Accupacks - dikte stripjes bij puntlassen een probleem ?

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door winkje, 12 jul 2004.

  1. winkje

    winkje

    Lid geworden:
    16 feb 2004
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Houten
    Hi,

    Afgelopen weekend heb ik 50 nieuwe Sanyo 3000HV NiMH batterijen gekocht. Spanning gecontroleerd en accoord. Van deze 50 cellen ben ik van plan 5 packs van 10 cellen te maken. Wijsgeworden door de vele topics over cellen solderen ben ik op zoek gegaan naar een alternatief. Deze gevonden in het bedrijf Akkufit die de cellen middels puntlassen aan elkaar kan zetten. Echter, hiervoor gebruiken ze zeer dunne stripjes en men twijfelt eraan of deze strips de mogelijk hoge amperes kunnen houden..... (dikkere stripjes kunnen ze niet verwerken) :?:

    Ter info: ik vlieg een electro heli met een kontronik Twist 37 motor en een Kontronik Jazz 40-6-18 regelaar. Specs van de regelaar: 40A Dauer, 50A Strombegrenzung, 6 bis 18 Zellen, 1,5A BEC Dauer, 2,5A für 10s. Voor alle zekerheid ook de specs voor de motor: 3700U/min/V , 6-14 Zellen, 10-40A Dauerstrom, 60A kurzzeitig, Alugehaeuse mit Kühlrippen, 160gr, Il an 12V 1,68A, 0,0116Ohm.

    Wat denken jullie: gaat dit simpelweg werken en kan ik dus toch de cellen middels puntlassen aan elkaar laten zetten of is het verstandiger toch op zoek te gaan naar iemand die me kan helpen bij het solderen van de cellen?

    Alvast bedankt voor je reactie en Ernst wederom dank voor je telefonische info.

    Groet, winkje

    P.S. ik ben al een tijdje op zoek naar een adres waar je de kapjes voor accupacks (2 Sub C cellen) kunt krijgen. Moet ik dan echt naar Quartel om ze daar in het Roze te halen........ :wink:
     
  2. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Reducing contact resistance
    Niet doen dus Winkje. Heb op runryder ook al eens een foto gezien van een doorgebrand pack die door het hoge amperage bij de tabs doorgebrand was.

    Gepuntlast is sowiezo slechter dan gesoldeerd. een (goed) gesoldeerde verbinding heeft minder weerstand.


    Ennuhh... wat is er mis met roze?? ;)
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dus solderen zou geen enkel probleem meer moeten zijn :) Puntlassen geeft puntcontacten, veel te veel weerstand.
     
  4. winkje

    winkje

    Lid geworden:
    16 feb 2004
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Houten
    Hi,

    Wat ik heb geleerd van de topics inzake cellen solderen: is niet iets wat je even in een verloren uurtje leert of doet. Daarnaast ben ik simpelweg bekend met m'n eigen huidige electrotechnische tekortkomingen hetgeen hierbij waarschijnlijk gaat resulteren in een gecrashte heli met een oververhitte accu......

    Maar verder.... wijsgeworden..... yep. Ik weet waar Druten ligt en hoe ik er snelst naar toe kan rijden (heb er een aantal jaren mogen wonen) :lol:

    Groet, winkje
     
  5. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
  6. winkje

    winkje

    Lid geworden:
    16 feb 2004
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Houten
  7. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Gewoon dikke verbinders op de cellen solderen, dan loop je de minste risico's.

    Enkele jaren terug stond er in de FMT en artikel over de opbouw van Nicad cellen en tot mijn schrik waren de cellen aan de binnenzijde ook gepuntlast met maar 1 of 2 kleine puntjes aan de plus en de min zijde. Dit zullen dan waarschijnlijk de punten zijn waarop de cellen bij overbelasting kapot gaan.
     
  8. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Dus voor het solderen: Even al de cellen individueel open pellen om te controleren :lol:
     
  9. Powerpete

    Powerpete Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2002
    Berichten:
    1.343
    Locatie:
    Bussum
    al eens in de beschrijving van je regelaar gekeken ???, altijd Inline solderen !!!, daar je met lipjes de lengte van de draden naar je regelaar enorm gaat verlengen zul je dit op moeten vangen met een aantal condensatoren, of gewoon de packs inline solderen.......
    Kapjes ook niet gebruiken, als je ze dr af laat, kan de accu veel beter "luchten".........

    zeker als je zoveel accu's gebruikt is het verstandig om een knappe bout te kopen met een inline punt, kost niet heel veel..........

    http://www.bmi-models.com/startec.htm

    de fabrikant van deze stations maakt ook een dikke bout met inlinepunt, gebruik deze nu al een jaar naar alle tevredenheid....

    ..................Peet................8)
     
  10. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Het is niet voor niets zo dat er gewaarschuwd wordt voor het "misbruik" dat wij meestal maken van onze accupakketten! Gelukkig voor ons zijn er meer en meer fabrikanten die hun cellen geschikt maken voor de hoge stromen die wij er graag uit trekken. Let er daarom op dat je ALLEEN cellen gebruikt die ook echt geschikt zijn voor die hoge stromen. Vooral met die goedkope aanbiedingen moet je goed uitkijken. De kans is groot dat ze helemaal niet geschikt zijn om er meer dan 5Amp uit te trekken.
    Persoonlijk geef ik de voorkeur aan cellen die aan elkaar gepuntlast zijn. Als dat goed gebeurt is de overgangsweerstand laag genoeg om flinke stromen te kunnen verwerken. Meestal wordt er maar op twee punten gelast. Dit is voor ons wat weinig dus als je iemand weet die kan puntlassen vraag dan of hij er nog een paar puntlassen bij kan maken.
    Een ander probleem is het verbindingsstripje. Dat stripje moet natuurlijk die hoge stromen ook kunnen verwerken. Op de foto hierboven is duidelijk te zien dat het stripje wat hier is gebruikt die stromen niet kon hebben. Er is een stukje plastik weggesmolten en het stripje is als een smeltdraat van een zware zekering doorgesmolten.
    Waarom ik niet zo op solderen ben? Bij het solderen loop je de kans dat je de cellen binnenin beschadigd. Er worden plastics in de cellen gebruikt voor afdichtingen en isolatie. Als dat plastic door het solderen te warm wordt kan je de inwendige isolatie beschadigen. Ook kan je de afdichting beschadigen waardoor de cel kan gaan lekken. En gevaarlijk kan het worden als het veiligheidsventiel vastsmelt. Als er dat door de ene of andere oorzaak toch iets fout gaat kan de druk in de cel hoog oplopen en niet via het ventiel ontsnappen. Ontploffende cellen zijn niet leuk!!
    Ga je dus solderen doe het dan goed en ook snel. Gebruik dus een goed hete bout met veel warmte capaciteid. Meet na het solderen ELKE cel afzonderlijk na om zeker te zijn dat er niet één bij is die kortgesloten is. Laat de accu enige tijd afkoelen en voel dan even aan elke cel afzonderlijk. Is er dan één bij die nog warm is of juist warm wordt dan is er iets mis met die cel of de soldering van die cel en is hij mogelijk kortgesloten.
    Toch soldeer ik zelf ook wel eens een pakket in elkaar, je kan soms niet anders. Ik gebruik dan meestal plat litse (of is het lietse?) draad dat gebruikt wordt om soldeer op te zuigen. Dit kan flinke stromen verwerken en kan je flexibel houden. Als één stripje niet voldoende is dan leg ik er twee naast elkaar, dat is goed voor zeker 20Amp. Meer heb ik nog niet nodig gehad.
     
  11. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Litze ;)
     
  12. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Het "zappen" zorgt dan ook voor een betere verbinding op dit punt.

    Ik heb zelf wat nare ervaring met puntlassen (gelukkig nooit gecrasht) dus ik soldeer alles. Met een goede bout (ik gebruik 100 Watt voor sub-c cellen) worden de cellen nauwelijks warm.

    Paul
     
  13. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Ik heb hier een 150W pook, waar ik m'n cellen altijd mee soldeer. Ca. 1 sec verwarmen en klaar.
     
  14. winkje

    winkje

    Lid geworden:
    16 feb 2004
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Houten
    Hi,

    Gisteravond samen met een clubgenoot de packs zitten maken..... en wat een eenvoudig werkje als je 1. je voorbereidingen hebt getroffen en 2. een hamerkop op de juiste soldeerbout hebt. Netjes 'schuren' is verreweg het meeste werk en in minder dan 4 uur van 50 verse cellen 5 packs gefabriceerd. Ben nu bezig met het formeren van de cellen..... gaat me met 5 packs simpelweg een week kosten... maar ja, dan heb je ook wat he!

    Nog bedankt voor alle reacties!

    Groet, winkje
     
  15. ruud zandvliet

    ruud zandvliet

    Lid geworden:
    26 jun 2003
    Berichten:
    209
    Locatie:
    uithoorn
    Hoi medebouwers,

    Ikzelf denk dat voor sommige toepassingen solderen de enige oplossing is.
    Denk maar aan de stromen die ze nu in het F5D enF5B trekken uit 7 danwel 18cellen b.v gp3300
    De trend is op het moment zo,n 150 tot 200+ampere dit houd geen puntlas uit mits deze het gehele oppervlak heeft van de accupool.
    groeten ruud
     

Deel Deze Pagina