ACE Cloud Dancer 40 en 60, van Fred Reese. Vooral een USA aangelegenheid.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MicropropSport, 29 sep 2015.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Recent heb ik via Marktplaats een Cloud Dancer 60 mogen oppikken. Een wat oudere scratch-bouw, maar behoorlijk goed geconserveerd, met aandacht voor detail gebouwd. Mooi op kleur gezet.
    Gedateerde servo's met gedateerde MPX-bestekkering (geen UNI), edoch een kerngezonde OS 46 FX op de snuit, afgehangen in trillingdempers.

    Het model is vooral een Amerikaanse aangelegenheid. Werd als kit verkocht door de firma ACE models. Verscheen als 40 en 60, en dacht ook als 120 gekit, werd verkocht. Verder trof je de plannen en beschrijvingen bij RCM (tekeningenarchief na fraude ook ter ziele), en thans gratis te downloaden bij The Outerzone dankzij de inzet van velen. Deze en andere USA modellen sijpelden amper Europa binnen. Gewoonweg te duur destijds 70 en 80er jaren, vorig milennium.

    Ik 2007/2008 heb ik nog een van de laatste Thundertiger-ACE Cloud Dancer 40 ARF op de kop kunnen tikken bij Henk's Helisport in Roden (thans ook met pensioen). Die ARF was... wat zal ik er van zeggen... toch een beetje erg slordig gebouwd. Het zou wel gevlogen hebben, daar niet van... Bij tijd en wijlen heb ik aan de kit aanpassingen verricht. Van het voorjaar een mooi Balsa motorkapje voor geschaafd, mooi om een Saito FA-56 passend. Motortje hangt in rubber dempers voor anti-herrie-demping. En nu zit ik te dubben over welk folie-schema te kiezen... luxe probleem, dat niet opschiet zo... Kwam deze pardoes in het visier, rinkelde alle 'early-warning-mother-in-law-bellen'. Ja, ken uw klassieken.



    Deze Cloud Dancer 60? Als het niet om de stekkers was geweest, had het model al het luchtruim gezien. :D Maar natuurlijk! On the fly besloten de boel toch maar eens even een grote beurt te geven. Niet onverstandig eigenlijk. Wel even doorpakken. Span van de kist is om ende nabij 185 cm, totaal gewicht gelijk mijn Rascal 40, zo een 2.950 gram. Dat is buitengewoon keurig, conform de beschrijving van RCM! En dat vliegt gewoon op een 46 FX. of op een .61 4-taktertje. Is het voor ontworpen zo lest het verhaal. Het zal geen racer zijn, wel geschikt voor kunstvluchtfiguurtjes. 'RC1... ietsig'? In de planning:
    • Ombouw naar MPX Profi-Digi servo's. Inmiddels ook niet meer modern. Heb nog een handvol werkeloos liggen uit mijn oude Big Stik. (Krachtige MG servo's die van NiMH accu's gehakt maken, maar lief zijn tegen leveringsbetrouwbare lipo's),
    • van de Stik ook de OS 50 SX ring methanoller, iets meer pep,
    • brandstoftankje gewijzigd inbouwen, nieuwe siliconen-leidingen,
    • nieuwe motorophanging in rubbers, ook weer naar eigen inzichten,
    • nieuwe, verse bekabeling voor de MPX aileronservo's, (thans Graupner C507)
    • verse 'home-made' carbon stuurstangen.
    • Motorkapje opfrissen en bijwerken voor passing en goede koeling om de 50 SX, en een nieuw likje verf.

    Dat is het zo een beetje. Wellicht nog andere wieltjes?


    De Veenendaalse Cloud Dancer zoals op MP verworven. Plaatje klopt met de werkelijkheid.
    Geen sjompie of sjimmie. Gewoon een mooi afgewerkt model. Chapeau voor de bouwer.


    CloudDancer-60-1.JPG

    CloudDancer60-0.JPG


    Het torretje op de bok...

    CloudDancer60-1.jpg


    Heel netjes met een luchtfiltertje op de inlaat. Wie doet dan nu nog... gezonder voor de motor!

    DSC_2212-LR.jpg


    Motorkapje al iets aangetast door de methanol... primer en plamuur zacht... zo bleek bij een latere schuurronde... Ik zal het kapje iets fatsoeneren met nieuw glas/epoxy.


    DSC_2213-LR.jpg


    En ja... het is hem echt, een Rascal-40 aan de vishaak! Servotoestand met MPX bestek...


    CloudDancer60-2.jpg


    Een fraai zelf gemaakte pilotrix poppetje...

    DSC_2211-LR.jpg


    Tankinbouw met schuim, edoch vol met brandstofvet... tankdoorvoer voorop behoorlijk groot... dan wordt het overal vies in de kist...


    DSC_2209-LR.jpg


    Vleugeldetail...

    DSC_2214-LR.jpg



    Goed... dan moet je maar ergens beginnen... Motorsteun! Concept eerder op Big Stik toegepast.
    Werd de kist behoorlijk stil van. Uit een stuk aluminium plaat. Tekening met epoxy vast geplakt... helpt bij het stellen van de stand van de steun die er op moet worden geschroefd. De kunststof steun heeft referentie markeringen.
    Zo een steun haalt een hoop ongewenste resonanties uit het model. Gewoon met de figuurzaag. Gaat prima door het aluminium. Beter dan door GFK, dat doet je zaagje voor je ogen oplossen... Ook niet dat gemene stof in je neus. Maar... iets gewicht erbij... zo werkt dat bij mij.


    DSC_2263-LR.jpg


    Inmiddels constateer ik dat een aantal platen in het verslag zijn verdwenen.
    Maar ben ik gepromoveerd tot verslagschrijver! Dank Olaf!
    Nu kan ik de zaken even nalopen... en bijwerken...

    Groet Bas







     
    Laatst bewerkt: 8 feb 2022
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Uitgezaagd. Printje er nog even naast...

    DSC_2264-LR.jpg


    Na verdere afwerking steuntje de boel afteken op het model. Gaatjes boren en slagmoeren persen...
    Goed zichtbaar de grote doorlaat in het motorspant. Vettigheid kon zo makkelijk doordringen in de rest van de romp. Hoewel deze gegrond was met G4 of epoxy...


    DSC_2266-LR.jpg


    Proefpassen... zoals altijd...

    DSC_2268-LR.jpg


    Welnu... tot zover maar even. Weer wat plaatjes voorbereiden.

    Zo... de afwerking van het motorschot...

    DSC_2315-LR.jpg


    DSC_2316-LR.jpg


    Tankje proefpassen in verpakkingsschuim. Polyethyleenschuim... prachtig spul hiervoor...
    Later een betere afhanging gemaakt, beter passend en klemmend...


    DSC_2314-LR.jpg


    Dat alles nu mooi pas, met een verbeterde tank-doorlaat. Geen nieuw spant, gewoon een opzetstukje hout.
    Minder doorlaat vettigheid. Tussen tank en motorschot een extra seal-kraagje...

    DSC_2370-LR.jpg


    Dat alles was in de afgelopen paar weken geschiedt. Heb gisterenavond wat aan de servo-plaat kunnen frutten. Is dit nog uitgekomen...


    Nieuw plankje en servo's geplaatst. Nog met de oude stuurstangen... Hoogte en richting. Voorop aansturing motor. Had ook met een andere servo gekund...

    DSC_2371-LR.jpg


    Stuurstangen bouwen. Ijzedraad, M2, staafjess solderen aan messing hulzen, afgekort uit messing buis. Daarna vol carbonstaf M2, benatten met ruim CA-lijm en crimpen met een automotive crimp-tang voor auto-stekkers. Gaat gewoon, zit rotsvast :)
    De verbinding is sterker dan het M2 draadeind van de soldeerhuls aan de andere kant van de stang... Ook verlijmd en gekrompen.
    Daarbij... hulsjes goed schoon met een boortje opfresen. Carbon staf aan de uiteinde licht mishandelen met wat groefjes dmv snijplaatje en licht opschuren voor optimale hechting. That's it.


    DSC_2372-LR.jpg


    Daarna zit het netjes genoeg dezerwijsz...

    DSC_2373-LR.jpg

    Tot zovers!


    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 29 sep 2015
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  3. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik moet zeggen: de originele bouwer kon er iets van!
    Mooi restauratieprojectje, gaan we weer volgen :)
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zeker Dries. Geen miskoop.
    Wel vol met Oracover-biezen. En die hebben een beperkte houdbaarheidsdatum. Laten snel los. Deels afgelakt met een blanke lak. Zien hoe dat blijft zitten. Her en der moet ik bijstippen om het te behouden. Moet maar.
     
  5. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Brandstoftankje opnieuw ingepakt met vervakkingsschuim. Dat zaag je in de contour van de tank en het comparimentje. Daarmee zit de tank direct mooi op slot. Extra aangezet met tape (je weet maar nooit...)

    DSC_2375-LR.jpg


    Gisteravond na het eten weer wat tijd, en dus wat vorderingen. Stuurstangen weer kunnen koppelen aan de vlakken. De gecrimpte soldeerhuls aan de carbon-rod. Buitengewoon licht, veel stijver dan staal.
    Aansturing via kogeltjes zo gelaten, M2 doorvoer. Een normale clip heeft M1,5 doorvoer en moet je de gaatjes dichten met CA. Maar de kogeltjes zagen er puik uit, dus zo weer terug gebracht.

    Heveltjes uit epoxy-printplaat, zo mooi laten zitten....

    DSC_2376-LR.jpg

    DSC_2377-LR.jpg


    Hier gaat het nog goed. Servo's uitbouwen voor omzetten naar MPX servo's, gewoon iets sterkere 4,5 kg digitale.... De Graupners zeker netjes gemonteerd. Eigenlijk wilde ik verse draden doortrekken, omdat de ontvanger nu eenmaal met UNI stekkers werkt. Geen servodraden van nieuwe servo's wilde doorknippen. Geen fan van, gewoon zonde.
    Zoals het zat...best behoorlijk integer ingebouwd... 'Slotted' met pennetjes door de sledes om te borgen. Ik haal er een deel van weg. Monteer de servo op de afdekplaatjes.


    DSC_2379-LR.jpg

    DSC_2378-LR.jpg


    Oeps! Minder integer... servodraden vastgelijmd in de constructie. Onvermurwbaar vast. Wat doe je dan? Toch maar het mes erin? Niet nodig! Hele stuk folie weggenomen. Stuk was een 'patch'. Föhn er op en hoppa los... maar daarmee ook een hoop folie-biezen aan flarden.

    Omdat je er zo lekker bij kunt, zo goed en zo kwaad als het ging, de kabeldoorvoer open geslepen met haakse-Dremel-slijptonnetjes. Echt superstrak krijg je dat gaten-geboor nimmer op deze wijze.... Echter in binnen in de vleugel kom je er al helemaal niet meer bij?
    Middelste twee ribben (van de vleugelhelft...)zijn van triplex. De zichtbare opslijpen lukt nog wel, maar de binnenste? Meuhhhhhh, listig! :-(


    DSC_2380-LR.jpg


    Folie zit ook niet ruimhartig vast op zo een schraal spantje zonder vlees. Kan ik ook weer de truckendoos op loslaten. Zal later tonen hoe ik denk dat op te gaan lossen, zonder de hele vleugel over te foliën... :D

    DSC_2381-LR.jpg


    Yessss.... special tool voor gaten boren! Kannietbestaatniet. Op de haakse Dremel overbrenging.
    Uitgemeten... paste dat net tussen de ribben, het eerste gat net groot genoeg. En natuurlijk grondstoffen in de scratch-bak. Met moed beleid en trouw een wat riantere kabeldoorvoer M15...
    Tandjes gedremeld... extra sleufjes voor stofafvoer en dat de buis niet gaat happen in het boorgat.


    DSC_2382-LR.jpg


    Buisje messing op maat afgesneden. Schuurtonnetje, paste zowaar klemmend in de buis... en even aandraaien... vast. Inspannen in het boorkopje... stabiel rond, maximum toerental....

    DSC_2384-LR.jpg


    Want hiervoor was het gefröbel bedoeld. Gewoon makkelijke doorvoer van de draden ipv. mieren-kanaaltjes. Gingen al met al weer een hoop uurtjes inzitten.
    Heren. Devies!.... nimmer servodraden vastlijmen in vleugels!

    DSC_2383-LR.jpg


    Voor wat het waard is...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2015
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Klein beetje wat kunnen uitrichten. Er moest natuurlijk druk gevlogen worden bij dit uitzonderlijk fraaie weertje. Kan niet lang meer duren of we zitten in sneeuw, zout en kou (Sneeuwvliegen). Algoed...

    Oude servo-kuipjes vervangen door nieuw te vervaardigen. Servo's komen iets meer naar de romp te staan. Iets kortere kabels. Voor de aansturing van de ailerons maakt het niet echt veel uit. Zoveel zullen ze niet flexen. Flutter? Verwacht ik ook niet zo snel. Links de oude deels al afgebroken, links de nieuwe vakjes in aanbouw. Opening vlak achter de servo dek ik in met luttel spantje en 1,5 mm balsa. Inzet puur om de folie meer houvast te geven, mogelijk ook nog een beetje balsa ter zijde, met het zelfde doel, goede hechting folie.

    DSC_2389-LR.jpg


    Te voren even uitstippen hoe het een en ander zich gaat verhouden met de aansturing. Zet de servo's niet onder een hoek, haaks sturend op het ailerons-scharnier. De servohouders komen uit mijn gesneuvelde Ugly Stick, plaats ik zodoende pardoes in de Cloud Dancer. Vervaardigd uit PVC plaatje en de klosjes zijn van PVC constructie-schuimplaat. Laat zich heel goed verlijmen met CA-lijm, en behoorlijk licht. Toch gebruik ik servo-schroefjes om de klosjes nog eens secuur te hechten. De zilverfolie is Oracal autofolie. Gewoon voor de leut.


    DSC_2391-LR.jpg

    DSC_2392-LR.jpg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 5 okt 2015
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vanavond 'even' bezig geweest. Servokastjes zijn klaar. Dacht ik... nu even de folie kreukvrij takelen... en hechten en snel aflappen!!!!
    Ondanks de truckendoos,geduld, moed, beleid en gevloek.... lukte dat niet. Vermoed dat ik hier met Monokote te maken heb. Behoorlijk taai spul... maar de kleefstof is uitgewerkt en win niet meer kleven...
    Inmidels de hele 'ribbenkast' open om dan deze maar geheel zo af te lappen.
    Vleugel zit verder onder met afgelakte foliebiezen... de hele kist eigenlijk.
    Maar je hoeft er maar naar te wijzen met de vinger, de foliebout of föhn...en ze laten los.

    Heel mooi voor display, maar voor de rest niet te conserveren of te onderhouden, laat staan dat ze na een behandeling met methanol en Airosave of Klotz blijven zitten.
    Verder zijn met een 'couture-tandwieltje' om lappen stof mee te markeren, semi klinknageltjes gesuggereerd.


    Heel aardig voor de show... ook deze zijn bij in het zicht van een folieboutje spontaan verdwenen. Her en der is de folie geperforeerd... Ook weer jammer. Overal kleine sneetjes die met biezen waren afgezet. Beziet...
    Servokastjes inmiddels klaar. Biezen en blanke lak weg gekrabd met een scalpel.
    Op zich is de aanblik met biesjes...speudo paneling prachtig. Beetje kuifje achtig (Hergé)
    Zie ook plaatjes eerder in het draadje...


    DSC_2394-LR.jpg

    DSC_2398-LR.jpg

    Die hele vleugel moet een keer geheel over. Gaat behoorlijk wat Oracover in steken.
    Ik dat ik het voor nu toch maar effe aflap. Methode "de Rappe Schoenlapper". Dan een paar vluchtjes trekken, en van de winter de vleugel geheel in de nieuwe folie steken.


    Het gratenpakhuis zoals het er nu bij ligt :-(


    DSC_2393-LR.jpg

    Devies 2.0v2 : Lijm nimmer uw sevokabeltjes vast in de vleugel! Whoeha! Van kwaad tot erger!

    Met grote knorrigheid, die inmiddels al weer wat getemperd is... :D
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 8 okt 2015
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Afgelopen week nog wat kleine vorderingen aan het Cloud Dancertje...
    Bij nameten bleek 1 vleugelhelft langer te zijn met de ander. Verschil van zowat 1 cm.... nifty!

    Vleugel weer ingedekt met variatie in grijs. US ARMY Roundels weer opgezet uit Oracover.


    DSC_2404-LR.jpg

    DSC_2405-LR.jpg


    Servoinbouw verder afgerond, hevels bevestigd, stuurstangen gesoldeerd...
    Materiaal hergebruik.


    DSC_2406-LR.jpg


    Stekkers gesoldeerd met Multiplex stekker. Een helft daarvan in tweeën gesneden, als losse stekker per servo...


    DSC_2407-LR.jpg


    Servokabels doorgetrokken met een koordje... Op het plaatje de halve stekker, bij aansluiten kan je nooit missen...

    DSC_2408-LR.jpg

    Er is echter nog genoeg detailwerk te verrichten. Ben dus nog wel even zoet :)


    Hier nog effe een tekeningetje van het Dancertje, screendumpie. Kan het niet meer voorin het draadje plaatsen...


    Schermafbeeldingclouddancer.jpg


    Twee dancertjes... 40 en de 60 in compromitterende houding... behoorlijk verschil in grootte van de romp...

    DSC_2411-LR.jpg


    Instelhoek gemeten. Deze is 0º Ik meet met een los metertje. De Originele van Great Planes is te onnauwkeurig...


    DSC_2409-LR.jpg


    En of alles wel recht staat in het horizontale vlak... (kon beter, maar het zal wel vliegen).
    Vleugelbevestiging nog aanpassen. Maak een plastic plaatje uit PVC om de druk van de aangetrokken kunststof bouten een beetje te verdelen.


    DSC_2410-LR.jpg

    Voor wat het waard is...

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2015
  9. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vol goede moed begin je aan een project. Het is net als een autorestauratie... valt het toch een beetje tegen... ligt er meer aan delen over de vloer dan je dacht... ergens een stevig bergje roest...

    Dus met waterproef aan de schuur... boenen en nog eens boenen... begint het ergens op te lijken. Kom je rotte lagen plamuur tegen. Boterzacht (methanol of ketsende laksystemen). Uiteindelijk alles er af dus. Schrapen met een scalpel...

    DSC_2413-LR.jpg

    En dan is het opeens krak (was ook al in een eerder stadium... gering... drupje CA dus...)... Geen kraak in het ego... maar in het kapje. Laminaat aan de binnenzijde liet los, en hoe! Geen goede hechting. In delen kwam er aan 1 kant, een hoog glanzende epoxy laag los. Geen hechting aan de ondergrond. Spiegelglad. Over bleef een flinterdun kapje in twee delen.
    Dat kan dus helemaal over... het houdt de kist zo wel aan de grond, voorlopig... Verder voor de prijs van een complete bouwdoos aan De IJssel 2K Polyesterlak gekocht. Twee blikkies met harder. Dat spul is gewoon niet meer te betalen!!!!! Waar is die industrie in godsnaam mee bezig.Van de zotte die prijs.


    DSC_2414-LR.jpg

    We timmeren vrolijk door... kapje maar weer 'stitchen' met glasdoek en CA en dan nieuw lamineren... aflakken in Piper-Cub-kanarie geel. Wel een weekendje mee zoet... ruim!

    Vleugelbevestiging een plaatje gemaakt om de puntbelasting van de boutjes beetje te verdelen. Het schotje met slagmoeren zit overigens ook niet goed vast. Zucht! Moet ik het vleugelzadel in de romp nog beter laten aansluiten. Ook dat kan beter.

    DSC_2412-LR.jpg

    Zo maar weer... voor wie er überhaupt nog mee leest dezers donkere, bange dagen :)

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2015
  10. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Hier wel hoor!
    Tja, hoe veel pech kan je hebben, begint als een simpel klusje, wordt een major overhaul:hammer:

    Maar jou kennende, wordt het weer een pracht van een vliegertje, succes:worship:
     
  11. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Keep going strong Bas!
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dan maar braaf door-miepen niet?

    Gisteravond toch nog even doorgepakt. Super snelle Quick-fix eerste ronde.
    De twee helften eerst in positie met tape,vervolgens met balsa reepjes de stand verder gefixeerd... direct al meer stijfheid in het geheel.


    DSC_2415-LR.jpg


    Teepjes weghalen. CA lijmt bijna niet aan de kleefzijde van de tape. Bij lostrekken blijft soms iets van de kleefstof aan de CA hangen, dat poets je dan weer weg met thinner. Boek weer een beetje opschuren. Vervolgens met kleinere patches glasweefsel 60 gr, de naden aan de binnenzijde versterken. Met dunne CA en mat gaat dat 'stinkend' eenvoudig. Je zou willen dat je zo met epoxy kon werken. Overal waar je stukjes doek aanbrengt heb je direct weer een zekere sterkte vterug. Bros is het denk ik wel, maar het geeft je de mogelijkheid om zelfs de kap nog een klein beetje te modelleren, te zetten als het ware. Nieuwe glaslaag met epoxy zal straks de echte eindsterkte gaan geven. De balsa spalkjes snij en schuur je in een handomdraai weer weg. Aldoende een echte F5B reparatie...

    DSC_2416-LR.jpg


    Dit alles ging behoorlijk vlot. Dus maar weer even afpassen op het kistje.
    [Whoeha...] "reculer pour mieux sauter" [/Whoeha...], stappie terug om weer beter vooruit te komen. (gaarne niet te vaak)
    Vervolgens kapje fatsoeneren. Zo is het gatenkaas. Alle loze gaten zo veel mogelijk dicht, afwerking rond de spinner opnetten. Goede luchtdoorlaat rond de motor garanderen. Onderin dus weer wat meer gaten, goeie gaten. Zal her en der ook nog met wat carbon-roving strategisch aan de gang gaan.


    DSC_2417-LR.jpg

    Van het weekend andere zaken in het verschiet, zondag hopelijk een beetje vliegweertje... Rascal uitlaten.

    Tot zovers...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2015
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha... ik kon het echt niet laten... Wie oh wie herkent deze kist?!... "P- ..." ???

    DSC_2418-LR.jpg


    Ehhhh... Mooie 'centenbak'...

    DSC_2419-LR.jpg

    Model op sloffen, skies, drijvers... ook geen slecht idee!?
    Kapje is van de Kyosho P40 ARF... natuurlijk...

    Groetsels, Bas
     
    Laatst bewerkt: 23 okt 2015
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Vorderingen gaan traag. Veel om handen. Veel gepiel-details om de Cloud Dancer verder vlot af te werken.
    Ik ben met het motorkapje verder aan de slag gegaan. Om dat stevig op te netten.

    Heb de overtollige gaten gedicht. De koellucht-doorlaat net onder de spinner op-genet. Een wat strakkere aansluiting op de spinner gemaakt...


    Monster van Frankenstein hechtingen... om de gaatjes te dichten. Hiervoor dunne epoxyplaat genomen. (is een autoclaaf gebakken goedje en met constante dikte, ideaal om landingskleppen/flaps... voor P-40... van op te bouwen). Eerst met tape sjabloonje van het gaatje getrokken. Dat op de epoxyplaat geplakt en dat weer strak uigeknipt en geschaafd om het sluitend in het gat te laten passen. Daarna rondje CA-lijm... schuren, plamuren, schuren etc.

    DSC_2476-LR.jpg


    Daarna binnenzijde lamineren... het ziet er echt niet uit...


    DSC_2478-LR.jpg


    Met stekeligheden... markeringen voor de putjes... en dus waar geplamuurd is met epoxyplamuur...

    DSC_2479-LR.jpg


    Intussen nog even de domping van de motor gecontroleerd... had ik nog vergeten in de strijdt...
    Allemaal haaks... prachtig...

    DSC_2477-LR.jpg


    Knetters... al weer 11 uur.... beetje hier zitten harken. Heb ook niks aan m'n leven...

    Nou, voor wat het waard is...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 30 okt 2015
  15. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Niks aan je leven? Ik zie mooie vorderingen EN enkele tips weer bijgeleerd uit je foto's :)

    Die mini balsa houtjes als voorlopige versterking
    Gatenkaas vullen met Epoxyplaat
    Instelhoek meten met je stalen lat als steun.

    Blijven gaan Bas, wordt terug een prachtkist!
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee, nee... tijd vliegt beter dan ik kan sturen Dries...

    Akku's aan het laden. Zo snel nog even oefenrondje met Rascalletje.
    Hier slechts 12 graden! In het zuiden lenteweer... natuurlijk...
    Morgen gaat dat niet lukken. Verplichtingen...
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Niet veel nieuws hier. Wel met andere modelbouwzaken bezig geweest.
    Kijken of ik een 46 FX met 46 ASP onderdelen kan oplappen. Dat lijkt buitengewoon goed te passen (als ook verwacht na alle lezingen op het www. En zo ook een oude 46 SF met LEO/INC onderdelen weer een tweede leven kan in draaien, maar dat vraagt om een paar overzichtelijke aanpassinkjes. De machinemallen etc. van de oude OS 46 SF zijn naar Taiwan gegaan en hebben de SFjes als LEO weer het levenslicht gezien. Op punten aangepast.

    Om te vliegen is het weer te slecht, gaat het rustig met de Cloud Dancer verder, is er geen druk. Puntje voor puntje, tot hij fix en frank is.

    Van het kapje zijn de grote gaatjes netjes genoeg gedicht. Nieuwe gaatjes bij gemaakt voor sproeier en boutjes uitlaat toegankelijk te maken...

    DSC_2481-LR.jpg

    DSC_2485-LR.jpg

    DSC_2486-LR.jpg

    En is het kapje inmiddels geel in de eerste laag en ook weer opgeschuurd voor de tweede kwastlaag...

    DSC_2495-LR.jpg


    Van HK heb ik hele mooie oleo's binnen gekregen... hmmm... zou vast mooi ogen...
    Nja... wat een vliegert...


    DSC_2421-LR.jpg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2015
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Gisteravond een paar uurtjes over. Landingsgestel uitgebouwd. Redelijke gedulds operatie.
    Uit moeten stoken omdat het zat vastgelijmd. Lijm boven de 100 graad heeft geen zin meer in lijmen. Aldoende keurig losgekregen.

    Waarom, want het bestaande oogde best fraai? De 4 mm verenstaaldraad achte ik te slap bij landen. Volgens de tekening hoort het een 4,5 tot 5 mm 'piano wire' te zijn. De sleuven in het hout zijn daar ook op voorbereid.
    Het geheel zat vast gelijmd, zonder de gebruikelijke borgplaatjes, omdat het dunner staal was, ving de verlijming ook de torsie op. Echter niet duurzaam. Hoe minder verbinding, des te slapper werd de verbinding, liet de lijm langzaam los.
    De lengte van het draad in de houder geklemd werkt als een torsieveer.
    Wel is het dikkere 5 mm draad stukken zwaarder. Maar beter dan dat een wielkast de vleugel in slaat.
    Het 'verenstaaldraad' moet ik nog gaan zetten. Koud buigen met een Magic Wire Bender (ooit uit de USA toen verzending nog betaalbaar was) of met hitte en dan later uitgloeien op juiste hitte om de elasticiteit terug te brengen in het materiaal.
    Het recept daar toe staat op het MBF... en dat is weer mooi! Ik hoop dat ik dat dit weekend kan fixen.


    De lijm is al weg gestookt met een hele grote klodder soldeer om de lijm mooi verdeeld op te warmen... Dat rol je door de sleuf heen en weer... Daarna trek je de lijm zo los... soms wat gekrabbel...

    DSC_2511-LR.jpg


    Netjes genoeg schoon... wellicht nog even na dremelen...


    DSC_2506-LR.jpg


    De pook... duidelijk steviger draad...

    DSC_2512-LR.jpg


    Een optie? HK's oleo's?

    DSC_2513-LR.jpg


    De poot zal ik moeten inboren op de draaibank. In het uiteinde zit een plug van 3,5 cm lengte.
    Wieltje is van Williams Brothers, Ø 9,5 cm. Mooi, maar massief, de onsjes tikken vrolijk aan... Geeft wel een mooie aanblik. Zonder Wheel-pants dan...


    DSC_2514-LR.jpg


    Zo ziet een gedemonteerd pootje er uit. De 'pootschacht' of hoe dat dan ook heet, heeft een lengte van 10 ccm. Het scharnier systeem is puur optisch voor een semi-scale look... Het andere pootje ligt er ook bij. Zichtbaar afgestopt met een aluminium plug. Dit type hoort geheel ingeklemd te zitten in een klamp van de elektrische HK-retract.

    DSC_2515-LR.jpg


    Van de 10 cm lengte is er 3,5 cm gepugd, mogelijk verlijmd. Kan worden ingeboord om te passen op 5 mm rondstaf, en voorzien van imbus borgstiften, om de poot te fixeren.

    DSC_2517-LR.jpg

    Tot zovers...
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2015
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  19. djjr

    djjr

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    726
    Locatie:
    boskoop
    Mooi werk! en mooie kist. Die pootjes voorzien van een 5mm gat is te een kennis heeft het voor mij gedaan met een draaibank.
     
  20. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.233
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Haha... bijna een P-40 trainertje... Die van jou wordt werkelijk schitterend!

    Intussen verder met de pootjes. Eerst wat tekenwerk in Illustrator, om goed te kunnen mikken tijdens het buigen. Uit de losse pols lukt mij dat nooit netjes.
    Radius ingetekend van het buigapparaat, de bout waar langs rond wordt gezet. Ik hoop dat de 'piano wire' ook daadwerkelijk verenstaal is. Toekomstig nog wat buigelementen bijmaken met hardstalen bouten, voor kleinere radiussen... uit stukjes zwerfstaal... etc.


    Het oude 4 mm draad landingspootje. Eigenlijk ook pardoes krom met de hand gezet. Verenstaal? Hmmm... kweenie hoor...

    DSC_2518-LR.jpg


    Mogelijk moet er een gloeironde bij... zie hier... Must voor de FAQ's

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/verenstaal.4543/

    Eerst maar eens wat buigen, de HK-oleo's inboren... meer volgt :)
    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 22 nov 2015

Deel Deze Pagina