Dag dag, Ik heb sinds deze zomer en probleem met de accu van mijn boot. Ik heb het idee dat de accu zichzelf ontlaad. Het betreft en Futuba NR4F1500. Nadat ik hem van de lader heb afgehaald geeft hij aan dat er 5,7v op zit. Na twee dagen is dit al 5,2v. Ik vind dit vreemd aangezien de accu ongeveer 1,5 jaar oud is en hooguit en 15 maal is gebruikt. Is dit normaal voor zo'n accu? En waar zou ik dit type kunnen bestellen? Via google kon ik geen Nederlandse sites vinden. Of kan er en ander type accu in? Graag hoor ik van jullie. Ik ben maar een leek op dit gebied
Dit is een Ni-Cd accu met 4 cellen waar weinig mis mee lijkt te zijn met de accu. Als de accu vol van de lader komt zal de celspanning iets minder dan 1,5 volt zijn. Dat klopt, geladen is de spanning 5,7 volt. De spanning zal dan langzaam zakken. Zelfs zonder stroomverbruik. De nominale spanning van Ni-Cd cellen is 1,2 volt. Op de accu staat dan ook 4,8 volt vermeldt. Zelfs de laadtijd en laadstroom staat er op. Die is 15 uur met een stroom van 150 mA.
Dat klopt allemaal. Echter het probleem is zodra ik de accu in de zender zet, deze voltage nog sneller naar beneden loopt. Na 10 minuten varen ongeveer geeft de zender aan dat de accu leeg is. Dit had ik in het begin niet.. Is 4,8 volt de normale spanning dan?
Die accu hoort mijnziens Niet in een zender! Hij hoort bij een ontvanger! Wat voor een zender gebruik je? (merk en type)Ik bedoel dat ding wat je in je handen heb als de boot in het water ligt. Mvg. Richard
4,8v is de normale spanning. Een zender gaat bij ca 4,2v uit. Lijkt mij ook niet in een zender te horen. Die accu's zijn normaal 6v
Bij de modelbouw FAQ staat een verhaaltje van mij over de NiMH accu. Dit type accu is nagenoeg hetzelfde als zijn voorganger de NiCd accu. Lees DIT stukje eens door dan weet je meer over dit type accu's en de eigenschappen.
Volgens informatie op de site van Futaba hoort er in deze zender inderdaad een 4 cellen pakket. Maar dat dit Ni-Cd pakket met deze zender is geleverd lijkt me twijfelachtig. Ni-Cd accu's mogen al jaren niet meer worden verkocht voor modelbouwtoepassingen omdat ze het schadelijke metaal cadmium bevatten. Deze accu's zijn opgevolgd door Ni-MH typen. Gelet op de leeftijd van de zender zou je er zo'n accu in verwachten. De zender verbruikt 170 mA. Dat zou de accu moeiteloos uren moeten volhouden. Een andere optie is dat de zender met een ander accutype is geleverd. Robbe, die Futaba distribueerde, maakte we eens andere keuzes. Mocht er een ander type accu in de zender horen, dan kan de zender zou dan de accu die je nu gebruikt snel als leeg beoordelen. Als er een ander type accu in de zender hoort dan zou dat in de handleiding van de zender staan.
Pfff. Ik wordt er nog niet wijzer van. In de handleiding staat dat de zender kan worden gebruikt door 4 AA batterijen of een 5-pack Ni-CD of NiMH De handleiding is in het Engels....
Dat is duidelijk toch ? Je hebt daar een verouderd 4 cellen NI-CD pack wat niet geschikt is. Dus of je stopt er 4 AA batterijen in of je koopt een oplaadbaar 5 cellen NIMH pack wat in de zender zou moeten passen.
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1438836 http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1604485 ^^ zelfde vraag. Wellicht een optie. En i.p.v. NiMh zou ik Eneloops gebruiken.
Eneloops zijn NiMh accu's...... Probleem met die futaba's is dat er niet zomaar een 5 cellen pakket in past, dan moet je neet een LiFe pakket gaan kijken. Andere optie is een NiZn accu nemen. 4 losse penlights met een lader of als je computerlader ze aan kan een pakketje van 4 cellen.
Batterijen zijn niet oplaadbaar, 1,5volt per cel, NiMH cellen (accu's) zijn 1,2volt per cel. 4x1,5v = 5x1,2volt.
Dat is correct maar niet elke NiMH is een Eneloop. Een Panasonic Eneloop doet het beduidend beter dan bijv. een Panasonic 2700NiMH.
Als de zender was uitgerust met deze NiCd-accu was 't ie niet afkomstig van een Europese importeur. De zender werd hier door Robbe Modellsport met een Robbe 6 Volt/2000 mAh NiMH accu verkocht. Deze accu is nog steeds leverbaar. Niet meer via Robbe, maar via Aviotiger Germany. Als je modelbouwwinkelier een ander merk-type NiMH accu kan leveren is dat ook goed. Uiteraard moet je er op letten, dat de accu in de zender past en dat het een 6 Volt type is. NiMH-accu's met de minste zelfontlading zijn Eneloop accu's, dus die zijn aan te raden. Na vervanging van de accu moet je het accu alarm opnieuw instellen. Dit zal nu vrijwel zeker op 4,2 volt staan en moet worden ingesteld op 5 volt. In ieder geval moet je de zender niet uitrusten met een 2s Lipo, zoals ik ook nogal eens tegenkom. Hierbij is er een grote kans, dat de zender defect raakt (voedingscircuit van het hf-deel).
Dag Corrien, Net terug van vakantie vandaar mijn late reactie. Ik denk dat jouw reactie de meest logische is. Ik heb het vermoeden dat mijn leverancier heeft lopen kl#ten met de samenstelling. Mijn batterijalarm gaat dus af bij 5,0 volt. Ik begrijp uit jouw verhaal dat hij ingesteld moet worden op 4,2 volt. Nu heb ik de gebruiksaanwijzing erbij gehaald en deze uitgeplozen. Doordat er zoveel functies opzitten kan ik deze functie niet ontdekken. Wet jij toevallig hoe dit moet?
Het accu/batterij-alarm kun je in het systeem menu omschakelen tussen 4,2 en 5 volt. Bij niet-oplaadbare batterijen zet je dit op 4,2 volt en bij een 6 V accu op 5 volt. Bij gebruik van een 4,8 volt accu zet je dit alarm ook op 4,2 volt, maar dan komt het eigenlijk wat te laat in werking. Als de accu wat ouder is zal dit geen probleem vormen, bij een nieuwe accu moet je eerst controleren of je wel voldoende tijd hebt om het model binnen te halen als het alarm afgaat. Systeem menu openen: toetsen 'mode' en 'end' beide ingedrukt houden tijdens het inschakelen van de zender.
Thanx Corrien, Het is me gelukt! De accu is nu ruim een jaar oud. Ik verwacht geen problemen. Mocht de boot stil vallen midden op het water, dan heb ik een leuke zwemtocht voor de boeg. Ik ga het zien. Bedankt allen voor het meedenken.