Ac lader als voeding gebruiken voor lipo dc lader

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Pieter86, 18 mrt 2018.

  1. Pieter86

    Pieter86

    Lid geworden:
    18 mrt 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Drachten
    Goedemorgen,

    Ik zit met de volgende vraag,

    Ik wil een nieuwe lipo lader aanschaffen 1 met oa ontlaad / storage mode.
    Vaak kom je dan uit op een lader die nog voeding nodig heeft echter heb ik hier nog 2 laders staan AC uitgevoerd , 1 die nimh, nicad en pb kan laden, de andere is geschikt voor nimh en lipo,beide zijn 5ah uitgevoerd. Beide laders kunnen 12v laden, Zou ik 1 van deze laders ook kunnen gebruiken als voeding? Dat scheelt me het kopen van een voeding!
     
  2. Lyckele

    Lyckele

    Lid geworden:
    20 okt 2007
    Berichten:
    3.398
    Locatie:
    Alphen aan den Rijn
    Nee dat gaat niet. Ga eens langs bij een kringloop winkel, die hebben vaak bakken staan met losse voedingen. zoek er een uit met 12v 5A.
    Ben je voor een paar euro klaar.
     
  3. Pieter86

    Pieter86

    Lid geworden:
    18 mrt 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Drachten
    Ah okee helaas, ook uitleg waarom niet, als ik er eentje uitelkaar zou moeten halen zodat ie wel als voeding voldoet zou dat ook geen probleem zijn!
     
  4. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Voor 2 tientjes heb je een Graupner/Protech voeding die 20 amp. kan leveren.
    Een laptop voeding is ook prima.
     
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Zo'n lader gebruiken als voeding zal inderdaad niet gaan. Maar wanneer je kennis van de elektronica hebt zou je zo'n lader kunnen ombouwen of er onderdelen van kunnen gebruiken om een voeding te bouwen. Heb je die kennis niet dan moet je er niet aan beginnen want er kan gewoon te veel fout gaan met mogelijk fatale gevolgen. De 230V~ is niet iets om mee te spelen!
    Maar inderdaad zijn er voldoende voedingen te koop voor redelijke prijzen dus waarom "zo moeilijk doen"? ;)
     
  6. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Je kan de 230V laders eens open maken. Zeker bij wat oudere zit er soms gewoon een losse laptop achtige voeding in die netjes in een plastic doosje zit, daar kan je gelijkstroom uit halen. De vraag is alleen of het een 12 V voeding is die daar in zit of een 19V versie. 19 Volt is weer te veel voor veel laders.

    Doe dit alleen als je echt weet wat je doet. Het feit dat je de vraag gesteld hebt zou kunnen inhouden dat ik eea moet afraden.

    Die 12V voeding van een kringloopwinkel is ook naar mijn idee de beste raad.
     
  7. alm

    alm

    Lid geworden:
    20 jun 2015
    Berichten:
    928
    Locatie:
    Hellevoetsluis
    Let op dat de voeding die je voor de lader zet wel het vermogen moet kunnen leveren om de accu's te kunnen laden op de ingestelde stroom. Stroom alleen zegt niet zoveel omdat als je accu's hebt die meer dan 12V accu-spanning hebben de ingangsstroom van de lader groter is dan de laadstroom, simpelweg omdat er ook vermogen gaat zitten in het omhoog schakelen van de spanning.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  9. Pieter86

    Pieter86

    Lid geworden:
    18 mrt 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Drachten
    Nou alles lijkt me wel duidelijk ik ben zelf van oorsprong elektricien dus weet er wel het een en ander over vandaar ook mijn vraag dus...Maar kan iemand me dan ook uitleggen waarom het niet kan? Zal m vast ergens in het laadproces zitten?? maar ben vooral benieuwd
     
  10. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zit 'm inderaad in het laadproces Pieter. Je kunt niet twee regelende systemen in serie of parallel schakelen: twee kapiteins op één schip, die rijden elkaar in de wielen. Muiterij.
    Een lader 'communiceert' met de accu, past spanning aan naargelang gemeten laadtoestand. Het bij het ene type accu fungeert lader als stroombron, bij andere als spanningsbron, of begint te laden als stroombron en eindigt als spanningsbron (b.v. Lipo constant current, constant voltage).

    Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack (hobbyhok, auto, garage, huis :(), vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum. Met uitleg over spanning, stroom, capaciteit, C-waarde
    Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF

    Verplicht' leesvoer
    Modelbouw FAQs - MBF
    → [FAQ] Accu's en laadtechnieken

    Het gebruik van mAh hier is onjuist. moet mA zijn. Dat kan tot dure/gevaarlijke vergissingen leiden. Het fundamentele verschil tussen stroom (in A) en capaciteit (in Ah) is belangrijk, met name wanneer we hier gaan praten over met welke stroom accu's geladen en ontladen worden. Miscommunicatie en er kan iets in de hens gaan.

    A·h is de meeteenheid van capaciteit, A is eenheid van stroom, het verschil is erg belangrijk.
    Als je dat niet goed in de vingers hebt/krijgt, kan dat gevaarlijke situaties opleveren voor je spullen al dan niet in innige samenwerkig met je 1:1 auto, garage of zelfs huis :(

    Verdiep je even grondig in het zeer belangrijke verschil tussen enerzijds
    A (ampère, stroom)
    en anderzijds
    A·h (ampère gedurende een hour, capaciteit, lading)

    wikipedia...ampère (A, stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per seconde')
    versus
    wikipedia...ampère·hour (Ah, lading, capaciteit, stroom gedurende een hour, inhoud van accu/'benzinetank', 'liter', 'aantal elektronen')
     
  11. Pieter86

    Pieter86

    Lid geworden:
    18 mrt 2018
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Drachten
    Bedankt voor de info, dan weet ik genoeg bovenstaande is gelukkig wel bekend ,ik had indd in de snelheid een typfout gemaakt, moest indd A zijn ipv Ah maar fijn dat er zo meegedacht wordt! Bedankt!
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Meestal is de ingebouwde het voeding van een lader klein, de lader kan op netspanning niet zo snel/veel laden als op een 12-18volt voeding.

    Welke laders heb je nu? Wat is hun vermogen, max. laadstroom en -spanning?
    Wat wil je laden, type/spanning/capaciteit, en hoe snel?
     
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2018

Deel Deze Pagina