Advies gevraagd om as waterdicht te maken...!

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Dodulation, 2 jan 2011.

  1. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Hier een vraagje of er mensen zijn die een goede manier weten om een as waterdicht te maken. Momenteel ben ik bezig met het neuswiel luik van mijn (volledig amfibie) Catalina PBY-5A die geopend wordt doormiddel van twee assen. Deze assen lopen door koperen pijpjes naar binnen waar ze aangedreven worden door de een servo voor het openen en sluiten. De luiken worden zelflozend tijdens de ‘natte’ take-off en landing maar in stilliggende situatie of een natte taxi liggen deze pijpjes iets onder de waterlijn. Het is dus zaak dat ik deze goed afsluit!
    Zijn er mensen die een leuke oplossing hebben om dit te bewerkstelligen? Zelf denk ik aan een klodder (siliconen-) vet in de pijpjes alvorens de stang erin te drukken. Maar of dit gaat werken weet ik niet want daar heb ik geen ervaring mee.

    Hieronder nog wat foto’s om de situatie te verduidelijken;

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.523
    Locatie:
    Nieuwegein
    vaseline als snelste oplossing.
    anders even naar 2brothers rc in bussum voor vet wat ze gebruiken bij speedboten en schepen *andere winkels zullen het ook wel hebben ;).
     
  3. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.641
    Locatie:
    Betuwe
    @Dodulation:

    Een mooie kist om te bouwen! En al helemaal mooi dat je haar amfibisch bouwt.
    Die assen afdichten kan prima met gele vaseline van 't Kruitvat of een andere drogisteijketen.
    Ik smeer er de schroefassen van al mijn schepen mee (en ik heb er een redelijk aantal) zowel "werkschepen" met relatief laagtoerige motoren als vrij snelle schepen zoals een patrouilleboot van de Koninklijke Marechausse of een S100 Schnellboot.
    En praat ik dus over schroefaskokers waar een as in ronddraait met toerentallen tussen de 6.000 en 11.000 toeren...
    Die schroefaskokers spuit ik vol met vaseline en druk dan de schroefas er in.
    Eerst aan de andere zijde tegenhouden met een vinger, en dan, als de druk hoog wordt, héél langzaam de druk laten ontsnappen tot de schroefas tegen de vinger aan drukt. Dan zit de hele koker vol met vet en schroefas.

    Voordeel van vaseline: door de wrijving van de schroefas in de koker wordt het een beetje warm en dus "vloeibaarder". Maar niet 'zo vloeibaar dat het eruit loopt.

    Ik denk dat bij jouw asjes een prima middel is, temeer omdat er geen hoge toerentallen een rol spelen.
    Wél (op een zomerdag) eventueel de warmte in je kist, maar als je dan weer op het water landt, koelt de vaseline snel weer af en wordt weer minder vloeibaar.
    In ieder geval: voor de prijs hoef je het niet te laten...

    Succes met je kist!
     
  4. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Heren,


    Hartelijk dank voor het advies! Als ik lees met hoeveel toeren Roel zijn asjes laat draaien en het waterdicht blijft denk ik dat het bij mij al helemaal geen probleem zal zijn, zelfs niet op die warme zomerdag.
    Ik ga ‘t Kruidvat even met een bezoekje vereren. :D


    Mvg, Jeroen
     
  5. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Hey Roel, toen ik hier in Zeewolde bij t kruidvat vroeg naar gele vaseline voor smering,
    op aanraden van een kennis, werdt ik gefronst naar een ander rek met andere middelen verwezen...
     
  6. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Maak ze ook niet wijzer dan ze zijn, Niek.
    Dat begrijpt zulk volk niet, in geen enkele winkel trouwens als je een product voor een hele andere toepassing gaat gebruiken dan algemeen bekend (en aanvaard) is.
     
  7. Dodulation

    Dodulation

    Lid geworden:
    14 apr 2008
    Berichten:
    127
    Locatie:
    Amersfoort
    Het is de Etos geworden! En inderdaad Niek; er werd bij mij ook fronsend gekeken toen ik om de gele vaseline vroeg. Uiteindelijk een potje ‘ouderwetse’ vaseline meegenomen.

    [​IMG]

    Bij de apotheek heb ik nog even een injectiespuit van 60 eurocenten gescoord want anders krijg je die troep nooit in zo’n klein pijpje gefrommeld. Vanmiddag heb ik het met alle gemak in de pijpjes gespoten en het draait nu als een tierelier… Of het waterdicht is weet ik nog niet maar ik denk dat ik hier op Roel zijn advies moet vertrouwen. Dus Roel; ik hoop niet dat je met één van je werkslepers mijn Catalina moet komen bergen!!! :D


     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.641
    Locatie:
    Betuwe
    Tja... wie gaat er dan ook in Zeewolde (of all places!!!) z'n boodschapjes doen?:confused:
     
  9. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.641
    Locatie:
    Betuwe
    Nou, als ik je moet bergen, kan ik daar ook 2 Schnellboote voor gebruiken.
    Ik weet niet of de bemanning van je Cat zo vrolijk wordt als ze
    dit
    [​IMG]

    op zich af zien stuiven gevolgd door
    dit:
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina