Adapter ipv accu voor programmeren T14MZ

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door femmo, 18 apr 2016.

  1. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Ik heb een tweedehands Futaba T14MZ en heb logischerwijs nogal wat tijd nodig voor t programmeren. (Newby)

    De kenners weten dat dit apparaat batterijen vreet als een malle, dus ik vroeg me af of t mogelijk is om thuis aan tafel het ding aan een adapter op netstroom te hangen.

    zo iets;

    http://www.rcmodelfreak.nl/Zwarte-2pin-Adapter-Output:-7.4-V

    ik ben benieuwd naar jullie reacties
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Alle Futaba's die ik tot nog toe gehad heb, en ook andere merken vaak wel, sloten in elk geval de laadingang af als je de zender aanzette (m.a.w. je kunt niet tegelijk laden en zenden).

    Het lijkt me wel mogelijk, als je zelf wat maakt wat buiten de laadpoort omgaat, maar ik zou NOOIT de zender rechtsstreeks voeden uit de adapter, altijd met een accu er bij tussen als buffer.
    Maar om eerlijk te zijn: Je hebt nu veel tijd nodig, maar later niet meer. Ik zou die paar keer dat je aan de keukentafel de accu leegtrekt, accepteren...

    Je kunt natuurlijk ook gewoon een verloopsnoertje maken en er een veel grotere LiPo aan hangen....

    Da's uiteraard volledig mijn eigen persoonlijke mening, en ik weet niet hoe moeilijk een T14MZ programmeert....
     
  3. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Er zit HEEL veel op....
    En een aantal dingen wil ik ook echt gebruiken. Bijvoorbeeld om de motorloop van mijn 2 motorige brandstof kist mooi gelijk te krijgen.

    Ik denk dat ik voor de verlengkabel optie ga.
    Hoewel ik niet begrijp waarom je xon voeding niet direct op de connector van de batterij mag aansluiten.
     
  4. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.945
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Omdat je aan het typeplaatje meestal niet goed kunt zien wat die voeding doet qua spanning en stroom, en hoe goed de output gestabiliseerd is....
    Bijvoorbeeld een acculader met duovoeding is ontworpen om op zowel netvoeding als batterijvoeding te draaien, en dienovereenkomstig beveiligd (of wat dan ook maar).
    Je zender niet, die is ontworpen om uitsluitend op batterijvoeding te draaien en dus nergens verder tegen beveiligd, dus worden er hogere eisen gesteld aan een eventueel alternatief.
    Net zoiets als een zware veldlader voor LiPo's, als die ontworpen is voor batterijvoeding, kun je hem ook niet aan zomaar een willekeurige 12V trafo hangen, maar moet je er ook een goede gestabiliseerde voeding voor hangen.

    Heb je een goede gestabiliseerde voeding, kan je zender daar heus wel op draaien, maar dat adaptertje waar je aan linkt, ziet mij er niet uit als een serieze gestabiliseerde voeding, en DUS zou ik het risico niet nemen....
     
  5. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Tijdelijk, buiten je zender, een accu met meer capaciteit gebruiken?
    Helderheid van je display lager zetten? (neem aan dat dat kan)
    HF-module uitnemen of deactiveren? Gebruikt niet veel, maar het scheelt toch weer.
     
  6. femmo

    femmo

    Lid geworden:
    23 aug 2007
    Berichten:
    2.487
    Locatie:
    nuenen
    Yep ga ik zo doen. Overigens voor t vliegen net zo prakyisch. Tierap ik m aan mijn pult.
     

Deel Deze Pagina