accu/condensator

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Anonymous, 21 jul 2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ik heb een microdancer van graupner en daar zit een 3.6 volt 120mah accuutje in .
    Zou ik die ook kunnen vervangen voor een condensator?
    Bijv een goldcap?
     
  2. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    nee, levert te weinig stroom.... en wat berijk je ermee?
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    vervangen van de accu

    de accu word nu opgeladen dmv de zender
    het laden word niet onderbroken maar je moet op een warmte stickertje letten dat hij vol is .
    dit is niet echt ideaal lijkt mij , en ik heb eens ergens gelezen dat je er ook condensatoren coor kon gebruiken,die kun je immers niet overladen.
     
  4. Hummel

    Hummel

    Lid geworden:
    13 aug 2003
    Berichten:
    397
    Locatie:
    zwolle
    Ja, dat kan dus wel! Ik kan me nog een artikeltje herinneren over een Solaraandrijving in de FMT. De bouwer had een hybride aandrijving met een kleine zonnegenerator en een stuk of 8 Goldcaps van een paar Farad.

    Het mooie is dus inderdaad dat je een condensator niet kan overladen.

    Dat een condensator van het kaliber Goldcap te weinig stroom kan leveren is onzin, denk maar even aan push-apparaten voor hoge stroom cellen...met het pushen lopen er stromen van over de 100 A (wel heel kortstondig natuurlijk)

    Hans
     
  5. ruud zandvliet

    ruud zandvliet

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    209
    Locatie:
    uithoorn
    Hoi ,

    Voor het pushen van cellen gebruik je iets andere condesators als coldcap.
    deze hebben een zeer lage Ri om heel snel een hoge stroom te kunnen leveren.
    Het pushen van b,v GP3300 doe ik bij 70volt en met 70.000uF reken maar uit wat voor stroom hier loopt.
    De kabels zie je bewegen als de thyristor het commando VUUR krijgt.
    groeten ruud.

    P.s deze condesatoren zijn kwa grote te vergelijken met conservenblikjes en zijn per stuk 10.000uf
     
  6. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    GoldCaps van Panasonic of UltraCaps van Epcos van 1-22F en 2,3-2,5V zijn te gebruiken.
    Maar qua gewicht/looptijd niet optimaal en 2,3/2,5V is ook niet gunstig t.o.v. van de 3,6V voor de gebruikte RC
    Ze zijn plotseling (echt) leeg, en da's ook niet echt lekker voor RC ....
    Voor jouw doel, ruwweg per Farad kan je 1 sec 1A "verbruiken" .... en qua afmeting/gewicht is 22F al een "dikke jongen" van 2/3 Sub C formaat

    Worden wel vaak bij freeflight-electro gebruikt, met looptijden ver onder de 1 minuut, dergelijke motortjes gebruiken minder dan 0,25A.

    P.S.
    UltraCaps kunnen wel tot 400A leveren, dus daar hoef je geen zorgen over te maken ;-) .....
     
  7. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    3.6V? Dan kan je wel een lipo overwegen.
    4 keer de capaciteit dan.

    Wel speciale lader nodig en opletten dat je niet te ver ontlaad.
     

Deel Deze Pagina