aansluiting tekort op lader

Discussie in 'Model elektronica' gestart door corvl, 22 nov 2002.

  1. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Hallo,

    Op m'n robbe lader 7 heb ik een aansluiting tekort, kan ik simpelweg 2 draden uit de bananenstekkers laten komen en dan bijvoorbeeld op de 100 MA twee accupaketten laden??

    Thanx, Cor
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Nee, want dan schakel je twee pakketten parallel. Omdat de accu's niet identiek zijn, ook qua ladingstoestand, en omdat de inwendige weerstand erg laag is, zullen er grote vereffeningsstromen gaan lopen. Gevaarlijk qua :blowup: Je mag verschillende pakketten wel in serie laden maar niet met hoge stromen of delta-piek afschakeldetectie.
     
  3. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    ok thanx,

    Dan nog maar een lader erbij kopen, wat wordt er aangeraden, ik heb dus al jaaaaaren een robbe lader 7, ik ontlaad altijd voor dat ik m'n accu's oplaad tot een bepaalde waarde ( er srtonden een jaar of 15 geleden in de hobby bulletin beschrijven hoe ontladers te maken).

    Is het de moeite waard om zo'n "computer"-lader te kopen als ik hem alleen maar gebruik voor m'n zender en ontvanger-accu's (ik vlieg niet electro)
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    hoe maak je dan zo'n ontlader, gewoon een grote autolamp ofzo. Zet je er dan ook voltmeter parallel bij??
     
  5. Jorrit

    Jorrit

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    4.034
    Locatie:
    Almere
    Velleman.be heeft leuke ontlaad zelf-bouw pakketjes...
     
  6. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    zo'n ontlader bouwen was er simpel. als ik het mij goed herinnert ( de benamingen)
    -printplaatje
    -weerstanden of autolamp
    -relais
    -(zener)-diode(s)
    -drukknopje

    en dat was het.
    Als de voltage onder een bepaalde hoeveelheid komt dan wordt de "ontlader" uitgeschakelt, zodat je de accu's niet tever kan ontladen.
     
  7. corvl

    corvl verslagschrijvers

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    2.554
    Locatie:
    Tirol -Oostenrijk
    Nog een poging:

    Dan nog maar een lader erbij kopen, wat wordt er aangeraden, ik heb dus al jaaaaaren een robbe lader 7, ik ontlaad altijd voor dat ik m'n accu's oplaad tot een bepaalde waarde ( er srtonden een jaar of 15 geleden in de hobby bulletin beschrijven hoe ontladers te maken).

    Is het de moeite waard om zo'n "computer"-lader te kopen als ik hem alleen maar gebruik voor m'n zender en ontvanger-accu's (ik vlieg niet electro
     

Deel Deze Pagina