een kunnen Roelof. Die verwarring heb ik eerder meegemaakt.
     
  6. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Hij verwart helemaal niets, staat toch duidelijk in zijn tekst..


     
  7. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Het zou kunnen maar het gebruik ban toerental berekenen en true RMS in 1 zin maakt het niet duidelijker. Ik zag ook eventjes de prijzen voorbij komen en vraag ik mij af wat je nu wilt meten in de "autotechniek"
    Om 12v en 5v spanningen te meten heb je echt geen 800 euro ge-ijkte meter voor nodig. frequentiemeeting of toerental meeting, de ene is pulsen per seconde en den andere is pulsen per minuut, inderdaad een factor 60 berekening, Een 40 euro Voltcraft VC170 is als voorbeeld ook een prima meter en leg je er 4 tientjes bij heb je een ge-ijkte.
    True RMS heb je naar mijn idee totaal niet nodig.

    Een maat van mij runt een garage maar daar wordt ook geen 800 euro multimeters gebruikt.
     
  8. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Nee dat is inderdaad waar, een gewone huis tuin en keuken fluke is volgens mij in de meeste situaties meer dan voldoende :)
     
  9. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Daar spreken ze dan over het algemeen ook geen Nederlands :cool:
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Oh? Dan ken jij mijn maat beter dan ik. De laatste keer dat ik er was was een paar weken terug voor een APK en toen was hij nog een gewone Hollandse jongen van Hollandse komaf met een Hollandse naam.
     
  11. morgoth924

    morgoth924

    Lid geworden:
    28 jul 2005
    Berichten:
    594
    Locatie:
    Gierle, Belgium
    In 2006 ben ik afgestudeerd als bachelor automechanica. Als je een beetje diagnose wilt doen aan moderne auto's, heb je dure en nauwkeurige apparatuur nodig.
    Wij gebruikten fluke multimeters en oscilloscopen. Er wordt iets meer gemeten dan 12 en 5 V ;). In 12 jaar tijd is er ook wel het één en ander veranderd, simpeler is het niet geworden.
     
  12. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    wat kan een fluke multimeters dan, wat ander multie meters niet kunnen ?
     
  13. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Nauwkeurig meten, maar als je beslist om een multimeter van de Action te kopen wens ik je veel succes.
     
  14. xyz

    xyz

    Lid geworden:
    2 dec 2007
    Berichten:
    1.642
    Locatie:
    Eindhoven
    Wil je nu echt een multimeter van 10 euro vergelijken met een van 400 euro ?
    Tussen 10 en 400 euro zit geen gappend gat, je kunt ook kijken naar b.v
    - UNI-T
    - Owon
    - Brymen

    Ik heb bv de Brymen BM887, die heeft heeft ook nog eens isolatie meting, en dat voor nog geen 259 euro
    Fluke verkoopt goed meters maar een deel van de prijs is de naam.
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
  16. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Er is een rede waarom diverse organisaties en bedrijven een Fluke (of gelijkwaardig) verplicht stellen en dat is niet alleen de naam of de prijs die eraan hangt.
     
  17. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Als je bedenkt dat 0-20mA is 0-300bar of 10.000 liter gas/minuut dan wordt het wel heel vervelend als je meter een paar mA afwijkt.

    BTW, in een geautomatiseerd systeem zijn referentie spanningen en stromen juist het belangrijkste.
    Dat een hobbyist de mond vol van een bepaalde meter heeft zegt niets over de meter, eerder over de hobbyist en zijn portemonnee.
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Overal waar echt nauwkeurig moet worden gemeten zal je Fluke apparatuur vinden. Dat was al zo toen ik nog bij Fokker op het ECC (Eletronisch Calibratie Centrum) werkte. Binnen Fokker werd heel erg veel Fluke apparatuur gebruikt. De 8000 serie werd het meest gebruikt. Types zoals de Fluke 8000A, 8100A en de 8600A waren overal in het bedrijf waar nauwkeurige metingen gedaan moesten worden te vinden. Voor nog nauwkeuriger werk was er ook de 8800A maar die zag je zelden of nooit op de productielijn. Op het ECC was de 8600A samen met de 8800A de standaard meter.
    Waarom Fluke? De nauwkeurigheid is één punt maar ook de robuustheid speelt een grote rol. De meters zijn goed beveiligd en je moet echt heel gekke dingen doen om zo'n meter op te blazen. Zelf heb ik een heel oude Fluke 11. De beveiliging is zo goed dat ik zelfs als ik hem instel om weerstand te meten en ik steek de meetpennen in het stopcontact gaat hij niet kapot. Hij geeft een foutmelding op het scherm en piept!
    Het is waar dat je ook voor een deel de naam betaalt maar waarbij is dat niet het geval? Alles wat "een goede naam" heeft zal direct duurder zijn, denk ook maar eens aan auto's!
    Of je zo'n meter nodig hebt zal je echt zelf moeten bepalen. Bedenk wel dat er ook heel goede meters zijn van andere merken die (veel) minder kosten en die wat meetprestaties aangaat niet eens (veel) minder zullen presteren dan een Fluke. Als je een Fluke nodig hebt, of denkt nodig te hebben, en je hebt het geld er voor (over) waarom zou je het dan niet doen? Je zal geen miskoop doen met zo'n meter.
     
  19. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Valt wel mee toch? 10% is en blijft 10%. Maar ook goedkope meters hebben veel minder dan die afwijking. Sowieso zou ik voor grote stromen in de autotechniek een aparte shunt gebruiken. Niet je multimeter tussen accu en startmotor ;) En de hoogspanning van de ontsteking natuurlijk ook niet rechtstreeks aansluiten.

    Martin
     
  20. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland

Deel Deze Pagina