Aansturing 2 motoren

Discussie in 'Werkschepen' gestart door easy, 12 jul 2017.

  1. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Goeiedag,

    Omdat ik er niet direct een draadje over kon vinden heb ik de vraag hoe jullie een sleepboot aansturen met 2 motoren/schroeven.

    Schroeven zitten in vaste straalbuis en het roertje er achter om te sturen dus :)

    Wat is de algemene regel, 1 of 2 regelaars, en de aansturing via de zender, op 1 stick of 2?

    Weet niet of het verschil uitmaakt ivm de aansturing van de twee motoren maar het model heeft ook nog een boegschroef.

    Alle motoren zijn brushed.

    Mvg.
     
  2. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Er is geen "regel". Je moet doen wat je zelf wilt en prettig vindt.

    Het is een sleper, dus je gaat veel manoeuvreren. Dan zijn apart te regelen motoren prettig.
    Aan de andere kant: je hebt ook een boegschroef. Als die effectief is (en niet alleen een beetje schuim klopt voor de sier) kan die goed meehelpen.
    Persoonlijk stuur ik een tweeschroever altijd met twee regelaars. Een schakelbare mixer ertussen, die ik aan- of uit kan zetten, zodat ik met één knuppel beide schroeven ook simultaan kan aansturen.
    Schakelaar om, en de twee motoren worden apart aangestuurd.

    Overigens: met BL-motoren heb je altijd per motor een regelaar nodig; één regelaar voor twee BL-motoren gaat niet.
     
  3. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Als je ze apart stuurt, haal je dan de ratel aan beide zijden weg?
     
  4. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Als je wilt dat bij loslaten van de stick de motor stil valt wel. Omdat bij het inschakelen diverse regelaars de stickstand als midenstand (= 0) instellen is het belangrijk dat de stick dan in de neutraalstand staat. Bij mij staan alle ratels weggedraaid. Maar doe wat je zelf het best lijkt. Met beide motoren manoeuvrerend heb je bij een sleepboot met een relatief korte romp eigenlijk geen boegschroef nodig. Is bij vertrek makkelijk om de kop van de kade weg te draaien. Vaart lopend werkt een boegschroef niet zo bijster. Maar als je eentje hebt gebruik hem dan maar. Je merkt vanzelf wat je er wel of niet mee kunt. Neem de tijd om aan je schip te wennen en vind uit wat de eigenschappen daar van zijn. Mijn uitdaging is nog steeds om die eigenschappen bij het manoeuvreren te gebruiken. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.622
    Locatie:
    Betuwe
    Wat ik doe (maar dat is mijn voorkeur, hoeft niet meteen de jouwe te zijn) is het volgende:
    De linkerstick (op/neer oftewel kanaal3) blijft de ratel op staan. Reden: als ik rustig vaar kan ik die stick gewoon loslaten. (tenzij er gestuurd moet worden)
    Kanaal 2 (rechterstick op/neer) staat bij normale vaart altijd met een mixer als slave aan kanaal 3. De ratel op kanaal 2 staat er ook op, alleen vrij subtiel.
    Als ik een haven inga, of moet manoeuvreren schakel ik de mixer uit en stuur met beide motoren (en roeren).

    Nogmaals: het is jouw model, jij vaart volgens jouw voorkeur.
    Er is veel mogelijk in de scheepsmodelbouw en er zijn geen regels die vliegers soms wel hebben: bij de ene club vliegen ze mode 2, bij de andere club mode 3.... Ik zou er gek van worden, denk ik...
     
  6. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Dank voor de reacties, ik ga is uitkijken voor een regelaar per motor, momenteel zijn de motoren in serie aangesloten, daar ga ik al zeker vanaf stappen..
    Hoeveel kracht de boegschroef precies geeft moet ik nog uittesten..

    Mvg
     
    kikonline vindt dit leuk.
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.043
    Locatie:
    Oostvoorne
    Probeer te achterhalen waarom de motoren in serie staan. 12 Volt accu met 6 volt motoren? Ik heb wel eens iemand met een 12 Volts accu en 6 Volts motoren geadviseerd de motoren in serie aan te sluiten. Bedenk wel dat bij een andere opzet de spanning van accu('s), motoren en regelaars wel op elkaar afgestemd moet zijn. Anders kost het je misschien een motor, een regelaar, of nog slechter beide. En dat zal niet de bedoeling zijn. De meeste motoren kun je voor een korte tijd wel op een beetje overspanning laten lopen. Ze worden dan wel snel warm en hitte is slecht voor de magneten. En als je motorregelaars met BEC neemt, schakel bij één van de regelaars deze BEC uit door de rode draad uit de ontvangerstekker te trekken en af te tapen. Er is een hoop informatie over, dus bereid je goed voor. Bovengenoemde zijn alleen maar een paar aandachtspunten en is geen handleiding om één en ander aan te sluiten. Sommige regelaars met BEC en een 6 Volts accu als voeding is niet zo'n goede combinatie. Zodra de spanning van de accu bij zwaardere belasting wat inzakt gaat ook de spanning, die de BEC levert voor ontvanger en servo's onderuit. En dan protesteert de ontvanger door niet meer of raar op de zender te reageren. Je zou dan een aparte ontvangeraccu kunnen nemen en bij beide regelaars de rode draad trekken. Gr. Klaas.
     
    Laatst bewerkt: 14 jul 2017
  8. f rombout

    f rombout

    Lid geworden:
    8 aug 2017
    Berichten:
    39
    Locatie:
    ridderkerk
    heb zon zelfde probleem.
    heb twee motoren 6 tot 12 volt.... amp weet ik niet.
    diameter motoren 37mm jonhson hc 650 nr 65890 nr 353362. 2x
    wat voor vaarregelaar moet ik daar voor hebben..om twee motoren te laten werken.
    als ik snelere motoren nodig heb wat moet ik dan kopen en wat voor regelaar dan.
    boot is de Pegasus.1.20 meter lang boot
    heb 4 kanaal zender...
     

    Bijgevoegde bestanden:

  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Zonder een linkje naar de motoren is kan ik niet zien welk type het is met welke data...
    Heb je een link voor ons?

    Groeten, Jan.
     
  10. f rombout

    f rombout

    Lid geworden:
    8 aug 2017
    Berichten:
    39
    Locatie:
    ridderkerk
    kan ze niet vinden op internet...
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Volgassstroom die gaat lopen wordt bepaald door accu-spanning, prop-toerental en prop. Die drie gegevens ontbreken nog.

    Ook belangrijk, onbelast toerental per volt, oftewel Kv.
    Makkelijk te bepalen, zet accu-spanning op de motor op en meet toerental:
    Kv = toerental/spanning
    Bovenstaande recht-toe-recht-aan methode werkt bij borstelmotoren, zoals jij die hebt, maar niet bij borstelloze motoren. Wanneer je een borstelloze motor rechtstreeks op accu aansluit, ontstaat een fikse kortsluiting, met als resultaat een gecremeerde motor. Borstelloze motoren kunnen alleen, moeten!, met (borstelloze) regelaar bedreven worden.
     
    Laatst bewerkt: 19 sep 2017
  12. Tug.NL

    Tug.NL

    Lid geworden:
    17 nov 2016
    Berichten:
    996
    Locatie:
    Wormerveer
    Op mijn sleper met 2 motoren , heeft elke motor zijn eigen regelaar daarvoor zit een Vtail mixer van een vliegtuig, die op de beide kanalen van de linker stick zit aangesloten, zodat ik met 1 stick vooruit achteruit en link rechts differential thrust heb i.e. 1 kant vooruit andere kant achteruit.
    Op de rechter stick staat het roer. Zie ook mijn bouwverslagen
     
    easy vindt dit leuk.
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek

Deel Deze Pagina