accupakket

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Gerard_nl, 15 nov 2002.

  1. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik zoek voor mijn holiday een accupakketje en nu lees ik overal, dat mensen goede resultaten halen met de sanyo twicell aaa 600 mah celletjes.
    zijn die te vergelijken met de aaa cellen van gp ? kan ik die ook gebruiken ?
    die zijn er ook in 750 mah.
    gewicht is hetzelfde als de 600 mah twicells.
     
  2. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
     
  3. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
    Ik heb uit alle info ook begrepen dat sp300/7.2 gunther met 7xGP60 goede resultaten geeft.

    Rob.
     
  4. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    voor de holiday?
    liever niet;
    wordt veeel te zwaar om de holiday op zijn best te vliegen

    spd300 7.2V met GP350 gaat beter...
     
  5. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Hangt er van af... Als je lang boven wilt blijven kun je beter de GP600's nemen; na 20 minuten ben je je Holliday behoorlijk zat; leegvliegen zit er niet in.... :twisted: Wil je wendbaarheid tot in het uiterste dan zou ik 8 cellen GP350 nemen (en goed met gasspelen). Je bent dan wat lichter = lagere vleugelbelasting = wendbaarder.

    @Gerard: Twicell 600?? nooit van gehoord. Wel van Twicell 700 en dat zijn niet zulke beste cellen voor aandrijvingswerk. GP600 cellen doen het heel aardig tot 6 ampere continue. Vlieg je met 5 en soms een uitschieter naar boven (amperetje of 8) dan gaat dat ook prima! In een Holliday zit je normaliter rond de 4 ampere maximaal dus dat gaat prima
     
  6. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    wil inderdaad gewoon met standaard 7.2v speed 280 vliegen (3.5a volgas ongeveer?) dus zouden de gp600's perfect voldoen.
    dalijk even aanschaffen dus.

    @arjen, je hebt gelijk, het zijn twicell 700's ipv 600's.

    hoe snel kan ik die gp's veilig laden zonder dat het mis gaat en ik de cellen mishandel ?
    normaliter geven ze voor nimh 1 x C, dat zou dus zijn 700 mah.
    ik neem aan dat dit "safe" waarden zijn door de fabrikant opgegeven en dat het best wat sneller kan 2 x C ? :twisted:
     
  7. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    spd 280... 6.0 V toch?

    die GP's zijn 600, niet 700

    als ik de tijd heb, laad ik ze met 1C (600 mAh) heb ik geen tijd, dan met 1.5 A

    Arjen laad ze met 2A, of dit invloed heeft op de levensduur is niet bekend...
    of zoals Arjen zou zeggen: "Ze doen het nog steeds :twisted: "
     
  8. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.947
    Locatie:
    Zutphen
  9. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    hmm ik heb gp's 750 mah hier voor mijn neus, ik hoop wel dat het de goede zijn voor die 27 euro .
    nimh aaa cell 1.2v 13 gram per stuk.
    ga er nu even een pakketje van solderen
     
  10. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    gp750?? bestaan die????
    van 13 gram? GP 600's zijn al 15 gram.... :roll:

    je hebt toch wel een spd280 6.0Vhe?

    als ik jouw was, zou ik ze eerst ff matchen. (parallel solderen etc.)
     
  11. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    nee ik heb een 7.2v, in de review van ezone brand de 6v naar de klote met 7 cellen en heb dus een 7.2 genomen.
    ik heb de cellen type nr GP75AAAHC van de volgende kaart :

    http://www.gpbatteries.com.hk/Consumer/General/Nickel_Metal/Nickel_Metal.asp

    het is wel te hopen dat het de goede zijn.
    heb ook ooit de 650's gebruikt in mijn tipsy (ook speed 280) en dat ging ook goed als ik het me goed herinner.
     
  12. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Wat jij hebt zijn de consumenten versies. Wat wij hebben is de industrie kwaliteit. Of er daadwerkelijk verschil zit in deze 2 versies weet ik niet dat moeten we Bert of Dick vragen.
     
  13. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    ik hoop alleen het wikkeltje :?
    de 280 met gunther prop trekt ie prima, maar heb mijn splinternieuwe speed 280 al opgestookt door hem nieuw, on-ingelopen meteen volgas dat pakketje te laten leegzuigen :( tja dom.
    heb nog een 280 die ik er zo even inzet, die wel is ingelopen, kan je vanmidddag allemaall vertellen of het goed gegaan is.

    wat is het all-up vliegklaar gewicht van jullie holidays als ik vragen mag ?
     
  14. Dick

    Dick

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    462
    Locatie:
    Hoofddorp
    @ Gerard: Je hebt cellen gekozen uit de "high capacity" reeks. High Capacity is ongeveer synoniem voor "futloos". (Er is vermogen ingeleverd voor inhoud). Gelukkig heb je wat grotere cellen genomen dan de kleine korte AAA series ( zoals de GP350AAA), dan valt het nog mee. Grotere cellen kunnen meer stroom leveren dan kleinere uit de zelfde serie. Een holiday vliegt eigenlijk altijd wel, de veel gebruikte GP350AAA cellen (uit de industrial standard series) zijn de kleinste, en lichtste cellen die de benodigde stromen leveren kunnen. (Eigenlijk kunnen de GP350AAA cellen de stromen net niet meer aan, maar omdat je vliegtuig met deze lichtere cellen minder vermogen nodig heeft gaat het net goed, mits je niet alles volgas vliegt, wat door het lagere gewicht ook niet meer nodig is.) Uit het bovenstaande mag blijken dat het gewicht bij deze kleine modellen sterk bepalend is voor wat wel en niet kan. De eerste serie IMA Holiday's waren van iets lichter schuim gemaakt, hier mee kon je met 8xGP350AAA cellen ruim onder de 200 gram blijven. (de mijne weegt 172 gram). Omdat veel mensen de gebruiksaanwijzing niet lezen en er te zware spullen in stopten kwamen ze uit op 260 gram en meer, waardoor de vleugels afbraken bij een looping. De latere versies van IMA zijn van wat sterker schuim en hebben een wat breder rompje, hiermee is 195 gram met 8x350AAA cellen zo ongeveer de ondergrens. Met grotere cellen (7xGP600AAH, 7xTwicell700 of 750) kom je dan op minimaal 230 gram uit.

    Foto van Holiday 280 en piloot Derk.

    [​IMG]
     
  15. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    hoe kan ik dat met mijn grote cellen op 141 gram uitkomen ? vliegklaar en met accu ?
    en gemeten op een gecalibreerde weegschaal, dus weet zeker dat die niet afwijkt.
    snap ik niks van, heb licht geplakt en 2 5.7 gr servos en een 13 gr ontvanger.

    de cellen houden het prima uit, de powerkick is wat minder als nicd maar het was uitstekend vliegbaar.
    ruim 9 minuten vliegtijd gahad en toen maar eens geland.
    ik denk als de cellen wat los komen dat er veel langere vliegtijden te behalen zijn.

    vandaag had ie zijn maiden flight (prima verlopen) maar toen een ander clublid er ook eens mee wou vliegen is ie terziele gegaan omdat na een hoop gefiep met een computerzender de sevoreverse over het hoofd is gezien vd ailerons.
    ik haal zeker een nieuwe want het toestel is pure fun.

    lees ook dat de speed 300 een half ampere minder opneemt dan een 280 dus die komt er ook een in.

    ps waar zijn de industriele GP's te verkrijgen ?

    gerard.

    [​IMG]
     
  16. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    wel de 7.2V versie he :wink:
     
  17. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    zit je dan met je gecalibreerde weegschaal waar de ring van loszit.
    so far optimaal vlieggewicht :(
    ben benieuwd wat ie dalijk weegt met die epoxy romp
     
  18. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    141 gram!? Da's heeel knap. (geen helium erin verstopt?)

    sp300 (7.2) en de kleine GP350 beide verkrijgbaar bij de 2 Brothers, Bussum.
    1 vd brothers heet hier ook wel PowerPete...
     
  19. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    niek, lees mijn laatste post direct boven de jouwe maar eens :( hehehe niks 141 gram.
    piepte me ineens te binnen, ik had het accupakket gewogen en dit woog 56 gram. denk, denk :idea: hoe ken dat nou met 7 celen van 13 gram ?

    bij iinspectie vd weegschaal zag ik dat de onderste ting loszat.

    hij weegt nu met de zware cellen en hompen epoxy, 224 gram
     
  20. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    joost, waarom is de speed 300 7.2v beter dan de 6v ?
    ik kan hier nl alleen de 6v krijgen op het momemn. ik vlieg met 7 cellen
     

Deel Deze Pagina