Aansluitschema electromotor emco draai / freesbank

Discussie in 'Schipperscafé' gestart door Bert V, 13 jul 2015.

  1. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Sinds vorige week heb ik via een kennis een Emco Unimat 3 draaibank met als extra een freesmogelijkheid over kunnen nemen.
    Het electrische deel is een beetje ???????
    Het draaibank-aandrijfmotortje werkt nadat je hem bij het starten even een duwtje in de goede richting geeft prima maar hoort het eigenlijk ook zonder dit aanzetje te doen.

    Het freesgedeelte had de vorige eigenaar nooit gebruikt en wist hij dus ook weinig of niets van af.
    Hier zat aan het motortje een snoer met de draad half uit het stekker, een kroonsteentje waar de aarde draad weg gelaten (weg geknipt) was maar het stekkerblokje (na het kroonsteentje) op de motor heeft wel 3 aansluitingen.
    Eerst de draden fatsoenlijk vast gezet en daarna voorzichtig geprobeerd of de motor wel wil draaien. Deze draait en werkt dus niet.
    Op het stekkerblokje staan de aansluit nrs. 645 - 051 - 451.
    De nrs. 645 en 451 waren via het netsnoer aangesloten en nr. 051 is/was loos (weg geknipt bij het kroonsteentje).
    Ik dacht even dat dit misschien de aarde moest zijn maar als ik de boel op het motortje met de multimeter doormeet blijkt dit niet te kloppen.
    Op de motor zit naast het aansluitblokje de mogelijkheid om de aarde via een schuifstekkertje aan te sluiten.
    Van het type plaatje / sticker is niet veel meer te lezen of te herleiden.
    Op internet heb ik al even gezocht naar een schema en de mogelijke betekenis van de genoemde aansluitnummers maar tot op heden zonder resultaat.

    Mist hij door het houtje touwtjes werk inmiddels misschien een start condensator of wat kan de oorzaak zijn?
    Mist het draaibank motortje, omdat hij een zetje nodig heeft, misschien ook het condensatortje.
    Of is het tijd voor 2 nieuwe motortjes?
    Wie weet of heeft raad?

    M.v.g. Bert
     
  2. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    ja de condensatoren ontbreken denk ik
    ik zal van mijn emco een foto proberen maken of je hem dan kunt zie zitten
    maar ik vermoed dat er verschillende versie van gemaakt zijn dus ?? effe type schildje kijken achter aan ergens
     
  3. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    sorry ik heb de hobby mat en dat is een andere machine
    maar de unimat werkt normaal ook met motoren van een oude naai machiene want dat is het zelfde type
    je kunt dan zelfs de pedaal gebruiken om het toerental te regelen
    gr raf
     
  4. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
  5. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Raf,
    Bedankt voor je reactie.
    Ik was ondertussen al even wat verder aan het Googelen en ben er ondertussen achter gekomen dat de motoren op mijn bankje vrijwel zeker geen originele Emco Unimat motoren zijn. Gezocht en vergeleken op o.a. afbeeldingen kom ik mijn motortjes nergens tegen.
    Is het misschien raadzaam (omdat er op mijn motoren ook nergens geen duidelijke type en info plaatjes aanwezig zijn) hier niet te veel tijd in te steken en gewoon naar vervangende motoren te kijken?
    Ik heb geen idee wat onderdelen zoals een condensator (als je al weet welke je moet hebben!?) kosten en wat de prijs is van een vervangende motor is.
    Ik heb +/- 47 jaar geleden ooit op school nog eens 2 jaar machine bankwerken gedaan.
    Ik vond dat destijds wel leuk maar ben uiteindelijk een andere richting op gegaan.
    Uit die tijd stamt mijn basiskennis, zoals bijtelhoek en bijtelhoogte van o.a. het draaien op een bankje en deze is bij mij redelijk blijven hangen.
    Veel bankjes draaien - als ik het zo lees - links- en rechtsom. Zou die van mij dit ook moeten kunnen en zo ja wat is het voordeel van linksom? Ik heb geen automatisch support en daarnaast lijkt het mij dat dan de klauwplaat welke er met rechtse schroefdraad op zit bij linksom draaien los loopt.
    Ik begrijp dat deze bankjes niet meer gemaakt worden en dat zelfs het verkrijgen van nieuwe aandrijfriempjes al lastig is.
    Heeft er iemand een idee waar je eventueel redelijk betaalbare vervangende motoren kan aanschaffen?
    Marktplaats levert de afgelopen weken dat ik het in de gaten hou weinig op maar weet ook dat dit over bijv. 10 minuten anders kan zijn.
     
  6. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    naaimachine motoren zijn prima voor dat bankje

    linksom draaien doe ik als ik binnen aan het draaien ben dan trilt de beitel veel minder
    met dat bankje kun je dat door de condesator anders om aan te sluiten
    sommige hebben daar een schakelaar tussen gezet

    die naai machine motoren hebben normaal zo een pedaal voet er bij en daar kun je dan de snelheid mee regelen
    net zoals gas geven in een auto
    bankje aan zetten en dan met gevoel gas geven en da werkt goe

    heb zo met een ongeveer bankje vroeger gewerkt en voor kleine delen best een plezant ding
    de riemen zijn gewone O ringen die je eventueel in een auto shop kunt kopen
    niks speciaals laten aan smeren wan t da kost stukken van mensen en is juist hetzelfde
    O ring kapot andere er op dus meteen eens tuk of 5 kopen want duur zijn die niet

    gr raf
     
  7. horsepower

    horsepower

    Lid geworden:
    29 mei 2008
    Berichten:
    384
    Bert

    Een condensator is maar een paar euro, dus het proberen waard.
    Zouden het ook de koolborstels kunnen zijn, en mogelijk de connector eens schoon maken.
    Snaartjes kijk hiereens; http://www.ebay.de/sch/i.html_from=...2.A0.H0.Xemc.TRS0&_nkw=emco+unimat+3&_sacat=0
    Ook motoren komen hier wel voorbij, maar denk dat het maar een klein probleem is.
    Je zou de condensator v/d beide motoren eens onderling kunnen wisselen en dan zien wat het resultaat is.
    Maar dit heb je mogelijk al gedaan.
    https://www.google.nl/search?q=sche...jnLrD5MYCFcRYFAodIX4Alw#imgrc=3KE6nvzG00DIuM:
    En anders hier aanmelden, (ja is Duits maar veel hulp).
    http://forum.zerspanungsbude.net/viewtopic.php?f=43&t=16412

    Succes Peter.
     
  8. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Hoi Raf en Peter,

    Bedankt voor de tips en info en hier kan ik me weer even verder in verdiepen.
    Zoals eerder al aangegeven draait het draaibankmotortje (met kleine handicap) wel en het freesmotortje niet.
    Ik kan met het draaigedeelte dus alvast een beetje prutsen, experimenteren en oude kennis proberen boven te halen maar wil hem wel goed in orde maken.
    Het freesgedeelte wil ik, omdat het er op en bij zit, werkende maken en vindt het dan leuk dat alles compleet en werkend is en het zo misschien ook kan of zal gebruiken, maar heeft voor mij iets minder haast omdat ik ook al jaren de Proxxon MF 70 heb, die mij zeer goed bevalt en een prettig machientje is om mee te werken.

    Gr. Bert
     
  9. Manus

    Manus

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    3.214
    Locatie:
    Noord-Holland
    Heb dit topic gevolgd en begrepen , de kritiek die ik in de kroeg las laat ik voor wat het is , ik doe niet aan groepjes vorming.

    De Unimat 3 heb ik ooit gehad en weer verkocht , steeds problemen met die O-ringen voor de aandrijving door gebrek aan grip\power.
    Wel herinner ik me de condensator die ook eens plofte, na vervanging draaide het ding weer en toen na verkoop een Optimum gekocht.
    Helaas Bert V , kan je verder niet van dienst zijn , heb de documentatie ook niet meer.
     
  10. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Manus, of wie ander ook,
    Mijn opmerking elders over groepjesvorming was voor mij puur een gevoelsmatige opmerking, niet bedoeld om iemand te beschuldigen, kwaad bloed ter zetten of wat dan ook.
    Het had ook niet direct met mijn bovenstaande draaibank probleempje te maken maar gewoon een gevoel wat ik al langer had en waarvan ik hoop dat ik hartstikke fout zit en mijn ongelijk toe moet geven.
    Bij deze - Sorry aan degene die zich aangevallen (of niet) voelen.
    Verder bedankt voor hetgeen je nog over de Unimat kon vertellen.
    Voorlopig probeer ik even verder met dit bankje en als mijn werk / draai behoefte groot genoeg blijkt te worden kan ik hem t.z.t. altijd weer vervangen door een betere machine.
     
  11. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    14.829
    Locatie:
    As,België
    andere machine is beter dan betere want die unimat is voor wat het is een goeie machine
    er zijn werkjes die ik op de hobby mat Bv veel moeilijker kan doen dan op die unimat
    hoe gek het ook klinkt maar toch is het zo
    natuurlijk een bajonetsluiting van 10 cm doormeter moet je op dat bankje niet gaan draaien
    maar Bv wielflenzen van een loco afdraaien gaat op dat kleintje veel beter dan op die grote
    gr raf
     
  12. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Drie aansluitingen op een elektromotor betekent meestal dat het een driefasige motor is. Kan ook op 220 maar heeft dan minder kracht . vandaar dat het je hem een zetje moet geven. Als je krachtstroom hebt kan je het daar eens op aansluiten.
     
  13. René-D

    René-D

    Lid geworden:
    18 sep 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zuid Holland Zuid
    Lekker gevaarlijk antwoord.
    Fase-nul-massa zijn drie aansluitingen waar je zeker geen 400 volt op moet zetten.
    Als je er geen verstand van heb blijf er dan van af.
    Zoek gewoon iemand of een bedrijf die het wel weet.
    Voor een paar tientjes helpen ze je ook.
    Waarvoor vermogens in hobby steken en besparen op veiligheid?
     
    ejb61 vindt dit leuk.
  14. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Als ik ergens geen verstand van heb dan zoek ik uit hoe het zit.

    Leuke anekdote: Nationaal opererend installatie bedrijf heeft servicemonteurs in dienst die bij ons op het werk een rook afvoerkanaal rookdicht hadden gezet met Polymax... een jaartje later kon het complete binnenwerk van de c.v. vervangen worden. Iedereen bij dat bedrijf heeft alle certificeringen die je maar kan bedenken, en toch maken ze zo' n kansloze actie. Dus...
     
  15. Stitch

    Stitch

    Lid geworden:
    21 jan 2006
    Berichten:
    294
    Locatie:
    Heerhugowaard
    Goede vergelijking, een rookafvoer of een elektromotor.
    Leuke anekdote: Er zijn ook koperdieven die langs het spoor de spanningsrailen uit een schakelkast proberen te zagen, en het vervolgens echt nooit meer doen.
    Elektriciteit kan levensgevaarlijk zijn. Als je er geen verstand van hebt, niet mee rommelen.
     
  16. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Mja, koperdieven of gecertificeerde monteurs. Goede vergelijking . Je hebt gelijk hoor, niet doen als je er geen verstand van hebt. Ga je dood van.
     
  17. Watergeus

    Watergeus Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    7 mrt 2011
    Berichten:
    912
    Locatie:
    Dordrecht
    Hallo Bert,

    Jouw verhaal klinkt inderdaad alsof je geen originele motoren hebt, ik weet niet hoever je inmiddels met je bankje bent maar hierbij een paar plaatjes van mijn Unimat 3.
    Loopt al tegen de 40 jaar aan zover ik weet, af een toe een beetje TLC en daar gaat ze weer.
    Deze heeft wel automatische langsvoeding (wel op tijd af zetten, geeft veeeeeeel herrie ;) ).
    Nadeel is overigens wel dat je niet door kan draaien, de motoren hebben geen koelribben. Grote kans dat daarom er andere motoren op gezet zijn.
    Na iedere 8 minuten moeten ze 2 minuten afkoelen, kan ook met de snaartjes te maken hebben dat ze teveel gaan slippen als ze te warm worden.

    20161031_202918 (640x360).jpg 20161031_203039 (640x360).jpg 20161031_203106 (360x640).jpg

    Groet,
    Mathieu
     
  18. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
  19. Bert V

    Bert V verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 apr 2009
    Berichten:
    1.199
    Locatie:
    Steenbergen
    Mathieu, Micropuller en alle andere MBFers die in het verleden op mijn topic gereageerd hebben bedankt voor jullie input en sorry dat ik niet altijd direct gereageerd heb :oops:.

    Ik heb dit draaibankje nog steeds maar moet eerlijk bekennen dat ik er in die tussentijd niet zoveel mee gedaan heb.
    Het enige wat ik die tussentijd gedaan heb is de boel schoon gemaakt, een nieuw snoer met schakelaar en er een kist/lade onder gemaakt, deze in een grijze grondverfje gezet en een setje nieuwe beitels aangeschaft.

    De reden dat ik er niet zoveel mee gedaan heb komt voor mij gewoon omdat ik in die tussentijd steeds met dingen bezig geweest ben waar ik niet noodzakelijk een draaibankje voor nodig had en deze machine wel te gebruiken was maar ook weer net niet af was.
    Ik weet van mezelf dat ik het dan op dat moment gewoon even ander oplos.
    Zo staat bijv. mijn Proxxon MF 70 freesbankje wel startklaar en die pak / gebruik ik echt te pas en te onpas.

    Maar ik wil zeker mijn Emco 3 draaibankje verder renoveren en o.a. van deugdelijke motor(en) voorzien (misschien de eerder door Raf voorgestelde naaimachine motoren :rolleyes:?) en wellicht dat ik hem dan net als de MF 70 makkelijker en vaker ga gebruiken.


    Ik weet dat ik de link van Micropuller ook zelf op internet had kunnen vinden maar toch in elk geval bedankt hiervoor en deze komt t.z.t. zeker van pas als ik er mee verder ga.

    Bij deze alvast even wat foto's van de huidige staat van machine waarbij duidelijk te zien is dat hier de originele motoren ooit al eens vervangen zijn door iets van wasmachine motoren o.i.d. :weetnie: .
    Er is in dit stadium (ondanks het gemis van een beschermingskap over de aandrijving) met het draaigedeelte wel te werken maar het is een beetje behelpen.
    Het freesgedeelte (voor de foto er even opgezet) verdient nog wat meer aandacht - ik zal daar denk ik nog iets van een freesbed voor nodig hebben(?) - en ik hoop dit eveneens op enig moment weer netjes werkend en gebruiksklaar te krijgen.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet en nogmaals bedankt voor jullie input,
    Bert
     
  20. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik zou nog wel een spatschot plaatsen, nu schieten de draaikrullen zo de motor in.
     

Deel Deze Pagina