Aanshaf Fluke multimeter

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ruudxd, 27 mei 2018.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Even terug naar de oorspronkelijk vraag van topicstarter: is een True RMS meter nodig in een autowerkplaats? En zo ja, voor mijn nieuwsgierigheid, waar/wanneer/waarbij in autowerkplaats meet je True RMS?
     
  2. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Als je alleen de accu spanning meet niet, maar als de dynamo draait wel en ook de CAN-bus werkt met schakelende voedingen van bv 5 Volt.
    De stepdown naar 5 Volt gaat niet meer met weerstandjes of een LM7805 oid omdat die in verhouding met een stepdown veel stroom verbruiken.
    Dus ja, een TRUE RMS kan heel handig zijn als je de werkelijke spanningen en stromen wilt meten.

    PS, een multimeter zonder TRUE RMS slaat op hol als het tegen zit en als je pech hebt is hij stuk.......maar voor een paar tientjes koop je een nieuwe bij de Action.
     
  3. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Op hol slaan of kapot gaan gebeurt niet als je een niet-sinus golf probeert te meten met een conventionele meter. Je krijgt wel afwijkende meetwaarden, maar die kun je corrigeren als je de golfvorm weet. Belangrijker is het frequentiebereik, een hoogfrequent wisselspanning kun je niet betrouwbaar meten met een multimeter die alleen geschikt is voor 50 - 400 Hz. Mijn budget meter van $40 meet trouwens ook gewoon true rms. Zal eens de bandbreedte controleren met een signaalgenerator.

    Martin
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    True RMS is een manier van meten/berekenen en heeft niets te maken met de werking van de meter. Een meter zal echt niet op hol slaan of kapot gaan als hij geen true RMS meting kan doen.
    Hoewel, er is wel een kleine mogelijkheid.
    Wanneer je een spanning wilt meten die bijvoorbeeld 150V piek is maar een vreemde golfvorm heeft kan de meter (veel) te weinig aangeven. In een bepaald (wel erg onwaarschijnlijk geval) zou de meter bijvoorbeeld maar 15V aangeven. Maar de piekspanning is toch echt 150V, dan zou het kunnen gebeuren dat de weerstanden van de spanningsdeler kapot gaan door de feitelijk te hoge spanning. Dit is wel erg ver gezocht maar niet 100% onmogelijk.
     
  5. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Sluit dan maar eens een "Aldi" meter op een schakelende voeding aan, maar van mij krijg je geen garantie en geen geld retour als hij gaat roken.
    Het is net wat je schrijft, de multimeter op 50 Volt omdat hij niet meer aangeeft maar de werkelijke spanning is 250 Volt.....einde meter.
    Vroeger kwam dit zeer weinig voor, maar tegenwoordig met die schakelende voedingen is het schering en inslag.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  7. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken, dat waardeer ik!
    Excuus als ik onduidelijk ben geweest, dat was uiteraard niet de bedoeling.
    De reden dat ik het toerental meten noemde is om aan te geven dat ik denk dat dat niet een reden hoeft te zijn om de 87 te laten staan omdat die dat met een rekensom ook kan.
    Ik bedoelde niet dat ik daar True RMS voor nodig had.
    De reden dat mijn voorkeur uit gaat naar Fluke is, zoals Ernst ook al gaf, dat de meters overal gebruikt worden, vooral waar er niet over de meting getwijfeld moet worden, dat wil ik ook niet hoeven.
    Ik zou nu misschien wel met een goedkope meter uit kunnen, maar wie weet wat er de komende jaren nog meer in de autotechniek gaat gebeuren.
    Daarnaast meet ik met een meter van een paar tientjes liever geen krachtstroom, maar dat zal misschien aan mij liggen.
    Ook vind ik de min/max functie erg handig, maar dat hebben meerdere meters.
    Als ik het goed begrijp heeft het True RMS gedeelte dus wel meerwaarde voor bepaalde metingen, ik denk dat ik dan voor een true RMS meter ga.

    Zijn er nog meningen over een nieuwe meter tegenover een tweedehandse die niet heel oud is?
    Mijn voorkeur gaat uit naar een nieuwe ivm garantie en dat ik weet dat hij niet gevallen is of verkeerd gebruikt?

    Volgens de productpagina van de 88 kan deze toerentallen meten, of in iedergeval makkelijker dan met de 87.

    http://www.fluke.com/fluke/nlnl/ele.../automotive-testers/fluke-88v-a.htm?pid=56150

    U zegt dat de 88 true RMS metingen kan doen en de 87 niet, is dit niet precies andersom?
     
  8. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Fluke (maar ik denk ook andere meters) heeft één zwak punt en dat zijn de zgn veilige stekkers aan de meetsnoeren.
    Op mijn afdeling heb ik van het begin af aan de bijgeleverde meetsnoeren voor haakse omgewisseld.
    Fluke is wel reëel, ze wisselen zonder kosten het plastic plaatje voor je om mocht het busje in de meter toch afbreken.
    In het (nuts)bedrijf waar ik werkte was een CAT 3 een vereiste omdat onze bedrijfsspanning minimaal 700 Volt was (motoren enz) en (ao) Fluke is één van de weinige die dit ook echt garanderen.
    Daarnaast wil je als bedrijf ook gedegen apparaten, garantie en snelle levering bij storing en niet iets wat het misschien ook wel zou kunnen voldoen.

    Voor eigen gebruik (hobby) zou ik waarschijnlijk een iets goedkoper merk aanschaffen, maar ik ben na ruim 20 jaar nog steeds tevreden met mijn toen aangeschafte Fluke 87 III en mijn wat gedateerde Fluke 97 scoop.

    BTW, true RMS moet er op staan anders is het geen true RMS en zou je de fabrikant aansprakelijk kunnen stellen.
     
    Laatst bewerkt: 2 jun 2018
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    Die toerentalmeting staat een beetje verborgen vandaar dat ik het niet had gezien. :oops: Je hebt echter wel hulpmiddelen nodig om dit te kunnen meten. Je zal een soort "pick-up" of "sensor" moeten hebben die pulsjes maakt welke de meter kan meten. Als ik het goed heb gezien kan je twee modes kiezen, vermenigvuldigen met 1 voor tweetakt motoren en vermenigvuldigen met 2 voor viertakt motoren. Voor een modelvliegtuig heb je delen door 2 nodig voor een tweeblad prop en delen door 3 voor een drieblad prop.

    Inderdaad kan de 87 wel true RMS meten en de 88 niet, ook een foutje van mij. :oops::oops:
     
    ruudxd vindt dit leuk.
  10. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Het eerste is niet eens zo onwaarschijnlijk, maar het tweede is wel echt te ver gezocht Weerstanden gaan kapot door oververhitting (teveel stroom), niet door te hoge piekspanningen. Volgens mij zijn we het wel eens dat de mogelijkheid tot meten van RMS er niets mee te maken heeft. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat true RMS meters in het algemeen moderner zijn en betere componenten/beveiliging bevatten dan vroeger. Maar met een vergelijking van een niet-RMS meter van de Aldi met een $$$ Fluke test je meerdere verschillen tegelijkertijd.

    Martin
     
  11. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    I = U / R .....en hoe ging dat ook al weer verder, hoe kwam die I nou zo hoog als de R een constante is ?
    Het kan niet aan de hoge piekspanningen liggen toch ?
    Ik ga zo eens kijken of ik mijn 50 jaar oude LTS-boeken nog kan vinden.
     
  12. toostbeek

    toostbeek

    Lid geworden:
    6 dec 2014
    Berichten:
    1.403
    Een piekspanning is kortstondig en zal daarom niet leidden tot een hoog oplopende temperatuur.
     
  13. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    En een schakelende voeding werkt met een frequentie van .....of is dat maar één kortstondige puls ?
    Sh*t, wat heb ik toch al die tijd op school gedaan ?
     
  14. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    Inderdaad, pak even een schoolboek erbij. Of zoek naar RMS op Wikipedia. De effectieve waarde (vaak aangeduid als RMS) geeft aan hoeveel vermogen een weerstand in warmte omzet. Spanningspieken doen er voor weerstanden niet toe zolang de RMS maar laag genoeg blijft. Wat dat betreft is dit juist een uitstekend voorbeeld voor het dimensioneren van weerstanden in elektronische schakelingen.
     
  15. Martin7182

    Martin7182

    Lid geworden:
    23 sep 2009
    Berichten:
    1.238
    Locatie:
    Bussum
    De piekstroom wordt inderdaad ook hoog. Maar daar gaat een weerstand ook niet stuk van. Tenzij de pieken erg breed zijn en dicht op elkaar zitten (zijn het dan nog wel "pieken"?) Kortom, RMS bepalen dus en dan weet je of de weerstand er tegen kan.

    Ik zie dat veel RMS multimeters, ook bv de Fluke87, maar tot enkele kHz nauwkeurig RMS kunnen meten. Terwijl schakelende voedingen almaar hoogfrequenter (dus kleiner) worden. Even opletten dus
     
    Laatst bewerkt: 4 jun 2018
  16. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
  17. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Iedereen bedankt!
    Ik denk dat ik na het repareren van mijn auto voor een Fluke 87 ga sparen.
    @Boris100 U wil de 87 niet kwijt? ;-)
     
  18. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    ruudxd vindt dit leuk.
  19. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Toch nog een vraagje.
    Ik ben toch aan het kijken of er een mooie tweedehands Fluke 87 langs komt omdat deze soms gekalibreerd zijn en ik niet weet of dat standaard is al je de gewone versie nieuw koopt?
    Ook zitten er vaak wat meer kabels en sensoren bij, dat is eigenlijk de voornaamste reden.
    Maar nu is het mij al een paar keer opgevallen dat er niet 0.00 op de meter staat wanneer de kabels er niet in zitten.
    Komt dit omdat de meter dan niet (accuraat) kan meten, of is de 0 stand van de meter dan niet echt 0.00, en is hij dus niet accuraat meer?


    Met vriendelijke groeten,

    Ruud
     
  20. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Iedere goede meter is sowieso gekalibreerd alleen kan je kiezen of je de meetrapporten erbij wilt hebben (kopen) afhankelijk van de toepassing.
    Denk bv aan een meting waarop de klant afgerekend wordt, in ons geval op uitstoot van (gevaarlijke) gassen.
    Ik had zo'n 30 Fluke meters onder mijn beheer en liet ze om de ongeveer 2 a 3 jaar kalibreren, afhankelijk van gebruik en wie ze gebruikt.
    Een automatiseringstechnicus wil een gekalibreerde meter net zoals een elektronicatechnicus, maar een elektromonteur zal het een worst zijn of er nu 239 of 240 Volt op de display staat.
    Geen enkele meter gaf na kalibratie 0,00 op de display zonder snoeren in welke stand dan ook !
    Dat komt omdat je dan met open contacten meet, maar als je de meters op bv 0,001 uA aansluit geeft hij echt 0,001 uA aan en sluit je hem kort met zeer korte snoeren zal ook de weerstand 0,0000 Ohm zijn.
    Een meter is om te meten.....ook zonder snoeren zal de omgeving een aanwijzing op de meter laten zien.
     

Deel Deze Pagina