Accu's voor 2008

Oscar

verslagschrijvers
Bij het RC racen blijven de accus een belangrijke rol spelen.

De Sub-C cellen hebben een enorme ontwikkeling ondergaan.
Was ik heel lang geleden al blij met 1200 Mah,
is het tegenwoordig allemaal boven de 4000 Mah.
Als ik mijn lader mag geloven zelfs 4600 Mah.

De cellen beginnen echter ook te groeien en dat zal dit jaar ook wel wat gevolgen hebben voor sommige merken.

Ander item is de levensduur van de cellen,
vooral de Intellect cellen die erg goed presteren,
zijn helaas ook snel defect.
De intellect 4200 SHV cellen blijven bij mij langer heel dan de latere
WorldChampignon edition, die wel weer een hoger voltage hebben ( als ze heel zijn ).

De EFRA ( www.efra.se ) is echter strenger op formaten aan het keuren.

Ik ben benieuwd wat er dit jaar aan accus aan komt,
en welke de keuring doorstaan en welke de beste zijn.

East Power
GP ( Gold Peak)
Intellect ( Trinitri )
Grepow
Sanyo

en de merken die ik nog vergeten ben.

Graag in dit topic nieuwtjes gebrukers ervaring en verwachtingen voor dit jaar.

Ik ben hier ook wel benieuwd naar , ik rij nog geen races maar mijn good old gp3300 hebben nu echt hun tijd wel gehad .

De rede dat ik ze nog heb en gebruik is het gebrek aan goeie vervanging.

De celuitval is mij bij de huidige 4200's gewoon te hoog naar mijn mening.

Ik ben dan ook zeer benieuwd naar ervaring met andere merken etc. ....

Ik denk dat de Team Orion SHO wellicht hoge ogen gaan gooien...... Ze zullen allemaal wel wat inleveren qua vermogen denk ik, want praktijken zoals in Noorwegen wil geen enkele fabrikant. Het product zal dus iets degelijker worden. Al kan iemand die kwaad wil met een accu altijd wel kwaad.....

……..Ze zullen allemaal wel wat inleveren qua vermogen denk ik, want praktijken zoals in Noorwegen wil geen enkele fabrikant……Het product zal dus iets degelijker worden…….

Hmmm, volgens mij zitten ze alleen maar te “bidden” dat het goed gaat komen, zoals de dame rechts in het midden ;)

2007_agm_manufacturers-meeting.jpg

de Competition 1 (Die op de '07 lijst staan) Zijn EFRA Legaal
En de Competition 2 (Vernieuwde betere cellen) zijn in 2008 ook EFRA Legaal.

Over de Grepow cellen heb ik nog niet hele goede verhalen gehoord. Maar ik heb ze zelf nog niet gehad.

Groet Robert

De EFRA lijst van accu's voor 2008 verschijnt pas eind januari en gaat in vanaf 1 april, dus nu al accu's vermelden die goedgekeurd zijn voor 2008 is volledig uit de lucht gegrepen en berust op speculaties.

MJ

De EFRA lijst van accu's voor 2008 verschijnt pas eind januari en gaat in vanaf 1 april, dus nu al accu's vermelden die goedgekeurd zijn voor 2008 is volledig uit de lucht gegrepen en berust op speculaties.

dat is wat ik ook dacht....

Nog eventjes wachten dus ;)

Ik denk dat de Team Orion SHO wellicht hoge ogen gaan gooien...... Ze zullen allemaal wel wat inleveren qua vermogen denk ik, want praktijken zoals in Noorwegen wil geen enkele fabrikant. Het product zal dus iets degelijker worden. Al kan iemand die kwaad wil met een accu altijd wel kwaad.....

Ik heb gehoord dat ze die accu hadden geladen op 14amp (2laders op 1 accu)
Dan moeten ze niet raar doen dat er een accu explodeerd denk ik dan.
eigen schuld en niet van de fabrikant.

MJ

Laat ik de zin anders formuleren:
De Competition 2 cellen voldoen aan de geëiste specificaties. De goedkeuringaanvraag is gedaan, dus de kans is ruimschoots aanwezig dat deze in 2008 ook legaal gaan worden.

Groet Robert

Ik heb gehoord dat ze die accu hadden geladen op 14amp (2laders op 1 accu)
Dan moeten ze niet raar doen dat er een accu explodeerd denk ik dan.
eigen schuld en niet van de fabrikant.

Zelfs als dat het geval is dan horen de cellen eventuele overdruk via het veiligheidsventiel af te blazen. Een cel mag eenvoudigweg niet ontploffen. Het feit dat dit nu al meerdere keren wel is gebeurd (ook bij "normale" amperages) is iets dat een fabrikant zich zeker mag aanrekenen.

Nog eventjes wachten dus ;)

Inderdaad. De homologatielijst van 2007 zegt niets daar vele van de cellen (m.n. 4000+) niet aan de sub-c afmetingen voldoen zoals in de 2008 EFRA regels zeer nadrukkelijk gehanteerd worden. Afwachten dus hoe de 2008 lijst eruit zal gaan zien.

Inderdaad volgens Efra man Franky Noens komt de lijst met de gekeurde accu cellen pas eind Januari 2008. Hopelijk hebben de fabrikanten dan wéér goeie geproduceerd. Dus volop afwachten welke cellen allemaal de goedkeuring zullen doorstaan.

Het is dan ook maar hopen dat die lijst up to date gehouden gaat worden. Ik denk dat er in de loop van 2008 wel meerdere cellen op de markt zullen komen die dan ook legaal zullen zijn en als de lijst eind januari verschijnt...

JK.

Het is dan ook maar hopen dat die lijst up to date gehouden gaat worden. Ik denk dat er in de loop van 2008 wel meerdere cellen op de markt zullen komen die dan ook legaal zullen zijn en als de lijst eind januari verschijnt...

JK.

Helaas Joost maar zo werkt het niet: de cellen kunnen per jaar ieder moment worden aangeboden ter goedkeuring maar de EFRA accu homologatie lijst zal niet ieder moment aangepast worden. Ik weet het niet meer precies uit het hoofd maar de lijst wordt, dacht ik, 2x per jaar aangepast.
De nieuwe lijst die als het goed is eind januari bekend zal worden gaat in vanaf 1 april 2008. Uitzondering hierop is de EK 1:12 die volgens de "oude" lijst gaat.

Je moet de review ook lezen he, hij haalde dezelfde power en rijtijd met de SHO's omdat ze een stuk efficiënter zijn. Ze worden inderdaad ook amper warm.

Laatst bewerkt:
Back