Accu voerboot

Discussie in 'Algemeen scheepsbouw' gestart door Edmondo, 8 mei 2017.

  1. Edmondo

    Edmondo

    Lid geworden:
    5 mei 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Arnhem
    Hallo,
    Ik heb ik mijn voerboot The adventure 2 x accu 6 volt 7ah 1 tje voor licht en 1tje voor de motor,nu zie ik dat er ook lithium accu zijn 7,4 volt 6000mAh kan ik deze ook gebruiken ik wil wat langer varen met de boot of hebben jullie nog een andere oplossing voor mij zonder dat ik de hele boot moet demonteren ha:)

    Bedankt alvast voor je reactie. Ed
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Met een 7,2 volt 6000 mAh (6 Ah) Li-Po vaar je korter als met een 6 volt 7 Ah loodaccu. Daar zijn twee redenen voor. In de eerste plaats is de capaciteit van de Li-Po lager dan de capaciteit van de loodaccu en in de tweede plaats is de spanning van de Li-Po hoger. Dat zorgt voor meer stroomverbruik, bijna 1,5 maal zo veel als bij 6 volt, en dus een Li-Po die sneller leeg is.

    Verder is het de vraag of je ESC en de overige elektronica in de boot geschikt is voor de hogere spanning. Daar komt nog bij dat een Li-Po niet bestand is tegen diepontladen. De ESC moet een voorziening hebben die er voor zorgt dat dit niet voor kan komen. Tot slot, voor het laden van een Lipo is een daarvoor geschikte lader nodig. Een loodacculader is daarvoor ongeschikt.
     
    Laatst bewerkt: 8 mei 2017
  3. Edmondo

    Edmondo

    Lid geworden:
    5 mei 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Arnhem
    bedankt voor je reactie.
     
  4. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Hoe meer volt hoe minder amps de motoren verbruiken toch?
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Was dat maar waar...

    Hoe hoger de spanning, hoe meer stroomverbruik. Maar dat geldt alleen als dezelfde motor met dezelfde belasting wordt gebruikt.
     
  6. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat gebeurt er met de stroom door een lamp wanneer je de spanning verhoogt? De stroom neemt toe: stroom = spanning / weerstand. Voorbeeld: verdubbeling van spanning geeft verdubbeling van stroom.
    Bij een motor neemt de stroom nog veel sneller toe: stroom = spanning² / iets. Voorbeeld: verdubbeling van spanning geeft verviervoudiging van stroom.

    Handig tabel voor stroom bij één/twee celletjes extra:
    motorstroom loopt veel sneller (kwadratisch) op dan accuspanning - MBF
     
  7. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    minder stoom is dan meer ampaires?
    ik snap jullie niet.
    als een 6v motor 3A uur verbruikt dan gaat ie op 7.2v toch niet meer verbruiken?
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Stroom wordt gemeten/uitgedrukt in ampère, zoals massa gemeten wordt in kilogram, en tijd in seconden.
    Spanning wordt gemeten in volt, vermogen in watt, en weerstand wordt uitgedrukt in ohm.

    Op 7,2volt gaat jouw motor een factor (7,2/6,0)² = 1,4 meer stroom verbruiken, 40% extra.
     
  9. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    ik installeerde een tijd terug een ruitenwisser motor en deze nam op 12v bijvoorbeeld 9amp en op 24v 4 amp. hoe kan dat dan?
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    In het rekenvoorbeeld hieronder ga ik even van 8A uit en niet van 9A wat jij opgeeft.
    Een 12V ruitenwissermotor die 8A gebruikt neemt 12x8=96W (Watt) op.
    Een 24V motor die 4A gebruikt neemt 24x4=96W op.
    Wanneer het rendement van beide motoren gelijk is zal het afgegeven vermogen van beide motoren ook gelijk zijn.
    Maar wanneer jij die 12V motor op 24V aansluit en de belasting van de motor blijft hetzelfde als bij 12V dan zal die motor absoluut 16A en misschien zelfs wel meer gaan gebruiken.
     
  11. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat waren de overige verschillen, in installatie, instellingen en gebruik/'uitslag'?
     
  12. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
    Helemaal geen enkel verschil.
     
  13. poebe

    poebe

    Lid geworden:
    8 jan 2012
    Berichten:
    2.043
    Locatie:
    meppel drenthe
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    We hebben de miscommunicatie boven water: N.P.S. en ik hebben het in voorgaande berichten steeds over het verhogen van de spanning van één enkele 'kale' borstel- of borsteloze motor die in RC gebruikt worden, zonder voorschakelingen. Anders wordt het moeilijk vergelijken. Jij vergelijkt twee verschillende ruitenwissermotoren, een 12volt en een 24volt versie. De 24volt versie zal het dubbele aantal wikkelingen hebben.

    Bij vergelijking altijd maar één parameter wijzigen, anders kun je niet aanwijzen welke oorzaak welk gevolg heeft.
     
  15. Edmondo

    Edmondo

    Lid geworden:
    5 mei 2017
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Arnhem
    Bedankt allemaal helaas snap ik er geen bal van wat jullie zeggen het word te technische allemaal.
     
    ronie20 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina