Advies eerste RC auto

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Jv123, 15 feb 2018.

  1. Jv123

    Jv123 Guest

    Hallo allemaal. Graag zou ik willen instappen in de wereld van RC auto's, en aangezien ik nog een totale noob hierin ben ben ik opzoek naar wat advies over mijn eerste aankoop.

    De auto's die mij aanspreken voor de prijs zijn de Traxxas Rustler XL-5 en de Traxxas Bandit XL-5:
    https://www.trxxs-winkel.nl/traxxas-trx24054-bandit-24ghz-model-compleet-p-4876.html
    https://www.trxxs-winkel.nl/traxxas-trx37054-rustler-truggy-compleet-p-15.html

    Éen van deze 2 zal het waarschijnlijk worden. Nu wordt bij deze auto's standaard een NiMH accu meegeleverd, terwijl de voordelen van een LiPo accu mij ook wel aanspreken. Hierover gaat dan ook de eerste vraag: Is het veilig om in deze 2 auto's een LiPo accu te plaatsen? Ik heb gevonden dat het sowieso een 2s (2 cel, 7,4v) model zal moeten worden, maar op andere plekken lees ik soms ook weer dat het niet zo veilig is. Zou bijvoorbeeld één van de accu's van de volgende link er in kunnen?
    https://www.trxxs-winkel.nl/lipo-accu-lipo-accu-cell-traxxas-c-7_400_1593.html

    Zo ja, hoe is het te controleren welke wel en welke niet geschikt is? Nu lijken die accu's me ook niet allemaal hetzelfde formaat. Is er ook een manier om te checken of een accu fysiek zal passen in een auto?

    Nu las ik ook dat je met een LiPo accu beter wel een Electronic Speed Controller moet gebruiken welke aan kan geven of de accu bijna leeg is. Is dit iets wat er nog apart bijgekocht moet worden? Op de pagina van de Bandit van de link hierboven staat wel het volgende:
    "Drie rijder profielen, thermische bescherming, vergulde connectoren, en ongelooflijk lage weerstand zijn allemaal inbegrepen functies die je kunt verwachten door een dure vervanging van ESC."

    Maar het is me niet echt duidelijk of dit betekent dat het erbij zit aangezien het gaat over "vervanging van ESC", als in dat het vervangen is door de functies die daarvoor benoemd worden. Maar dit is natuurlijk ook na te vragen bij de winkel zelf.

    Voor het laden van de accu's heb ik deze op het oog:
    https://www.trxxs-winkel.nl/traxxas-trx2970-lader-peak-plus-liponimh-p-645.html
    Zodat zowel NiMH als LiPo accu's geladen kunnen worden. Ik neem aan dat het dan sowieso (indien mogelijk) aan te raden is een LiPo accu te nemen van Traxxas zelf i.c.m. deze lader en niet van een ander merk?

    Ik hoop dat jullie wat informatie en tips kunnen geven hierover (andere tips zijn natuurlijk ook welkom!). In ieder geval bedankt alvast voor de hulp en het lezen van dit topic : ).
     
  2. Jan de Boeff

    Jan de Boeff

    Lid geworden:
    6 sep 2012
    Berichten:
    1.251
    Locatie:
    Rotterdam
  3. Jv123

    Jv123 Guest

    Bedankt, die had ik nog niet gezien. Heb hem even doorgenomen en er staan inderdaad veel handige dingen in. Naar wat ik begrijp moet ik dus eerst de specificaties van de motor weten om zeker te zijn van een juiste aankoop van een LiPo. Idealiter doe ik de aanschaf natuurlijk in één keer, maar het is natuurlijk ook mogelijk om eerst de auto te komen en op een later punt een LiPo accu. Ik zie uit naar verdere reacties en antwoorden : ).
     
  4. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Waarom moet het altijd van traxxas zijn? voor dat geld koop je een veel snellere Vkar bison of een JLB Cheetah
     
  5. Schots en Scheef

    Schots en Scheef

    Lid geworden:
    25 jun 2008
    Berichten:
    2.460
    Locatie:
    Hoogeveen
    Omdat traxxas een fatsoenlijk merk is met onderdelen over te krijgen in nl......
     
  6. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Als je je blauw eraan wilt betalen moet je het zelf weten. tegenwoordig is elk merk wel goed. de tijd dat ze slechte kwaliteit maakte onder de duurdere spullen is zo'n beetje wel voorbij. onderdelen van die andere merken kun je ook krijgen,misschien niet in Nederland maar wel in China waar jou onderdelen die je in Nederland koopt tenslotte ook vandaan komen, maar wat maakt het uit. tegenwoordig word toch alles besteld via internetwinkels, ik bestel alles via Aliexpress en altijd in een week in huis want zelfs de tijd dat de post er lang over deed is ook voorbij.
     
    Laatst bewerkt: 24 feb 2018
  7. Ricochet

    Ricochet

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Steenwijk
    Dat mensen nog wat extra in de buidel willen tasten voor kwalitatief goed merk als Traxxas, juich ik alleen maar toe. Waarom zou je je spullen uit China halen als je op de dag zelf of een dag later je onderdelen thuis hebt ? De TS maakt hier een goede keuze door voor Traxxas te gaan.
     
    Jv123 vindt dit leuk.
  8. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen
    Mwa. iedereen moet het zelf weten maar voor 220 euro koop je gewoon veel leukers,groter en snellers dan die traxxas die ts opgeeft,
    traxxas is gewoon een duur merk waar je aan enkel de naam ook voor betaald.
    en zoals ik al eerder aangaf kwaliteit is tegenwoordig allemaal wel goed.we leven niet meer in de vorige eeuw. en onderdelen in Nederland bestellen is ook niet altijd garantie dat je het de andere dag al in huis hebt. als iets niet op voorraad is waardoor je ook zomaar een week kan moeten wachten. ik heb dat ook al vaak meegemaakt.
     
  9. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.463
    Locatie:
    Sassenheim
    Eens dat Traxxas een duur merk is maar daartegen kan je bijna op iedere hoek van de straat de auto en onderdelen halen.Dat mag best wat waard zijn als ook je daarmee die winkelier nog een bestaan geeft. Ja, alles kan je goedkoop uit Azie halen maar je hoeft met problemen niet bij je lokale winkelier aan te kloppen. Voor een beginner is hat juist een goede keuze om lokaal te kopen omdat je altijd even terug kan mocht er wat zijn en veel winkeliers doen dat graag onder het genot van een praatje en wat koffie.

    Ik denk dan ook dat na 3 posts over Azië men het wel weet en dat je daarover niet door hoeft te drammen.
     
    Jv123 en Ricochet vinden dit leuk.
  10. Banana

    Banana

    Lid geworden:
    25 mrt 2008
    Berichten:
    482
    Locatie:
    Rotterdam
    Traxxas Rustler is een prima wagen! Heb hem zelf ook.
    De kwaliteit van deze wagen is naar mijn ogen zeer goed. Hij is niet stuk te krijgen..
    Ik zou hem je zeker aanraden. Ik heb ondertussen al heel wat auto's gehad van verschillende merken: HPI, Tamiya, Traxxas, Hong Nor, Kyosho, Team Losi, Xray
    Daarvan is Traxxas nog steeds mijn favoriete merk :)

    Het fijne aan Traxxas is dat het gewoon hele sterke degelijke wagens zijn die goed tegen een stootje kunnen. Mocht er toch wat stuk gaan, dan kan je bij de meeste RC shops terecht voor onderdelen. Naar mijn ogen vallen de prijzen van onderdelen voor Traxxas overigens best mee.
     
    Jv123 vindt dit leuk.
  11. Ricochet

    Ricochet

    Lid geworden:
    23 mrt 2015
    Berichten:
    89
    Locatie:
    Steenwijk
    Heb je al een keuze kunnen maken @Jievie ?
     
  12. MrDalton

    MrDalton

    Lid geworden:
    21 apr 2017
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Denhaag
    denk je dat een beginner beter voor een rustler of een slash kan gaan?
     
  13. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    TS is sinds 4 augustus 2018 niet meer op het forum geweest....
     
  14. MrDalton

    MrDalton

    Lid geworden:
    21 apr 2017
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Denhaag
    mijn vraag is gericht aan Banana die aangaf dat hij een Rustler in zijn bezit heeft.
     
  15. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Bananaaaaaa! (uit de Minions film) ;)

    Dat had ik ff niet door. Sorry. Maar vaak komt er een antwoord op iemand die een vraag op het forum plempt en dan niet de beleefdheid heeft om iedereen die moeite heeft gedaan om te antwoorden op de hoogte te houden. Vandaar.
     
  16. MrDalton

    MrDalton

    Lid geworden:
    21 apr 2017
    Berichten:
    13
    Locatie:
    Denhaag
    Iluminatiooonnn (ook uit de minions film)

    Ik snap je helemaal. Ben ook niet boos
     

Deel Deze Pagina