Accu's kombineren

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door r_heliman, 22 mrt 2004.

  1. r_heliman

    r_heliman

    Lid geworden:
    6 jan 2004
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Lelystad
    Hallo,

    Een vraagje,
    Kun je meerdere accu packs in serie of parralel laden? Dan moeten het waarschijnlijk ook allemaal dezelfde type en mAh zijn ?
    En, als je dat doet, moet je eerst alle packs appart ontladen en daarna pas samen zetten?

    Bedankt
    Roel
     
  2. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Je hebt het antwoord al zelf gegeven.

    Een accupack bestaat overigens al uit meerdere accu’s parallel of serieel geschakeld.
    Uiteraard moeten het het zelfde type accu zijn en je moet wel zorgen dat ze dezelfde begin spanning hebben voor je ze gaat laden. en je lader moet het natuurlijk aankunnen!
     
  3. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
  4. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    2 packs samen ontladen kan, laden liever niet, liever apart.

    groeten,
    monkey
     
  5. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Dan heeft het nog weinig zin, niet? :roll:
     
  6. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    ik zie de zin eik helemaal niet.... kun je toch beter grotere cellen kopen :| ?
     
  7. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Hoe kom je daarbij Monkey?

    een eenmaal in elkaar gesoldeerde parallele LiPo accu kan je best laden hoor, alle cellen die parallel staan houden elkaar op dezelfde spanning en gaan zich als 1 grote cel gedragen.

    Ok, als er een mindere tussenzit kan dat problemen opleveren. Heb ik nog nooit meegemaakt, jij wel?
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Nicad's en Nimh cellen niet parallel laden. Altijd de pakketten individueel vol laden en dan pas parallel hangen om ze leeg te trekken in een model. Ook na het parallel leegmaken weer als losse pakketten laden.

    Afgelopen jaar in mijn Pond-Racer had ik dus 2x 8 Nimh cellen via een regelaar naar 2 motoren. Dit werkt zonder problemen. Alleen met laden ieder pakket apart laden.
     
  9. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    Heeft wat geen zin?

    zoals je zelf als schreef net is het van belang dat ALLE cellen even vol zijn vóór dat je ze soldeerd/samenvoegd.
    De beste manier om te bereiken dat ze allemaal even vol zijn is om ze allemaal 1 voor 1 helemaal vol te laden.
    Weten wanneer een cel vol is is niet zo moeilijk, maar analyseren wanneer hij exact leeg of halfvol is minder nauwkeurig te doen.
     
  10. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    €€€€ of bestaan niet


    Heliman, ik ie nu pas dat er in je post niet staat aangegeven om wat voor type accu's het gaat. Aangezien je NiCd en NiMH accu's beter niet parallel kan zetten ben ík er vanuit gegaan dat je vraag over LiPo pakketten ging.
     
  11. Satoer

    Satoer Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 okt 2003
    Berichten:
    6.197
    Locatie:
    Zaandam
    Ik denk dat de bedoeling is om meerdere accu’s tegelijk te laden, zodat het sneller klaar is (mits genoeg vermogen lader) en/of je ze niet hoeft te verwisselen. en niet nieuwe accu pakketen samen te stellen / solderen.
     
  12. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    zolang je niet weet wat het niveau van elk pakket is is dit niet aan te raden.
     
  13. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    het gaat hierbij toch niet over lipo? dan kan het wel, maar ni-cd en nimh liever apart laden, ivm delta peak. en dan nog gaat het over akkupacks, niet over losse cellen.

    groeten,
    monkey
     
  14. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    waar staat dat?

    Accu pack.. losse cellen, maakt voor LiPo bij normaal gebruik niet zo heel veel uit.

    Maargoed, zolang we niet weten wat nou precies de bedoeling van R_Heliman is kunnen we z'n vraag natuurlijk ook niet beantwoorden.
     
  15. tbstuntpiloot

    tbstuntpiloot

    Lid geworden:
    29 okt 2003
    Berichten:
    918
    Locatie:
    -
    precies! vertel! 8)
     

Deel Deze Pagina