Accu opladen met een zonnepaneel

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door martijn02232, 7 dec 2018.

Tags:
  1. martijn02232

    martijn02232

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Amsterdam
    Hoi ik ben bezig met een project en nu loop ik vast op een stuk! Ik wil namelijk een Lipo accu opladen met een zonnepaneel. Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Als iemand me hiermee kan helpen zou dat top zijn!
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat is de toepassing, bedoeling, waarvoor?
    Accuspanning- en -capaciteit?
    Hoe snel moet een lege accu vol zijn?
    Maximum aan oppervlak zonnepaneel?
    Budget?
     
  3. martijn02232

    martijn02232

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Amsterdam



    toepassing voor een vliegtuig accu die voor het vliegen word opgeladen dus zo weinig mogelijk gewicht
    accuspanning en capaciteit spanning van de accu is 11.1 V en capaciteit 1000mah
    de laadtijd van de accu maakt niet heel veel uit ik zou de zonnepaneeltjes graag op de vleugels willen monteren.
    budget rond de 50 euro.
     
  4. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    laadtijd maakt niet veel uit en op de vleugels monteren.... Extra gewicht neem je dus mee, maar die hoeven niet zoveel te leveren dat ze de vliegtijd verlengen?

    Als het doel is de accu's te laden terwijl het toestel op de grond staat te wachten, zou ik ze er naast leggen en niet meenemen de lucht in.

    En als vliegtijdverlenger (range extender :) ) verwacht ik dat er hier een paar berekeningen gaan verschijnen die gaan aangeven dat er meer vleugel nodig is...
     
  5. martijn02232

    martijn02232

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Amsterdam
    Ja precies het doel is om de accu op de grond op te laden het is namelijk een project voor mijn profielwerkstuk voor school en nu heb ik wel een beetje verstand van vliegtuigen maar is het voor mij te hoog gegrepen om de zonnepanelen te gebruiken als voedingsbron in de lucht!
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Zonnecellen om je accu op te laden? Ja dat kan, heel goed zelfs maar niet echt op een vliegtuig(je). Het probleem is dat zonnecellen daar gewoon te weinig stroom voor leveren.
    Je wilt een 3 cellen LiPo opladen. De spanning die je daarvoor nodig hebt is 12,6V wat de spanning is van een volle 3 cellen LiPo. Je moet bij het laden zorgen dat de laadstroom binnen veilige grenzen voor die accu blijft, daar is een beetje elektronica voor nodig.
    Die elektronica, de lader, heeft ook spanning nodig om te kunnen werken dus zal je meer nodig hebben dan die 12,6V. Hoeveel hangt van een heleboel factoren af maar denk aan minimaal ongeveer 15V nog liever iets van 18V. Een lagere spanning kan wel maar dan zal de lader zelf meer stroom nodig hebben om de accu te kunnen laden en gaat er duidelijk minder de accu in.
    De zonnecellen zullen dus minimaal 15V moeten leveren om de accu te kunnen laden. Helaas levert één enkele zonnecel maar 0,5V dus om aan de 15V te komen heb je er minimaal 30 nodig, liever 36 stuks! Hoeveel stroom een zonnecel kan leveren hangt af van de afmetingen en (natuurlijk) van de hoeveelheid (zon)licht dat er op valt. In de praktijk zal dat ongeveer 1,5A per dm² zijn. Een simpel rekensommetje levert op dat je ongeveer 30 dm² aan zonnecellen nodig hebt om je accu met maximaal 1,5A te kunnen laden. De lader zal ook een beetje stroom nodig hebben dus zal er misschien rond de 1,3A werkelijk de accu in gaan.
    Let op dit gaat alleen op als de zon op volle kracht schijnt en de zonnecel recht op de zon gericht is.

    Het is een goed idee om de zonnecellen op de grond te houden en zo je accu te laden. Terwijl je met de ene accu vliegt wordt de tweede opgeladen. Houdt er wel rekening mee dat het opladen minstens zo'n twee uur kan duren. Als er weinig zon is nog veel langer.
     
  7. martijn02232

    martijn02232

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Amsterdam
    En wat gebeurt er als ik bijvoorbeeld maar 10 zonnepanneeltjes gebruik? Laad de accu dan niet op of gaat het dan gewoon erg langzaam? En met de lader bedoel je daarmee een laadregellaar?
     
  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Voor iemand die dit als profielwerkstuk doet vraag ik mij af wat voor een opleiding je doet. Als het een technische opleiding is zou ik of een betere school zoeken, een andere opleiding of misschien meer opmerkzaam zijn in de lessen. Daarnaast is een dergelijke opdracht iets om door jezelf uit te voeren en niet door anderen.

    Maar om je een idee te geen:
    https://www.conrad.nl/p/solar-batterijbescherming-amorphe-solarcel-12-v-br-855360
    Dit kan maximaal 1A leveren dus zie hoe groot en zwaar dat is.

    Met daarachter een simpele CC/CV regelaar of een balanced lader ben je redelijk klaar.
     
  9. martijn02232

    martijn02232

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Amsterdam
    Ja ik zit nu in me laatste jaar van de havo ik doe natuur en techniek nu heb ik wel 2 jaar geleden een hoofstuk over stroom gehad maar heb ik niet genoeg kennis om dit probleem zelf op te lossen. Maar ik ben hier niet gekommen om te gaan discusseren maar ik dacht dat ik hier met mijn vragen wel terecht kon. Aangezien mijn natuurkunde leraar op mijn vragen geen antwoord kon geven.
     
  10. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    martijn02232 vindt dit leuk.
  11. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Je hebt best wel een grote waffel, voor iemand die net uit de luiers is en zelf al aangeeft niet alles te weten en nog niet eens kan schrijven zoals het hem geleerd is.

    Hier vind je meer informatie, want blijkbaar weet je ook niet hoe google werkt.
    (Het kan ook zijn, dat je zelf geen moeite wilt doen en hoopt dat er hier een voorgekauwd antwoord komt) :bye:
    Succes met de studie.

    http://www.modelbouwforum.nl/search/31584619/?q=accu+laden+zonnepaneel&o=date

    https://www.circuitsonline.net/forum/view/85789

    https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1660750

    https://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=24745

    https://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8448910

    http://www.sjelab.nl/Zonneenergie.htm

    http://aartjan.nl/blog/zonnelader/
     
  12. martijn02232

    martijn02232

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Amsterdam
    Ja het is helemaal niet de bedoeling geweest om brutal of lui over te komen! Maar het is dus zo dat ik op internet niet genoeg informatie heb kunnen vinden om een oploosing te bedenken. Maar sorry als ik brutal ben overgekommen. En ik wil graag de mensen bedanken die geholpen hebben heb namelijk wel een beter beeld gekregen van hoe ik dit eventueel kan aanpakken! Bedankt sorry nogmaals
     
  13. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.884
    Locatie:
    Velserbroek
    zoek eens op de 'Electro-Uhu' van Graupner, dat is een oud concept waarbij een model met hulp van zonne cellen kon vliegen
     
    martijn02232 vindt dit leuk.
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat lijkt me heel erg stug... Dan zou het een natuurkundeleraar van lik-me-vessie zijn.

    Ik denk éérder dat hij geen atwoord op je vragen WILDE geven omdat dat nu nét de bedoeling is dat je dat zelf uitzoekt...

    Wat je dus, door het hier te vragen, óók niet doet....

    De kern van de leer-opdracht is niet om effe snel een google zoekopdracht in te geven waar een pasklaar antwoord uit rolt, maar dat je deel-informatie die je wél vind, zelf op de juiste manier combineert.
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.477
    Locatie:
    Sassenheim
    Dan vraag ik mij toch af hoe je op/aan zo'n profielwerkstuk komt. Als je dit echt uit eigen wil doet had je na een middag google een expert kunnen zijn in hoe een LiPo geladen moet worden en wat er voor nodig is om het te doen. Als het een opdracht van een leraar is ga ik er van uit dat die leraar van je verwacht dat je alles in huis hebt om het zelf te kunnen.

    En begrijp mij niet verkeerd maar op veel forums zie ik dit soort schoolvragen voorbij komen waarbij op sommige forums ook de mods direct ingrijpen omdat ze vinden dat scholieren dit zelf moeten kunnen ipv dat anderen het voor hun oplossen. Die policy hebben we hier niet maar het mag duidelijk zijn dat je met eigen uitzoekwerk je meer leert en inzicht krijgt dan dat anderen het voor je voorkauwen.
     
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.352
    Locatie:
    Woerden
    Met slechts 10 zonnecellen kan je die 3 LiPo cellen niet laden, ook niet langzamer. Oke, het zou kunnen maar daar komt veel elektronica bij kijken en dat kost allemaal energie die dus in principe verloren gaat. Het laden, voor zover dat dus nog mogelijk is, zal dan zeer langzaam verlopen. Als je pech hebt zal je 2 dagen nodig hebben om een lege accu weer vol te krijgen. Als er weinig zon is kan dat wel een week worden. :rolleyes:

    Die lader heeft een bepaalde minimale spanning nodig om te kunnen werken. Met 10 zonnecellen kom je bij volle zon op maximaal 5V. Dat is voor zo ongeveer alle laders véél te weinig om te kunnen werken. Veruit de meeste laders hebben minimaal 12V nodig. Met andere woorden je zal als absolute minimum van 24 cellen uit moeten gaan. Om ook bij wat minder zon nog te kunnen werken zal je beter wat meer cellen kunnen gebruiken. Vandaar dat ik 30 zonnecellen adviseerde of eigen zelfs 36 cellen.
    Als je met die 12V een accu van 12,6V (3 LiPo cellen) wilt laden zal de lader intern van de 12V die binnenkomt 12,6V moeten maken om de accu te kunnen laden. Dat kan en gebeurt ook alleen kost dat energie. Alle energie die daar voor nodig is kan niet in de accu worden geladen. Omdat zonnecellen toch al relatief weinig energie opwekken is dit niet gewenst.

    De lader kan je laadregelaar noemen maar gewoon "lader" is de meest gangbare benaming. ;)
     
    martijn02232 vindt dit leuk.
  17. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    martijn02232 vindt dit leuk.
  18. martijn02232

    martijn02232

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Amsterdam
    Bedankt ik denk dat ik nu genoeg te weten ben gekomen om het berder te bouwen!
    Bedankt voor je tijd!
     
  19. martijn02232

    martijn02232

    Lid geworden:
    7 dec 2018
    Berichten:
    8
    Locatie:
    Amsterdam
    Het profielwerkstuk is juist de bedoeling dat je met mensen gaat praten om informatie op te doen. De leraren op school betwijfelde of dit haalbaar was voor een scholier van 16. Ik bouw sinds een tijdje al zweefvliegtuigjes maar met accus en zonnepanelen heb ik nog niet zoveel ervaring. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het een beetje raar vind dat u zo met mijn school bemoei terwijl ik dacht dat dit forum juist bedoelt was voor dit soort vragen!
     
    onno10 vindt dit leuk.
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Eerdere MBF solar discussies. Je kunt ook nog op zonnepaneel e.d. zoeken.

    Ik vind het een riskante opdracht, bij kortsluiting/mishandeling kunnen accu's, alle soorten, heel veel stroom leveren. Voor mijn gemoedsrust, laat je leraar a.u.b. deze discussie lezen.

    Wees a.u.b. ook voorzichtig met LiPo laden, en al helemaal omdat je zonder LiPo lader het laadproces niet goed in de hand hebt.
    Niet onbeheerd laden, altijd in de buurt blijven. En anders je ouder de inboedel-, brand- en opstal-verzekeringen nog eens goed laten doornemen.

    Vergeleken met NiCd/NiMH, Pb en LiFePo4 accu's zijn LiPo's verwende prima donna's. Van het soort dat een grote schaal met M&M's na het concert in de kleedkamer wil, maar dan zonder de bruine M&M's. En uiteindelijk alsnog de kleedkamer 'modificeert'.
     
    Laatst bewerkt: 8 dec 2018
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina