[Advies Gevraagt]Extra accu - sterkere onderdelen - Revell : The Big One Pro

Discussie in 'Electronica' gestart door joost53, 28 dec 2011.

  1. joost53

    joost53

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    10
    Hallo allemaal,

    Ik heb m'n eerste RC helicopter gekocht, en ik vind de +-8 minuten vliegen voor 180 minuten opladen erg vervelend.
    Ik zat eraan te denken extra accu's erin te zetten. op het moment zitten er 2 batterijen in die samen 7.4v 1300mAh zijn (ik dacht 1300, kan ook 1400 zijn)

    Mijn vraag : kan ik bijv. 2 extra batterijen parallel op de accu zetten die er al in zit? het extra gewicht zal niet veel uitmaken in mijn ogen, ik weet alleen niet of de motor van de helicopter het aankan om langer aan te zijn. ook weet ik niet hoe dit het laden zal veranderen.

    Nog een vraagje, de onderdeeltje op de rotor zijn allemaal van plastic en breken erg snel. Weet iemand een site waar je bijv. aluminium parts kan krijgen? aluminium weegt niet veel en is een stuk sterker.

    Ik heb de Revell : The Big One Pro.
     
    Laatst bewerkt: 28 dec 2011
  2. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Gefeliciteerd met de helikopter !

    Extra batterij (accu) plaatsen: direkt vergeten! Helikopter wordt te zwaar en zal slechter vliegen en door het extra gewicht waarschijnlijk ook niet langer ;) .

    Je kunt de laadtijd wel verkorten door een goede lipo-lader aan te schaffen...

    Enige oplossing om langer te vliegen: meerdere accu's :D

    Denk er wel aan dat deze helikopter (weet het niet 100% zeker) een borstelmotor heeft en deze worden erg heet, dus na hooguit 2 acculadingen laten afkoelen, anders begeeft de motor het erg snel!

    Wat betreft upgraden met alu-delen een welgemeend advies:
    Ik zou de helikopter niet upgraden, maar gewoon lekker vliegen. En misschien later overstappen naar een 'single-blade' helikopter.

    Groet,
    Robbie
     
  3. joost53

    joost53

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    10
    Bedankt voor je reactie,

    extra en betere accu's meenemen en verwisselen had ik ook al in me achterhoofd.
    voor de hete motor had ik zoiets in gedachte :
    [​IMG]

    met de wind erop is dit een zeer goede koeling (denk ik), ik weet alleen niet hoe gevoelig de heli is voor extra gewicht.

    edit : Ik heb nog even door het forum gebladerd en kwam bij het accu gedeelte :). daar zag ik een thread dat je wel 2 accu's parallel kan zetten maar dat de spanning altijd hetzelfde moet zijn van beide accu's. Ik denk dat ik dat doe met een spannings-regelaar o.i.d. ik vraag me af of de laadtijd langer wordt en zo ja; hoeveel.

    btw denk je dat ik li-ion kan vervangen door li-po, aangezien li-po gewoon een variant is van li-ion? dan kan ik 2 precies dezelfde li-po accu's kopen.
     
    Laatst bewerkt: 29 dec 2011
  4. joost53

    joost53

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    10
    Hmm hij gaat nu helemaal niet meer omhoog, ik heb hem 3 uur opgeladen zoals in de handleiding staat, er staat ook dat het groene ledje aan moet gaan als hij klaar is met laden maar dat heb ik nog niet zien gebeuren. in het begin knippert het groene ledje voor een paar minuten, dan gaat hij uit en blijft uit.

    als ik nu gas geef gaan de rotors draaien maar niet genoeg om omhoog te gaan, na een paar seconden stoppen de rotors met draaien. ik moet de heli en de controller opnieuw aanzetten en dan begint het weer van voren.

    Er was een klein dingetje afgebroken waar de stabilisator wordt verbonden met de bovenste rotor, aan de andere kant zat dat 'knobbeltje' ook dus ik heb het mechanisme omgedraaid. Nu dacht ik dat ik misschien de bovenste vleugels verkeerd om had gezet en dat hij daarom niet omhoog ging. Maar dat was het niet.

    Weet iemand wat het kan zijn? kan ik li-po's erop aansluiten ipv li-ion?
     
  5. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Als de helikopter niet standaard met extra koelvinnen is uitgerust, kán dit een mogelijkheid zijn. Het helpt ook als je koelpasta gebruikt (betere warmte-overdracht van motor --> koelvin.
    M.b.t. het extra gewicht: een co-axiale helikopter kan maar weinig 'liften', maar probeer eens met een gewicht identiek aan een extra accu en kijk wat hij doet ;)

    Naar mijn beste weten worden Li-Ion accu's niet gebruikt in helikopters, en de accu's geleverd bij deze helikopter zijn Li-Po's...

    Groet,
    Robbie
     
  6. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Lipo accu's mogen niet te ver worden ontladen (Li-ion ook niet...), kunnen ze onherstelbare schade oplopen. Dus niet doorvliegen totdat de rotor(s) niet meer draaien...

    En ja, je kunt Li-ion accu's vervangen door Li-Po accu's, mits ze hetzelfde voltage hebben. Meer Ampère's betekend langer vliegen...

    Groet,
    Robbie
     
  7. joost53

    joost53

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    10
    Hallo robbie,

    allereerst bedankt voor de hulp :)
    De motoren zijn niet gekoeld dus dat + koelpasta zal een hoop schelen.
    Ik had al wat naar accu's gezocht. ben zelf ook veel bezig met electronica dus zoals je al zei moet ik hogere amperes hebben, zolang het 7.4v is.

    deze accu x2 is denk ik wat ik haal, dan nog deze lader.

    ohja en een led-indicator erop zodat ik weet hoe de accu's ervoor staan maar ik wil niet teveel erop zetten want hij moet zichzelf nog wel omhoog kunnen krijgen ;)
     
  8. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Graag gedaan !
    leuk toch om iemand te kunnen helpen :D :D :D

    De links werken bij mij niet...
    Maar goed, ik heb vandaag een Imax B6 lader binnengekregen.
    Schijnt een aanrader te zijn, maar kan zo het eerste gezicht niet de zwaardere LiPo´s ermee laden (stekkertje...)
    Maar eens vragen aan de "E-boys experts" alhier...

    Groet,
    Robbie
     
  9. joost53

    joost53

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    10
    De links werken nu :) Alleen kan ik niet zien bij die lader wanneer hij klaar is met laden. even verder zoeken voor dat.
     
  10. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Hmmm,

    Ik vind de accu knap zwaar...
    Denk eraan dat als deze zwaarder is dan de standaard accu, een flink deel van de theoretisch-mogelijk-extra-vliegtijd wordt opgesnoept ;)

    En wat betreft de lader:
    Ik zou een goede Li-Po lader kopen. 'Mijn' Imax B6 kostte € 41,75 incl. verzenden. (NL webshop)

    Groet,
    Robbie
     
  11. joost53

    joost53

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    10
    Hmm ja ik weet niet hoeveel de accu weegt die ik nu heb. zal het eens opzoeken.
    edit: Oke mijn oude analoge weegschaal zegt 90gram.
    Dat is een dure lader :/
     
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    LiPo spanning is 0,1Volt hoger dan LiIon. Alleen accu's parallel zetten van gelijk merk, type, C en gebruikshistorie. Vanaf het begin als pakket gebruiken dus. Voor serie schakeling komt er nog bij dat ze gelijke capaciteit moeten hebben.

    Werken met spanningsregelaar is knoei.

    In het accu forum zijn een paar honderdduizend welke lader? draadjes te vinden. Daar zit vast iets voor jou tussen. Maar eerst beslissen/weten wat je hier qua accu gaat doen, en in achterhoofd houden wat je over een jaar of zo nodig zou hebben. Echter als je de Imax B6 al duur vindt, zie ik het somber voor je in, dat is zo'n beetje de populairste lader, wordt onder aantal merknamen verkocht.

    Lees ook de LiPo faq, vastgepind bovenaan in het accu-subforum, bespaart je minstens één kapot pakket.
     
  13. joost53

    joost53

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    10
    Niet onbetaalbaar duur maar duur voor een lader :p niet de prijs die ik gewent ben voor zoiets simpels als een acculader.

    En ja ik heb al wat threads bekeken over li-po.
    <snip>
    zat even logisch na te denken en ik kan beter 1 accu kopen die bijv. 4500MaH is dan 2 accu's die samen 3800MaH zijn... dan hoef ik ook niks parallel te zetten en kan ik er eventueel een 2e bij kopen om te verwisselen.
    dan is het probleem opgelost :p
    Alleen nog een lader, nothing fancy maar ik wil wel kunnen zien of die vol is of niet.

    btw waar bestellen jullie onderdelen/accu's etc voor heli's?
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2011
  14. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Een lader voor een Li-Ion of een Li-(Ion)-Polymeer is geen 'simpele lader' ;). Met een verkeerde lader kunnen er zelfs gevaarlijke situaties ontstaan....
    Normaal gesproken kun je met de standaard meegeleverde lader de accu's prima opladen, alleen moet je dan wel geduld (kunnen en willen) hebben :rolleyes:

    Bijna alle laders doen dat (via een ledje). Sommige werken met een soort timer (maar volgens mij niet bij laders voor Li-Ion of Li-Po)

    Ik bestel (tot nog toe dan :)), alles bij NL (web)shops. Weet wel (niet privé maar zakelijk) dat zendingen uit China of Hong Kong vaak door de douane extra worden gecontroleerd; er kans is op een naheffing (invoerbelasting), of dat voor niet CE goedgekeurde producten inbeslagname reëel is.
    Bovendien, als er iets is met de levering of het product...doe maar een schietgebedje :(

    Groet,
    Robbie
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2011
  15. joost53

    joost53

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    10
    Ik heb deze lader besteld, lijkt mij wel een mooie beginners-lader, + 2x de accu uit één van mijn vorige posts.
    Heb nog gekeken naar 1 goede accu maar dat wordt gewoon te zwaar denk ik, heb de afmetingen bekenen en die accu was toch zeker 2x zo groot :p Toch maar voor het afwisselen van accu's gegaan.
    Ik heb ook nog gekeken naar een Imax B6 zoals maar die waren 70-80 euro op de meeste websites.

    Over de accu die ik nu heb, ik denk dat die kapot is omdat ik hem verkeerd behandelt heb denk ik, want de heli komt niet meer van de grond af.
    In het begin heb ik de hele steeds helemaal leeg gevlogen en weer opgeladen voor een onbepaalde tijd omdat het groene ledje niet werkt (of omdat de accu nooit vol genoeg werd?).

    Deze keer ga ik wat voorzichtiger ermee om want het zijn dure dingen... :p
    Ik prefereer ook NL webshops vooral omdat buitenlandse leveringen vaak weken duren in tegenstelling tot nederlandse leveringen die vaak binnen een paar dagen binnen zijn.
    Ook het hele gezeur met PayPal ben ik zat, met die uitgestelde betalingen... Moet onderhand een week wachten voordat PayPal een keer klaar is met het behandelen van de betaling.

    Heb net pas besteld dus het pakketje zal waarschijnlijk dinsdag pas binnen komen. (geen post op maandag -.-, iedereen werkt de hele week maar zei moeten een dagje extra vrij?).
     
    Laatst bewerkt: 30 dec 2011
  16. Rubberenrobbie

    Rubberenrobbie

    Lid geworden:
    18 mrt 2011
    Berichten:
    415
    Locatie:
    Enschede
    Even een snel berichtje:

    Die lader is niet geschikt voor het laden van Li-Ion en Li-Po accu's !!!
    Als je dat toch gaat doen, is het minst erge dat je gaat overkomen het vernielen van de accu.
    Echter er kan nog veel meer misgaan !!!

    En als je wilt weten waar ik de Imax B6 heb gekocht:

    rcgekko - Winkel - Imax lader - Imax B6 lipo/battery lader

    Groet,
    Robbie
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Inderdaad, niet bij Lithium. Vroeger, lang gelee, wel met NiCd, daar zijn de nodige cellen mee opgeblazen. Altijd slecht idee, hoogstens als nood-afslag, back-up.
    Ga er maar van uit dat de lader 6,5Ampère niet haalt als je meer dan 2-3 cellen in serie laadt. Het lijkt me ook echt een prulleke. Als je maatje groter gaat vliegen, heb je er niets meer aan, weggegooid geld. Ik zou bestelling annuleren en wat langer sparen.
     
    Laatst bewerkt: 18 jan 2012
  18. joost53

    joost53

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    10
    Ik snap het niet, bij de lader staat dat het voor Lithium is en de lader is makkelijk instaat om een 1900MaH accu te laden. En het duurt nog wel een tijdje voordat ik een nieuwe heli aanschaf, ik wil eerst het vliegen onder de knie krijgen voordat ik een nieuwe van een paar honderd euro naar beneden crash :p

    die Imax B6 ziet er ziet er goed uit voor 35 euro :eek: bedankt voor de link!
     
  19. joost53

    joost53

    Lid geworden:
    28 dec 2011
    Berichten:
    10
    De lader doet z'n werk prima, hij is gemaakt om aan te sluiten op een auto-accu met 2 klemmen. gelukkig heb ik hier een digitale regelbare labvoeding staan(0-30v, 0-2,5A) dus kan de lader daarop aansluiten.

    Normaal moet je 2 kabels op de lader aansluiten die naar de accu gaan. Ik heb de lader die bij de heli zat uit elkaar gehaald en de witte aansluiting eruit gesoldeerd. Die gesoldeerd op een klein printplaatje met 2 pluggen erop, nu kan ik dat printje in de lader klikken en daarop makkelijk m'n accu's aansluiten. ;)

    Vroeg me 1 ding af... als ik een accu oplaad dan gaat het Ampére langzaam omlaag op m'n labvoeding totdat hij opgeladen is. Ik neem aan dat dit normaal is? vond het opmerkenlijk haha..

    Blijkt dus dat de lader bedoelt is om met de auto erop uit te gaan zodat je altijd je accu's kan opladen met je auto-accu. Niet echt nuttig voor mij want ik heb geen auto :p

    Conclusie : Zeer fijne lader, duidelijk aangegeven met LED's of hij klaar is etc.
    er zit wel een luidruchtig kleine fan onderop, maarja je moet er toch bij blijven als hij laadt.
     

Deel Deze Pagina