achterste roulementjes

• Topicstarter Topicstarter jochenb
  • Startdatum Startdatum
J

jochenb

Guest
hoi,
ik ben gisteren gaan vliegen met cyoso calmato, hij heeft een tijdje
stilgestaan en ze zeiden dat er een roulement kapot was, je hoorde et wel goed, dus deed ik de motor open en inderdaad het acherste roulement heeft heel wat speling, maar ik krijg het er niet uit, iemand een tip om dat
roulementje eruit te krijgen

motor huis warm maken met een brandertje da gaat perfeckt let wel op alles van en uit de motor halen als je dan een kaal motor huis hebt maak je het warm en dan klop je ze zo eruit als het huis nog warm is kun je gelijk nieuwe erin zetten gaat goed werkse gr alex ps motorhuis goed warm maken

Carter goed heet warmen, met bv een gasbrander. Daarna met het carter op een houten blok kloppen, normaal zou het lager met één droge slag eruit moeten komen.

Stevo

ik zou trouwens gelijk ook het voorste lager vervangen da is meestal ook ver aanvervanging toe

wat is dan de carter, heb daarnet het lege motorhuis opgewarmt tot een zeer hoge temperatuur, maar kreeg het er nog niet, uit, probleem is dat ik er totaal geen vat op heb, je hebt maar een zeer klein spleetje om het roulement er te kunnen uitslaan

Carter goed heet warmen, met bv een gasbrander. Daarna met het carter op een houten blok kloppen, normaal zou het lager met één droge slag eruit moeten komen.

Stevo
wat is dan de carter, heb daarnet het lege motorhuis opgewarmt tot een zeer hoge temperatuur, maar kreeg het er nog niet, uit, probleem is dat ik er totaal geen vat op heb, je hebt maar een zeer klein spleetje om het roulement er te kunnen uitslaan

Toch moet dit lukken zoals mn eerder zei.
Zo heb ik het ook onlangs gedaan met mn Gx40 motor van mijn calmato.
Je moet hem wel echt goed verwarmen met brander dan een goede korte tik op houten blok.
Ik heb de mijne vervangen door een degelijke SKF kogellager. Die hadden de maat in hun gamma.Veel beter van kwaliteit dan de originele.

je moet inderdaad het filmpje volgen dat is de enige manier maar ik heb het al meer gedaan met een motor die standaard bij de calmato zit maar da viel nie mee dus toch wat harder klopen en goed warm maken

bedankt, het is geslaagd door in de oven te steken en dit te verwarmen tot 250 grade, tot het lichtje uitging, daarna met heel het blokje op een houtblok geklopt en hij kwam er moeiteloos uit

Indien de oude eruit is hier een tipje hoe ik dan de nieuwe plaats.
Ik warm het motorhuis een 10 min op in de oven op 250 graden en de nieuwe lager een 5 min. in de diepvriezer. Dan valt de lager er gewoon zonder probleem in.
Wanneer alles weer is afgekoeld zit de lager muurvast.

Een nieuw lager niet in de vriezer doen, maar gewoon zo plaatsen.

nieuwe lagers inderdaad NOOIT in de vrieser doen door het vocht gaan de lagers roesten nieuwe lagers klaar leggen moterhuis schoon maken warm maken
ouwe eruit nieuwe erin en klaar

Je kan lagers zonder problemen in de vriezer gooien. (vriezer = met een z)
Koude zegt niets over vochtigheidsgraad.
Uit zorgvuldigheid zou je ze in een plastic zakje kunnen doen.
Serieus fabeltjes!

Het zou betekenen dat een lager onder de nul graden niet meer werkt en dat is dus niet het geval. Lagers gaan veelal tot -50 of verder.
Kogellagers in auto's zijn wezenlijk niet anders dan ieder ander lager.
Smeren doet een 'normaal' kogel lager op water niet. Het is dan wel prettig als ze goed verpakt zijn in vet, en aan weerszijden zijn afgeschermd.
Voor elke toepassing een lager zullen we maar zeggen.

Soms zijn passingen in de auto of vliegtuigindustrie zo nauw dat lagers de vloeibare stikstof ingaan alvorens montage.... over de fabricage van lagers nog niet gesproken. Er is bij die montage geen sprake van mechanische belasting.

Korte blootstelling aan water kan ook geen kwaad, mits je ze daarna niet goed afdroogt, of even doorblaast en weer gewoon invet.
Je zou een lager dan ook niet kunnen bewaren in een warme kamer met +80% vochtigheidsgraad? Droog bewaren is altijd het beste.

Verder kan je ook RVS lagers overwegen... of keramisch.... als je zware corrosieangst hebt...

Het feit dat onze modelmotorlagertjes potentieel zo snel roesten, zo op hun lazer krijgen, komt door de methanol. Onder invloed van water en zuurstof vormt zich onmiddelijk mierenzuur.

Met mierenzuur ontkalken wij graag onze toiletten, gootstenen en badkamers. Dat zuur is etsend... spuit maar eens wat antical op koper of messing... en hopla mooi blank... laat nog een weekje staan... mooi groen...

Dat zelfde mierenzuur is weer zeer ongezond inwendig in de mens... het tast je zenuwstelsel aan... een mens bestaat uit veel water... dus methanol en water =? Je kan er blind van worden. Het dringt door de huid, dus kijk uit!

Het is dus zorg dat je je de motor na de vlucht leeg draait met de brandstofslang los, en thuisgekomen met afterrun (is transmissie, stuurbekrachtigingsolie...) of motorolie beschermd, syntheet of halfisyntheet.

De carburateur open laat staan om te ventileren... en je uitlaat omlaag gericht laat staan opdat niet alle zure drab uit de pijp terug siepelt in je motor... je de zaakjes ook niet opslaat in je dampige garage...
Zo maar weer?

Laatst bewerkt:
Ahum... wel afdrogen :o) Ik ga het niet meer aanpassen, anders vervalt je correctie :o)

Contactcorrosie... electrolytische werking? Dat heb je bij ieder metaal.
In de scheepsbouw fuseren ze staal en aluminium om aan een stalen romp een aluminium opbouw te kunnen hechten. Je zou zeggen dat ze een super akku gemaakt hebben... Maar het schijnt te werken.. en geen corrosie?!
Gewoon er opschroeven met pakking ertussen werkte blijkbaar niet goed. ...of men kon de gewenste sterktes en afwerkingsgraad niet halen.
Ik meen dat deze "las"-techniek bij de beroemde Mayer Werft wordt toegepast. (supercruise schepen) Romp staal, opbouw allu. Ook de buitenwand!

Aluminium zal je rvs lager niet laten corroderen.
Net zo min als met ijzer. RVS heeft een hoger koolstof gehalte.
Wel is RVS harder, dus ook brozer.

Wel ijzer op rvs... dan slaat het rvs wel degelijk aan het roesten.
Dat zie ook al in de vaatwasser gebeuren met die aggresieve alkalische zeepjes. Als je het gerei niet van elkaar scheidt... kan je poetsen.

Lagers... Ooit stond er in Oost-Groningen de strokartonfabriek "De Toekomst".
In de jaren 90 in zwaar vervallen toestand bezocht.
Werkplaatsen, ketelhuis (ja de zaak liep op stoom) De papierwalsen werden nog aangedreven met drijfriemtechniek. Als het in andere handen was geweest hadden we de mooiste stoomfabriek van de wereld gehad! Heeft niet zo mogen zijn.

Ik heb daar met een goede vriend op een zondag dik twee uur rond gesjouwt en bakken foto's kunnen maken.
Bij een van de ingestorte werkplaats lagen roestige lagers. Van buiten roestig. Zag er niet uit... Ik dacht... kijken of ie nog rond gaat?... en ja hoor... als boter... Vast SKF geweest!
Het spul had toch zeker een dikke 20 jaar in de open lucht gelegen.
Waren wel ingevet... de verpakking was weggerot of weg geregend...

Ik denk als je een kogellager een week in water legt, dat er eigenlijk niet heel veel gebeurd... maar waarom zou je...?

Back