advies gevraagd voor herstelling Tantalus romp

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door Bob2640, 18 dec 2017.

  1. Bob2640

    Bob2640

    Lid geworden:
    10 mei 2015
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Mortsel
    Beste mede-dlg'ers,

    Afgelopen zondag was weer een prachtige dag op de dlg winter clinic. Weeral veel bijgeleerd en veel plezier gehad. Dankjewel Vincent, Jaap en de rest om dit te organiseren!

    Helaas voor mij was het zwiepen snel afgelopen omdat ik mijn dlg al bij de derde vlucht in de prak heb gegooid. Wellicht was ik vergeten om de launch preset schakelaar ingedrukt te houden en daardoor heeft de neus van mijn Tantalus onzacht kennisgemaakt met de bevroren ondergrond van Terlet.

    Het resultaat hiervan zie je op de foto's.

    Hoe pak ik de reparatie best aan? Tijdens de clinic heb ik al wat tips gekregen maar ik heb zelf 0,0 ervaring met het werken met carbon, vandaag vraag ik het hier nog een keer voor de zekerheid.
    Een collega op mijn werk die ook vliegtuigen bouwt (geen dlg's) zou me kunnen helpen. Hij dacht om de binnenkant met balsa te verstevigen en een glasmatje aan de buitenkant aan te brengen, daarna opschuren. Is dat een goed plan? Of beter enkel met carbon matjes werken? Langs binnen of langs buiten? Uiteraard wil ik een liefst een robuuste herstelling zonder al te veel gewicht toe te voegen. Momenteel heb ik 16g lood in de neus zitten dus dus dat kan wellicht verminderd worden na de herstelling zodat het netto min of meer gelijk blijft.

    Alvast bedankt voor jullie tips!

    20171217_213825.jpg

    20171217_213855.jpg
     
  2. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
    zoek eens met "DLG noserepair fuselage" op you tube... dan krijg je een aantal filmpjes met tips.
    't zijn natuurlijk de 'reparatiekrakken' die de filmpjes posten...

    Balsa zou kunnen, maar het brengt niet veel structurele sterkte toe en het verhinderd je matjes om dat nadien goed te doen. Dan zou ik misschien eerder proberen met koolstof staafjes (1mm, 1,5mm) in de rand van de canopy en op de bodem. Zo 'spalk' je de neus terug op zijn plek.
     
  3. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Geen balsa, en glas dat is niet echt sterk. Probeer hem eerst met cyano weer in elkaar te plakken zodat alles weer op z'n plek zit. Daarna kun je hem aan de binnenzijde verstevigen. Dat kan op meerdere manieren en is vak ook afhankelijk wat je aan materiaal hebt liggen.

    Ik zou eerst een laagje UD kool aan de binnenzijde leggen (of die staafjes) en daar overheen wat breder een koolstof matje.
     
  4. jaap27

    jaap27

    Lid geworden:
    15 sep 2008
    Berichten:
    560
    Locatie:
    Arnhem
    Idd. Fixeren met CA. Carbon matjes en of ud (met lamineerepoxy) aan de binnen en buitenkant.
     
  5. ep oorklep

    ep oorklep

    Lid geworden:
    21 mei 2008
    Berichten:
    112
    Locatie:
    Deventer
    Beste,
    Herkenbare schade, zeer pijnlijk voor kist en ego.
    Onlangs heb ik Mn flitzebogen ongeveer op dezelfde wijze aan diggelen geholpen.
    Eerst begonnen met de stukken met ca aan elkaar te lijmen. Het geheel met waterproof schuur papier glad geschuurd. Daarna een koolstof kous er overheen gelamineerd met epoxy en nogmaals geschuurd. Vervolgens de oneffenheden van binnen uit weg gedremeld en een kleurtje er over, niemand die het ziet.
    De puristen zijn als de dood voor gewichtstoename maar dit viel mij allezins mee. Check mijn draadje, het herrijzen van de flitzebogen eens hoe ik dit heb aangepakt. De flitze vliegt inmiddels weer. Ik zal eerdaags de draad eens aanvullen. Succes, een gerepareerde kist schijnt veel beter te vliegen aldus de kenners.
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  6. Niels1275

    Niels1275

    Lid geworden:
    13 jul 2012
    Berichten:
    1.085
    Locatie:
    Limmen (NH)
    Gewichts toename zal geen probleem Zijn aangezien je het compenceert met minder lood in de neus!

    Nare krak!
    Vloog je toevallig met handschoenen zonder vingertoppen?

    Daarmee ben ik een keer pijnlijk de grond in gedoken doordat ik mijn knuppel perongeluk iets naar voor duwde met de handschoen
     
  7. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    idd, wijd shirt, zenderriempjes , sjaals en dassen. en dan heb je die vingertoplozehandschoenen nog. ;)
     
  8. Bob2640

    Bob2640

    Lid geworden:
    10 mei 2015
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Mortsel
    Nee, geen handschoenen maar als ik de logs uit mijn zender bekijk zou het kunnen dat op het moment van de crash de elevator knuppel toch op één of andere manier naar voor is geduwd.
    In elk geval, bij mijn eerste vlucht na de herstelling ga ik alles 10 keer nakijken en heel zacht opgooien!
     
  9. bieze

    bieze

    Lid geworden:
    17 jun 2014
    Berichten:
    317
    Locatie:
    Ranst
  10. Bob2640

    Bob2640

    Lid geworden:
    10 mei 2015
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Mortsel
    Interessant, dat van die Flitzebogen. Ik was het ook al tegengekomen. Die was er wel iets erger aan toe, bij mij zijn de vleugels gelukkig nog wel intact.

    Intussen is het belangrijkste stuk van de reparatie achter de rug, met de hulp van een collega met veel bouwervaring.
    We hebben eerst de neus gespalkt langs de binnenkant met tandenstokers en CA, dan met stukjes dunne balsa de gaten in de romp gevuld en opgeschuurd, dan een glasmat met epoxy erover langs de buitenkant. In totaal een uur of 2 werk. Het ziet er vrij netjes uit nu en het lijkt stevig.
    Hij is nu aan het uitharden en moet nog opgeschuurd worden. Ik zal nog eens een foto plaatsen als ik hem terug heb.
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  11. Bob2640

    Bob2640

    Lid geworden:
    10 mei 2015
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Mortsel
    Hier een paar foto's van mijn mooi herstelde Tantalus.
    Ik weet nog niet of ik het ga schilderen, ik vind dat het zo wel past wel bij zijn andere littekens...;)


    20180120_162632.jpg 20180120_162605.jpg 20180120_162546.jpg
     
  12. j.knippels

    j.knippels

    Lid geworden:
    12 jun 2006
    Berichten:
    291
    Ik zie stukken romp met alleen balsa. Ik ben bang dat dat niet gaat houden. Ik zou er nog wat koolstof tegenaan zetten.
     
  13. BastiaanD

    BastiaanD

    Lid geworden:
    11 dec 2010
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Overasselt
    Zoals ik op de foto's kan zien zit er al wat glas omheen.
    Ik zou er ook wat aan de binnenkant van de romp doen omdat op de plekken waar het balsa zit toch grote gaten zijn en om te zorgen dat het balsa goed opgesloten zit zou ik aan de binnenkant ook wat doen.
    Mijn advies voor de buiten kant is +- 100gr/m2 carbonweefsel of (4x25gr/m2 glas) en 25gr/m2 voor de binnenkant.
    Er komt nog wel eens wat kracht op het voorstuk van de romp mocht je een harde landing maken. Tevens is het ook een zwakke plek omdat er een stuk uit de romp is gehaald om het luik te maken om de elektronica erin te bouwen.
    Succes met de rest van het herstellen, het ziet er goed uit voor iemand die het nog niet vaak met epoxy/composite heeft gewerkt.
    En ja ik heb ook aardig wat rompen gebroken en weer gerepareerd, teveel om op te noemen.....
     
    specialpainter.nl vindt dit leuk.
  14. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Bastiaan heeft er heel veel gesloopt, die rompen. en vleugels. de neiging om ze allemaal op te noemen kan ik onderdrukken;) maar idd, je reparatie ziet er mooi uit , puik werk. Ik adviseer je echter om er echt nog een laag carbon overheen te doen, binnen en buiten, zoals Bastiaan aangeeft. Behalve harde landingen geeft ook de worp een behoorlijke belasting op de romp, ja zelfs daar;) laten we zeggen dat ik dat weet uit ervaring..... Alex H. stond 50 m verderop en kon nog maar net het neusje met bijbehorend lood voor het cg ontwijken. een terechte opmerking ''levens gevaarlijk man!'' was op zijn plaats. Gelukkig liep dit goed af en kan ik er om lachen, maar t was wel link, juist tijdens de worp. dus; bij twijfel nog maar een matje;)
     
    BBruins, crins en BastiaanD vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina