Accu's ontladen

In de FAQ hier lees ik dat het ontladen van accu's niet meer nodig zou zijn.
Elders hoor ik juist dat je regelmatig je accu's tot 0,9 Volt moet ontladen om het "geheugen" effect tegen te gaan.

Wat zijn jullie meningen hierover?
 
Om deze vraag zinnig te beantwoorden is het van belang dat je het accutype aangeeft. B.v. Ni-Cd, Ni-Mh, Li-Po of Li-Fe en zo zijn er nog wel meet te benoemen.
 
Ik neem aan dat je het hebt over NiMH akku's?

In dat geval is het verstandig om voor iedere lading de cellen individueel leeg te trekken tot 0.9V (of hoger). Niet lager omdat de meeste NiMH cellen daar niet tegen kunnen en dan kapot gaan. De belangrijkste reden voor het leegtrekken is dat je op die manier de cellen gelijktrekt en de kans op significant overladen van één of meer cellen minimaliseert. Daarnaast zal op deze manier je akku een langere looptijd hebben.

Een aantal andere zaken zijn ook belangrijk bij NiMH akku's. Zoals al aangegeven is het voor NiMH cellen niet goed om onder de 0.9V spanning te komen (we praten over 1.2V cellen), dan gaan ze kapot. Aangezien NiMH cellen een relatief hoge zelfontlading kennen is het dan ook belangrijk ze niet leeg weg te leggen. Als je een NiMH akku meerdere dagen niet nodig hebt, laadt ze dan bij en voor langere periodes laadt ze gewoon vol. Over laden gesproken, als je snel wilt laden (b.v. 1C), gebruik dan bij voorkeur een lader die naast delta-peak afslag een temperatuurafslag kent. Met de temperatuurafslag kun je voorkomen dat de akku te warm wordt en gaat venten of zelfs uit elkaar springt. Een koelfan is bij warme temperaturen ook aan te raden. Heel mooi zijn systemen waarbij de fan pas aangaat als de akku een bepaalde temperatuur bereikt (Much More heeft hier een mooie oplossing voor).
 
Ja, als je de maximale prestaties uit de accu's wilt halen bedoeld voor de aandrijving van een model heeft ontladen zin. Als het om simpele ontvanger of zender accu's gaat is ontladen echt niet nodig, ook met NiCads niet !
 
Voor zender en ontvanger akku's is het ontladen inderdaad niet zo belangrijk. Daarentegen is het zelfs voor die akku's, vooral als het om sub-c cellen gaat, het overwegen waard.
 
Het geheugeneffect is iets, dat bij NiCd-accu's thuishoorde. Met de huidige NiCd's is dit geheugeneffect zo goed als verdwenen. NiMH accu's kennen helemaal geen geheugeneffect.
Het ontladen van NiMH accu's kost levensduur. Dit is uiteraard ongewenst. Het heeft bij normaal gebruik van de accu's ook geen nut.
Enkele keren ontladen en meteen versneld of snel laden (cyclen) van NiMH accu's is wél nuttig als ze gedurende langere tijd uitsluitend langzaam zijn geladen.

Het ontladen van accu's en vervolgens snel laden is iets, dat gebruikelijk is bij wedstrijdrijden. Bij de andere modelbouwdisciplines kom je dit praktisch niet tegen. Bij dit ontladen en snel laden wordt altijd verteld, dat je je accu's op deze manier het beste onderhoudt. Deze methode is echter uitsluitend gericht op wedstrijdprestaties en die zullen daarmee ongetwijfeld verbeteren. Het is echter slecht voor de accu's en kost veel levensduur. Zoiets neem je uiteraard voor lief als je daardoor tijdens een heat één of meer rondjes extra rijdt.
Dat je je cellen met het ontladen aan elkaar gelijk maakt is helaas niet waar. Je brengt ze allemaal terug tot een zelfde, lage spanning en niet meer dan dat. Een beroerde cel wordt daarmee niets beter, alleen even leeg als zijn broertjes.
 
Ok, even een paar fabeltjes uit de weg ruimen. Ik rijdt nog steeds met de akku's waar ik begin van het jaar mee ben begonnen en merk geen daling in de prestaties ondanks snelladen met 1C en leegtrekken voor IEDERE lading het hele jaar door. Ik ga nog steeds snel en lang genoeg om mee te doen voor een top 3 klassering. Dat je de cellen niet helemaal gelijk krijgt als je ze individueel leegtrekt klopt inderdaad MAAR het grootste probleem en gevaar is dat de cellen niet even snel leegtrekken door verschillen in de inwendige weerstand. Die verschillen kunnen al na een paar ladingen groot zijn waardoor na één keer gebruiken één cel leeg is en de rest nog niet. Gevolg als je dan gaat laden is dat je gegarandeerd de cel die het minst leeg was overlaad. Bij individueel leegtrekken van de cellen is dat effect veel kleiner. Daarbij is zowel looptijd als spanning beter als je dit doet, wat in alle gevallen handig is, echt niet alleen bij rc auto's.

Het is inderdaad geen exacte oplossing. Daarvoor heb je een equalizer tijdens het laden nodig - zie de thread hierover - of moet je de cellen niet alleen individueel ontladen maar ook individueel laden. Maar dit is al een stuk beter en veiliger dan niets doen. Ik raad de aangegeven procedure dan ook van harte aan als het om sub-c NiMH cellen gaat die snelgeladen worden (boven de 0.5C). Zoals Roelof al aangaf is het bij andere typen cellen en dan met name als er langzaam geladen wordt minder belangrijk.
 
Je zou je eens moeten verdiepen in de techniek van NiMH-accu's in plaats van theorieën te ventileren, die alleen door fabrikanten en gebruikers in de autowereld worden verkondigd. Als men hiermee betere wedstrijdprestaties weet te bereiken is dat uiteraard prima, maar men moet niet gaan beweren dat dit goed is voor de accu's. Een NiMH-accu gaat namelijk - pak 'm beet - een 500-tal cycli mee. Elke ontlaad-laad cyclus is er één. Ook moet men niet beweren, dat er in cellen van één pakket grote verschillen in inwendige weerstand ontstaan en dat je dat op enige manier zou kunnen corrigeren. De toename van de inwendige weerstand verloopt namelijk (bij normaal gebruik) tamelijk recht evenredig met capaciteitsverlies. Na een paar honderd cycli zullen alle cellen daardoor niet alleen een zekere mate van capaciteitsverlies kennen, maar ook een toegenomen inwendige weerstand, waardoor er minder hoge stromen geleverd kunnen worden. Dit is nu eenmaal het gevolg van degeneratie van het chemisch proces. Als zoiets optreedt is het op geen manier te corrigeren. Behalve in de faq van Ernst Grundmann kun je ook bij de diverse fabrikanten veel informatie vinden over deze accu's. Bijv. bij Sanyo : Sanyo > Industrial Batteries

Vervolgens zou je je ook eens kunnen afvragen, waarom alleen in de autowereld het ontladen van accu's als goed wordt aangeprezen. Uiteraard is de modelbouwmarkt veel en veel te klein om apart hiervoor accu's te fabriceren. De accu's, die door ons worden gebruikt, zijn oorspronkelijk ontworpen voor snoerloze, elektrische apparaten, zoals bijv. boormachines, scheerapparaten en laptops. Nergens vind je daarbij ontlaadapparatuur voor deze accu's, behalve dan in acculaders voor modelbouwgebruik. Vraag maar eens na bij bijv. firma's als Makita en Bosch. Ze staan je echt heel gek aan te kijken als je vraagt naar apparatuur om de accu van je boormachine te ontladen. Toch is het de bedoeling, dat zulke accu´s vele jaren meegaan.
Enkele specialistische fabrikanten leveren deze accu's binnen de modelbouw onder hun eigen naam. Als je ziet hoe deze bijvoorbeeld gematchte pakketten samenstellen, weet je ook dat dit matchen uitsluitend bestaat uit het selecteren van cellen met gelijke ontlaad- en laadkarakteristieken, wat overigens een tijdrovende procedure is. Er wordt dus niets gedaan om karakteristieken van cellen te verbeteren, domweg omdat dit niet kan.
Apparatuur als equalizers vind je uitsluitend bij Lithium accu's omdat het daar dan ook nut heeft. De modelbouwmarkt is de laatste jaren dan ook overspoeld met deze apparaten. Zou dit bij Ni-accu's ook enig effect hebben, dan waren er al lang meerdere fabrikanten, die daarvoor apparatuur op de markt zouden brengen. Men moet zich dan ook niet de illusie koesteren, dat men hieraan als eerste heeft gedacht.
 
In plaats van theoriën ventileer ik hier ervaringen (meetbaar) uit de praktijk. In de autowereld worden de cellen uitgebreid getest op verschillende karakteristieken, inclusief de inwendige weerstand, laad- en ontlaadtijden, gemiddelde voltages, energieafgave en soms nog andere karakteristieken. Na zelfs een beperkt aantal lading zijn de verschillen tussen zelfs goed gematchte cellen al toegenomen.

Ik beweer dan ook niet dat we verschillen tussen cellen compenseren (dat kan namelijk niet), maar wel dat we de gevolgen van die verschillen onder controle houden. Bij LiPo akku's gebeurt dit door middel van een equalizing proces en daar ik daar zelf geen ervaring mee heb ben ik zo geïnteresseerd in de andere thread waarin besproken wordt of dit ook op NiMHs toegepast zou kunnen worden. Voor de duidelijkheid, als er geen verschillen tussen de cellen onderling zijn, dan is zo'n proces helemaal niet nodig!

De gedachte dat de cellen die in de RC auto's gebruikt worden niet speciaal geproduceerd worden is ook onjuist. 16 jaar geleden werden er al speciale handgemaakte Panasonic cellen gebruikt die speciaal voor de WK 1:12 1992 waren geproduceert. Tegenwoordig maken veel fabrikanten cellen (o.a. IB, GP, EnerG, LRP VTEC, Orion SHO) die speciaal voor de RC markt (en dan met name auto racerij) bedoelt zijn. Ze zijn gebaseerd op de basis technologie die inderdaad ook in b.v. boormachines en tandenborstels wordt gebruikt, maar ze zijn NIET hetzelfde. Zo worden bijvoorbeeld de celwanden zo dun mogelijk gemaakt om de capaciteit te maximaliseren. Gevolg daarvan is dat de cellen vervormen als de druk in de cel oploopt (b.v. bij snelladen) waardoor ze niet meer aan de sub-C industrie-specificatie voldoen. Reden voor de EFRA om dit jaar met scherpere regels te komen met als gevolg dat de celfabrikanten hun cellen (deels) hebben aangepast om aan de verscherpte regels te voldoen.

Ik begrijp dat het leuk is om de RC autoracers en de bedrijven die hun bedienen als idioten neer te zetten, maar ik wellicht is het verstandig om je eens af te vragen waar onze kennis op gebaseerd is. Akku-technologie staat in de RC-auto wereld op een heel hoog niveau. Ik kan me van een jaar of 8 terug herinneren dat de TU Delft in het nieuws kwam omdat ze een laadsysteem hadden ontwikkeld dat automatisch afsloeg als het voltage van de akku begon terug te lopen. Moest ik erg om lachen omdat die systemen door ons al in de jaren tachtig werden gebruikt.

V.w.b. NiCads, dat zijn hele andere cellen die ook anders moeten worden behandeld. O.a. hebben NiCads lang niet zoveel last van zelfontlading en kun je ze een jaar wegleggen en dan nog zullen de cellen niet naar 0V zakken. Zelfs al komen ze op 0V dan gaan de cellen over het algemeen niet kapot. Reden dan ook dat deze cellen vaak heel diep werden leeggetrokken alvorens ze opnieuw op te laden zodat capaciteit en voltage maximaal was bij de volgende lading. Bij NiCads verkortte dit echter inderdaad de levensduur significant. Pas vanaf de GP3300s was dat effect op de levensduur zodanig verminderd dat de cellen ook na een jaar intensief gebruik nauwelijks "minder" waren geworden.

Maar goed, ik ben een domme RC autorijder dus je hoeft mijn advies niet te volgen. Ik hoop echter dat andere lezers iets meer open staan voor de, op ervaring gebaseerde, informatie die ik hier deel.

P.s. Omdat de RC autowereld anders met akku's omgaat wil dat nog niet zeggen dat die ongelijk heeft.
 
Waar het minderwaardigheidsgevoel van autorijders vandaan komt weet ik niet. Het is in ieder geval volkomen misplaatst. Als je je zo graag als domme autorijder weggezet wil zien, moet je dat zelf weten. Het zijn niet mijn woorden. Omgekeerd gaan opmerken, dat hopelijk anderen wel meer openstaan voor op ervaring gebaseerde informatie, is natuurlijk ijzersterk argumenteren. Wat dat betreft kan ik dat nog een stuk beter; het is dan ook al meer dan 23 jaar mijn werk, dus met ervaring kan ik iedereen hier op het forum om de oren slaan. Dat schiet echter niet op en is ook niet reëel.

Bij het wedstrijdrijden met auto's wordt inderdaad heel anders omgegaan met de aandrijfaccu's dan in elke andere discipline. Dat anders omgaan is echter volledig gebaseerd op wedstrijdprestaties, waarbij de levensduur van de accu totaal van ondergeschikt belang is. Als je het wil gaan hebben over de manier, waarop je deze betere prestaties uit accu's tevoorschijn weet te toveren, vind je bij mij een luisterend oor. Daarbij wil ik graag van ervaringen horen en dus ook leren. Ik zal ook de laatste zijn, die hierin iets verkeerds ziet. Het gaat dan ook helemaal om dat ene rondje per heat meer kunnen rijden en dat is ook de bedoeling van een competitiesport. Er zal dan echter een heel ander draadje geopend moeten worden, want het gaat dan over heel andere dingen.

Als het gaat om de levensduur van accu's kan niemand om één argument heen: ze doen het slechts een 500-tal cycli. Met mazzel een beetje meer, bij pech een beetje minder. Ze worden met elke cyclus ook een beetje slechter, al zal dat zeker in het begin geen spectaculaire vormen aannemen. Elke keer ontladen en weer opladen kost elke keer een cyclus en helpt accu's dus eerder aan hun eindje. Daarnaast is dit voor normaal gebruik nergens voor nodig.
 
Een auto is een direct aangedreven voertuig waardoor iedere vorm van winst in de accu ook direct wordt omgezet in snelheid. Boten en vliegtuigen werken met proppellors en kan ieder winst in de toeren niet altijd direct omgezet worden in een gelijkwaardige snelheidsverbetering, sterker nog: het kan ook nadelige gevolgen hebben.

Ook ik heb meerdere malen aangegeven dat vooraf het laden het ontladen van NiMh cellen op een gelijkwaardig niveau duidelijk meer winst geeft. Dat dit tegen de theorie is welke bij de "kenners" hier op het forum bekend is moet geen discussies geven maar geaccepteerd worden of eigenlijk met eigen ogen gezien worden.

Probleem wat er heerst is dat men vandaag de dag ook nog steeds denkt dat het geheugeneffect zeer groot aanwezig is en zenders en ontvangers ook beter gaan presteren als men de cellen ontlaadt. Neem van mij aan dat zeker een minder ervaren rijder zich beter kan concentreren op het rijden van de lijnen dan het optimaal laden van zijn accu want het extra beetje winst uit de accu kan alleen goed benut worden als je rijkunsten goed zijn.
 
Ook ik heb meerdere malen aangegeven dat vooraf het laden het ontladen van NiMh cellen op een gelijkwaardig niveau duidelijk meer winst geeft. Dat dit tegen de theorie is welke bij de "kenners" hier op het forum bekend is moet geen discussies geven maar geaccepteerd worden of eigenlijk met eigen ogen gezien worden.
Dit geeft inderdaad winst in wedstrijdprestaties en is ook in mijn optiek een bewezen zaak. Een discussie daarover zul je met mij dan ook niet voeren. Daar gaat het echter in dit draadje helemaal niet om. Er wordt hier een vraag gesteld n.a.v. mijn faq over delta peak laders, waarin ik stel, dat ontladen niet echt meer nodig is en uitsluitend levensduur kost. Ik zal het woordje 'uitsluitend' schrappen omdat dit bij nader inzien geen correcte formulering is. Daarbij aangetekend, dat ik graag commentaar hoor op het hele verhaal. Hiervoor heb ik al eens een apart draadje geopend omdat commentaar geven bij de faq niet mogelijk is.
Ik heb in deze faq echter uitdrukkelijk en met reden vermeld, dat het ontladen, dat autorijders bij wedstrijden toepassen, niet wordt besproken. Dit valt volkomen buiten het bestek van een algemeen verhaaltje en is ook niet goed voor de accu's. Wel om ze op wedstrijdpeil te krijgen, maar niet voor de levensduur. Wie het tegendeel beweert krijgt met mij wél een discussie, zoals reeds is gebleken.
Aan het optimaliseren van wedstrijdaccu's zou overigens best wel eens een aparte faq gewijd kunnen worden, maar niet door mij. Dat moet dan gebeuren door iemand, die alle ins en outs kent.

Probleem wat er heerst is dat men vandaag de dag ook nog steeds denkt dat het geheugeneffect zeer groot aanwezig is en zenders en ontvangers ook beter gaan presteren als men de cellen ontlaadt. Neem van mij aan dat zeker een minder ervaren rijder zich beter kan concentreren op het rijden van de lijnen dan het optimaal laden van zijn accu want het extra beetje winst uit de accu kan alleen goed benut worden als je rijkunsten goed zijn.
En dit is iets, wat ik op mijn beurt al vaker heb geschreven. Die extra stuurfout kost je meer rondetijd, dan een accu, die wat goedkoper is dan de allerduurste en/of een accu, die niet optimaal geladen is. Je hebt ook niet de snelste motor en snelste stuurservo nodig. Dat is iets voor de wedstrijdrijders, die een beetje of veel zicht hebben op de podiumplaatsen. Daarnaast zie je ook vaak, dat beginners en recreatieve rijders hun accu's ook gaan ontladen omdat 'ze' zeggen, dat dit goed is voor de accu's. Op zich niet onlogisch gedacht omdat een ieder zich (ook binnen een hobby) spiegelt aan de top. Dat is echter jammer, want bij deze rijders heeft het alleen een omgekeerd effect. Voeg daaraan toe, dat het budget vaak niet toelaat om elk jaar of elke twee jaar nieuwe accu's aan te schaffen.
 
....omdat "ze" zeggen dat..... is overal in iedere tak van de modelbouw dik vertegenwoordigd.

ook "ik heb gehoord dat" doet het erg goed.
 
Dan heb je nog "mijn ervaring is" en dat legt, in ieder geval bij mij, aanzienlijk meer gewicht in de schaal. Meer nog dan "de theorie" want in de regel hoort de "theorie" de "waarneming" (ervaring) te verklaren.

Mijn opmerkingen boven gelden ook niet specifiek voor gebruik bij autoracen. Ze gelden voor NiMH sub-c cellen die in de regel snel geladen worden. Niet equalizen is in dat scenario uiterst onverstandig. Al was het alleen maar door de risico's die dat met zich meebrengt.
 
Dan zou je je dus wat meer gelegen moeten laten liggen aan een kleine 20 jaar ervaring met NiMH-accu's voor allerlei toepassingen. Zo lang zijn deze accu's inmiddels voor consumentenelektronica in gebruik, waarbij het in veel toepassingen gebruikelijk is, dat de accu's snel worden geladen en waarbij in veel gevallen sub-c cellen worden gebruikt. De bedoeling is daarbij, dat ze meerdere jaren meegaan.

Daarnaast kun je elke praktijkervaring afzetten tegen het broodnuchtere feit, dat de levensduur van accu's wordt bepaald door het aantal cycli. Ook al worden er bij wedstrijdrijden geavanceerde technieken gebruikt om te ontladen en te laden, deze technieken kosten levensduur. Zo simpel ligt dat en het tegendeel beweren is de feiten tegenspreken. Voor NiMH-accu's zijn 500 cycli echt helaas maar 500 cycli. Zoals reeds eerder is opgemerkt, zijn deze technieken uitsluitend gericht op wedstrijdprestaties. Daar is niets mis mee, maar men moet er niet iets anders van maken.

Sinds dit jaar zijn er acculaders met een equalizer voor NiCd- en NiMH-accu's aan boord. Opeens is het dan nu onverstandig en riskant om deze accu's niet te equalizen? Alle andere gebruikers van Ni-accu's zijn al die jaren dus onverstandig en gevaarlijk bezig geweest en nog bezig? Vul zelf het antwoord in ....
Ik ben overigens wél benieuwd wat de ervaringen met deze ontlaadmethode zal zijn. Mogelijk, dat dit nog extra wedstrijdprestaties gaat leveren. Ook hier is echter elke ontlaadcyclus er ééntje van de 500.
 
Ik begrijp nog steeds je argument niet. Door de cellen na gebruik van een akku nog iets verder leeg te trekken zodat alle cellen op gelijk voltage staan alvorens een nieuwe laad-ontlaadcyclus te starten gebruik ik geen extra cyclus. In tegendeel, ik zorg er op die manier voor dat de cellen bij de volgende lading minder warm worden alvorens op peakafslag (wat de meeste moderne laders gebruiken) af te slaan. Warmte is slecht voor de levensduur (of heb ik dat verkeerd)?

Jij ziet dit blijkbaar als slecht voor de levensduur maar de feiten spreken dat nou juist tegen. Als je bedoelt dat in de RC autoracerij akku's korter meegaan dan klopt dat. Maar de reden daarvoor is niet het laden en het equalizen maar de extreme belastingen die de akku's te verwerken krijgen bij, met name, on road racen. Peakvermogens van 700-800 Watt zijn geen uitzondering. Daar kunnen de cellen niet zo goed tegen.
 
Opeens is het dan nu onverstandig en riskant om deze accu's niet te equalizen? Alle andere gebruikers van Ni-accu's zijn al die jaren dus onverstandig en gevaarlijk bezig geweest en nog bezig? Vul zelf het antwoord in ....

Degenen die dat niet deden namen inderdaad een risico. Zowel v.w.b. de levensduur van de akku als de veiligheid. Met name de NiMH sub-c cellen die in 2006 en vooral 2007 voor de RC markt werden geproduceerd hadden de nodige veiligheidsproblemen. In die periode zijn wereldwijd vele cellen spectaculair uitelkaar geploft. Zodanig zelfs dat bepaalde series cellen op RC auto-wedstrijden werden verboden en één land zelfs een aantal maanden competities volledig heeft stilgelegd. Ook bij electrovliegers hebben zich problemen voortgedaan. De energie waarmee de cellen uitelkaar kunnen spatten is groot genoeg om serieuse verwondingen te veroorzaken. Gelukkig zijn de huidige cellen (2008) een stuk veiliger geworden en is het aantal "incidenten" drastisch teruggelopen. Neemt niet weg dat een veilige aanpak niet verstandig en gewenst is.

Kort gezegd is naar mijn mening het antwoord dus "ja".
 
...en dan zijn we nu weer aanbeland bij de manier, waarop autorijders met hun wedstrijdaccu's omgaan. Daarover heb ik al meermalen geschreven, dat het daarover in dit draadje niet gaat. Als je daarover een discussie wil starten is dat prima. Graag zelfs, maar dan niet in dit draadje. Ik heb bij zo'n discussie dan ook meteen een heel andere stellingname. Het maakt daarbij inderdaad voor de levensduur weinig of niets uit of een bijna leeggereden accu nog verder wordt leeggetrokken of niet. Overigens is het exploderen van één bepaald merk wedstrijdaccu met name toegeschreven aan het laden met te hoge laadstromen. Dat had dus niets te maken met het vooraf niet ontladen. Voor zover ik heb begrepen werd dit trouwens wel gedaan. Er moeten dus geen oneigenlijke argumenten worden gebruikt om een punt te maken.


Bij normaal gebruik van NiMH accu's is het nergens voor nodig ze elke keer te ontladen. Vanuit elke ladingstoestand kun je ze opladen en het is zonde dat elke keer te laten voorafgaan door een volledige ontlaadcyclus. Dat ze anders ongelijktijdig vol zijn is niet waar. Als dit bij wedstrijdpakketten wél het geval is, zal men ook moeten bezien of daarvan de oorzaak niet te bestrijden valt (bijv. de middelste cellen, die tijdens het rijden hun warmte slechter kwijt kunnen). Ook verliezen cellen capaciteit als de celspanning lager wordt dan 1,2 Volt. Als je bij deze accu's het ontladen beperkt tot het 1 à 2 keer per jaar cyclen gaan ze gegarandeerd het langste mee.
 
Nog één keer dan. Bij snelladen is NIET equalizen (dus op zijn minst de cellen gelijktrekken voor opnieuw laden) NIET goed voor de levensduur. Dit is een les die we in de RC autoracerij geleerd hebben maar ook geldig is daarbuiten. Tevens kan het gevaarlijk zijn. De verschillen tussen cellen lopen bij ons sneller op dan in andere takken van de RC hobby, maar dat betekent niet dat dit in de andere takken niet gebeurt. Het enige dat je dan kan zeggen is dat in andere takken de kans dat een cel zal ontploffen pas significant zal oplopen na meerdere ladingen inplaats van bij de eerstvolgende. Maar die kans is er en hij loopt op. Dit heeft beiden niets specifiek te maken met de RC autoracerij en dus juist met de onderwerpen die hier bediscussiëerd worden. Je mag het niet met me eens zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat mijn input niet over het onderwerp gaat.

De reden dat akku's cellen is opbouw van druk in de cel die niet of onvoldoende afgevoerd wordt door het drukventiel. Opbouw van druk wordt mede beïnvloed door temperatuuropbouw en dit kan verschillende oorzaken hebben en dus de ontploffingen ook. Zo zijn er inderdaad ontploffingen gerapporteerd ondanks dat de cellen eerst gelijkgetrokken waren. Het ging dan met name om cellen die snelgeladen werden in de zon ZONDER een temperatuursensor te gebruiken en een veilige temperatuurafslag in te stellen. In deze situaties werd in sommige gevallen ook geen koelfan gebruikt om de temperatuur van de akku onder controle te houden. Als je mijn advies leest zul je over beide punten opmerkingen zien. Ook zijn akku's ontploft door kortsluiting, een situatie waarbij de temperatuur helemaal snel oploopt met spectaculaire gevolgen. Daar doet mijn advies niets aan (simpele oplossing, voorkom sluiting).

Het gelijktrekken van de cellen, naast alle adviezen, helpt om de kans op een ontploffing terug te dringen. Daarbij verlengt het de levensduur van de akku, de looptijd en de gemiddelde spanning. Je tweede alinea ben ik het dan ook niet mee eens.

Overigens, het ging bij ontplofte cellen niet om slechts één merk of type cel. Van verschillende merken zijn rapporten geweest. Dat er één merk met name werd genoemd komt mede doordat dit merk juist in de RC autoracerij de meest verkochte was. Als je de meeste cellen levert dan kom je ook het vaakste in het nieuws, zeker met dit soort problemen.
 
Nou, ook nog maar één keer dan en dan ook nog met een erg lang verhaal: het nodeloos ontladen van Ni-accu's is niet bevorderderlijk voor de levensduur. Als je je verdiept in de techniek van accu's en leest wat de fabrikanten van deze accu's zelf schrijven over correct onderhoud, kun je lezen hoe en wat.
Uitsluitend binnen de autowereld is het ontladen van accu's gebruikelijk en dan nog alleen voor wedstrijdaccu's. Dat heeft zijn specifieke redenen, waarmee overigens niks mis is. Daarbuiten wordt dit ontladen nergens gedaan. Niet binnen de modelbouw en ook niet daarbuiten. Niet voor hobbygebruik en ook niet voor professioneel gebruik. Nu mag je alle niet-autorijders als onwetenden verslijten, de fabrikanten als bedriegers, die onjuiste informatie verstrekken en zo nodig mij als een arrogante kwast, maar zo lang hier beginners met dit soort informatie worden misleid, blijf ik hardop roepen, dat het ontladen van accu's levensduur kost omdat dit een feitelijkheid is. Je mag nu eenmaal het omgaan met accu's, die bij wedstrijden worden mishandeld, niet vergelijken met anderssoortig gebruik.

Heel hardnekkig blijven maar steeds verhalen over geheugeneffect en de noodzaak voor het ontladen van accu's opduiken omdat 'ze' zeggen, dat dit goed is. Onveranderlijk komt dit doordat wedstrijdrijders dit ontladen toepassen. Dat ze daarvoor heel andere redenen hebben, wordt er niet bijverteld.
Mede om deze reden, maar vooral omdat er veelvuldig dezelfde beginnersvragen over het laden van accu's worden gesteld, heb ik een modelbouwfaq geschreven over het gebruik van delta peak laders. Daarin is aardig wat tijd geïnvesteerd om een zo correct en helder mogelijk verhaaltje neer te zetten. Zoiets doe ik vooral omdat ik het zelf leuk vind om zo'n verhaal samen te stellen en in de hoop, dat beginners er wat aan hebben. Ieder z'n hobby, dus niemand hoeft 'prijs-prijs' te roepen. Daarbij ben ik nog zo zorgvuldig geweest om te vermelden, dat het ontladen dat wedstrijdrijders toepassen, andere redenen heeft en niet in de faq wordt besproken. Ik heb ook nog een draadje geopend met de vraag commentaar te leveren op de faq, zodat deze verbeterd kan worden. Gelukkig hebben enkelen daarvan gebruik gemaakt, zodat er een hinderlijke fout kon worden verwijderd en verbeteringen konden worden aangebracht.

Dan wordt er nu in dit draadje n.a.v. de faq een vraag gesteld over de noodzaak van ontladen en wordt wéér vermeld, dat dit beter is omdat men dit bij wedstrijdrijden toepast. Dit op basis van een nu gangbare theorie, waarbij wordt vermeld: 'dit zijn onze ervaringen', dus wij weten het. Kijk maar!
Dat gaat er bij mij niet in. Kom dan maar eens met resultaten, waarbij accu's het een jaartje langer volhouden. Bij mijn eigen NiMH accu's zijn de oudste pakketten nu 7 jaar en nog 'redelijk'. Als je dan weet, dat deze afkomstig zijn uit pakketten 'waar-wat-mee-was' (uit garantieomruil), is dat niet gek. Als ik deze elke keer had ontladen vóór gebruik hadden ze het geen twee jaar volgehouden. Ik heb ze namelijk elke dag wel een paar keer in gebruik om een zender of een ontvanger van spanning te voorzien.

:offtopic:Nu moet je mij niet kwalijk nemen, maar ik volg het elektrorijden al vanaf de tijd, dat de firma PK nog in Baarn was gevestigd. Daarbij heb ik de hele ontwikkeling van acculaders en laadmethoden meegemaakt, waarbij ooit hard pulse het beste was, ooit soft pulse, ooit lineair, ooit temperatuurladen, ooit een combinatie van de voorgaanden. Ook low-medium-high pulse hebben we wel eens gehad. De eerste laders van Novak en Tekin en ook de laders van PK waren 'in'. Reflexladen is geloof ik nooit in zwang geweest, maar uiteindelijk lijkt delta peak laden met hard pulse het gewonnen te hebben, eventueel aangevuld met een temperatuursensor. Ook het Amperage, waamee geladen 'moet' worden, is in de loop der jaren aan veranderingen onderhevig. Het zelfde geldt voor het ontladen van NiCd-accu's. Ontladen tot een bepaalde eindspanning, ontladen van het gehele pakket tot 0 Volt, cel voor cel ontladen tot 0 Volt, eventueel aangevuld met opslag in de koelkast, ontladen in een tray tot 0,7 Volt, allemaal zijn ze wel eens als 'het beste' aangeprezen met de mededeling 'dit zijn onze ervaringen'.
Met de huidige NiMH-accu's gaat dat allemaal niet meer, maar uiteraard zijn ook daarvoor weer meerdere 'beste' methoden op basis van 'onze ervaringen' mogelijk.
Dit schrijvende zal wel weer de conclusie worden getrokken, dat ik 'onze ervaringen' flauwekul vind, maar dat schrijf ik niet. Ik probeer alleen duidelijk te maken, dat men dit relatief moet zien.
Het gaat er bij deze technieken steeds om, dat men zoekende is naar nóg betere wedstrijdprestaties. De geclaimde resultaten mag men daarbij echter zo hier en daar met een flinke korrel zout nemen. Dat heeft het verleden ook wel geleerd. Ze worden bij mijn weten ook nergens in een wetenschappelijke of semi-wetenschappelijke beschouwing gekwantificeerd. Datgene, dat het meest gangbaar is op enig moment, zal uiteraard resultaten geven, want anders past men zo'n methodiek niet toe. Dat het niet dé methode zal blijken is vermoedelijk onvermijdelijk, want er komen steeds weer nieuwe inzichten. Het vervelende bij al deze wetenschap is, dat er weinig of geen moeite wordt genomen dit eens uitgebreid te documenteren. Iedereen roept dus eigenlijk maar wat, op basis van ervaringen, die ook nog eens heel subjectief kunnen zijn.
Het verbaast mij dan ook hogelijk, dat met de huidige apparatuur zelden of nooit eens precies gemeten wordt, wat het effect is van een bepaalde handeling. Uiteraard zullen sommige rijders dit voor zich houden om de concurrentie niet wijzer te maken, maar er zijn er toch ook genoeg, die dit best wel aan anderen willen toevertrouwen. Waarom wordt dit dan nooit op papier gesteld? Met de mededeling 'dit is mijn ervaring' wordt niemand wijzer, wel als men de desbetreffende ervaring eens opschrijft met de vermelding van de behaalde meetresultaten.
 
Back
Top