Advies NiMH accu + lader aanschaf

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door PascalP, 29 jan 2018.

  1. PascalP

    PascalP

    Lid geworden:
    29 jan 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Venray
    Hallo,

    Ik ben nieuw op dit forum en ben momenteel bezig mijn oude RC auto weer een beetje op te knappen, deze heeft ca. 20 jaar stof zitten happen...
    Het gaat om een Tamiya Mad Bull (58205), welke ik in 1997 nieuw gekocht heb als jochie van 12 :)
    Ik weet dat het geen super high-end auto is, maar desondanks wel een leuke ding voor een beginner en zodoende wil ik hem weer klaar maken zodat mijn zoontje er ook mee kan stoeien als hij oud genoeg is!
    De auto is voorzien van een Acoms AT-6 ESC en er zal een Tamiya Super Stock BZ motor geplaatst worden.

    Verrassend genoeg werkt de 20 jaar oude accupack en lader nog, maar dit is niet van lange duur en ben ik dus op zoek naar wat anders.

    Ik heb al behoorlijk wat op Google gezocht en ook diverse webshops doorgespit en ik kom zoveel tegen dat ik door de bomen het bos niet meer zie en zodoende hier graag wat advies wil inwinnen.

    Zo kwam ik bijvoorbeeld dit setje tegen;
    https://tamico.de/Carson-Charger-Set-4A-8x-AA-72V-/-3000mAh

    Maar ook lees is veel over de Imax B6, ook hier op dit forum heb ik er al van alles over gelezen.

    Bedankt vast voor alle tips/adviezen!
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De accu's kun je weg gooien.
    Welke lader heb/gebruik je nu?
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik vermoed een lader met een timer, dat waren immers toen de snelladers of anders een stekkerlader zonder afslag.

    Je accu van toen was een NiCad, Je kunt hem nog een paar keer opladen/ontladen om te kijken of hij nog een beetje wakker wordt maar inderdaad lijkt het tijd voor een nieuwe. De set die je daar aangeeft is een leuke set maar.....
    Het gebruik van NiMh accu's begint een beetje uit de tijd te lopen en is heel veel vandaag de dag LiPo en een beetje LiFe.

    Nu ben je niet verplicht om daaraan mee te doen maar het kon wel eens een volgende stap worden als het virus weer aanslaat. Dan is het toch misschien beter om een betere lader te gaan zoals een simpele S60 of B6AC waarmee je veel verschillende accusoorten kan laden.
    Nu een LiPo in je auto plaatsen vereist ook een losse voltage cut off of een LiPo monitor gezien een LiPo accu niet onder de 6v mag komen. Maar ja, zo'n monitor kost 3 euro en heeft een harde beep als het tijd wordt om te stoppen.

    Maar nogmaals, wat je aangeeft is een prima set om je auto weer voldoende leven in te blazen.
     
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    'Verplicht' leesvoer, bespaart je een keer een LiPo pack (hobbyhok, auto, garage, huis :(), vastgepind-belangrijk bovenaan in het laad-accu subforum. Met uitleg over spanning, stroom, capaciteit, C-waarde
    Wat is een lipo en hoe gebruik je die. - MBF

    Evenals
    Modelbouw FAQs - MBF
    → [FAQ] Accu's en laadtechnieken
    → Het laden en balanceren van LiPo accu's


    Nederlandstalige handleiding voor Imax/Voltcraft/Accucel/Turnigy/etc.etc. B6 en B6AC
    www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/225000-249999/235711-an-01-ml-MULTILADER_ENTLADER_B6_de_en_fr_nl.pdf

    Over aansluiten van LiPo's, handige 'multiple choice' plaatjes:
    The Script Asylum (toevoegen aan favorieten?)
    [​IMG]
    -> System wiring &
    -> LiPo pack wiring
    -> 5 tooltjes

    De door fabrikanten/winkeliers opgegeven maximale laadstroom van 5Ampere wordt vanaf 3 LiPo cellen niet meer gehaald (semi-oplichterij). Het vermogen van 50Watt is dan de beperkende factor, hoe hoger het vermogen, hoe hoger de laadstroom kan zijn.
    Met deze twee tooltjes kun je zien wat welk merk/type regelaar aan kan bij gegeven aantal cellen, en welke netvoeding daar minimaal voor nodig is:
    -> RC Calculations
    -> electrical
    -> lithium battery chargers (Turnigy = Imax = Voltcraft)
    &
    -> charger calculator

    De overige items onder het electrical menu zijn ook erg handig voor elektro volk. Besparen je een lader en/of motor en/of accupakket :smile:
     
    PascalP vindt dit leuk.
  5. PascalP

    PascalP

    Lid geworden:
    29 jan 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Venray
    bedankt voor het leesvoer :)

    Dat ik mijn huidige accu kon weggooien had ik wel verwacht, maar was prima om even te testen of de rest nog werkte, ESC enzo.
    Was zelfs verrast dat de accu uberhaupt nog werkte!

    Mijn huidige lader is zoiets, maar dan een rode met quick charger 750mAh erop;
    http://nikkoevolution.fr/voitures_et_pieces/100/Nikko-Chargeur-BC7205.html

    De batterypack die ik nu heb is 6 cellen en ik vraag me af of zo'n LiPo pack wel in mijn auto past?
    Alle packs die ik op de diverse webshops zie zijn vierkant/rechthoekig?
    Vandaar ben ik tot nu toe alleen voor NiMH accu's aan het kijken geweest ivm de pasvorm...
     
  6. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Er zijn ook LiPo's met een ronde zijkant zodat ze op de oude stickpacks lijken en overal in passen. Daar heb je wel een LiPo lader voor nodig, Je kunt dan voor een SkyRC E4 gaan maar met wat zoeken heb je voor niet veel meer een B6AC.

    Maar met die lader die je al hebt moet je die NiMh pack wat uurtjes laden voordat je kunt rijden, Kan erg vervelend zijn dus die 4A lader die je in je 1e post erbij hebt is wel een aanrader, zit de accu in een uurtje vol.
     
  7. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Mocht het toch NiMH worden ...

    Bij laden van NiMH hoeft geen spanning ingesteld te worden want NiMH cellen worden geladen met constante stroom, die wordt ingsteld, ongeacht aantal cellen.
    Bij nieuwe NiMH cellen zijn de elektroden nog niet goed geformeerd, daardoor treden delta-pieken (veel) te vroeg op, waardoor de lader denkt dat de accu al vol is.
    Eerst een paar kaar gedurende 14-16uur met 0,1C laden (in onderhavige geval is dat 0,1A = 100mA) zodat de elektroden kunnen formeren. Die stroom is zo laag dat helemaal geen delta-piek optreedt. Lader zal dan ook nooit stoppen maar bij deze stroom is overladen geen ramp, als je het maar niet dagen achtereen doet.
    En vervolgens door gewoon gebruik telkens ontladen.

    'Verplicht' leesvoer voor NiMH gebruikers. Goed voor levensduur van accu's en levensduur van je portemonnaie, en voor veiligheid.
    • Modelbouw FAQ's
      → [FAQ] Accu's en laadtechnieken
      → De Nikkel-Metaalhydride accu
      en ook
      → Delta Peak laders/snelladers voor NiCd en NiMH (maar niet gebruiken bij zender/ontvanger, die gewoon veilig laden met 0,1C, RvS)
     
    PascalP vindt dit leuk.
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    ...
    Het gebruik van mAh hier is onjuist. moet mA zijn. Dat kan tot dure/gevaarlijke vergissingen leiden. Het fundamentele verschil tussen stroom (in A) en capaciteit (in Ah) is belangrijk, met name wanneer we hier gaan praten over met welke stroom accu's geladen en ontladen worden. Miscommunicatie en er kan iets in de hens gaan.

    A·h is de meeteenheid van capaciteit, A is eenheid van stroom, het verschil is erg belangrijk.
    Als je dat niet goed in de vingers hebt/krijgt, kan dat gevaarlijke situaties opleveren voor je spullen al dan niet in innige samenwerkig met je 1:1 auto, garage of zelfs huis :(

    Verdiep je even grondig in het zeer belangrijke verschil tussen enerzijds
    A (ampère, stroom)
    en anderzijds
    A·h (ampère gedurende een hour, capaciteit, lading)

    wikipedia...ampère (A, stroom, aantal elektronen per seconde, 'liters per seconde')
    versus
    wikipedia...ampère·hour (Ah, lading, capaciteit, stroom gedurende een hour, inhoud van accu/'benzinetank', 'liter', 'aantal elektronen')

    Famous last words :D
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    /* Oops. Wrong planet. */
     
  10. PascalP

    PascalP

    Lid geworden:
    29 jan 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Venray
    Ja ik ben wel enigszins bekend met de verschillen tussen A en Ah, maar ik betrap me er zelf ook wel eens op dat ik er zelf ook wel eens inconsequent mee ben in het gebruik ;)

    Vooral gezien mijn gebruik (en straks hopelijk met mijn zoontje erbij), wil ik het gewoon simpel houden, accu aan de lader en klaar.
    Vanwege dit denk ik dat een NiMH accu gewoon het beste bij me past op dit moment.
    Ik heb het stukje over de LiPo wel gelezen, maar dit is voor mij nu gewoon te uitgebreid, wie weet als het 'virus' echt doorzet dat ik deze stap wel wil nemen.

    Zodoende zoek ik dus advies voor een lader die zijn werk gewoon doet, maar een NiMH accu ook niet overlaad als ik deze er een keer aan laat liggen.
    Bovendien heeft het nu ook geen nut om een 3000mAh (of hoger) accu te gaan laden met mijn 750mA lader, wat in theorie 4 uur zal duren, geen verliezen meegeteld en een theoretisch rendement van 100%, in de praktijk zal dit eerder richting de 5 uur gaan schat ik.

    Denk dat een B6AC wel een goede kandidaat is, ook met het oog op de toekomst en eventuele overstap op LiPo.
    NiMH accu eraan, B6 op NiMH modus zetten en instellen op 'manual' en 1C (3.0A bijvoorbeeld), en de B6 doet de rest, tenminste dat haal ik uit de handleiding van de B6. Mits de Deltapeak correct ingesteld is dan.
    Default is deze 7mV volgens de handleiding.
     
    Laatst bewerkt: 31 jan 2018
  11. PascalP

    PascalP

    Lid geworden:
    29 jan 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Venray
    Uiteindelijk dan maar een SkyRC imax B6AC V2 besteld met een extra verloopkabeltje voor Tamiya, dan kan ik altijd vooruit als ik de overstap naar LiPo maak.

    Voor nu wil ik dan toch nog een NiMH accupack aanschaffen, zijn er bepaald merken die wel/niet goed zijn?
    Of maakt het allemaal weinig uit? Carson, LRP, Traxxas?
     
  12. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.476
    Locatie:
    Sassenheim
    Op dit moment zijn er denk ik nog weinig "goede" packs te vinden gewoon om het simpele feit dat er in de wedstrijdwereld geen NiMh gebruikt wordt. Veel topmerken van toen zijn dan ook gestopt met NiMh. Maar gezien NiMh ook een beetje uitontwikkeld is verwacht ik ook geen slechte packs, de slechte packs die je nog kunt verwachten zijn de packs die te lang op de plank hebben gelegen. Meet dan ook de spanning als je hem binnen krijgt, als die lager is dan 4v heb je vast zo'n pack.

    Dus ga gewoon voor iets wat je aanspreekt in specs en prijs.
     
    PascalP vindt dit leuk.
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor zover ik weet de dichtstbijzijnde zaak omgeving Venray, in Beugen
    www.rc-point.nl
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2018
    PascalP vindt dit leuk.
  14. PascalP

    PascalP

    Lid geworden:
    29 jan 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Venray
  15. HeliKoper

    HeliKoper

    Lid geworden:
    19 okt 2006
    Berichten:
    1.878
    Locatie:
    Guinea-Fowl-City
  16. PascalP

    PascalP

    Lid geworden:
    29 jan 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Venray
    wow, die zijn wel erg goedkoop, ik zie dat ze ook 4200mAh en 5000mAh packs hebben, maar helaas niet op stock in EU of UK warehouse...
    Dan misschien maar 2x die 3000mAh bestellen
     
  17. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Je kan beter niet voor die 4200 of 5000mAh packs gaan omdat de kans dat de inwendige weerstand daarvan te hoog zal zijn erg groot is.
    Stel je hebt een cel van het "C" formaat en een capaciteit van 3000mAh en daarnaast een zelfde formaat cel maar met een capaciteit van 5000mAh. De inwendige weerstand van de 3000mAh cel zal duidelijk lager zijn dan die van de 5000mAh cel! Heb je echter een 3000mAh cel en daarnaast een 6000mAh cel maar die is twee keer zo groot dan zal de inwendige weerstand van die twee cellen zo ongeveer gelijk kunnen zijn.
     
    Laatst bewerkt: 3 feb 2018
    PascalP en Rick NL vinden dit leuk.
  18. Waudia4

    Waudia4

    Lid geworden:
    6 jan 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Dokkum
    Conrad heeft ze ook nog wel.
     
  19. PascalP

    PascalP

    Lid geworden:
    29 jan 2018
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Venray

Deel Deze Pagina