Advies nodig bij aanschaf 3D printer

Discussie in '3D Printen' gestart door patrick dettmers, 1 mei 2014.

  1. patrick dettmers

    patrick dettmers

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    531
    Locatie:
    hoorn
    Hallo allemaal,

    Omdat ik vooral actief ben op een ander subforum zal ik mij even snel voorstellen.
    Ik ben Patrick, 22 jaar, student en in mijn vrije tijd ontwerp & bouw ik gasturbines.
    Wellicht hebben enkele van jullie mijn bouwthreads voorbij zien komen.

    Wat doet een gasturbine fanaat op het 3D subforum? ik wil een 3D printer aanschaffen! Echter zijn er zoveel keuzen dat ik door de bomen het bos bijna niet meer zie. Ik heb een hoop rondgesnuffeld op het internet en al veel informatie verzameld. Nu heb ik twee printers op het oog maar ik kan geen beslissing maken, hopelijk kunnen jullie mij iets verder helpen.

    Allereerst, wat ga ik printen? modellen maar ook onderdelen die daadwerkelijk gebruikt gaan worden rondom de gasturbine. Hierbij moet je denken aan een balanceerapparaat en allerlei randapparatuur.

    Mijn eisen zijn dus;
    - nauwkeurige prints
    - een zo mooi mogelijk afwerking, dus kleine laagdikte(ongeveer 50 micron)
    - optie tot een dual extruder
    - heated bed
    - een machine die niet zo veel onderhoud nodig heeft
    - zowel PLA als ABS kunnen printen
    - print grote van minimaal 20x20*20 cm

    Na veel speurwerk op het internet ben ik uitgekomen op twee potentiële kandidaten,
    namelijk de Leapfrog Creatr en de Felix 3.0 DIY kit. Ik kan echter echt niet kiezen!

    De voor- en nadelen
    Leapfrog Creatr:
    + robuuste machine
    + ombouw
    + veel informatie en ervaringen beschikbaar op het internet

    - duurder dan de Felix 3.0
    - schijnt uit de doos niet altijd goede kwaliteit prints te geven, is dit waar?

    Felix 3.0 DIY kit:
    + schijnt zeer mooie prints te geven (heeft zelfs een prijs gewonnen van Make magazine)
    + goedkoper dan de Leapfrog Creatr