Advies gezocht voor goede beginnershelicopter (zoals Blade mSR) en zender

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Peter Brand, 11 feb 2018.

  1. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    In 2011 heb ik een keer een Blade mSR RTF aangeschaft, maar er toen niet veel mee gedaan. Ik ben dat nu weer aan het oppakken mede door een kennis die me er een klein beetje mee kan helpen.

    Wat ik bij hem merkte, was dat zijn zender, een DX6i, echt een heel stuk beter 'voelde' dan de bij de mSR geleverde zender. Het lukte me me met die zender al veel beter om te kunnen hoveren en min of meer stil te blijven hangen.

    In eerste instantie wilde ik daarom een betere zender aanschaffen om dan verder te oefenen met mijn mSR (zoals in een andere post verwoord). Omdat ik er nog weinig verstand van heb, zal ik eerlijk zeggen dat ik huiverig ben voor 2e hands, omdat ik niet weet waar ik op moet letten en ook niet even kan testvliegen om te kijken of alles goed werkt. Daarom denk ik dat het voor mij prettiger voelt (alleen niet financieel maar dat is niet anders) om een nieuwe zender te kopen.

    Ik denk daarbij om de DX6e aan te schaffen, ook omdat de DX6i niet meer te krijgen is. De pech die ik nu helaas heb, is dat de mSR alleen overweg kan met DSM2 en die zenders mogen niet meer verkocht worden. De DX6e heeft dus alleen DSMX.

    Mijn plan is nu om dan ook maar een nieuwe beginnershelicopter erbij aan te schaffen. Zodat ik een setje heb dat werkt, en waar ik voorlopig mee vooruit kan en veel mee kan leren.

    Mijn vraag is nu wat, met de huidige technische stand van zaken, een goede beginnershelicopter voor mij is? Ik heb nu dus de mSR en daar vlieg ik indoor mee. Mijn doel is voorlopig ook wel om indoor te blijven vliegen.

    Dus een aantal vragen:

    1) Is een simulator zinvol en zo ja welke? Ik kan inmiddels de mSR al een acculading laten hoveren en hij is aardig crashbestendig. Simulatorsoftware is ook weer een extra aanschaf en die werkt ook niet standaard samen met de DX6e omdat die alleen een wireless optie heeft, heb ik begrepen.

    1) De DX6e lijkt een goede keuze te zijn om aan te schaffen en waar ik ook bij volgende helicopters (Collective pitch en zo) nog prima mee uit de voeten kan. Of kan ik toch beter iets anders doen?

    2) Is het nu verstandig om bijvoorbeeld een mSR S aan te schaffen? Ik lees bijvoorbeeld ook dat met de huidige nieuwe technische hulpmiddelen als SAFE enz je inmiddels ook prima kunt beginnen met een Nano CP S of een mCP S al zijn die dan collective pitch. Zouden die nu een betere keuze zijn dan de mSR?

    Ik hoop dat iemand me een beetje kan helpen om hierin de juiste keuze te maken. Ik vind het voordeel van mijn mSR dat ie klein is. Weliswaar is het dan gevoeliger met vliegen maar kan ik het in de woonkamer doen en dat vind ik wel fijn. Tevens gebeurt er ook niet zoveel mee als ie een keer crasht. Meestal laat ik het gas los en dan zakt ie naar de grond en is er eigenlijk nooit schade. Volgens mij is dat met collective pitch toch al een stuk meer risico?

    Ik merk dat ik het toch wel erg leuk vind nu om weer te beginnen met vliegen en wil iets hebben waar ik even mee vooruit kan :) Advies is meer dan welkom.
     
  2. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    Hallo Peter welkom!

    1) simulator is een must, Realflight/Next/Phoenix eigenlijk allemaal goed. eerst op de sim proberen en dan in het echt.
    2) DX6e is de laatste versie en dan ook een prima stap, voordeel van DX6e is dat er genoeg informatie is van op google/youtube etc.
    3) je bent goed gestart en als je de MSR on de knie hebt is een nieuwe versie als je het mij vraagt overbodig. Nano CPS zou dan de volgende stap zijn voor het indoor vliegen, ook die heb ik in de woonkamer gevlogen .. kost alleen wat meer moeite ;)

    Zelf had ik naarmate het weer beter werd de drang om naar buiten te gaan, als het goed is komt dat bij jou ook, ga dan lokaal te kijken bij een vliegclub in de buurt, want er gaat niets boven echt zien/voelen/kijken etc.
    Zelf kom ik uit Noord-holland maar ben onlangs erg goed geholpen bij Heligear.nl // mvc snoopey in Dongen.

    ook is een mooie informatiebron een US forum; https://www.helifreak.com
    en als je verder kijkt is dr ook een starters gedeelte met informatie voor starten/simmen volgorde etc
    https://www.helifreak.com/forumdisplay.php?f=242

    succes verder :beer:
     
  3. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Peter,

    Zelf vlieg ik nu bijna een jaar helicopter. Heb eerder al wel eens wat gevlogen maar dat was destijds geen echt succes en was meer sleutelen dan vliegen. Heb vorig jaar een trex 450 aangeschaft om te vliegen en een phoenix vliegsimulator. Beide vliegend met een dx6i. Later nog een wl-toys v977. Dit zal door sommigen worden gezien als speelgoed maar dat is onterecht, de v977 is volledig cp met alle mogelijkheden die daar bij horen. Het is wel de heli waardoor ik op vrij korte termijn heb leren vliegen. Het kostte mij uiteindelijk zon 3 maand om achtjes te vliegen met de 450 heli en inmiddels vlieg ik vrijwel alleen met een 550 en een 600 heli zonder problemen. De v977 is relatief goedkoop, heeft een beginnersmode wat zorgt dat je sneller rondjes kan en durft te vliegen dan met een grotere en duurdere heli. Tevens erg licht en kan heel veel hebben. Echt een grote aanrader mi en er staat er nu eentje op mp zag ik zojuist. Dit samen met regelmatig hooveren met bv een 450 klasse zorgt dat je het wel onder de knie krijgt.

    Daarnaast gewoon elke dag een minuut of 10 aan de simulator, niet langer maar wel eenpaar weken consequent. Dat leert je om zonder na te denken de juiste knuppelbewegingen te maken zonder echt schade te vliegen. Dat merk je direct als je dan buiten of binnen echt vliegt.

    Ik heb dus geen les gehad, maar wellicht dat dat voor jou anders werkt. Wel ben ik ook van plan een lid te worden bij een club maar meer omdat samen vliegen gewoon leuker is. Ik denk alleen dat met een simulator en iets waarmee je veilig in de buurt of zelfs in je tuin wat kan oefenen je leercurve een stuk steiler kan zijn dan elke week een half uurtje met een instructeur vliegen. Maar uiteraard mijn eigen mening en dat is heel persoonlijk.

    De phoenix werkt overigens met alle zenders met een leerlingaansluiting. Er zitten adapters bij voor meerdere aansluitingen. Het kost wat geld maar dat is het zeker waard.

    Succes ermee!
     
    Laatst bewerkt: 11 feb 2018
  4. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Dank voor de reacties :)

    @RuudM en @hermor een simulator is dus wel verstandig begrijp ik. Dat maakt het wel wat lastiger, omdat de DX6e geen wired trainer mogelijkheid heeft. Dus moet ik kijken welke draadloze mogelijkheden er zijn.

    @RuudM ik ben weliswaar gestart, maar ik kan alleen nog maar 'hoveren' met de mSR. Is het dan alsnog verstandig om een nano CP S te nemen? Is de leercurve dan niet te groot? Aan de andere kant wil ik ook niet nu een nieuwe mSR S kopen om er dan achter te komen dat ik na een paar maanden daarop uitgekeken ben :(

    Bedankt voor de site! Ga ik zeker veel informatie uithalen.

    @hermor ik heb al meer gelezen over die wltoys en mij maakt het niet zoveel uit dat ze door sommigen als speelgoed worden beschouwd. Wat ik wel minder leuk vind, is dat ze niet met de DX6e kunnen worden bestuurd. En ik heb dus met mijn mSR gezien wat voor een groot verschil de zender uitmaakt in het gemak van besturen. Daarom wil ik toch liever iets nemen waar de DX6e mee overweg kan.
     
  5. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Peter,

    Ik begrijp dat je graag een type zender wilt houden. Dat is ook verstandig. Toch vraag ik mij af of het verschil in vliegen enkel met de lauout van de zendef te maken heeft of zat er ook een ander programma in. De throttle en pitchcurve en gevoeligheid kan veel verschil maken. Ik heb zelf ook een voorkeurzender maar een zelfde heli ( heb de 450 eerst op spectrum gehad nu op futaba) maakt qua instellen veel uit, maar qua vliegen nauwelijks.

    Je zou kunnen proberen een dx6i als sim zender te gebruiken. Op de sim vliegt toch wel iets anders dan echt. Waar het om gaat, vooral in het begin is dat je een automatisme leert de juiste knuppelbewegingen te maken. Als je dat kan is het anticiperen op een andere zender of heli hetzelfde als in een ander auto stappen als je al kan rijden dat is even wennen maar dat gaat heel snel.
     
  6. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Hoi hermor,

    In eerste instantie zat er inderdaad een programma in. Het feit dat dat het leven al zoveel makkelijker maakt, vind ik echt dan toch al heel fijn. Maar we hebben daarna de zaak op neutraal gezet waardoor de zender zelf niets toevoegde. En zelfs dan vond ik de besturing veel makkelijker. De knuppels voelen veel fijner aan en waren ook veel nauwkeuriger te sturen. Ik kon de mSR veel beter in de lucht houden met de DX6i.

    Ik wilde in eerste instantie ook de DX6i hebben. Maar die kun je nieuw niet meer vinden. En zoals gezegd durf ik 2e hands kopen gewoon niet, omdat ik nog niet genoeg weet om te voorkomen dat ik opgelicht wordt met kapotte rommel :(
     
  7. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    Hey Peter,

    Het verschil tussen de DX6E en de standaart zender bij de MSR is groot, dus dat is wel een goede investering. (gimbals zijn duidelijk beter)
    Spektrum heeft een wireless dongle (werkt niet met Phoenix, wel met Next)
    alternatief is nog Next met een RX2SIM dongle en een losse ontvanger/sataliet van spektrum.

    Als je denkt dat je beter af bent met nieuwe type MSR S moet dat doen, kosten vallen erg mee van micro's 90€ BNF en €120 RTF zie ik hem voor.
    Nano CPS is de volgende stap, wanneer je er niet comfortabel voelt ga je terug naar de MSR(S), oefen eerst je basic oriëntaties (tail in, zijkanten, nose in) en als je eenmaal rondvliegt start je met kijken naar de Nano.
    Zelf ben ik begonnen met Coaxiaal, ruim een jaar mee geoefend waarna de stap naar MSR te klein was en direct ben door gegaan naar Nano / Trex500.
     
  8. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Hoi Ruud,

    Ik zal eens gaan kijken naar die dongle, dank :)

    De nano CPS heeft hulpjes ingebouwd waardoor hij makkelijker moet vliegen voor beginners. Wat ik echter niet weet is, of dat ook genoeg is voor iemand die een mSR kan hoveren en niet veel meer? Ik wil best de MSR S kopen, maar als ik dan na twee maanden al erop uitgekeken ben is dat ook jammer. Maar ja, als de nano CPS nog te moeilijk is, is dat ook niet leuk. Ik kan niet goed inschatten hoe makkelijk de nano vliegt met alle 'hulpjes' aan? En kun je daarmee ook 'crashen' zonder (veel) schade? Dat vond ik juist zo fijn bij de mSR.
     
  9. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    dan heb je je antwoord toch; vlieg met de MSR door totdat je het volledig beheerst, investeer in de tussen tijd in de DX6E zender/dongle en simulator tot dat je klaar bent voor de Nano CPS of groter
     
  10. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Peter!

    Er is een alternatief, schaf je een frsky taranis qx7 aan met een dsm2 module. Dan kan je binden met je msr, en eigenlijk alles verder afhankelijk van wat je daarna voor systeem kiest. Ben zelf ook de overstap aan het maken van futaba naar frsky. Dit gezien de vele mogelijkheden. En ik zag dag je daar extra modulles in kan plaatsen voor welk ander protocol je wil. Bv fasst, dsmx dsm2 etc.. Nu is het programmeren van zon zender wel wat anders dan bv een dxe. De taranis heeft wel een fysieke trainerpoort.

    Ik lees dat je moeite hebt met 2e hands, uiteraard zit daar wat risico aan maar de dx6i is voor een prikkie te vinden op mp. Je kan voor 50 euro klaar zijn, een fractie van het bedrag van een nieuwe zender. De kans dat er met de zender wat fout is is relatief klein. Zelf koop ik mijn spullen vrijwel allemaal 2e hands en heb daar nog zelden spijt van gehad. De genoemde Taranis is de eerste nieuwe zender die ik koop en dat was ook omdat ik er gewoon geen gebruikt kon vinden, net na ik er eentje besteld heb staat er nu een op mp. Maar ook nieuw of gebruikt dat is een keuze die je zelf moet maken.
     
    Laatst bewerkt: 12 feb 2018
  11. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    @RuudM Inderdaad zou ik graag door willen vliegen met de mSR maar dan wel met de betere zender. En dat gaat dus niet. De DX6e heeft alleen DSMX protocol en mijn mSR alleen DSM2. Ik moet dus sowieso een nieuwe heli aanschaffen en dan is de vraag de mSR S of de nano CP S. Maar de investering in zender en simulator lijkt inderdaad sowieso wel een goede te zijn.

    @hermor ik ken frsky eigenlijk helemaal niet dus ik kan dat inderdaad nog even gaan bekijken. Is dat verder wel een goed en betrouwbaar merk en niet ook een speelgoedding? Als ik google en naar een foto kijk, ziet de qx7 er wel een beetje als speelgoed uit. Maar schijn kan bedriegen natuurlijk.
     
  12. hermor

    hermor

    Lid geworden:
    7 aug 2008
    Berichten:
    972
    Locatie:
    Hengelo
    Hoi Peter, kijk maar eens op youtube naar de recensies van de frsky zenders.. (-;
    Het is hier zeker schijn die bedriegt...
     
  13. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ga ik vanavond dan maar eens doen hermor :beer:
     
  14. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Je hebt een PB (conversatie)
     
  15. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Heb gemaild met een webshop over aanschaf van DX6e en kreeg als reactie:

    --Helaas verkopen wij geen Horizon/Spectrum meer
    --Horizon zit in zwaar weer en denkt het te kunnen redden door afstoten van hun klanten en vestigingen door de gehele wereld

    Ik vraag me af of spektrum/blade dan nog wel iets is dat ik moet aanschaffen?

    Maar ja, ik heb ook geen idee wat goede alternatieven zijn voor de mSR/nano cps en DX6e :(
     
  16. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ach..
    ze zijn nog niet failliet..
    Ze stoten nu van alles af. maar doorgaans gaan ze dan nog wel stevige tijd als hoofdvestiging door.
    het is alleen de vraag hoe ze alle klanten in nederland gaan bedienen. Als webwinkel in nederland? of 1 (web) winkel in amerika (verzendkosten..)

    doorgaans is een zender gewoon goed, of niet.
    als je een goede zender koopt, hoor je daar vele jaren probleemloos mee vooruit te kunnen.
    alleen de accu in de peiling houden.. en die kun je elders ook halen.

    qua heli.. onderdelen zijn vrij belangrijk voor een heli, en je gaat er wel her en der wat nodig hebben.
    wat kun je doen?
    - die msr aanschaffen, desnoods 2. heb je alle onderdelen 1 maal op voorraad. standaard crash onderdelen kun je een keer of 2 op voorraad nemen.
    - msr aanschaffen, paar crashonderdelen op voorraad leggen..

    wordt alleen een duurder plaatje dan je nu vanuit gaat.


    Een echte keiharde "tegenhanger" heb je niet.
    al zijn ze er vast wel. maar niet van zo'n grote club als horizon
    je hebt wel een gezelliger optie: club..
    neem les daar. koffie erbij. veel kennis aanwezig, en men kan het gewoon laten zien.

    een Align 450 (bijvoorbeeld, er zijn meerdere 450'ers op de markt) kun je alles mee. ook lessen.
    ontvanger stop je er zelf in. dus niet merkgebonden.
    vaak leer je het vliegen ook sneller met lessen.
    en die instructeur kan je toestel redden..
    omdat er doorgaans in het begin een kabel tussen jouw zender en die van hem zit.

    indoor "kan" er mee, al wordt hij wat groot voor een gymzaal.
    ligt een beetje aan hoe "groot" je vliegt.
    je hebt dan ook de 250 serie nog.. maar in de regel is dat geen beginnersheli.
    zwaar in verhouding, heeft wat enthousiaste nukken.
    Al kan het wel.. en het is een volwaardige cp. electronica gewoon standaard spul, uitwisselbaar.
     
  17. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Een club is zeker een optie al weet ik nog niet wat een goede club in mijn omgeving is. Ik vind het ook best lastig om contact te leggen met 'vreemden'. Het leuke van een kleintje is nu juist dat ik het lekker thuis kan doen en oefenen.

    Een Align 450 is ook wel weer een hele smak geld méér met zender en al erbij. Dat gaat nu toch wel zwaar boven het budget.

    Onderdelen extra op voorraad nemen is inderdaad ook wel een optie. En je hebt ook weer gelijk. Ze zijn nog niet failliet en misschien gebeurt dat ook helemaal niet :)
     
  18. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
    Staat een dx6i hier te koop
     
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    1 voordeel: die vreemden delen je interesse.. je hobby.
    En die vreemden hebben er een club voor opgericht.

    Je hebt vrij vlot iets om over te praten.
    En zoals in iedere groep mensen, je hebt wat rasidioten, je hebt de normale mensen, en je hebt de mensen die vakinhoudelijk alles weten.
    Beetje kiezen met wie je praat. Komt best goed.

    Daarnaast. Ik vlieg mijn eigen 450 nog steeds.
    Het is een maat die alles redelijk kan.
    Wind kan.. al is hij natuurlijk wel wat vatbaar. Maar 3 en 4 beaufort kan simpel.
    Ik heb 6 ermee gedaan.. al wordt het dan wel wat enthousiast.
    Align 450 is ook altijd wel wat onderdelen voor te vinden. Blijft gaan..
    Die van mij is een jaar of 10 ondertussen.. still going strong..
     
  20. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.874
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Niet om het draadje te kapen, maar Horizon heeft een jaar geleden z'n EU distributie grondig herzien. Meer niet. Waarom precies en of het een goed idee is, daarover is al pagina's volgeschreven. Maar failliet: nee.

    http://www.modelbouwforum.nl/threads/horizonhobby-wordt-een-internetshop.249830/
     
    RuudM vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina