Sietse, ik denk dat de reden waarom aramide nog steeds gebruikt wordt de prijs is.. Helaas. Stuk goedkoper dan dyneema en een HEEL stuk makkelijker te verwerken.
Dyneema heeft de nare eigenschap heel glad te zijn. Je kunt er dan ook bijna geen knopen in maken, die gaan altijd schuiven. Voor het vliegeren had je daarom speciale hoesjes van normaal nylon die je met een naald over de lijn kon schuiven en er vervolgens een paar knopen in maken. Of aan elkaar naaien. Je kunt dyneema trouwens WEL goed door zichzelf heen steken (gewoon door een naaldje rijgen en dan een keer of 5-6 door zichzelf heen zigzaggen en rustig aantrekken. Voordeel: makkelijk te verstellen. Eventueel te "vergrendelen" door een heel klein druppeltje CA.
En inderdaad als er een vliegeraar aanwezig was met kevlar lijnen, die maakte GEEN vrienden op het strand.. En het voordeel van dyneema ten opzichte van kevlar, het enige waar ik op kan komen is dat de vezel van dyneema even lang is als de lijn waar hij in zit. Bij kevlar is de lijn gevlochten uit (alsnog lange) vezels die een stuk korter zijn. Ik weet niet waar dyneema tegenwoordig gemaakt wordt, vroeger was het een bijproduct van DSM in limburg.
Toch maar weer eens de vliegers van zolder halen.. Altijd makkelijk om mee te nemen als je gaat vliegen en het onverhoeds toch te hard waait!