accupakket

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Gerard_nl, 15 nov 2002.

  1. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    de spd300 7.2V trekt minder stroom (0.5A minder dan een spd280) (bij 7/8 cellen!)
    en is dus geschikt voor kleinere cellen die zijn broer (6.0V) niet aankunnen
     
  2. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Verschil tussen sp300 7.2v en 6v is enorm veel meer dan de naam doet vermoeden.

    Sp300 6V is niet geschik voor directe aandrijving. Vervang je 7.2v door 6v dan gaat (zelfs met een celletje minder) de stroom een factor 4 of 5 omhoog en verbrand je motor (cellen regelaar...).

    Geloof je dit niet, dan vooral uitproberen :twisted:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    vandaag had ie zijn maiden flight (prima verlopen) maar toen een ander clublid er ook eens mee wou vliegen is ie terziele gegaan omdat na een hoop gefiep met een computerzender de sevoreverse over het hoofd is gezien vd ailerons.
    ik haal zeker een nieuwe want het toestel is pure fun.

    wie was dat???? toch niet bas...
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.826
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    nee rogier, was john vugts .

    @harold, dat gaan we dan eersdaags meemaken, mijn maat heeft er al een in zijn holiday zitten.
    bij mij zit de oude trouwe permax 280 7.2v er nog in
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Het is een open deur intrappen maar dit hoeft dus absoluut niet. Stuurfunctiecontrole vlak voor het weggooien? Computerzenders zijn een zegen voor de modelbouwindustrie. Ik zou wel eens willen weten hoeveel toestellen het loodje hebben gelegd door de combinatie computerzender en ontbrekende functiecontrole :twisted:
    Met mijn heli's altijd een drievoudige controle, dus niet alleen na een wijziging in/aan de zender:
    1. Voor het starten, heli aanzetten en sturen, dan hoor je of de servo's en stuurstangen nog lekker lopen.
    2. Motor stationair, weer controle. Als er dan iets mis is, loopt de motor ten minste niet volgas.
    3. Met de heli het veld op lopen, toeren erop en weer stuurfuncties controleren.
    En ik had zelfs geen computerzender.
     
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    sp300 6v direct in een holliday?
    Niek heeft een sp300 1:2 vertraagd liggen en daar is een gunter prop nog te groot voor.

    Voorzichtig aan bij het proberen en laat weten wat het resultaat was.
    Ik voorspel voor korte tijd explosief veel vermogen, en dan een probleem met accu, regelaar of motor.
    Mischien heb je alleen last dat de door hoge stroom de accu flink inzakt en zo de stroom zelf een beetje beperkt. Heb je in dat gunstigste geval alleen snel je accu leeg.

    Succes :)
     
  7. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    EDF?
     
  8. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Ok, ok, dat is dan de enigste uitzondering.
    En houdt ie het nog maar 30 a 40 run's van 4 min uit.
    1 borstel (+) is dan compleet weg, dit duid op verkeerde timing bij deze toepassing.

    Mijn ietsje teruggetimede sp300 EDF is nog steeds alive and kicking, en ik ben na paar jaar de tel kwijt...
     
  9. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Met wat voor prop?
    Aantal cellen, amperage, vliegduur?
     
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.826
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    op een gunther propje, 7 cellen gp750 mah, trekt bij aanlopen op vers pakket 5.5 ampere en loopt terug tot 4 ampere ongeveer (op de grond)

    @ ron, het was echt de servoreverse die hij over het hoofd gezien had.
    die jongen vliegt gas links en ik gas recht en hij wou toch eens met de holiday vliegen.
    allebei een futaba zender, ik een filedforce 9, hij zon dikke 9zap.
    ik zeg, we wisselen even de zender module om (voor het kristal) en dan programeren we in jouw zender even snel het model.
    zo gezegd zo gedaan.
    ik moest op mijn zender in een nieuw acro programma alle servos reversen, hoog/laag, gas en ailerons.
    ik zeg "dat zal bij jou ook wel moeten"
    gekeken en ja alles moest omgeswitched worden.
    als je per ongeluk dan 2 keer op het knopje drukt is het plop, en plop weer terug. :(
    na de crash gechecked en idd, waren de ailerons gewisseld.

    ergste vind ik, met 3 man erbij staan en niet meer even gechecked of alles daadwerkelijk in orde was.
    hij is alweer geplakt, is ietsje zwaarder geworden maar dat vliegt toch wel. (als ik zie dat die amerikanen zo'n ding helemaal volplakkem met epoxy)
     

Deel Deze Pagina