aansluiting accu, ontvanger

Discussie in 'Model elektronica' gestart door piet, 5 feb 2018.

  1. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    heb afgelopen weekend een klassieke Multiplex zender, compleet, gekregen.
    het enige waar ik mee zit hoe zijn de stekkers van de ontvangeraccu precies aangesloten?
    heb het vroeger bij m'n Mini2 wel geweten maar dat is natuurlijk een behoorlijke tijd geleden.
    als iemand mij dat kan vertellen, het liefst met een schetsje of foto zou ik daar zeer mee zijn geholpen.
    uit de doos kwam namelijk de ontvanger accu met gewone alkaline batterijen.
    zie foto's.
    Groetjes Piet IMG_20180203_113552.jpg batterij aansluiting Multiplex.JPG
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dit lijkt me vierdraads, voor servo's en accu's met middenaftakking. Geen idee wat de pinbezetting is.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Klopt helemaal Ron. De motor in de servo draait op maar 2,4V. De servo's zijn dan ook niet echt "krachtpatsers". De servo's die wel wat meer kracht kunnen leveren hebben een extra grote vertraging waardoor het koppel groter wordt. Het nadeel daarvan is dan weer dat die servo's behoorlijk traag zijn. Zeker als je het vergelijkt met de moderne spullen. ;)
    Multiplex heeft op hun site een "museum" waar je het nodige op terug kunt vinden. Deze set vindt je HIER. De aansluitingen zijn hier ook te vinden.
    Succes.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  4. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Ernst, bedankt, hier kon ik alles wat ik weten wilde uithalen.
    Groetjes Piet
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kende ik helemaal niet Ernst, bedankt. Ik heb hier een latere Royal, met schuiven voor kanaal 6 en 7, en ruimte voor drie mix-modules, twee daarvan bezet.

    En dit, een zeer vroege voorloper van de 3030? Mooi ding.

    [​IMG]
     
  6. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    IK heb de zender opengemaakt, er zaten al li-ion accu's in, losse cellen, heb deze door een 2S pakket vervangen.
    moet nu alleen nog een accu pakket voor de ontvanger, welke ik nog heb liggen, aanpassen naar de midden aftakking (2,4 en 4,8 volt).
    Groetjes Piet
     
  7. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Een 2S LiPo lijkt me een beetje weinig want volgens mij zaten er oorspronkelijk 8 NiCad cellen in en dat is 9,6V. Een net goed geladen accu kan tot wel 10,2V komen zelfs. Met een 2S LiPo zal alles mogelijk wel werken maar het "zendvermogen" zal merkbaar minder zijn. Maar om te testen of om een boot/auto te besturen zal dat niets uitmaken denk ik.
    Het lijkt aantrekkelijk om voor de ontvanger ook een 2S LiPo met middenaftakking te gebruiken maar dat moet je echt niet doen!! In de servo's zit een Ic dat echt niet tegen 8V (volle 2S LiPo) kan. Dat Ic en mogelijk ook nog andere onderdelen blaas je vrijwel zeker op. In de ontvanger zitten ook een paar Ic's die mogelijk ook niet tegen die hoge spanning kunnen maar dat heb ik niet nagekeken. Als ontvanger accu moet je dus een 4S NiCad of NiMH accu gebruiken met middenaftakking.
     
  8. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
    Nee Ernst, Multiplex heeft (bijna) altijd 7,2 V accu's in haar zenders gehad en dat geldt ook voor de Royal AM. Een 2S LiPo is dus prima.
     
  9. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    voor de ontvanger heb ik nog een 4,8 volt Nimh accu liggen dus, losse cellen geseald, ga ik die geschikt maken.
    groetjes Piet
     
  10. piet

    piet

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    1.534
    Locatie:
    zaandijk
    Alles werkt, bedankt iedereen voor het meedenken.
    Groetjes Piet
     
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.353
    Locatie:
    Woerden
    Oops: foutje van mij. Ik heb zelf nooit Multiplex gehad, is dat misschien een excuusje? :rolleyes:
     

Deel Deze Pagina