Accu probleem

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Arjan Prins, 9 aug 2016.

  1. Arjan Prins

    Arjan Prins

    Lid geworden:
    6 mei 2011
    Berichten:
    21
    Dag dag,

    Ik heb sinds deze zomer en probleem met de accu van mijn boot. Ik heb het idee dat de accu zichzelf ontlaad.

    Het betreft en Futuba NR4F1500. Nadat ik hem van de lader heb afgehaald geeft hij aan dat er 5,7v op zit. Na twee dagen is dit al 5,2v.

    Ik vind dit vreemd aangezien de accu ongeveer 1,5 jaar oud is en hooguit en 15 maal is gebruikt. Is dit normaal voor zo'n accu? En waar zou ik dit type kunnen bestellen? Via google kon ik geen Nederlandse sites vinden.

    Of kan er en ander type accu in?

    Graag hoor ik van jullie. Ik ben maar een leek op dit gebied
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.094
    Dit is een Ni-Cd accu met 4 cellen waar weinig mis mee lijkt te zijn met de accu. Als de accu vol van de lader komt zal de celspanning iets minder dan 1,5 volt zijn. Dat klopt, geladen is de spanning 5,7 volt. De spanning zal dan langzaam zakken. Zelfs zonder stroomverbruik. De nominale spanning van Ni-Cd cellen is 1,2 volt. Op de accu staat dan ook 4,8 volt vermeldt. Zelfs de laadtijd en laadstroom staat er op. Die is 15 uur met een stroom van 150 mA.
     
  3. Arjan Prins

    Arjan Prins

    Lid geworden:
    6 mei 2011
    Berichten:
    21
    Dat klopt allemaal. Echter het probleem is zodra ik de accu in de zender zet, deze voltage nog sneller naar beneden loopt. Na 10 minuten varen ongeveer geeft de zender aan dat de accu leeg is. Dit had ik in het begin niet..
    Is 4,8 volt de normale spanning dan?
     
  4. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    Die accu hoort mijnziens Niet in een zender!
    Hij hoort bij een ontvanger!