Accu pack of lader stuk?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door wim bakker, 24 aug 2017.

  1. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    OK! Stap 1
    Pack nu rechtreeks op lader aangesloten (dus niet via zender)
    De lader ontlaadt nu zonder foutmelding.

    Mijn conclusie: ontladen terwijl het pack via de zender op de lader is aangesloten werkt niet bij mijn Futaba T3GR zender.

    Ga mijn andere zenderpacks ook even van andere stekkers voorzien.

    Wim
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  2. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Jan (Corrien) kan dat helder uitleggen waarom dat niet werkt.
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Daar zorgt de beveiligingsdiode in de zender voor. Zou je nu lekker laks de laadstekers uit lader trekken en slordig laten slingeren dan treedt er geen sluiting van accu op.
    Een diode laat stroom maar in één richting door, een elektrische terugslagklep als het ware:
    Diode (wikipedia)

    Anode verbonden met plus-laadkabel, cathode met plus-accu. Elektrische stroom kan alleen in richting van pijl stromen.
    [​IMG]

    [​IMG]

    @Corrieeeeeeeeeen
     
    Laatst bewerkt: 28 aug 2017
  4. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    De eerste stap die ik altijd deed bij zenders was de diode eruit halen of doorsolderen.
    Ik was het vergeten omdat ik bij de lipo de accu altijd los moet halen om te laden.
    En mijn Graupner heb ik al een jaar of 15 dus ik zal hem ooit wel eens doorverbonden hebben.

    De huidige generatie laders zien of de accu verkeerdom geladen wordt.
    Ik denk dat de diode nog een historie heeft dat de mensen laden met de ouderwetse Robbe 5 lader, zonder beveiligingen.
    Daarom is het nu in principe veilig om de diode eruit te halen of door te verbinden.
    Maar altijd eerst de stekkers in de lader steken en dan de ronde stekker in de zender.
    Losse kabeltjes geven zonder die ingebouwde diode zo'n rookgordijn.

    Maar wees blij dat het nu duidelijk is, je hoeft geen nieuwe lader te kopen.

    Gert-Jan
     
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    OK, even zonder garantie, want ik kan niet op afstand meten.
    Maar wat ik gevonden heb aan inwendige van een TGR3 zou het alsvolgt moeten.

    Als je de zender openmaakt zie je de laadaansluiting:

    images.jpg


    Onder dat zwarte ronde ding waar de laadplug ingaat zit een zwart rechthoekig componentje en daar staat naast D2
    Dat is de diode.

    Als je nu een verbinding legt zoals ik rood gemaakt heb dan overbrug je de diode.
    Je kan dat testen met een multimeter als je die hebt.
    Als je nu zou meten zou hij maar 1 kant op werken bij weerstandsmeting, dus als je de rode en zwarte draad tijdens het meten om zou draaien zou je 1 kant wel iets meten en de andere kant op niets.

    Als hij doorverbonden is dan maakt het niet uit hoe je de kabels houd, hij meet gewoon door.

    diode.jpg


    Gert-Jan
     
  6. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Dank voor de duidelijke uitleg Ron en Gert-Jan.
    Ik denk dat de lader nog even meekan.

    1e ontlading is goed gegaan, staat nu weer te laden.

    Ga al mijn zenderaccus een opfriscursus geven

    Wim
     
  7. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Zojuist 3 laad/ ontlaad cycli voltooid.

    Bij alle 3, ca 1800 mAh ontladen en ca 2025 mAh geladen.
    Pack is iets warm.
    Als dit normale waarden zijn, dan is dat goed nieuws voor me omdat pack en lader dus OK zijn.

    Iedereen bedankt voor de hulp

    Wim
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zoals gezegd ken ik de specs van de Eneloops niet maar de waarden lijken mij normaal.
    En dat het iets warm is is ook vrij normaal.
    Nu nog even de zender aanpassen en dan kan je weer een tijd aan de gang.

    Veel plezier

    Gert-Jan
     
  9. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Uitstekende waarden.
    Het toont aan dat je altijd goed moet zoeken wáár je problemen zitten.

    Voordeel 1 is dat je geen goede producten weg gooit
    Voordeel 2 is dat je de echte fouten/problemen onderkent
    Voordeel 3 is dat je je eigen spullen beter gebruikt
    Voordeel 4 is dat je verdere probelemn vaar knt voorkomen.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    En Rick,

    Voordeel is geweest dat Wim ook goed aangeeft wat de problemen zijn en wat hij doet.
    Dan kunnen wij beter foutzoeken, stap voor stap dingen uitsluiten.
    Het kwartje viel toen hij zei dat hij de pakketten buiten de lader wel kon ontladen, toen zat er ergens in een donker kamertje in mijn hersenen een gedachte van een diode.
    Zonder die actie (buiten de zender ontladen) had ik nog zitten gissen denk ik.

    Als iedereen zijn problemen zo duidelijk beschreef als Wim zou het voor hulp via het forum een stuk schelen.
    Als monteur zijnde had ik regelmatig mensen die alleeen zeiden , hij doet het niet.
    Als je dan doorvroeg wat het niet deed bleef het bij , hij doet het niet.
    Andere mensen zeiden, als ik dit of dat doe dan doet ie het niet, dan heb je al een idee waar je moet gaan zoeken.
    In alle gevallen heb ik mensen om me heen geleerd, begin bij de stekker en ga dan in blokjes verder.
    Beetje dom is dat ik nu zelf niet bij de stekker begonnen ben maar meteen bij de accu.

    GJ
     
    Rick NL vindt dit leuk.
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Ik zou de veiligheidsdiode laten zitten.
     
  12. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.048
    Locatie:
    Gouda
    Door de veiligheids diode is correct versneld laden met de accu in de zender niet mogelijk. De lader moet namelijk de onbelaste spanning van de accu kunnen meten en dat gaat door de diode niet.
    Wanneer je de veiligheids diode toch wilt handhaven is het nodig om deze te overbruggen met een weerstandje van ongeveer 1000 Ohm (1 kOhm) in plaats van de rode draad uit Gert-Jan zijn post.
    Bij kortsluiting van de bananenpluggen van de laadkabel zal er niks kapot gaan, maar de lader zal toch (vrijwel) de juiste spanning meten.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  13. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Rick, wij verbonden altijd alles gewoon door, zonder 1K weerstand en dat heeft altijd gewerkt.
    Of gebruik je de weerstand alleen om de stroom te beperken.

    Mocht Wim het willen dan kan ik het wel even voor hem doen, ik heb toch de hele dag niets anders te doen dan kijken hoe het gras groeit.

    GJ
     
  14. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Rick zei in post #2 al de accu buiten de zender te laden!
    Had beetje tijd nodig om stekker te solderen.

    Ik ben inderdaad niet zo van zomaar snel afdanken en nieuw kopen.

    Nogmaals dank aan jullie allen.
    Het vriendelijke aanbod van Gert-Jan houd ik in gedachten.

    Groet
    Wim
     
  15. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat schreef Rick om te testen, te bepalen waar het probleem zit.

    In de zender laden is geen probleem, met 0,1C gedurende 14-16uur, een nacht. Overladen is daarmee niet mogelijk, al moet je er geen gewoonte van maken om het dagen achtereen te laden. Risicoloos. Eneloops mag/kun je sowieso niet snelladen.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.869
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou.. Ron, Eneloops kan je wel snelladen hoor.
    Maar dan kan je ze ook snel weggooien.
    Inmiddels ben ik ouder en heb ik meer geduld en heb ik denk ik wel 100 eneloops weggegooid.
    Dure hobby, modelbouw.

    GJ
     

Deel Deze Pagina