Adressen voor het laten maken van een set (model)zeilen.

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door bob schoofs, 25 sep 2018.

  1. bob schoofs

    bob schoofs

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    18
    Ik heb sinds kort een 1m. zeilboot maar geloof dat de zeilen vervangen moeten worden. Dus ben ik op zoek naar een adres (het lieft in de buurt van Nijmegen, Tiel) voor het laten maken van een nieuw setje zeilen. Wie kan me op weg helpen? Groet, Bob.
     
  2. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    En is zelf maken een optie? Voor nog geen paar Euro aan materiaal en een uurtje schaar en plakband hanteren heb je twee sets, één voor weinig en één voor meer wind.
     
  3. wim bakker

    wim bakker

    Lid geworden:
    13 mrt 2006
    Berichten:
    558
    Locatie:
    Almere
    Bob, als je liever niet zelf wil maken zijn er vele opties om te kopen, met name in het buitenland.
    Je zegt dat je een “1m” zeilboot hebt. Is dat een IOM?
    Dan is het heel eenvoudig omdat de maten van de zeilen vastliggen. Dan rest alleen de keuze van zeilen voor tuig 1, 2 of 3. Je kan per email bestellen, je betaalt en ze sturen de zeilen naar je op.
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Wolfgang (ariel) heeft nu nog een setje te koop op rc-network.de. Moet je wel snel zijn, vermoed ik.
     
  5. Rene Vliegenthart

    Rene Vliegenthart

    Lid geworden:
    1 okt 2017
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Ridderkerk
    Ik heb afgelopen winter bij latschsegel.de in duitsland een schitterende set laten maken voor mijn volvo racer van 1.4 meter.
     
  6. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
  7. bob schoofs

    bob schoofs

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    18
    Sorry mannen, dat ik even niets van me heb laten horen. Inmiddels ben ik toch zelf wat aan het proberen gegaan. En trouwens Wim het is geen IOM maar een "beginners model" schat ik van HobbyKing de "Thunder" (zie fotos.)
    Omdat ik toch (nog) geen wedstrijden vaar heb ik de boot maar een beetje aangepast met motor, klapprop en ander zeil. Gebruik makend van een 2m. lange rond 8mm carbon vlieger stok en rood vliegerdoek. De kiel gevuld tot max. 1,7kg. (meer loodballetjes) ging er niet in. Inmidels ook een 2.5kg. ballast gewicht gemaakt van pvc en twee spinners en zwart gespoten. Zou dit met weinig wind vooruit komen? Ben ik wat vergeten? Het is mijn eerste zeilboot dus heb nog geen ervaring.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Dit zou met weinig wind vooruit moeten komen idd... lijkt me 'wat' overtuigd.... Klapprop... volstrekt onnodig. Er is eigenlijk altijd wel iets wind en dat blijkt iedere keer weer ruim voldoende om het terug aan de kant te krijgen.
     
  9. bob schoofs

    bob schoofs

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    18
    Bedankt voor je reactie Eric. Inderdaad overtuigd kun je wel zeggen als je de IOM maten voor een A set zeilen bekijkt (of is C de grootste set?). Maar vond ik gewoon leuk om te maken. En vandaar dat relatieve zware 2,5kg. zware ballast wat ik gemaakt heb van een stuk rond 40mm pvv gevuld met llod en twee spinners. Eerst even proberen met zeer weinig wind met de 1.7kg zware versie, als dat niet goed gaat kan ik zo snel die van 2.5kg. eronder schroeven. Die motor heb ik eigenlijk bedoeld om wat meer power te hebben als de boot op ondieptes vast te lopen. Er zit zelfs een achteruit op alleen werkt dat natuurlijk niet met een klapprop. Heb even gevaren met een gewone 31mm prop maar dat remt wel veel. Nog even eeb vraagje: Er zit nu een 3kg. winch in die zowel de fok als grootzeil bedient. Wordt er vaker niet gevaren met twee winches voor elk zeil apart? Ik vlieg en vaar met Mode 1 (gas rechts) .Dan zou je met de linker knuppel het grootzeil kunnen bedienen en rechter knuppel de fok. Of stel ik nu gekke vraag? na ja ik hoor/lees jullie reacties graag. Oh ja er werd gevraagd hoveel het rode 2m. hoge Rigg weegt, wel 180 gram excl. fok. En nu even mooi weer afwachten!
     
  10. Ard

    Ard

    Lid geworden:
    9 apr 2014
    Berichten:
    426
    Locatie:
    nieuwerkerk aan den ijssel
    Bob,
    Twee winches?Misschien nodig als je bij Bf 5 nog leuk wilt varen , maar dit bootje, nu zwaar overtuigd , ligt straks bij Bf 2 , of een magere 3, al met de masttop in het water.Gewoon halveren dat tuigoppervlak met zo'n kort lichtgewicht kielvinnetje.
    En aan zo'n hulpprop heb je bij vastlopen helemaal niets.Er is dan maar een remedie : kleren uit en zwemmen of een rubberbootje meenemen...
    Ard
     
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Wat de winches betreft.... mijn persoonlijk mening voor de besturing van een standaard grootzeil en fok vind ik één winch het prettigst. Ook r/c zeilboten worden als ze eenmaal een eindje van de kade weg zijn voor het zicht wat kleiner en het is niet altijd goed te zien hoe de zeilvoering exact is. Bij besturing met één winch (èn een correcte afstelling) staan grootzeil en fok altijd in perfecte harmonie met elkaar. Zelf heb ik inmiddels mogen varen met een Yawl getuigde klassieker van 1.3m, een zeilboot van 90cm en nog een MM-look-a-like. De één-winch-besturing vond ik het prettigst.

    Eens met Ard. Wil je gewoon lekker onbekommerd kunnen zeilen, dan idd zeiloppervlak halveren en bulb-kiel navenant terugnemen/ inkorten, etc.

    Een r/c zeilboot hoeft ook niet hi-tec te zijn om er met enorm veel plezier mee te kunnen zeilen....

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 11 dec 2018
  12. bob schoofs

    bob schoofs

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    18
    Wow dat zijn duidelijke reacties... Ik geloof ook dat ze met 2Bf al aardig plat gaat. Dan maar met windkracht 1-2Bf varen. En zal een tweede Rigg maken met beduidend kleine afmetingen. Op internet heb ik de afmetingen gevonden van de A B en C riggs voor IOM klasse. Ik zal die aanhouden. Toch weer leuk klusje voor de winter avonden. Bedankt voor de reacties! Ik laat wel even weten wanneer ik met de "overtuigde" boot heb gevaren en hoe dat verliep... Groet, Bob.
     
  13. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Let ook bij kalm water ‘ns op de boeggolf die de zeilboot zelf creëert. Op de foto in post #11, zie je dat de hek/ spiegel vastgezogen zit in deze golf. Dit is de rompsnelheid. Sneller gaat deze romp nooit. Bij toevoegen van meer voorwaartse energie (lees: meer wind/ groter zeil) creëert de romp hoogstens een hogere golf, maar gaat niet sneller. Planeren doen de meeste zeilbootrompen en zeker de mijne niet.
     
  14. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Zeil oppervlak lijkt idd wel wat overmaats.
    Je hebt dan meer kiel gewicht nodig om ‘liggen’ tegen te gaan. IMG_8527.JPG
    Dit is ook een meter schip maar eigen bouwsel.
     
  15. bob schoofs

    bob schoofs

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    18
    Ziet er mooi uit. Hoeveel gewicht stop je in de kiel?
     
  16. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    hoi bob,
    ik denk rond 3 kg ....
    maar ze heeft nog geen water gezien.
    afgelopen week heb ik alles afgewerkt zodat het geheel funcioneerd.
    Op dit moment alles gedemonteerd om de laatste krasjes etc te kunnen plamuren.
    Dan nog 1 x schuren en afspuiten in 2k lak. ( vermoedelijk anthracite grey !)
     
  17. bob schoofs

    bob schoofs

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    18
    Wordt mooi! Je zeil komt volgens mij van Stockmaritime uit Hamburg? Ik heb in de kerstvakantie een tweede rigg gemaakt. Nu kleiner, masthoogte ca. 1,60m.. IMG_0482.jpg IMG_0488.jpg
     
  18. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Even oriëntatie goed gedaan...

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 8 jan 2019
  19. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Ziet er mooi uit ! Klopte hoor. Kwam uit Hamburg.
    Is een sponsor project , de primer en topcoat die erop komt is van Alexseal
     
  20. smaragd

    smaragd

    Lid geworden:
    28 nov 2016
    Berichten:
    763
    Locatie:
    Voorschoten
    Hoe heb je dat nieuwe rig gemaakt?
    Ik heb nog doek maar geen creativiteit
     

Deel Deze Pagina