Ace TG7000 gyro probleem

ik heb een ace TG7000 gyro (thundertiger Raptor)
tijdens het hooveren heeft hij een afwijking naar links,
het lijkt alsof hij "tict" met een graad naar links, ik heb hem reeds bijgetrimd naar rechts maar dan nog zie je dat hij minuscuul links en rechts tict met een interval van 2 a 3 secs,

de volgende instellingen heb ik in mijn zender spectrum dx7

{GYRO SENS} {GYRO SENS}
AUTO FMODE RUDDER D/R
NORM:0 RATE:
STNT :0 0: 70%
HOLD:0 1: 70%
RATE:
0: 70%
1: 70%

Wat er soms gebeurt als ik mijn heli aanzet (niet vliegen), de gyro stabiliseert maar de tailblades verlopen dan traag naar rechts.
Als ik dan even met mijn stick naar links stuur, staat ie weer even goed en begint het opnieuw :-(

Je hebt de gyro in heading hold staan als ik het goed begrijp? Kan best dat je ergens een beetje subtrim hebt staan of trim algemeen. Trimmen in HH maak je het eigenlijk alleen maar erger mee.

Als de gyro op de bank langzaam weg loopt ( in HH ) dan kunnen het (zoals altijd) een aantal dingen zijn. Als eerste maar beginnen met, subtrim ? Bewogen met aanzetten? Stick bewogen met aanzetten? Flink temperatuur verschil?

Los van het op de bank bewegen maakt het ook een groot verschil als je motortje soepel loopt. Die ene tik om de zoveel tijd kan daar best aan liggen. Even een verandering van toeren/koppel en daar komt weer zo'n 'tik' aan.

Ben niet bekend met dat type gyro, af en toe zit er een functie in om de gyro een nieuw 0 punt aan te leren. Kan misschien helpen.
Blijkbaar niet de enige: http://www.helifreak.com/showthread.php?t=125960, dan is er ook vast een oplossing voor!

Het tikken van de servo's terwijl je vliegt kan statische ontlading zijn dat veroorzaakt word door de aandrijfriem van de staartrotor.
Ik heb er zelf ook last van gehad, je kan de staartriem af en toe inspuiten met siliconen spray maar het beste werkt een draadje van de staartbuis naar de - van de accu.

Moet ik er wel bij zeggen dat bij mij de tik op alle servo's was.

Laatst bewerkt:
@ bart, subtrim niet echt, wel trim op de rudder om hem (terwijl hij afwijkt naar links) rechts te sturen = neutraal zetten, snap je.
Mijn motor is wel nog aan het inlopen, kan het daar aan liggen?

rotored
ik zal eens proberen met siliconespray op de staartriem te spuiten, tenminste als dit echt geen kwaad kan :-)
Ik heb dashboardspray voor de wagen, daar zit ook silicone in, is dit ook goed?

ik moet zeggen dat als hij in mijn raptor zat ik ook eerst dit probleem had.
toen was echter de throttle curve niet op 100% gezet, nadat ik dit verhoogd had, was mijn probleem weg.
nu krijg ik het echter niet meer weg :(

Trimmen in HH moet je eigenlijk niet doen, dan maskeer je een probleem.

Als je nou te weinig toeren draait dan kan de staart wat strakker worden met meer toeren. Als je op en neer gaat met de pitch is de staart dan strak? Gain staat optimaal?

Het weglopen op de tafel, zijn gyro's die dat doen maar niet allemaal. Sil spray op de riem kan geen kwaad. Mocht het stat elek zijn dan is Graphit 33 een duurzamere optie.

Bij het inlopen zou ik ook niet al te veel kijken naar de staart. Dan hikt de motor meer dan normaal, waardoor de staart ook niet lekker is.

heb daarnet even de throttle curve aangepast in normal mode.

Het is een 5 punts, waarbij ik vlak voor punt2 de grond afkom en hover, hier stond hij op +/- 45%, ik heb dit nu verhoogd naar 50. op punt 3 staat hij op "75%" en punt 4 "100%"
Verder heb ik ook mijn gyro met een riempje bovenaan wat vaster gezet rond de metalen cockpit pinnetjes dewelke de cockpit vasthouden, hier zit nu ook al wat minder "bewegingsvrijheid/ trilling op.

Enig idee waar ik Graphit 33 kan vinden, is dit duur spul?
Heb zelfs geen idee hoeveel silicone spray ongeveer kost en waar best te vinden.
Alvast bedankt voor de reply ;-)

De gyro moet juist niet te vast staan maar als het ware geïsoleerd zijn van het frame. Door hem te zo verbinden met het frame pakt hij juist meer trillingen wat zorgt voor een slechtere werking.

Busje kun je kopen bij conrad, verder zou ik het niet weten. Droge doek, beetje inspuiten met dat spul ( troepje! ) en dan de doek over/langs de riem halen. Niet direct op de riem spuiten want dan zit alles, maar dan ook echt alles onder! :mrgreen:

Een hele langzame drift zou ik me nu niet teveel zorgen over maken. Motortje goed invliegen en dan alles afstemmen naar jou eisen.

vergeten: sil spray, bij de gamma? Komt die van mij vandaan. Staat gewoon sil. spray op (voor contacten etc blabla ).

Misschien zijn er mensen hier met meer specifieke ervaring met die gyro?

zeer goede tip van het eerst op een doekje te spuiten en zo op de riem aan te brengen,
mezelf kennende zou de spray langs alle kanten eruitspuiten (lol)

ik ga hem morgen halen bij de lokale doe het zelf markt.
Bij mijn raptor v2 is het trillen er na 4 of 5 tankjes mee opgehouden, ik denk dat door de throttle te verhogen dat weining of geen effect zal hebben, we zien morgen wel weer verder :-)

ok, siliconespray is met een doekje op de riem aangebracht,
daarnet even gevlogen, ik zie echter nog steeds het af en toe wegtikken naar links, hij corrigeert zich en tikt weer naar rechts.

wat zou dit kunnen zijn?

ik bedoelde vooral de graphit 33 ;) dat geeft echt troep!

Loop het motortje helemaal smooth? Wanneer doet hij dat tikken? Voorwaartse vlucht? hoveren? Flink tik? of beetje naar links en weer terug naar de oorspronkelijke stand?

Gain staat goed? Mechanisch loopt alles soepel?

motortje loop mooi smooth,
tikken doet hij "zachtjes" tijdens het hoveren, het lijkt net alsof hij een halve cm wegtikt naar rechts, hij corrigeert zich onmiddelijk en staat weer mooi recht,
het tikken gebeurt met intervals van steeds bijna ieder 3 a 4 seconden.
Ik denk wel dat mechanisch alles soepel loopt, ik hoo geen wrijvingen tijdens de pre-flight check.
Bedoel je met de gain, de gyro gain die wordt afgeregeld op de gyro zelf, ik denk dat hij misschien wat moet bijgedraaid worden,
in mijn zender staat hij op 75% gevoeligheid hh mode,

als ik hem naar 25% zou brengen staat hij in normal mode, geen heading lock.

Als je pitch geeft, dan blijft de staart strak staan? Probeer eerst eens het RPM te vinden wat je wilt, pas dan de gain aan van de gyro. Met een beetje geluk is het dan weg.

Tcurves bij nitro zijn vaak heel anders dan bij elektro. Maar mid stick rond de 50% is al erg veel dacht ik. Welke staart servo gebruik je trouwens?

de staartservo is van Thundertiger , de ace as0606 digitale servo.
daarnet even gevoeld aan die servo en hij was behoorlijk warm.
als ik pitch geef en bv op 10 meter hoogte klim met iets meer pitch, waggelt hij nog steeds van links naar rechts.

vandaag heb ik de dubbelzijdige tape onder de metalen plaat vernieuwd en opnieuw gevlogen.
goede nieuws = ik mocht mijn trim van de gyro weer centraal plaatsen, hij houdt nu mooi zijn HH positie en draait niet meer weg zoals voorheen.
Waar ik wel nog steeds last van heb is de tailwag (het tikken), hij waggelt van links naar rechts met een tussenafstand van 2 a 3 cm.
iemand enig idee hoe ik dit best aanpas op de gyro

er staan 2 draaiknopjes op : 1 L 1 R
hoe regel ik dit best bij, de manual is er niet echt duidelijk in,

wat ik eruit begrepen heb is dat de linker draaiknop te maken heeft met de afstand dat de servo maximum uitslag naar links mag geven en vica versa.
mijn gain staat nu op 70%, morgen eens proberen met de gain tussen 70 a 75% te brengen.
hopelijk vermindert dit de tailwag of "hunting" zoals ik het op het net gelezen heb

Laatst bewerkt:
Snelle of langzame wag? Snel is de gain te hoog. Zoals ik al eerder vroeg, als je flink pitch geeft, houdt de staart dan wel ?

dag bart,

tja, moeilijk te zeggen hoe snel de wag is, als hij tikt naar links, duurt het soms 1 tot 1.5 seconden alvorens hij de andere kant opgaat, sosm gaat het iets sneller, dan weer wat trager, er zit niet echt regelmaat in.

ik hoover in mijn tuin, als ik pitch geef is het niet teveel omdat ik niet te hoog wil gaan, er staan bomen voor mij en de gebuur zijn tuin is 12 meter rechts van ;-)
volgens mij ook al stuur ik hem met wat pitch de hoogte in , blijft de tailwag, zelfs op hogere hoogt.

ik zal morgen eens met mijn gain spelen, eerst wat hoger zetten, indien niet ok, breng ik hem bv eens naar 70 naar 65

Ik doel dus vooral, met is de staart houdende, of hij weg slaat tijdens pitchwisselingen? Als hij dat niet doet, dan is de gain al aardig in de buurt van optimaal.

Een langzamere wag is meestal is mechanisch. (Druk)lagers, versleten servo, geen soepele aansturing etc. Een te hoge gain uit zich door een wag van een hogere frequentie. Ik zou eerst eens met de gain rustig omhoog gaan totdat de staart echt gaan slaan door de gain.

Ik ken die gyro niet, maar misschien kun je er niet meer van verwachten? Als je over cm's gaat praten(wag) maar wel de staart houdt dan zal er waarschijnlijk niet veel meer uit te halen zijn.

Welk formaat staartblaadjes draai je ? Enig idee van de toeren? Heb je de gyro eerst in normal ingesteld? Dus al een vaste bladhoek bij 0 stand? Dit maakt vaak ook een enorm verschil.

de staart slaat niet weg als ik de pitch verhoog, hij houdt mooi stand.

de gyro en de servo hebben er nu al +/- 30 vluchten opzitten, zou toch niet mogen versleten zijn niet?

De raptor 50 waarop ze zitten nu is nog maar pas vliegende van 1.5 week, hij is nog maar pas gebouwd.

staartblaadjes zijn standaard raptor blades, zelfde formaat van een 30 size, zat zo in de bouwkit.

Geen idee van toeren,
Gyro is niet in normal mode ingesteld noch ingevlogen

Back