Ahum... wel afdrogen

) Ik ga het niet meer aanpassen, anders vervalt je correctie

)
Contactcorrosie... electrolytische werking? Dat heb je bij ieder metaal.
In de scheepsbouw fuseren ze staal en aluminium om aan een stalen romp een aluminium opbouw te kunnen hechten. Je zou zeggen dat ze een super akku gemaakt hebben... Maar het schijnt te werken.. en geen corrosie?!
Gewoon er opschroeven met pakking ertussen werkte blijkbaar niet goed. ...of men kon de gewenste sterktes en afwerkingsgraad niet halen.
Ik meen dat deze "las"-techniek bij de beroemde Mayer Werft wordt toegepast. (supercruise schepen) Romp staal, opbouw allu. Ook de buitenwand!
Aluminium zal je rvs lager niet laten corroderen.
Net zo min als met ijzer. RVS heeft een hoger koolstof gehalte.
Wel is RVS harder, dus ook brozer.
Wel ijzer op rvs... dan slaat het rvs wel degelijk aan het roesten.
Dat zie ook al in de vaatwasser gebeuren met die aggresieve alkalische zeepjes. Als je het gerei niet van elkaar scheidt... kan je poetsen.
Lagers... Ooit stond er in Oost-Groningen de strokartonfabriek "De Toekomst".
In de jaren 90 in zwaar vervallen toestand bezocht.
Werkplaatsen, ketelhuis (ja de zaak liep op stoom) De papierwalsen werden nog aangedreven met drijfriemtechniek. Als het in andere handen was geweest hadden we de mooiste stoomfabriek van de wereld gehad! Heeft niet zo mogen zijn.
Ik heb daar met een goede vriend op een zondag dik twee uur rond gesjouwt en bakken foto's kunnen maken.
Bij een van de ingestorte werkplaats lagen roestige lagers. Van buiten roestig. Zag er niet uit... Ik dacht... kijken of ie nog rond gaat?... en ja hoor... als boter... Vast SKF geweest!
Het spul had toch zeker een dikke 20 jaar in de open lucht gelegen.
Waren wel ingevet... de verpakking was weggerot of weg geregend...
Ik denk als je een kogellager een week in water legt, dat er eigenlijk niet heel veel gebeurd... maar waarom zou je...?