Accu pack of lader stuk?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door wim bakker, 24 aug 2017.

  1. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    In mijn zender gebruik ik een accupack gemaakt van 8 Eneloop 2000mA, AA cellen.

    Bij het voor laatste gebruik ging het batterij alarm van mijn zender af.
    Daarna geladen, zonder op teletten hoeveel bijgeladen werd.
    Vandaag na 3 uur gebruik weer alarm met lege accu's. In mijn ervaring is 3 uur erg kort.

    Om te laden gebruik ik een Robbe Profi Home Charger, auto programma met afslag.
    Al eerder had ik gemerkt dat na een afslag en wederom laden starten, nog flink werd bijgeladen.
    Zojuist werd, in 1 gang, 2000mA bijgeladen. Dat lijkt dus OK.....

    Vraag.
    Denken jullie dat de accu's overleden zijn, of dat de lader niet goed meer werkt, of .....?

    Wim
     
  2. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Je lader kan veel testen, maak er gebruik van.
    Check je kabeltjes eens.
    Haal de accu uit de zender en controleer alle stekkers, sluit de accu met zo min mogelijk tussenstekkers aan op de lader.
    Start de ontlaad functie met ~ 1 à 1.5 Ampère tot ~ 8 Volt.
    Laad dan een keer langzaam, dwz met 200 mA gedurende 14 uur of met 300 mA gedurende 10 uur. De accu is nu vol.
    Weer ontladen met 1.5 Ampère en kijken wat er uit is gegaan.
    Nu automatisch laden met 1 Ampère en kijken wat er in is gegaan.
    Weer ontladen met 1.5 Ampère en kijken wat er uit is gegaan.
    Nu weer automatisch laden met 1 Ampère en kijken wat er in is gegaan.

    Je moet zo een antwoord op je vraag kunnen geven.
    Als alles naar wens is nogmaals controleren of de kabels en stekkers in de zender OK zijn.

    Succes
     
  3. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.884
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat Rick schrijft, gebruik je lader om te testen.
    Mijn ervaring is dat eneloops niet zo goed tegen snel (1C) laden kunnen.
    Het zou dus kunnen dat ze overleden zijn.
    Eerst testen en dan kijken waar het probleem zit
     
  4. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Dat testen was de bedoeling om te zien wat er aan de hand is.
    Eneloop laden met 1C is inderdaad niet aan te raden.
    Ik laad ze altijd met 1A dus 0.5C en een enkele keer een top-up met 0.2 A (0.1C) gedurende 14 uur.
    Ook laad ik niet na iedere keer vliegen, maar als ik zie of weet dat ze leger beginnen te raken.
    Je accu's leren kennen is een groot goed.
     
  5. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Dank voor de tips.
    Omdat ik altijd automatisch laad, let ik nooit zo op de laadstroom.
    Zal er nu opletten en met de hand instellen.

    Wim
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.884
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ah, dan zal je lader denken, nimh 2000 mah.. laten we eens met 1C gaan laden.
    Dan zijn je Eneloops binnen korte tijd Geneloops, doen het niet meer.
    Mochten ze volgens Rick zijn methode stuk zijn dan zou ik een lipo of lifepo pack kopen.
    Ben je van alle gedoe af, 1x in de maand laden.
    GJ
     
  7. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Even een tussen bericht.

    Ik was benieuwd hoe lang de zender blijft werken na de start met een volle accu.
    Dezelfde vrijwel volgeladen 8 Eneloops 2000mAh erin. Zender aangezet, maar niet gebruikt.
    Na 9 uur continu aan was de spanning gedaald naar 9.3V.

    Heb de kabels gecontroleerd etc, als advies boven: geen fout gevonden.

    Omdat ik het automatisch laadprogramma van mijn zender wilde volgen, het accupack opgeladen en regelmatig naar de laadstroom gekeken: vrijwel steeds 0,5A.
    Toen het laden afsloeg waren 228 minuten verstreken waarin 1915mAh was geladen.

    Hebben jullie opmerkingen over het bovenstaande?

    Hierna ga ik de procedure uitvoeren die Rick en GJ eerder adviseerden.

    Wim
     
  8. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Dat is prima ! Kan het kloppen dat je de accu een tijd niet had gebruikt ?
    Ik heb hetzelfde euvel gehad met een Nimh. pakket. Voortijdig afslaan.
    De laadstroom verlagen hielp.
    Gewoon altijd controleren wat er bijgeladen wordt. Er is niks mis met je lader, wellicht zijn je eneloopjes al wat ouder.
     
  9. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Klopt
    Het pakket is van 2014. Ik gebruik de zender regelmatig en laadt altijd tot vol voor gebruik.
    Ga de stappen van Rick doen en het pack goed in de gaten houden.

    Mogelijk opgeknapt door paar keer laden/ ontladen? Dacht dat dat alleen voor NC cellen nuttig was.

    Wim
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.884
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    zoals je het schrijft ziet het er prima uit.
    Nu weet ik niet zeker of een 2.4 zender net zo werkt als een telefoon, dat hij vermogen op en af gaat schakelen als dat nodig is.
    Ik kan me voorstellen dat als dat wel zo is je zender op minimaal vermogen stond te zenden.
    Beste manier is toch met een redelijk vaste waarde te ontladen, dus met je lader.
    En helaas zijn eneloopjes niet zoals de geweldige nicads, als die slecht werden ging je ze mishandelen en dan deden ze het weer prima.
    Bij mijn (ex) werk gebruikten we heel veel grote natte nicads, een paar keer volstampen, omgepoold laden, na 20 jaar hadden ze nog steeds 80% van de capaciteit, in de vrieskou.

    Taak voor het weekend: ontladen en laden en dan kan je, als alles goed is, je paarse schip het water ingooien.

    Gert-Jan
     
  11. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Nimh. cellen vinden het ook fijn om gebruikt te worden. Eneloopjes zijn Nimh. cellen zover ik weet maar kunnen geen grote stromen leveren. Rustig laden is dan ook aanbevolen.

    Laatst mijn Tamiya Mad fighter uit het stof gehaald en daar zaten 2 packs rode Sanyo Niccads bij, deze packs zijn minimaal 15 jaar oud en ik kreeg ze op 80 % van hun cappaciteit. Het was idd. zo dat Niccads het lekker vonden om stevig gebruikt te worden. Als zender-accu minder geschikt omdat die krengen lui werden.
     
  12. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Dank voor jullie reacties weer.
    Stel de procedure even uit tot na het weekend, gaan zo naar Spa voor F1 race morgen.
    Neen, niet op de Verstappen tribune:)
     
    Laatst bewerkt: 26 aug 2017
  13. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Vanochtend geprobeerd de ontladen/ laden cyclus op te starten.

    Lader geeft foutmelding " output short/ reverse"
    1. Andere laadkabel, melding blijft
    2. Andere zender, melding blijft
    3. Andere output port, melding blijft

    Betekent dit dat mijn lader kapot is?

    Weet iemand of reparatie zinvol is of dat ik beter naar een nieuwe lader kan omzien?

    Wim
     
  14. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Heeft de lader het met de zelfde accu's kabels én zenders ooit wel goed gedaan, dan lijkt het er op dat de lader kapot is.

    Als een van de bovengenoemde onderdelen niet eerder goed gewerkt hebben kàn er wat anders kapot zijn.

    Heb je het al geprobeerd met de accu uit de zender an dan zo kort mogelijk aangsloten?

    Als je een ontvanger pakket op laadt wat gebeurt er dan?
     
  15. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Merk nu dat de fout alleen bij het ontlaad programma, zowel auto als man, optreedt.
    Bij laden krijg ik de fout niet.

    '@Rick
    Ik heb de lader, de kabels en de zenders al vele jaren. Heeft alijd goed gewerkt, hoewel ik de laatste tijd merkte dat de accu na auto afslag en opnieuw programma starten er nog aardig wat stroom inkreeg.

    Accu direct op zender niet geprobeerd omdat ik geen goede contrastekker heb.
    Maar, ik heb 3 identieke zenders/ accus en die vertonen hetzelfde beeld.

    Ontvangerpakket is een goede. Net geprobeerd. Is pack met 6 Eneloops
    Hier gaat het ontladen van dat pack zonder problemen.....???

    Wim
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.884
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wim, als je de accu aansluit, ziet hij hem dan wel, dus zie je dan de spanning die op dat moment in de accu zit?
    Als dat het geval zou zijn dan is je kabel OK en de connectors in de lader ook.

    OK, je was sneller met antwoorden dan ik met typen.

    Hij ziet nu dus sluiting in een cel.
    Dat kan kloppen, als een cel defect is.
    Interne weerstand zo laag dat het voor de lader sluiting is of het pakket niet kan zien.
    Je lader zal nog wel OK zijn maar het pakket lijkt mij overleden.

    Heb je een multimeter in huis?
    Meet dan eens per cel de spanning?

    Wat ook nog kan is dat de Eneloops zo afwijkend zijn wat interne weerstand betreft dat de lader denkt dat ze stuk zijn.
    Ik ken de specs van de Eneloops niet, ik gooide ze eigenlijk altijd meteen weg na een maand gebruik, ik had er altijd ellende mee.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2017
  17. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Dat pleit niet voor je Gert-Jan, Eneloops zijn in heel veel gevallen de beste NiMH accu's die er zijn.
    Je moet ze inderdaad niet met 1C laden en ook niet na heel kort gebruik weer aan de lader hangen.
    Bij mij gaan ze jaren tot volle tevredenheid mee. Sommige intensief en andere sporadisch in gebruik.
     
  18. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    @Gert-Jan
    Gebruik ook al jaren Eneloops tot volle tevredenheid.

    De lader ziet het pack wel lijkt me. De zender zegt 10.4V, de lader zegt 11.4V.
    Niet zulke goede voltmeters?

    Zal de individuele celspanning meten.

    Eerst een pack uit de zender en dan direct aan de lader.
    Dan zien of hij zo wel wil ontladen.
    Omdat ik 3 identieke zenders met 3 identieke accupakketen heb die alle dezelfde fout bij de lader generen bij ontladen, begin ik te vermoeden dat de zender ontladen niet toestaat???

    Zoek verder, jullie hulp is top!

    Wim
     
  19. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.884
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Rick, inderdaad, het pleit niet voor me dat ik de batterijen sloop.
    Maar zo kwam ik er dus wel door schade en schande achter dat ze snelladen niet fijn vinden.
    Ik was altijd gewend de Nicads snel vol te rammen en dan te gaan vliegen.
    Dat gaat niet met Eneloops, dus totaal ongeschikt voor mij.
    Daarom zit er nu een lipo in mijn zender.
    Alleen kan ik niet meer vliegen dus die lipo zal er nog wel jaren ongebruikt in blijven zitten...

    Wim, je haalt een goed punt aan.
    In sommige laad aansluitingen zit een diode.
    Dan kan je niet ontladen en soms niet eens meten.
    Je zou dus voor het mooie het pakket uit de zender moeten halen en dan op die manier, zonder al die extra electronica, kijken of ie wil ontladen.
    Het kan eigenlijk niet zo zijn dat alle 3 de pakketten defect zijn (ja, bij mij wel maar niet bij een normaal mens).

    GJ
     
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De zender meet terwijl deze aan staat, belast. De lader meet onbelast, en tijdens laden zal spanning nog wat hoger zijn.

    Als veiligheid tegen kortsluiting via niet aangesloten laadstekers. Verhindert inderdaad goede metingen. Verhindert daardoor ook snelladen met delta-peak, maar dat is bij Eneloops niet aan de orde.
     

Deel Deze Pagina