Advies nodig bij aanschaf 3D printer

Discussie in '3D Printen' gestart door patrick dettmers, 1 mei 2014.

  1. patrick dettmers

    patrick dettmers

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    531
    Locatie:
    hoorn
    Hallo allemaal,

    Omdat ik vooral actief ben op een ander subforum zal ik mij even snel voorstellen.
    Ik ben Patrick, 22 jaar, student en in mijn vrije tijd ontwerp & bouw ik gasturbines.
    Wellicht hebben enkele van jullie mijn bouwthreads voorbij zien komen.

    Wat doet een gasturbine fanaat op het 3D subforum? ik wil een 3D printer aanschaffen! Echter zijn er zoveel keuzen dat ik door de bomen het bos bijna niet meer zie. Ik heb een hoop rondgesnuffeld op het internet en al veel informatie verzameld. Nu heb ik twee printers op het oog maar ik kan geen beslissing maken, hopelijk kunnen jullie mij iets verder helpen.

    Allereerst, wat ga ik printen? modellen maar ook onderdelen die daadwerkelijk gebruikt gaan worden rondom de gasturbine. Hierbij moet je denken aan een balanceerapparaat en allerlei randapparatuur.

    Mijn eisen zijn dus;
    - nauwkeurige prints
    - een zo mooi mogelijk afwerking, dus kleine laagdikte(ongeveer 50 micron)
    - optie tot een dual extruder
    - heated bed
    - een machine die niet zo veel onderhoud nodig heeft
    - zowel PLA als ABS kunnen printen
    - print grote van minimaal 20x20*20 cm

    Na veel speurwerk op het internet ben ik uitgekomen op twee potentiële kandidaten,
    namelijk de Leapfrog Creatr en de Felix 3.0 DIY kit. Ik kan echter echt niet kiezen!

    De voor- en nadelen
    Leapfrog Creatr:
    + robuuste machine
    + ombouw
    + veel informatie en ervaringen beschikbaar op het internet

    - duurder dan de Felix 3.0
    - schijnt uit de doos niet altijd goede kwaliteit prints te geven, is dit waar?

    Felix 3.0 DIY kit:
    + schijnt zeer mooie prints te geven (heeft zelfs een prijs gewonnen van Make magazine)
    + goedkoper dan de Leapfrog Creatr
    + mocht er een nieuwe versie uitkomen dan kun je de oude upgraden

    - zonder ombouw, open constructie
    - weinig informatie en ervaringen te vinden op het internet

    Kunnen jullie mij helpen met deze moeilijke beslissing? Hebben jullie ervaringen met de Creatr of met de Felix? Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten? Hebben jullie misschien alternatieven?

    Alvast bedankt!
     
  2. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    je heb pb
     
  3. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Handigheidje voor het werken met PB's , bespaart je typewerk als hierboven en je ziet geen PB meer over het hoofd :smile:
    Gebruiksinstellingen (links in blauwe balk)
    -> opties wijzigen
    -> pop-up venster tonen bij nieuwe privéberichten
    en/of
    -> e-mail notificatie ontvangen bij nieuwe privéberichten
     
  4. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Je zou eens kunnen kijken naar de Ultimaker 2. Heeft ook hele goede reviews als het gaat om snelheid en kwaliteit. Standaard laaghoogte is als ik met niet vergis 100 micron, hoge kwaliteit is 60 micron (veel nauwkeuriger ga je het voorlopig niet krijgen en heeft m.i. ook niet veel nut) Nederlands product en goede support. Ik ben op diverse Maker Faires en 3D-print beurzen geweest, en volgens mij is dit de meest gebruikte printer onder Nederlandse makers.
    Nadelen:
    - Wel wat duurder dan de printers die je zelf aanhaalt, maar wat betreft prijs/kwaliteit verhouding denk ik wel redelijk (wat ik van de Leapfrog absoluut niet kan zeggen)
    - Dual extruder is nog in de experimentele fase.
     
  5. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.223
    Locatie:
    Almere
    De felix printer wordt gebruikt bij fablab dronten en hun dependance in de bibliotheek in lelystad FlevoMeer Bibliotheek

    Stabiel opgebouwd en daardoor nauwkeurig, maar door de open opbouw volgens de fablab mensen minder goed voor ABS, want dan moet het allemaal een beetje warm blijven.

    Ik heb een onderdeeltje voor een zelf te ontwikkelen 3d printer op een felix laten printen in PLA en dat ziet er fraai uit.

    Een leapfrog stond ook in lelystad, maar die was minder populair, omdat die kennelijk meer problemen gaf met calibratie en stabiliteit van de contructie.
     
  6. henkvanderweerd

    henkvanderweerd

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Kampen
    Felix is een goede, zelfbouw (met begeleiding) aangeraden.

    Wij gebruiken deze ook (op een middelbare school), nu met Cura als slicer
     
  7. patrick dettmers

    patrick dettmers

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    531
    Locatie:
    hoorn
    Ik ben nu trotse eigenaar van een Felix 3.0! binnenkort ga ik hem upgraden naar dual-extrusion. Ik zal even een paar prints van de felix posten.
     
  8. henkvanderweerd

    henkvanderweerd

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    35
    Locatie:
    Kampen

Deel Deze Pagina