Acro DM2010 (kunstvlucht)

Ik weet dat ik hiermee mijn nek uitsteek, maar misschien toch eens een critische noot bij al dit gejuich;
Is dit dan wat de modelvliegerij moet voorstellen: goeddeels zelfgekochte namaakvliegtuigen met pilootjes er in, liefst duur en zoveel mogelijk van hetzelfde.

Laatst bewerkt:
Wat bedoel je met pilo'tjes?

Veder begrijp ik je critische noot wel.
Maar zover (en dat is in de acro wereld niet ver) ben ingelicht zijn er weinig goede modellen.
Volgens mij zijn de fox en de swift de beste (sorry als ik er nog wat vergeet)
Ik hou ook meer van thermiek bakken van allerlei soort.
Maar dat neemt niet weg dat ik het een mooi gezicht vind die grote kisten.

Ik weet dat ik hiermee mijn nek uitsteek, maar misschien toch eens een critische noot bij al dit gejuig;
Is dit dan wat de modelvliegerij moet voorstellen: goeddeels zelfgekochte namaakvliegtuigen met pilo'tjes er in, liefst duur en zoveel mogelijk van hetzelfde.

In tegenstelling tot Bertus heb ik wat minder begrip voor jouw kommentaar en vind ik het jammer dat je dit met zo een denigrerende ondertoon meent te moeten bekommentarieren. Een typisch geval van dat oud-hollands spreekwoord: wat de boer niet kent dat vreet ie niet !

Maar even als kommentaar op jouw kommentaar

a. dit is ook een onderdeel van de modelvliegerij
b. zelfgekochte namaakvliegtuigen; dacht het niet; in elk van die vliegtiuigen zit een behoorlijke portie werk wat jij behoorlijk onderschat omdat je de materie niet kent (of wil kennen)
c. vliegen we niet allemaal met namaakvliegtuigjes?

Is dit dan wat de modelvliegerij moet voorstellen: goeddeels zelfgekochte namaakvliegtuigen met pilo'tjes er in, liefst duur en zoveel mogelijk van hetzelfde.
Tja, je steekt je nek wel uit. Maar daar is niks mis mee.

Iets vergelijkbaars roep ik al jaren: in de F3B of de F3J e.d. kom je ook met geen mogelijkheid in zelfs maar de top-20 als je niet een top-kist koopt. Kortom, je koopt deels je positie aan de top. Natuurlijk, de kundigheid van de piloot speelt een grote rol, maar een top-piloot met een door mij gebouwde en ontworpen kist komt never nooit in de top-20.
En dat is hier niet anders.

Aan de andere kant, je moet dit niet typeren als "de modelvliegerij". Het is qua aantal deelnemers een vrij kleine groep van modelvliegers. Alleen omdat hier de beste piloten met de beste kisten acteren krijgt dit veel aandacht. Veel meer dan het vliegevenement "De Paul Daams Trofee" van MVC Otto Lilienthal van afgelopen weekend. En dat vind ik jammer maar niet onlogisch. :rolleyes:

Het WK voetbal is toch ook geen getrouwe afspiegeling van het voetballen. Het zijn 2 zaken van ongelijke orde.
Net als de olympische spelen (vroeger verplicht niet-betaalde amateurs), maar dat is tegenwoordig ook deels losgelaten. Het is simpelweg niet meer mogelijk om zonder enige financiële ondersteuning op dat niveau te presteren. En dat geldt hier ook.

Desalniettemin zie je op zo'n evenement natuurlijk wel een ongehoorde hoeveelheid prachtige kisten bij elkaar, bestuurd door bovengemiddelde piloten, en dat levert wel een heel mooi schouwspel op. Toch?! :p

Gr. Dirk.

Dit is natuurlijk niet wat de modelvliegerij moet voorstellen maar is puur ACRO zweefvliegen.
Als je aan wedstrijdvliegen doet in wat voor klasse dan ook zul je zien dat het materiaal waarmee wordt gewerkt op het hoogste niveau is. Wil je scoren, moet je niet met een houtbouwvliegtuig aan de start verschijnen. Dat de toestellen nagenoeg niet door piloten zelf gebouwd wordt lijkt mij logisch.
Als alle zwevers van kunststof zijn gemaakt wil dat nog niet zeggen dat het om de zelfde zwevers gaat. Kijk maar goed en je zult zien hoeveel verschillend types zwevers meededen.
Maar ik ben het met je eens het is een elitesport geworden.
Zoonlief zonder rijke pa zal niet kunnen meedoen. Alhoewel, echte talenten hou je niet tegen en ze zullen hoe dan ook de top halen zonder rijke pa.

Johannes

Laatst bewerkt:
Tot mijn verrassing proef ik ook wat begrip voor mijn opvatting.:)
Voor alle duidelijkheid, mijn standpunt is altijd: zoveel mogelijk ieder diertje zijn pleziertje.
Het zal echter duidelijk zijn dat deze insteek van modelvliegerij niet ‘’mijn ding’’ is.
Mijn bezwaar is dan ook dat dit beeld voor een groot deel bepalend is voor de hedendaagse modelvliegerij.
Dit levert dan die eindeloze stroom beginners op die”geen sweefer” willen, maar een Spitfire of een F18, zeker niet willen bouwen en dan zeker niet van ‘’balsam hout” én al heel goed zijn op de sim.

@Arno, tja, mijn toon is als denigrerend te lezen, maar misschien ook als prikkelend om eens te bezinnen wat modelvliegerij in wezen eigenlijk is of zou moeten zijn.
a) Natuurlijk is dit ook een onderdeel van de modelvliegerij: waarom zouden daar geen kritische kantekeningen bij mogen worden gemaakt?
Mijn kritiek is dat het hier om beeldvorming gaat en dit het dan is: groot duur speelgoed: imponerend met een kinderachtige mentaliteit van namaak van ‘’echte’’ vliegtuigen’’ (dus dit is dan uiteindelijk dus niet ”echt”) en vaardigheden van computerspelletjes.
Of dit nu helemaal waar is of niet: het publiek is altijd eerst geïmponeerd, maar als je denkt dat dit sympathie oplevert als je een veldje wilt scoren bv heb je het mis: dit soort belangstelling is flinterdun.
b) Natuurlijk zit er op het hoogste niveau een hoop werk in maar het signaal is: koop iets imposants dan doe je mee.
c) met grote nadruk: nee we vliegen niet allemaal met namaakvliegtuigjes!, jij, dacht ik, in ieder geval vroeger ook niet; nu weet ik dat niet.
Onder ons zijn er nog steeds de eigenwijzen, de individualisten die het niet gaat om publieksappreciatie maar om iets anders.
In vriendschap Arno:): je kent me niet goed genoeg om te kunnen bepalen of deze boer niet vreet wat hij niet kent, of dat ik de materie niet voldoende ken: dat zou nog wel eens mee kunnen vallen, maar is hier ook niet van belang.

lasse dan ook zul je zien dat het materiaal waarmee wordt gewerkt op het hoogste niveau is. Wil je scoren, moet je niet met een houtbouwvliegtuig aan de start verschijnen.
Johannes

Hallo Johannes,

Jij begrijp het tenminste. Het is wedstrijdsport en daar heb je inderdaad andere spullen voor nodig .......................
Maar vergis je niet in het bouwaspect van dit spul. ARF bestaat niet !!
En GFK vleugels en rompen die uit een mal komen leveren niet meteen een vliegbaar iets op.
Dat wordt hier kennelijk vreselijk onderschat en/of niet begrepen.........

Dat het niet goedkoop is is natuurlijk een waarheid als een koe maar een Ferrari in nou eenmaal duurder als een Fiat :rolleyes:

Het is gewoonweg ontieglijk mooi spul waarvan ook ik slechts kan dromen ;) Maar om dan dit gebeuren elitair te noemen en te gaan verkondigen dat dit niets met het echte (:confused:) modelvliegen te maken heeft getuigt van enige bekrompenheid

Laatst bewerkt:
Nog maar één keer dan ff moeite doen om iets duidelijk te maken :pc:

@Arno, tja, mijn toon is als denigrerend te lezen, maar misschien ook als prikkelend om eens te bezinnen wat modelvliegerij in wezen eigenlijk is of zou moeten zijn.

Volgens jouw dan ……………………………… maar modelbouwen is meer als plak plankje A vast aan rib B; iets wat ik ook heel lang gedaan heb en ook nog altijd doe; maar nu is er gelukkig ook meer

a) Natuurlijk is dit ook een onderdeel van de modelvliegerij: waarom zouden daar geen kritische kantekeningen bij mogen worden gemaakt?
Mijn kritiek is dat het hier om beeldvorming gaat en dit het dan is: groot duur speelgoed: imponerend met een kinderachtige mentaliteit van namaak van ‘’echte’’ vliegtuigen’’ (dus dit is dan uiteindelijk dus niet ”echt”) en vaardigheden van computerspelletjes.Of dit nu helemaal waar is of niet: het publiek is altijd eerst geïmponeerd, maar als je denkt dat dit sympathie oplevert als je een veldje wilt scoren bv heb je het mis: dit soort belangstelling is flinterdun.

Beeldvorming is natuurlijk subjectief, een volwassen man die daar loopt met een vliegtuigje gemaakt van latjes en vliegerpapier roept nou ook niet drect zo’n geweldig beeld op; ook niet belangrijk natuurlijk maar wel voor beide gelijk

b) Natuurlijk zit er op het hoogste niveau een hoop werk in maar het signaal is: koop iets imposants dan doe je mee.

Waarmee je nogmaals aantoont dat je hier weinig tot niets van begrijpt; ik zou me eens eerst in deze materie verdiepen; best interressant hoor.

c)met grote nadruk: nee we vliegen niet allemaal met namaakvliegtuigjes!, jij, dacht ik, in ieder geval vroeger ook niet; nu weet ik dat niet.

Nee, ik vloog inderdaad met toestellen die in de verste verte niet op vliegtuigen leken. Ik beoefende echter een wedstrijsport en daarvoor zijn andere dingen gevraagd. Misschien of eigenlijk zeker is dat een reden waarom ik dit veel sterker waardeer en ook gedeeltelijk apprecieer !

Onder ons zijn er nog steeds de eigenwijzen, de individualisten die het niet gaat om publieksappreciatie maar om iets anders.

Die gasten die daar vliegen maken meer vlieg/trainingsuren als wij twee bij mekaar (meestal met een man of twee schat ik zo) Publieksappreciatie is geen doel !!

In vriendschap Arno:): je kent me niet goed genoeg om te kunnen bepalen of deze boer niet vreet wat hij niet kent, of dat ik de materie niet voldoende ken: dat zou nog wel eens mee kunnen vallen, maar is hier ook niet van belang.

Denk dat dit wel degelijk van belang is. Ik kende dit ook maar van alleen de glamour foto's in Aufwind en dergelijke.
Tot dat ik een keer ben gaan kijken (doe ik wel vaker als ik wil leren) en praten met die gasten. Dan krijg je daar een heel ander beeld van.
En nogmaals; het nodige van dat spul is te koop (als je weet wat er bij het bouwen van vol GFK kisten komt kijken, relatief gezien goedkoop eigenlijk !) Het meeste is te koop maar het zijn bij lange na niet ARF kisten a la Last Down.

Voordat je iets dergelijks in de lucht hebt zijn er zaken gevraagd waar menig modelbouwer (incluis ik) van moet watertanden.

Laatst bewerkt:
Elitair vind ik het niet hoor.
voor een 10.000 euro heb je naar mijn mening een prachtige zwever.
Tweedehands zullen ze nog heel wat goedkoper te krijgen zijn.
Ik heb ook een 1/3 schaalbak gehad (is wat kleiner wat schaal betreft maar was wel weer electro) met mijn loontje.
Een wat kleiner autotje en je koopt zo'n kist.

En inderdaad moet je wel even het verschil maken tussen wedstrijdkisten en "vrije tijds kisten)

Elitair vind ik het niet hoor.
voor een 10.000 euro heb je naar mijn mening een prachtige zwever.

Bertus je overdrijft.

Het is niet goedkoop, absoluut niet, en de prijs voor een vliegklare/vliegbare kist (incluis electronica) voor dit soort werk zal beginnen zo ergens rond de €3000.

Ja en?
het is maar net wat je duur vind.
Ik vind een stuk blik op wielen heel wat duurder.
en de 3000 euro is wel erg laag ingezet hoor.
Het lijken mij schaal 1 op 2.5 kisten en schat de prijs van de servo's enz. al op 1500 a 2000 euro.

Maar goed we wijken af.

Hoi Peter,

Uit je verhaal maak ik op dat jij je zorgen maakt over dit elitair vertoon. Begrijp ik dat goed?
Is het niet zo dat je zulke maatschappelijke ontwikkelingen niet kunt tegenhouden?
Zelf heb ik geen problemen met deze ontwikkelingen. Misschien komt dat omdat ik gezegend ben met voldoende zelfvertrouwen. Als ouders, mijn vrouw en ik hebben onze twee dochters zo goed mogelijk bewust gemaakt dat op deze aarde de bomen niet tot in de hemel groeien. Meer kan ik niet doen.

Johannes

Jullie doen nu of het iets van een andere planeet is.
Laat die jongens lekker vliegen het zijn toch prachtige beelden.
Ook al ben ik geen acro man het slepen vind ik geweldig.
Ik wilde dat er bij ons op de club ook een stuk of wat zulke kisten lagen.

Een paar weken geleden heb ik Marcus Boehm (op de foto's van Arno te herkennen aan een blauwe muts op zijn hoofd) zien vliegen met de sZD59. Deze kerel kan echt verschrikkelijk goed vliegen. Het zijn gepassioneerde modelpiloten die heel veel trainen en er inderdaad veel geld aan uitgeven. Echt, als je in de gelegenheid bent, zou ik echt een keer gaan kijken.

Back