aansluiten led's

Ben bezig met een modelbouwboot Hr.Ms.Z5, dit is een volledig zelf gemaakt model. Ben nu bezig met verlichting aan te brengen. Moet in totaal 8 LED's van 1,5V verwerken. Mijn vraag is hoe moet ik dat aansluiten. Ik weet dat ik niet alle lampjes op een batterij kan aan sluiten. Wat heb ik nodig en heeft iemand tips!???

Als ze altijd aan mogen staan, gewoon per led 1 weerstandje pakken. Niet led's parralel of in serie gaan zetten.

De rekensom voor welke weerstand je moet hebben, is vrij eenvoudig. R=V/I

Stel je hebt een 10v voedingspanning en je wil daar een 1,5v 30mA ledje op laten branden. Dan moet er over de weerstand dus 10-1,5v = 8,5v vervallen, bij 30mA.

Dan krijg je dus R=8,5/0.03 = 283. Je kunt dan dus een weerstand pakken die zo dicht mogelijk bij de 280 ohm zit.

Waarom niet in serie? Je verbruik neemt, bij voldoende voedingsspanning, dramatisch af.

Hoi Gert,

of je kijkt eens even op mijn site: Scheepsmodelbouw en dan bij de tips staat het een en ander over leds plus een eenvoudig tooltje om de juiste weerstand uit te rekenen.

André

Dat valt nogal mee hoor.. en niet in serie omdat de Leds dan verschillend zullen gaan branden.
Het verbruik zal inderdaat niet dramatisch afnemen, het is al heel laag vandaar. Maar wat ik niet zie is waarom de Led´s verschillend zullen branden als je ze in serie zet. Ik denk dat je in de war bent met parallel zetten via 1 weerstand. Maar als je een aantal Led´s in serie zet en de serie weerstand zo uitrekend dat er netjes 20mA gaat lopen dan zal die stroom door ALLE Led´s lopen. Ok, de led´s zullen niet allemaal even veel licht geven bij dezelfde stroom maar bij 20mA zullen de onderlinge verschillen zo gering zijn dat je die niet met het blote oog zal kunnen zien. Er is natuurlijk wel een voorwaarde en dat is dat je alleen Led´s gebruikt van hetzelfde merk en type! Niet alle rode (of groen of welke kleur dan ook) Led´s zijn hetzelfde.

Back