Aansluiten Tamiya verlichtingsset

Discussie in 'Model truckers' gestart door Langedijker truckertje, 23 sep 2018.

  1. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    Even een vraagje,

    ik ben een Tamiya Mercedes Arocs aan het bouwen voor iemand. Hij wil daar graag de verlichtingsset van Tamiya in hebben.

    Nu wil ik graag dat de verlichting gaat branden zodra je de truck aan zet.
    Kan ik dat doen door het rood/zwarte kabeltje dat van de schakelaar naar de ontvanger gaat door te lussen naar het zwart/rode kabeltje van de verlichtingsset?
     
  2. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    En wanneer gaat 'de verlichtingsset van Tamiya' normaal gezien aan? Met een schakelaartje, of gewoon bij het aansluiten van een accu?
     
  3. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    Met een schakelaartje op de lichtset zelf.
    Dat schakelaartje wil ik dan op 'on' laten staan.
     
  4. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Dus je hebt:
    1 accu
    1 lichtset, met een schakelaartje, haalt zijn voeding uit de ontvanger?
    1 truck, met een eigen schakelaartje op de regelaar?

    Dan zou ik beide schakelaartjes vervangen door 1 die beide inschakelt.

    Zelf vind ik het net een meerwaarde dat beide een schakelaartje hebben, dan kun je de truck bijvoorbeeld ook even op de kast zetten met enkel de verlichting aan, zonder dat regelaar/ontvanger daarvoor moeten aanstaan.

    Of je laat alle schakelaartjes op 'on' staan, en dan gaat alles in werking bij het aansluiten van de accu?
     
  5. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    Ik heb:
    1 accu
    1 ontvanger, haalt voeding uit de accu. Aan de ontvanger zit een los kabeltje met de aan-uit schakelaar.
    1 lichtset van Tamiya, haalt voeding ook rechtstreeks uit de accu. Aan-uit schakelaar zit op het kastje zelf (dus niet in het snoertje van de accu naar de lichtset).

    Omdat het schakelaartje van de lichtset op het kastje zelf, onder de cabine zit wil ik graag het voedingsdraadje aansluiten op de schakelaar waar ook de ontvanger mee aan-uit geschakeld wordt.

    Nu is mijn vraag: kan dat? of heb ik last van spanningsverschillen of iets dergelijks?
     
  6. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Wel vreemd dat er aan de ontvanger een losse aan/uit schakelaar zit... welk merk/type is dit?

    Als het gaat om bereikbaarheid, zou ik een extra schakelaartje tussen accu en lichtset plaatsen, met een snoer voldoende lang om hem te kunnen plaatsen waar je maar wilt.
     
  7. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    Tamiya TBLE-02S
     
  8. Tamaniac

    Tamaniac

    Lid geworden:
    2 aug 2008
    Berichten:
    1.835
    Locatie:
    West-Vlaanderen
    Dat is de regelaar, geen ontvanger. Van die schakelaar zou ik vanaf blijven.

    Ik zou zelf niet 'mengen', dus of een extra schakelaar voor de lichtset, maar wel op een bereikbare plaats. Ofwel als het persé moet, even zoeken naar een dubbelpolige schakelaar, dit is in principe hetzelfde als 2 enkelpolige schakelaars die mechanisch gekoppeld zijn...

    Of desnoods alle schakelaartjes op 'on' laten staan, en gewoon een extra schakelaar op het vertrek van de accu... is misschien nog het eenvoudigste.

    Misschien heeft iemand anders hier er nog iets zinnigs over te zeggen.
     
  9. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Ehm. Zou eerst eens aansluiten zoals het hoort.

    De carson lichtset werkt via de ontvanger en als je de regelaar aanzet gaat de verlichting ook aan.
     
  10. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    Maar ik heb geen carson lichtset maar een Tamiya. Deze had ik aangesloten zoals het hoort en dan schakeld hij niet via de ontvangen en zal dus apart aan of uit gezet moeten worden
     
  11. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Wat voor lichtset dan???
     
  12. Langedijker truckertje

    Langedijker truckertje

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    701
    Locatie:
    Langedijk
    de TLU-01 van Tamiya
     
  13. marcelinets

    marcelinets Guest

    De tamiya TLU-01 en TLU-02 worden normaal gesproken in 1.10 voertuigen gebruikt.

    Zelf gebruik ik ze beide in mijn Man expeditie truck met de carson ontvanger en zender.

    Meestal gebruikt men de tamiya MFC-01 of MFC-03 lichtset, of licht en geluid unit van Beier USM RC 02 voor rc trucks.
     

Deel Deze Pagina