Accu's en Servo's

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Tony Coutereel, 23 sep 2018.

  1. Tony Coutereel

    Tony Coutereel

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Diksmuide
    Hallo iedereen, ik ben nieuw hier en wist niet waar mijn vraag te zetten, dus heb ik er een nieuwe topic over gemaakt. Indien dit al eens besproken is, gelieve me dan te vertellen waar ik deze kan vinden?

    Ik ben mijn eigen RC piratenboot aan het bouwen en de elektronica aan het voorbereiden. Normaal gezien werkt de ontvanger met een batterij, en sluit je de servo's gewoon aan op de ontvanger. Dan is er normaal gezien maar 1 batterij(pack) nodig.

    Nu was mijn vraag, kun je de servo's op aparte accu's laten werken?
    Voorbeeld: 1 servo is om te sturen
    1 uitgang is voor de motor vooruit en achteruit
    1 servo is om de kanonnen te laten uitkomen
    1 servo is om de kanonnen te doen afgaan

    Is het mogelijk om de servo en motor van de besturing op een aparte accu aan te sluiten?
    Concreet gezien zou ik dan een accu nodig hebben voor de besturing en een 2e accu voor mijn kanonnen.

    En dit alles op 1 ontvanger....

    Alvast bedankt voor jullie tijd. Tony
     
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Wat is het doel van het aansluiten van servo's op een andere accu dan waar de ontvanger op is aangesloten?
     
  3. Tony Coutereel

    Tony Coutereel

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Diksmuide
    Omdat ik vrees dat slechts 1 6v batterij niet de gevraagde stroom kan leveren. Je hebt dus de motor die draait, het sturen, er moet een winchservo draaien op ongeveer 20sec en kort daarna een 2e winchservo. Dus telkens 2 servo's en een motor. En ik denk dat slechts 1 batterij te snel zou leeg geraken?
     
  4. Peter van Poppel

    Peter van Poppel

    Lid geworden:
    24 mrt 2018
    Berichten:
    58
    Locatie:
    Vreeswijk
    Je kan ook beide batterijen parallel aansluiten zodat beide batterijen je verbruikers van energie voorzien. Mits je beide maar voorziet van een veiligheid.
     
    Tony Coutereel vindt dit leuk.
  5. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.367
    Locatie:
    Woerden
    Daar hoef je niet echt bang voor te zijn. Wanneer je de moderne accu's bekijkt kunnen die enorm veel stroom leveren.
    Wanneer je over 6V spreekt denk ik dat je NiMH cellen wilt gaan gebruiken, 5 in dat geval. Afhankelijk van de soort en het merk kunnen die tot wel 5C aan stroom leveren. Gebruik je dus 2000mAh (2Ah) cellen dan kunnen die tot wel 10A leveren. Voor een boot als jij in gedachten hebt lijkt me dat ruim voldoende.
    Wil je echter echt modern gaan werken dan zou je een LiPo accu moeten gebruiken. Een 2S (2 cellen in serie) accu is 7,4V. Dat is te veel voor je ontvanger en servo's dus heb je een spanningsregelaar nodig om daar 5V van te maken. Een LiPo accu kan makkelijk 10C leveren en dat is dan nog maar een klein accuutje. Stromen van 20C tot wel 50C zijn mogelijk. Dat is voor een 10C / 2000mAh accu 20A en voor een 50C / 2000mAh accu wordt dat 100A.
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Gezien er een motorregeling in komt neem ik aan dat de BEC daarvan verantwoordelijk wordt voor de servo's.
    De keuze van de regelaar en de soort servo's is erg bepalend. Veel BEC's zijn wel tot 3A gespecificeerd maar soms redden ze het niet (met name CrystalCreations)

    Als je even zoekt hoe je (HV) servo's buiten de BEC om kunt aansluiten kom je genoeg uitleg en tekeningen tegen. Je moet dan simpel de rode draad van de servo niet naar de ontvanger laten lopen maar loswippen en direct naar de plus van de accu voeren. In de bigcale wereld zijn daar wel kabels voor te vinden.
    Indien het om een hogere accuspanning gaat dan 6v komt er een losse BEC in beeld die een 5 tot 6 volt voeding met een veel grotere stroom kan geven.
     
  7. Tony Coutereel

    Tony Coutereel

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Diksmuide
    Dus in principe is het niet nodig om deze aan een aparte accu aan te sluiten... Ik heb een simpel bedradingsschema opgesteld, zoals het getekend is, is dit dan voldoende of zijn er ontbrekende elementen?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    De accu sluit je toch aan op de regelaar?

    Nogmaals, veel regelaars verzorgen ook de spanning voor de ontvanger en de servo's, hier parallel aan een 2e spanningsbron aansluiten is niet verstandig.
     
  9. Tony Coutereel

    Tony Coutereel

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Diksmuide
    Dus ipv de accu aan te sluiten op de ontvanger, moet die aangesloten worden op de regelaar? En de regelaar aansluiten op de ontvanger is dan via een kanaal? Dus is in feite de ingang batterij op de ontvanger vrij?
     
  10. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.483
    Locatie:
    Sassenheim
    Ja, de aandrijfaccu aangesloten op de regelaar zal in de regelaar door de BEC naar 5 tot 6 volt omgezet worden om vervolgens via het 3-aderig kabeltje de spanning op de ontvanger en servo's te zetten.

    Een accu aangesloten op de ontvanger zal alleen nodig zijn als de regelaar geen BEC heeft maar alleen regelaars voor hoge spanningen komen vaak nog zonder een BEC
     
  11. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Zoals je het in het schema hebt getekend, kan het niet werken. Een regelaar (ESC) heeft gebruikelijk 4 dikke aansluitdraden. Twee om de motor op aan te sluiten en een rode en een zwarte draad om een accu op aan te sluiten. Als de ESC een BEC heeft wordt de accuspanning, gereduceerd tot ca. 5 volt, via het aansluitkabeltje naar de ontvanger gebracht. In de ontvanger zijn alle plus-aansluitingen doorverbonden. Ook alle min verbindingen zijn doorverbonden. Het maakt dus niet uit op welke ontvanger aansluiting de voeding wordt aangesloten.

    Zie als voorbeeld van een ESC dit: https://hobbyking.com/en_us/hobbywing-quicrun-60a-2s-3s-waterproof-brushed-esc-for-1-10.html

    Nu is het niet uit te sluiten dat je een wel heel bijzondere ESC hebt, die geschikt is voor hele lage stroomsterkten. Dan zou voeding uit een op de ontvanger aan te sluiten accu mogelijk kunnen zijn. Plaats daarom s.v.p. een foto van je ESC. Dat zal e.e.a. verduidelijken.
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Multiple choice aansluitschema's
    scriptasylum/wiring.html

    Over accu's regelaars, LBEC/SBEC, LVC enz.enz.
    The Ampeer
    → Articles: Everything youw wanted to know about e-flight (Ed Anderson)
    Table of Contents, a.o.
    • What You Need To Know About Receivers
    • Battery Basics, Battery Chargers
    • Amps Versus Volts Versus C
    • Understanding the Electronic Speed Control (ESC)
    • Sizing Power Systems for Electric Airplanes, Prop Versus Amps
    • What Do the Kv Numbers On Motors Mean?
    • Who Needs a Wattmeter/Powermeter?
      (Everyone! But don't buy one if you plan on sponsoring motor and ESC manufacturers [​IMG] RvS)

    Some well-structured reading and handy e-tools for rainy/windy days.
    Will save you, and us :D a lot of questions. Notably the 'what went wrong?' kind of questions :(
    Will also prevent you from burning up several controllers and/or motors and/or battery:
    E-flight primer and tools
     
    Laatst bewerkt: 26 sep 2018
    Tony Coutereel vindt dit leuk.
  13. Tony Coutereel

    Tony Coutereel

    Lid geworden:
    23 sep 2018
    Berichten:
    5
    Locatie:
    Diksmuide
    Dit is nu net de bedoeling, ik ben nog bezig in de opbouw. Ik ben alles aan het overlopen en een lijst aan het maken van wat ik allemaal nodig heb. Dan weet ik ook hoe ik de binnenkant moet inrichten (hoeveel servo's, welke motor, welke batterij, bekabeling...). Daarom ook mijn vraag zodat ik weet welke en/of hoeveel batterijen ik moest voorzien. Met al jullie info ben ik al een heel stuk verder, nu weet ik dus ook dat ik een regelaar moet voorzien, liefst BEC...
    Ik ben aan een projectje begonnen zonder voorkennis, nu ben ik al heel blij dat er mensen zijn die mij willen helpen vooruit te geraken.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    In een vliegtuig zou ik afraden om secundaire functies op dezelfde accu, of BEC, te zetten als de (essentiële) stuurfuncties.
    Blokkerende spoilers of landinggstel laten een servo veel (blokkeer)stroom trekken, waardoor de accu- of BEC-spanning te veel zakt, met als gevolg een onbestuurbaar toestel.

    Kanonnen in/uit laten komen lijkt me een blokkeringsgevoelige constructie. Kun je wat meer vertellen over boot (van tekening?, grootte?) en methode van kanonnen bewegen.
     

Deel Deze Pagina