Aanshaf Fluke multimeter

Discussie in 'Model elektronica' gestart door ruudxd, 27 mei 2018.

  1. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.335
    Locatie:
    Woerden
    De kalibratie van een elektronisch meetinstrument is maximaal 1 jaar "geldig". Dus als je een nieuwe meter koopt met een kalibratie rapport zal die meter zo kort mogelijk voor de versturing naar jouw toe gekalibreerd worden. Er zijn verkopers die gekalibreerde apparaten op de plank hebben staan die hij direct kan leveren. Als zo'n meter een half jaar op de plank staat is het rapport dus nog maar een half jaar geldig wanneer jij hem koopt.
    Mijn tweede werkgever was Fokker waar ik ongeveer 12 jaar op het elektronisch kalibratie en reparatie centrum (ECC) heb gewerkt. Daar heb ik een enorme verscheidenheid aan meetapparatuur gerepareerd en gekalibreerd. Alle nieuwe apparatuur kreeg bij binnenkomst een kalibratie rapport van onze afdeling en dat was 3 maanden geldig. Wanneer na een jaar uit de repporten bleek dat het apparaat weinig verloop vertoonde werd de kalibratie interval verhoogd naar 6 maanden. Als het apparaat na 2 jaar nog steeds heel goed bleek te zijn werd de interval verhoogd naar 1 jaar maar nooit langer.
    Het ECC was destijds één van de vijf volledig gecertificeerde lab's in Nederland die wettelijk geldige kalibratie rapporten kon en mocht afgeven. Daarom kalibreerde wij ook voor andere bedrijven en overheidsinstellingen. Alle kalibratie rapporten die wij uitgaven waren dus maximaal 1 jaar geldig. Dit geldt nu nog steeds dus wanneer je een echt gecertificeerd rapport wilt hebben zal dat best kostbaar kunnen zijn en het is maar 1 jaar geldig!
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat kan het verschil in nauwkeurigheid zijn tussen een gecalibreerde en ongecalibreerde Fluke?
    En is een ongecalibreerde Fluke nog steeds nauwkeurig genoeg voor modelbouw?
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2018
  3. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Als het goed is is er geen verschil, maar na verloop van tijd en gebruik kan er wel verschil ontstaan al zullen deze minimaal zijn (ervaring).
    Zoals ik al aangaf wil bv een meet- en regeltechnicus een gekalibreerd apparaat hebben omdat hij zijn waardes meestal vertaalt naar de werking van de rest van de installatie (denk aan waarden van 0 tot 20 mA welke bv 0 tot 0,1 liter vloeistof doceren).
    Het zou slordig zijn als 10 mA geen 0,05 liter zou zijn maar 0,07 liter oid zou zijn.
    Voor anders dan (zeer) nauwkeurige metingen waarbij iedere (individuele) meting het zelfde moet aangeven (bv voor procesvoering) is een gekalibreerde meter van geen belang.

    Persoonlijk zou ik voor hobby gebruik een goedkope meter (zeg max 75 euro) adviseren en als deze stuk gaat gewoon een nieuwe kopen.
    Fluke is eigenlijk ook geen meter voor de hobbyist maar voor de industrie.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik heb jaren met Fluke meters (moeten) werken.
    Elk jaar calibreren... leuk voor de handel.
    Ik heb nu nog steeds 4 of 5 Fluke multimeters, 2 scope-meters, een IR temp meter en wat stroomtangen.
    Als ik ze vergelijk met een "redelijke" multimeter die waarschijnlijk nog niet eens een kwart van de prijs van de Fluke is dan zit er alleen in millivolts wat verschil.
    En dan heb ik vaak nog het idee dat het aan de meetkabels ligt.
    En alle Flukes zijn gecalibreerd en de goedkope meter niet.
    Als je geld weg wilt gooien koop je een nieuwe Fluke meter.
    Gebruikt zijn ze niks meer waard.
    Ik had een Scopemeter over, nieuw in doos.
    Nieuwprijs was 1350 Euro of zo.
    Ik kreeg er met heel veel moeite 350 Euro voor terug.

    Als je per se een Fluke wilt kan ik wel even kijken wat ik nog heb liggen.
    Zelf gebruik ik het meest de 287 of de scopemeter.
    Maar ik heb ook nog een paar 87-3 liggen.
    Voor een paar tientjes mag er wel 1 weg.

    En als je per se een nieuwe wilt.
    Kijk dan eens naar de Brymen BM235.
    http://www.brymen.com/PD02BM230_235.html

    Ik ken 2 bedrijven die met deze meters werken en ze zijn er beter over te spreken dan over Fluke.
    Fluke kan geen druppeltje vocht hebben, dan slaat ie op hol en kan je hem laten repareren in Eindhoven.
    De Brymen gebruiken ze in vochtige omgevingen, zonder problemen.
    En volgens mij zijn ze iets van 80 euro.


    GJ
     
    Laatst bewerkt: 18 jul 2018
  5. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    En ik blijf bij de vraag of een gemiddelde automonteur zulke meters nodig heeft.
     
  7. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Wat moet die automonteur meten wat zo precies is.....ik kan alleen bedenken dat de meter robuust moet zijn.
    Ik zie de "gemiddelde" automonteur niet aan de CAN-bus meten, al helemaal niet met een multimeter hoe duur dan ook.
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Mijn ervaring met auto-monteurs is (ja, ook bij Porsche) dat ze niet weten wat ze doen als ze met electronica bezig zijn.
    Meestal is het de tester erop aansluiten en dan uitlezen wat de computer zegt.
    En dan een onderdeel vervangen en kijken of het probleem opgelost is.
    Alleen de echte tuners weten nog wel iets maar ik heb nog nooit een tuner met een multimeter in zijn handen zien staan, ook niet op het circuit.
    Voor de normale mens is een multimeter van 15 euro prima.
    Wil je meer kunnen meten dan pak je zo'n Brymen, dat is genoeg voor storings en servicemonteurs die aan complexe apparatuur moeten meten.
    Bij AEG hielden ze vast aan Fluke maar dat was meer omdat ze als bedrijf professioneel over wilden komen.
    Bij een test van een noodstroomsysteem moesten we ook zoveel mogelijk meters en spullen neerzetten omdat dat imponerend op de klant overkwam.
    Dus dan stond je daar met 2 laptops, 1 scopemeter, 1 multimeter, stroomtangen, hyokimeter en een flinke loadbank een beetje te staan.
    Het had ook gekund met een laptopje en een SM Unilog met 400A shunt, dat heb ik ook wel eens gedaan en dat werkte nog veel beter.

    Dus tja, als je als automonteur zwart geld kwijt moet kan je natuurlijk Fluke kopen.

    GJ
     
  9. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Ik heb aan beide kanten gewerkt, het ontwikkelen van de blackbox en het afstellen van de blackbox in de motorsport.
    Het probleem met die tuner is dat hij niet weet hoe de blackbox werkt, hij hoeft alleen nog maar wat waarden in een GUI in te stellen op zijn laptopje.
    Maarrrrrrrr......als die blackbox niet werkt staat hij met zijn handen in de haren, dan moet er iemand bij komen die wel met een universeel/scoopmeter kan omgaan.
    Een bakker kan zijn brood bakken omdat hij graan koopt, maar zelf graan verbouwen is een ander verhaal.

    Wij hadden Fluke omdat Havé indertijd om de hoek zat en we daar 24/7 terecht konden als er problemen waren.
    Ook konden we er meetapparatuur lenen als we het maar een enkele keer nodig hadden, bv IR-foto apparatuur om de verbindingen in kasten te meten of lekkages op te sporen in de isolatie.
    Het bedrijf waar ik werkte een 24/7 nuts-bedrijf dat ook 24/7 service moet leveren, zo niet dan hingen er gigantische boetes boven ons hoofd.

    Dat was ook waaron wij zelf kalibreerde voor ons bedrijf maar ook voor derden, zo'n 5 a 6000 apparaten per jaar, onze apparatuur kwam van Tradinco.
    Het is wel een andere tak van sport, maar wij waren één van de weinigen in Nederland die een certificaat van kalibratie mochten uitgeven welke Lloyd accepteerde.
     
  10. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Iedereen wederom bedankt!

    Dus eigenlijk is het niet een heel slecht idee om een tweedehands meter te kopen, als deze gewoon in goede staat is?
    Dus geen deuken/butsen en diepe krassen etc.

    Ik wil graag gereedschap hebben waar ik op kan vertrouwen en wat goed en stevig is, als boren heb ik bijvoorbeeld ook Makita, niet perse nodig maar het doet het wel als ik het nodig heb.
    Daarnaast vind ik het ook mooi om te hebben, maar dat zal wel een gekke kronkel van mij zijn :)

    @ GJVO : Is de 87/3 veel anders/minder/beter dan de 87/5?
     
  11. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Volgens mij is het enige verschil tussen de 87-3 en 87-5 dat de 5 een iets heldere backlight verlichting heeft en een low-pass filter.
    Maar op het werk hadden we volgens mij geen 87-5 en konden we met de 3 gewoon echt alles meten wat er gemeten moest worden.
    En dat waren metingen aan gelijkspanningen tot 700 Volt, stromen van 1000 Ampere (met fluke stroomtang), wisselspanningen van 500+ Volt en weerstandmetingen.
    Een normaal mens zal nooit de maximale mogelijkheden van zo'n multimeter benutten.
    Thuis gebruik ik hem om wat spanningen en weerstanden te meten als ik iets aan het bouwen ben.
    Dan praat ik over zo'n maximaal 500 Volt wissel en gelijkspanning.

    Ik zal vanmiddag even zoeken in de berging, ik heb hier in de kast een paar 87-3 liggen maar misschien heb ik beneden nog wel iets anders.
    De 87-3 mag zonder meetsnoeren weg voor zo'n 50 Euro.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2018
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik was toch wat rijker dan ik dacht.
    Ik heb een 87-3 en beneden lag nog een 87-5.
    Links de 3 en rechts de 5.

    IMG_20180722_090347.jpg

    Onderstaand de 87-3 en daaronder de 87-5
    3.jpg


    5.jpg
     
  13. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    De 87 V heeft een temperatuurmeting waarbij je niet een extra kastje nodig hebt, je sluit de J/K koppel direct op de meter aan.
    De III doet 4000 counts de V doet 6000, maar beide kunnen tot 20.000 counts
    De III doet 5 uF de V doet 10 uF
    De V heeft smooth meting en leest dus iets rustiger uit.

    Beide hebben het nadeel dat de zekering f*cking duur zijn, zo'n 12 euro per stuk en er zitten er twee in.

    Nog vergeten de Fluke V is cat IV en de low pass filter zal je nooit nodig hebben als hobbyist.
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2018
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De zekering heb ik in 8 jaar tijd nog nooit stuk gehad en op Ebay zijn ze te koop voor ongeveer 3 euro.
    De backlight van de 3 en de 5 zijn gelijk alleen kan je de 5 in 2 standen zetten (totale onzin).
    Voor temperatuurmeting kan je beter een IR meter kopen en alle andere verschillen merkt een hobbyist niet.
    Meetpennen (namaak Fluke) kwam ik ook al tegen vanaf 5 euro.

    Maar het schijnt zo te zijn dat er op Fluke een levenslange garantie zit.
    Dus als er iets stuk gaat dan zijn de kosten voor reparatie voor Fluke.
    Deze geldt niet voor zekeringen en misbruik maar loopt tot 10 jaar na aankoop en 7 jaar na einde produktie van het model.

    Wat ik van een ex-collega hoorde die zich bezighield met de calibratie van de apparatuur schijnt dat zelfs na 5 jaar zonder calibratie de waarden nog binnen de marges vallen.
    De 87-3 is voor het laatst zo'n 4 jaar geleden geijkt, de 87-5 was geldig tot april 2016.
    Dus ik heb even getest, op 12V DC, 70V DC en netspanning.
    In DC bereik heb ik een geijkte voeding gebruikt van Delta Elektronica en liggen de waarden van 3 multimeters gelijk.
    In AC bereik zit er een klein verschil maar dat komt omdat 1 meetkabel afgezekerd is en dan heb je iets verlies.

    Links de 87-3, rechts de 87-5 en daarboven de Fluke 287 die nog steeds geijkt is.

    dc.jpg


    70DC.jpg


    AC.jpg
     
  15. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Is een standaard formaat zekering niet, met enig handig knutselwerk, aan te passen aan het formaat van deze "dure" zekering?
     
  16. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Als je even 1 seconden op de backlight drukt heb je ook 4 1/2 display, dus met 3 cijfers achter de komma.......waarschijnlijk zie je die 12,003 dan ook :thumbsup:
    Ik heb al zeker 15 jaar een 87 III, niet omdat ik deze thuis nodig had maar als relatie geschenk van Havé :)
    Voor de snoeren kan ik alleen maar adviseren om snoeren met haakse stekkers te kopen en die hoeven echt niet van Fluke te zijn.
    Als er iets stuk ging dan was het de stekkerbus op de meters doordat ze soms normale snoeren gebruikte.

    De levenslange garantie kan je (zeker als particulier) vergeten, alleen bij zgn productieschade wordt vergoed.
    Iemand had de draaiknop stuk (sleepcontacten), volgens Fluke kwam dat door condens en we moesten gewoon een nieuwe knop + reparatie kosten betalen.

    @Vale Ouwe, ja je kan er goedkopere zekeringen in stoppen door de houdertjes iets toe te knijpen, maar dan is je meter geen cat III of IV meer.
    Voor thuis gebruik zie ik het probleem niet, maar als je in een installatie boven de 700 Volt gaat meten is dat wel zo prettig dat je weet dat niet de vlammen (en delen van de zekeringen) uit je meter slaan als het mis gaat.

    P1050067.JPG
     
  17. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    Iedereen wederom bedankt voor de hulp!
    Ik zal wel de standaard zekeringen gebruiken, mochten ze stuk gaan.
    Ik wil misschien ook krachtstroom meten, en dan loop ik liever geen risico voor 10 euro.
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, Boris, ik ken de verborgen functies bij opstarten.
    Maar ik werd altijd nerveus van die extra cijfers achter de komma dus stonden ze bij mij altijd op 2 cijfers achter de komma, dat was verplicht voor de rapportage.
    Je kan ook nog instellen dat ie een soort gemiddelde meting doet voordat hij het in het display toont.

    Onze meters werden bij Tektronic in Son en Breugel gerepareerd en gecalibreerd en dingen als condens en zo waren onder garantie (hoorde ik dus vandaag).

    Vale Ouwe, die zekeringen zijn voor een euro of 3-4 te koop, er hoeft niet per se Fluke op te staan, als de maat en de waarde maar klopt.
    En dan is hij nog wel steeds cat III of IV.
    Een zekering gaat alleen maar stuk als je iets verkeerds doet, wij hadden 9 service engineers en er is nog nooit een zekering vervangen.
    Er is wel regelmatig een Fluke in zee gevallen, met de auto overheen gereden of van een autodak gevallen als iemand wegreed.
    Maar dat was vreemd genoeg nooit garantie ;-)

    Ruud,
    Krachtstroom kan je niet meten met een multimeter, daar heb je een stroomtang voor nodig.
    Je stelt dan de waarde in die op de tang staat, bij mijn Fluke is dat 1mV/A.
    Dus je zet je multimeter op mullivolt, calibreert de tang op 0 en elke ampere die je meet wordt in je scherm als millivolt aangegeven.

    Alleen vind ik de Fluke tangen waardeloos, pas bij hele grote stromen zijn ze enigszins stabiel.
    Je zou beter over een shunt kunnen meten.

    De Fluke i410 AC/DC stroomtang:

    IMG_20180722_193935[1].jpg

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 22 jul 2018
  19. Boris100

    Boris100

    Lid geworden:
    17 mei 2012
    Berichten:
    732
    Locatie:
    Nederland
    Voordeel, je hoeft zowel bij de 87 III als V niet meer opnieuw op te starten, gewoon knopje 1 sec indrukken.

    Wij zaten op de meet & regel en automatisering afdeling en dus hadden juist veel te maken met 0-20mA en 0-100mV en dan wordt dat ene nulletje juist heel belangrijk.
    De nieuwe meters hadden allemaal standaard 4 1/2 digit, je had geen keuze maar voor de hobby is die ene digit echt niet nodig.

    Zoek eens op Fluke Nederland en Tektronix.....misschien valt dit je op Science Park Eindhoven 5110, 5692 EC Son :)
     
  20. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja, ik ben wel eens bij Tektronix binnengeweest omdat de scopemeter tijdens een batterijtest raar begon te doen.
    We waren bij Brabant Water aan het testen en dan is het een kleine moeite om de scopemeter even snel te laten repareren.
    In de tussentijd even een broodje bal halen bij de Ballenkoning en na een uurtje werkte de scopemeter weer.
    Alleen snap ik nog steeds niet waarom mensen veel te veel geld uitgeven voor zo'n Fluke.
    Er zijn betere apparaten te koop voor veel minder geld.

    GJ
     

Deel Deze Pagina