ACE Cloud Dancer 40 en 60, van Fred Reese. Vooral een USA aangelegenheid.

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door MicropropSport, 29 sep 2015.

  1. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
  2. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.952
    Locatie:
    Rotterdam
    wat voor ons "geluid" is, is voor een ander"herrie"

    Hou je van paarden, is af en toe mestlucht en gehinnik geen probleem in de huiselijke sfeer.
    Hou je niet van paarden, zou je er misschien aan kunnen irriteren.
    Er zijn mensen die irriteren zich aan iedere invloed van buitenaf, dus die gaan klagen..

    Ik vind brandstof leuk.. motoren vind ik geen herrie.
    electro vind ik ook niet zo'n punt.
    Maar ja, die mensen om het veld heen..
    Dat zijn de mensen waar jouw vlieglocatie van afhangt..

    Is vaak ook wel handig als club om op voorhand extreem lawaaierige modellen te weren..
    Nadeeltje van brandstof is dat alle geproduceerde tonen in het bereik van het menselijk oor ligt.
    Waarbij lage tonen doorgaans wat verder doorklinken dan hoge.
    Electro produceert ook best een hoop geluid, alleen ligt een deel daarvan in voor ons niet hoorbaar gebied.
    Zowieso zit het een stuk hoger in het bereik, waardoor e.e.a. minder ver doorklinkt.


    Voor wat betreft CA scharnieren:
    je kan er natuurlijk gewoon een gaatje in boren en een stok erdoor steken.
    Alleen is een CA scharnier vaak een weefsel, wat sterk wordt door de eenheid die het gaat vormen.
    Boor je er een gat in, zijn een hele rits vezels doorbroken, waardoor je wat sterkte verliest.
    Bij extremen kan het zelf zijn dat dit gat je scheurpunt wordt.

    Nu is het dan weer wel zo dat een goed geconstrueerde vleugel voldoende sterk lijmvlak geeft, waardoor dit in onze toepassing niet voor zal komen.
    het hout zal eerder breken, dan dat het scharnier scheurt/breekt/eruit komt.

    Maar dat stokje is officieel een fysieke belemmering om uit de scharniersleuf te verdwijnen...
    stel, de ca hecht niet aan het hout.
    Voor dat doel heeft de borging dan geen functie, aangezien de kracht op het scharnier dan alleen op dat stokje komt, en het weefsel was al wat verzwakt door de verbroken vezels.
    ik verwacht dan eigenlijk dat je het stokje vrij vlot dwars door het weefsel trekt.
    maar wat is de kans dat CA niet hecht...
    Anderzijds, als dat de reden van het borgen is, kun je misschien beter niet borgen..
    Gewoon regelmatig even een gecontroleerde ruk aan de roeren geven (net als normale scharnieren), en zien of er rare dingen bewegen..
     
  3. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    En de hele narigheid daaraan is, als ze eenmaal aan het klagen gaan dan komt er dus vaak wel een probleem. Dit moeten we dus voorkomen. Als de irritatie geboren is zie er dan maar weer af te komen. Vaak de mensen die zich ergeren gaan ook vaak dingen horen die er niet zijn. Bij de Valkenburgse vliegclub kwam dicht bij het veld een oud politie commissaris te wonen. Hij wist de weg naar de Wassenaarse gemeenteraad die vliegen met motormodellen subiet verbood zelfs elektro. Daarna werd er nog uitsluitend met ongemotoriseerde zwevers gevlogen. Dus nul geluid. Mooi detail, de man in kwestie hoorde gewoon nog steeds een motor zelfs al werd er met ongemotoriseerde zwevers gevlogen en bleef daardoor klagen. Daarom voorkomen is beter dan genezen ook hierin. Later is het met de steun van de KNvVL welweer goedegekomen, maar het heeft wel een paar jaar geduurd. Dan maar weer terug on...topic en weer lekker bouwen. :)
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Betreft CA. Heb hier diverse. Bijvoorbeeld die van Kyosho, zijn ronde schijfjes. Vezel zichtbaar aan weerszijden, echter de kern bestaat uit een 'polyesterfolie'.
    Deze scharnieren kan je borgen met een stokje, satéprikker of berken rondstaf, maar ook met een speld. De vezels dienen voor optimale hechting met de CA. Daarnaast heb ik ook CA scharnieren die voorgeperforeerd zijn met een sleufjes. Opdat ze geborgd kunnen worden, en voor wederom... een betere hechting met lijm. Verder heb ik wel eens wat oude sjompies opgehaald waarbij een CA-scharnier kuis doormidden was gescheurd door materiaalmoeheid... dan heeft borgen niet zoveel zin. Ook heb ik het zelfde gehad op de Calmato. Opvolgend deze op de ailerons vervangen door de platte van Kavan. In de staart de pennetjes van Robart.

    Andere methode van scharnieren is gebruik te maken van Aramideweefsel, dat is wat sterker. Kan op verschillende manieren worden aangebracht etc.

    Qua demping probeer ik het zelf zo te regelen, dat anderen er geen last van zullen hebben. Herrie, geknetter, geluid of muziek. Kan allemaal de schade en pijngrens overstijgen.
    Als bekend, vlieg ik elektro en brandstof. Bij elektro tracht ik gearboxen in te zetten, groot te proppen... om het geruislozer te krijgen... maar soms heb je dan weer een fluitende gearbox...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    Ik heb nog nooit een CA scharnier gehad die eruit kwam. Ik heb wel al CA scharnieren gehad die doormidden gekraakt waren.

    Een CA scharnier nimmer met medium CA beveqtigen, enkel met dunne...
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bij m'n Rascal V1 (fabriek af verlijmd) waren een aantal na aanraking met moeder aarde 'getrokken' als verstandskiezen... naja het arme ding was ook een en al splijtzwam verworden :)

    Rascal V2 aileronds ook CA-fabrieks verlijmd. Zal die nog eens nalopen op dat punt... Achterplecht reeds reeksen penscharnieren... uiteraard reeeete strak uitgelijnd...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Het is natuurlijk wel erg verfrissend, na de wonderolie-jihad en de brandstof/electro burgeroorlog....
     
  8. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    je vergeet de nitro terreur......
    ( hoe zou het met de test zijn overgens?)
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Niks meer van gehoord.... Houden zo!
     
    dries_neyrinck vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina