acrylverf verdunnen of niet?

Discussie in 'De Spuitcabine' gestart door luclatiers, 5 mei 2015.

  1. luclatiers

    luclatiers

    Lid geworden:
    26 mei 2012
    Berichten:
    10
    Hallo,

    Ik ben helemaal nieuw in de wereld van het airbrushen.
    Toevallig heeft mijn vader nog een airbrush pistool liggen en hier ben ik een beetje mee gaan experimenteren.
    voor het spuiten gebruik ik acrylverf van de action. maar moet deze dan verdunt worden of niet, en zo ja in hoeverre moet de verf verdunt worden dan? toen ik ben gaan proberen kreeg ik allemaal verfdruppels op het papier (te veel verdunt. of had ik helemaal niet moeten verdunnen)

    ik hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

    alvast bedankt.
     
  2. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    De verf die je wilt gaan spuiten moet de consistentie van melk hebben ongeveer, dan zit je goed. Niet teveel druk erop maar begin bij een 1,5 tot 2 bar. Dan kan je lekker rustig uitproberen. Ook moet je airbrush goed schoon zijn, 99% van de haperende brushes zijn te wijten aan viezigheid.
    Bekijk eens wat filmpjes op youtube (zoek op : beginner aibrush) ; daar staat een schat aan informatie op.

    Werkt alles goed dan is het leuk om te doen :)
     
  3. Eenpitter

    Eenpitter Guest

    Let ook op dat het te spuiten oppervlakte goed droog, schoon en vetvrij is. Druppelvorming kan ook betekenen dat de verf gewoon niet 'pakt', bv. omdat de ondergrond vet is, of de verf niet geschikt is voor het materiaal, er een primer gebruikt moet worden, enzovoort.
     
  4. barryh

    barryh

    Lid geworden:
    23 feb 2015
    Berichten:
    22
    Verdunnen kan met water, isopropylalcohol (schoonmaakalcohol, zit vaak in die rode flesjes of bij de drogist in bruine flesjes) of een mengsel van die 2.
     
  5. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Wat doet isopropylalcohol op foam/ schuimplaat?
     
  6. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Is allemaal te vinden op internet ;) Kijk HIER maar eens.
     
  7. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ik gebruikte vroegah ook nog wel eens een drupje ossengal tegen het paarlen als ik aan het brushen was (pre-photoshoptijd). Acrylaat, ecoline of plakkaat verven. Vooral bij glanzend gestreken papiersoorten of spuiten op acetaat voor transparanties werd de dekking direct beter.
    Geen verontreinigingen in de verfemulsie, goede scherpe naald en schone nozzle. Maar dat is al gemeld :D

    Op isopropyl? Op styreenschuim niet veel. Dat smelt niet weg. Thinners of aceton wel. Maar dat moet je ver van een mooie airbrush houden.
     

Deel Deze Pagina