Tot mijn verrassing proef ik ook wat begrip voor mijn opvatting.

Voor alle duidelijkheid, mijn standpunt is altijd: zoveel mogelijk ieder diertje zijn pleziertje.
Het zal echter duidelijk zijn dat deze insteek van modelvliegerij niet ‘’mijn ding’’ is.
Mijn bezwaar is dan ook dat dit beeld voor een groot deel bepalend is voor de hedendaagse modelvliegerij.
Dit levert dan die eindeloze stroom beginners op die”geen sweefer” willen, maar een Spitfire of een F18, zeker niet willen bouwen en dan zeker niet van ‘’balsam hout” én al heel goed zijn op de sim.
@Arno, tja, mijn toon is als denigrerend te lezen, maar misschien ook als prikkelend om eens te bezinnen wat modelvliegerij in wezen eigenlijk is of zou moeten zijn.
a) Natuurlijk is dit ook een onderdeel van de modelvliegerij: waarom zouden daar geen kritische kantekeningen bij mogen worden gemaakt?
Mijn kritiek is dat het hier om beeldvorming gaat en dit het dan is: groot duur speelgoed: imponerend met een kinderachtige mentaliteit van namaak van ‘’echte’’ vliegtuigen’’ (dus dit is dan uiteindelijk dus niet ”echt”) en vaardigheden van computerspelletjes.
Of dit nu helemaal waar is of niet: het publiek is altijd eerst geïmponeerd, maar als je denkt dat dit sympathie oplevert als je een veldje wilt scoren bv heb je het mis: dit soort belangstelling is flinterdun.
b) Natuurlijk zit er op het hoogste niveau een hoop werk in maar het signaal is: koop iets imposants dan doe je mee.
c)
met grote nadruk: nee we vliegen niet allemaal met namaakvliegtuigjes!, jij, dacht ik, in ieder geval vroeger ook niet; nu weet ik dat niet.
Onder ons zijn er nog steeds de eigenwijzen, de individualisten die het niet gaat om publieksappreciatie maar om iets anders.
In vriendschap Arno

: je kent me niet goed genoeg om te kunnen bepalen of deze boer niet vreet wat hij niet kent, of dat ik de materie niet voldoende ken: dat zou nog wel eens mee kunnen vallen, maar is hier ook niet van belang.