Advies gezocht voor goede beginnershelicopter (zoals Blade mSR) en zender

Discussie in 'Electro specifiek' gestart door Peter Brand, 11 feb 2018.

  1. RuudM

    RuudM

    Lid geworden:
    13 mei 2012
    Berichten:
    668
    Locatie:
    Beverwijk
    Goed gedaan ophalen ..dus dan krijg je nog wat advies ook en een leuke dag want er staat genoeg moois in de winkel.
     
  2. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Daar ben ik ook wel een beetje bang voor, Ruud. Dat er genoeg moois in de winkel staat :rofl:
     
    RuudM vindt dit leuk.
  3. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.724
    Locatie:
    Antwerpen
  4. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Yep.... brushed motortjes blijf je kopen. Is een beetje een loterij. Als je NIET crasht :rolleyes: en het motortje laat afkoelen voor de volgende vlucht, gaat hij langer mee.
    En F5 faderlube doet wonderen in de servo's.
     
  5. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik heb ze binnen :)

    Wat ik al direct niet begrijp is dat in de winkel de heli in de lucht gewoon netjes min of meer stil bleef hangen zonder verdere stick input en nu ik het thuis probeer hij dat helemaal niet doet :(

    Ook maken de servo's een voortdurend geluid al direct nadat ik de accu erin heb gestopt en het lampje blauw wordt. Dat had ik bij de oude mSR niet. Is dat normaal bij de mSR S?
     
  6. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Als er Safe of AS3X in zit moet je na het aansluiten van de accu de heli een paar seconde stil op de grond zetten.
    Dan weet hij dat hij vlak staat.
     
  7. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Hij heeft inderdaad safe. Ik zet hem dan ook op de grond en sluit dan de accu pas aan. Dat moest met de oude msr ook al.
     
  8. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Hebben ze in de winkel met jouw zender gevlogen ?
     
  9. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik heb dat inderdaad ook al gelezen in de handleiding. Vind het wel een stomme calibratie sorry dat ik het zeg. Het is een helicopter voor beginners en hoe moet je hem caliberen... door hem te laten hoveren en zo stil mogelijk te houden. Als er één ding is dat je als beginner nog niet kunt... :eek:

    Maar... in de winkel hebben we hem geprobeerd en daar ging het allemaal prima. Daarom ga ik er nu niet vanuit dat calibratie opeens nodig is? Hij heeft de zender voor me ingesteld en er daar ook mee gevlogen.

    En dat geluid dat hij maakt als je hem aanzet? Is dat normaal dat de servo's constant geluid maken? Dat deed de oude mSR niet namelijk.
     
  10. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Hoe hoog hover je ?
    Tot ongeveer een meter boven de grond gaan deze heli's driften door hun eigen "wind"
    Grond effect heet dat.
     
  11. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik doe het ongeveer op ooghoogte (1.75 m). De panic knop heeft ook totaal geen effect. Hij vertoont hetzelfde water-in-afvoerputje-gedrag als de oude mSR terwijl dat juist flybarless veel minder zou moeten zijn?
     
  12. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Zit de kap niet tegen de servo ?
    Loopt alles vrij ?
    Probeer het eens zonder de kap.
     
  13. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Kap zit er vrij op. Zonder aanlooppunten. Heb hem nu dat ie redelijk stil kan hangen maar dan is de trim van aileron bijna helemaal naar rechts en elevator bijna helemaal naar achter. Dat lijkt me toch niet de bedoeling zeker gezien de manual zegt dat je niet moet trimmen.
     
  14. onno10

    onno10 PH-SAM

    Lid geworden:
    28 sep 2013
    Berichten:
    1.969
    Locatie:
    Rosmalen
    Trim op nul zetten ook de subtrim.
    Zender uit, accu aansluiten blauw lampje gaat knipperen. Bind knop indrukken (links achter op de zender) zender aan zetten op een afstand van meer dan 2 meter van de heli. Zo bind je opnieuw en reset je de heli.
     
  15. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    Correct. Opnieuw binden is vaak de oplossing. En met SAFE (en veel fbl-controllers) moet je van de trim afblijven.
     
  16. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    En dat de panic-knop niks doet als je hovert, lijkt me correct. Er valt dan ook niks te panikeren :) Is bij mijn 230S net zo.
    Vergelijkbaar met remmen als je toch al stilstaat.
     
  17. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Trim op nul. Opnieuw binden. Helaas.

    Ik moet voortdurend flink naar rechts en naar achteren sturen om hem stil te houden :-(
     
  18. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.879
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
    En in de winkel ging het goed. Jij vloog daar met jouw zender?
     
  19. Peter Brand

    Peter Brand

    Lid geworden:
    10 feb 2018
    Berichten:
    74
    Locatie:
    Capelle aan den IJssel
    Ik vloog niet maar Albertino. Wel met mijn zender en ik zag hem stilhangen terwijl hij de zender losliet.
     
  20. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.743
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Dit is exact het gedrag dat mijn Nano CPS ook vertoont in de 'blauwe' mode zonder forse subtrim. Een bug bij de nieuwere typen?
    Met een grote dosis subtrim is alles prima. Schakel je dan door naar de rode mode, gaat hij meteen op z'n kant.
    Ik heb in 'blauw' wel tien keer zo'n calibratie vlucht gemaakt, maar de controller onthoudt die setting niet.
    Omdat ik die CPS juist heb om het CP vliegen te leren, heb ik die blauwe mode maar gelaten voor wat het is.
    Als ik het wil, even door de indoorhal heen en weer scheuren :yes::p , pak ik de MSR wel...

    Dat 'toilet bowl' effect onstaat bij die kleintjes al snel als de bladen niet vrij genoeg kunnen bewegen of er juist teveel speling in de hele aansturing zit.
    Daarom was ik bij mijn MSR zo blij met m'n aluminium swashplate en de flybar met een veel beter kogel-lager dan de originele van Blade, maar je moet dan niet meer voortdurend overal full speed tegenaan vliegen.
    Zou ik sowieso een beetje proberen te vermijden.....:D;)
     

Deel Deze Pagina