Advies Nodig LEDs

Discussie in 'Model elektronica' gestart door SVK, 10 jun 2017.

  1. SVK

    SVK

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Hallo,

    ik ben bezig met het maken van een 1/2700 schaal Star Destroyer (Revell) en ben van plan het te verlichten.
    Het idee is om het van binnen zwart, dan wit te verven, gaatjes te boren, en dan met LED strips het van binnen te verlichten via licht weerkaatsing. Los daarvan wil ik drie aparte LEDs inbouwen voor de motoren.
    Ik heb alleen niet veel verstand van elektronica (wattage, weerstand, volt, enz) en heb wat meer ervaren advies nodig.

    -Ik heb dus LED strip nodig voor de romp van het schip. De kleur moet warm wit zijn.
    -Voor de motoren achterin heb ik 3 diffused blauwe LEDs nodig.
    -Voor de stroom wil een batterij aansluiting hebben en een schakelaar om alles aan en uit te kunnen zetten (ik geloof dat meeste battery-packs al een schakelaar ingebouwd hebben).

    Ik heb een soldeer bout en het nodige gereedschap al, ik weet alleen niet hoe en waar ik het moet aansluiten.

    Groetjes,

    Een beginnende model bouwer.
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Sticky in dit subforum, zodat je alvast een begin hebt
    LED calculators en veel LED-info, -uitleg en -voorbeelden.

    Hoe groot is/wordt het schip? Link naar produkt? RC bestuurd?
    Drie diffuse blauwe LEDs, en hoeveel witte LEDs nodig?
    Wil je deze RC schakelen?
    Welke voedingsspanning voor LEDs?
    Wat is de voedingsspanning van je motoren?
     
  3. SVK

    SVK

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Hoi, Ron. Bedankt voor de snelle reactie. Ik ga proberen uw vragen zo goed mogelijk te beantwoorden.

    "Hoe groot is/wordt het schip? Link naar produkt? RC bestuurd?"

    Het is de Revell Imperial Star Destroyer (40 Years of Star Wars). Een heruitgave van Revell van het originele Zvezda product.

    Revell link (Duits): https://www.revell.de/produkte/star-wars/star-wars-episode-iv-vi/id/06052.html
    Zvezda link: https://www.scalemates.com/kits/1015360-zvezda-9057-star-destroyer

    Lengte: 60cm
    Breedte achter: 33,8cm
    midden: 25cm

    punt: 10cm
    Motoren breedte: 1,2cm

    Ik weet niet precies wat u bedoelt met "RC bestuurd," bedoelt u radio controlled? Het schip heeft geen bewegende onderdelen het is een plastic model kit.

    "Drie diffuse blauwe LEDs, en hoeveel witte LEDs nodig?"

    Ik had in gedachte om de witte LEDs als strip te hebben, dus ik dacht een 5m rol, dan kan ik zelf incalculeren hoeveel ik in het schip plaats. Dus ik dacht een SMD 5050 strip van 5m om mee te beginnen.

    "Wil je deze RC schakelen?"

    Ik geloof dat RC schakelaars voor bestuurbare voertuigen zijn (tenzij ik mij vergis) dus ik denk dat dit niet nodig zal zijn? (Het schip zal op een standaard komen te staan via een staafje waar de bekabeling door zal lopen, de batterijen zullen dan op de standaard vast zitten, waar de schakelaar ook op zit).

    "Welke voedingsspanning voor LEDs?"

    Dit is mijn vraag aan u! :) Ik weet niet wat voor voedingsspanning ik nodig heb. Mijn wens is dat de LEDs zo lang mogelijk mee gaan gezien het schip uiteindelijk geverfd en dicht gelijmd zal worden.

    "Wat is de voedingsspanning van je motoren?"

    Ik wil even duidelijk maken, de "motoren" in dit geval zijn geen daadwerkelijk werkende motoren. In dit geval bedoel ik de plastic achter kan wat de fictieve motoren zijn (in het geval dit misschien niet duidelijk was). Ik weet dus niet goed wat voor "voedingsspanning" ik nodig heb, voor de motoren (3 diffused blauwe LEDs) en de romp/brug van het schip (warm witte LEDstrip).


    Foto's: http://imgur.com/a/uzsW3


    Ik hoop dat dit voldoende duidelijkheid heeft gegeven, als u meer wilt weten, vraag gerust! Ik ben nog niet zo heel lang bezig met model bouw. Dit is mijn grootste project tot nu toe en het verlichten is een totaal nieuwe kunst voor mij.

    Groetjes!
     
  4. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Wanneer ik je goed begrijp zijn de witte Led's om wit licht uit de raampjes te laten komen. "Binnenverlichting" dus. Hierbij ga ik er van uit dat de raampjes gaatjes zijn al dan niet met transparant plastic ervoor.

    Voor de witte Led's zou ik geen Ledstrip voor gebruiken. Ook al is dit een vrij groot model als hij van binnen hol is kan je die witte verlichting met gewone (witte) Led's prima voor elkaar krijgen. Wanneer je die op de juiste plaatsen monteert kan je met één Led meerdere raampjes verlichten. Eventueel kan je met behulp van aluminium folie binnen in reflecterende vlakken maken die het licht naar de "raampjes" weerkaatsten.
    Ledstrips zijn daar wat onhandig voor. De minimale lengte is meestal iets van 3cm tot 5cm en dat kan lastig zijn om in de wat kleinere hoekjes te "proppen". Daarbij komt dat een rol van vijf meter genoeg is voor misschien wel 30 van deze modellen. ;) Nog een "probleem" is dat die strips meestal 12V nodig hebben en dat zijn veel batterijen!

    Welke voedingsspanning heb je nodig?
    Witte en blauwe Led's hebben een minimale spanning van ergens tussen de 3V en 4V nodig om licht te kunnen geven. Je moet ongeveer 6V gebruiken voor een goede werking. Met "dikke" C cellen kan je ongeveer 50 Led's dik 5 uur laten branden. Dat zou genoeg moeten zijn lijkt me. Met de nog dikkere "D" cellen zouden de Led's zelfs 15 uur moeten kunnen branden.

    Om de stroom door de Led's binnen veilige grenzen te houden moet je een weerstand in serie met de Led's zetten. Wanneer je van 6V voeding en 15mA stroom door een Led uit gaat zal je voor een witte of een blauwe Led een weerstand van 180 Ohm nodig hebben. Iets lager (150 Ohm) zou ook kunnen maar dan gebruikt de Led wel meer stroom en geeft iets meer licht. Iets hoger (tot 220 Ohm) kan ook. Dan gebruikt de Led minder stroom maar geeft ook iets minder licht.

    Diffuse Led's zijn wat moeilijker te verkrijgen. Je kan elke Led vrij makkelijk diffuus maken door hem "op te poetsen" met wat fijn staalwol of heel fijn schuurpapier, korrel 1600 of zo.

    Ga dus eens kijken op welke plekken je een Led kan/moet plaatsen om zo veel mogelijk raampjes te kunnen verlichten. Dan kan je bepalen hoeveel led's je nodig hebt. Elke Led heeft een weerstand nodig dus je zal er even veel weerstanden bij moeten kopen. Gebruik kleine weerstanden (0,125W) die kan je vlakbij/aan de Led's in de romp monteren.

    Gebruik heel dun gelakt koperdraad. Dat kan je overal netjes wegstoppen en verbergen zodat ze onzichtbaar zijn. Het is in verschillende kleuren te koop bijvoorbeeld GROEN en ROOD. Je moet namelijk de plus en de min verschillende kleuren geven zodat je ze niet kan verwisselen. Als je de plus en de min verwisseld geeft de Led geen licht, hij doet dan niets! Let daar dus ook op wanneer je de draden aan de Led's soldeert, het lange pootje is de plus en het korte pootje de min.
    Dit is heel dunne draad, de Led's hebben maar heel weinig stroom nodig. Deze draad kan minstens 25 Led's van stroom voorzien, waarschijnlijk nog wel meer.

    Succes.
     
  5. SVK

    SVK

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Hoi Ernst, bedankt voor de gedetailleerde en snelle reactie!

    De reden waarom ik het met LED strip wil gaan proberen is omdat ik meer als 100 gaatjes ga boren waardoor ik anders veel individuele LEDs moet plaatsen. Een andere optie is optic fibres maar dat is een nog grotere klus. De 5 meter strip is vooral omdat die vrij goedkoop zijn en ik wat meer ruimte heb om foute te maken. Als ik het goed begrijp kan je LED strip afknippen bij bepaalde punten, ik was niet van plan om 5m in het schip te stoppen! :) De hoeveelheid batterijen is geen probleem voor mij als ik er maar makkelijk bij kan om ze te vervangen (de batterijen worden niet in het schip zelf geplaatst, maar in de standaard waar het schip op komt te staan).

    Wat mij niet nog niet heel duidelijk is, is hoe het met batterijen zit ivm verschillende LED's. Stel ik heb een LED strip en 3 individuele LEDs in mijn model geplaatst. Moet mijn strip en 3 LEDS allemaal individueel batterijen hebben of kan ik alle LEDs van stroom voorzien via 1 batterij bron?

    Na dat ik de gaatjes geboord heb (wat nogal een klus zal worden) zal ik nagaan of de individuele LEDs een betere optie is dan strip.

    Voorbeelden van een model met LED verlichting: [​IMG]
    [​IMG]

    Groetjes!
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Bij Ledstrips zitten de weerstanden voor die Led's al ingebouwd dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. Juist omdat die weerstand er al in zit moet je de strip op vastgestelde plaatsen doorknippen. Die worden meestal met een lijntje aangegeven. Soms staat er ook nog het symbool van een schaar bij.
    Knip de strip niet op een andere plek door want dan zal het niet meer werken. Je kan dan de stukjes tussen de twee dichtstbijzijnde kniplijnen weggooien.

    Je moet alle gaatjes nog boren!? Dat is inderdaad een behoorlijke klus.:eek:
    Dit geeft mij nog meer het idee dat Ledstrips niet echt geschik zullen zijn. Afhankelijk van de soort strips is de onderlinge afstand tussen de Ledjes ongeveer 8,5mm bij 120 led's per meter en 16,5mm bij 60 Led's per meter. Wanneer ik zo naar de foto kijk zitten heel veel vensters veel dichter bij elkaar dus daar kan je strips wel vergeten.

    Allemaal losse Ledjes is een vreselijke berg werk maar je kan ze exact op de juiste plaats monteren. Uitgaande van 12V kan je drie Ledjes in serie zetten met één weerstand, zo zit het ook in een Ledstrip. Dat scheelt weerstanden en een deel van het werk.
    Een ander voordeel is dat je de maat van de Ledjes kan aanpassen aan de afmetingen van het gaatje. Led's zijn te koop van 1mm tot iets van 10mm. Veel kleinere zijn er ook maar die zijn niet bruikbaar voor een project als dit. De 3mm en de 5mm zijn wel de meest gangbare afmetingen. Ook kan je bepaalde Led's feller of juist zwakker laten branden door de weerstandswaarde te veranderen. Een lagere waarde geeft meer licht, een hogere geeft minder licht.

    Je kan alle Led's op één voeding aansluiten, geen enkel probleem. Denk er wel aan dat je de juiste weerstanden gebruikt voor de Led's "in de motoren". Dat zijn losse Led's en die hebben geen weerstand. Hoewel, ze zijn wel te koop. Wanneer je bijvoorbeeld HIER kijkt zie je dat er diverse Led's te koop zijn waar al een weerstandje en draadjes aan zijn gesoldeerd. Daar betaal je wel voor maar dat kan best opwegen tegen zelf "knoeien" en mogelijk Ledjes slopen. ;)
    Succes met deze megaklus. :thumbsup:
     
  7. redbaron

    redbaron

    Lid geworden:
    11 jan 2013
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Woerden


    Check even dit filmpje van mijn drone en de programmeerbare led lampjes met een arduino.
    Volgens mij is dat wat je zoekt.
     
  8. SVK

    SVK

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Zuid-Holland

    Hoi Ernst!

    Klopt, het wordt een flinke klus! Daarom maakte ik dit topic, ik wou eerst even informeren voordat ik mij eraan toewijd. Het schip heeft nul gaatjes erin zitten, dit wordt een "custom job" om het zo te zeggen (ik ben goed voorbereid met een Dremel en meerdere mm boortjes). Ik snap alleen niet precies wat het mogelijke probleem zou zijn met LED strip? Een enkel LED lampje op een strip gaat niet maar 1 gaatje in het schip verlichten, die gaan meerdere gaatjes verlichten. Door het schip van binnen eerst zwart te verven, en dan wit en het helemaal licht lekkage vrij te maken zal het licht van binnen reflecteren en het de gaatjes voldoende verlichten. Ik zal meerdere testen doen en kijken of ik tevreden zal zijn met de hoeveelheid licht die door de gaatjes zal gaan.

    Dus ik heb nodig:

    -12v battery pack
    -LED strip of meerdere aparte LEDS
    -3 LEDS voor de motoren (ik dacht aan 3mm LEDS)
    -weerstanden (180/150 Ohm)
    -koperdraad

    Het enige wat mij nog zorgen brengt is wat de tijd is voordat de LEDs op branden. Wat is de levensduur laat maar zeggen? Is het niet zo dat ik met een 12v voedingsbron te veel stroom naar de LEDs stuur, zelfs met de weerstanden? Ik wil namelijk dat de LEDs zo lang mogelijk mee zullen gaan. Ik ben niet van plan het constant aan te zetten (zoals een lamp bijvoorbeeld) maar ik ben ook niet van plan ooit nog het model open te breken en de LEDs te vervangen. Dus zo zuinig en fel mogelijk is wat ik zoek.

    Groetjes!
     
  9. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Van binnen alles wit maken en dan stukken strip plaatsen is inderdaad veel minder werk en het zou kunnen lukken. Helaas ben ik bang dat je dan wel vrij grote verschillen in licht zal krijgen. Dat hangt mede af van de dikte van het materiaal. Als je een gaatje boort in een 1mm dikke wand zal daar meer licht door kunnen komen dan een gaatje in een 5mm dikke wand. Wanneer je recht voor het gaatje zit zal je misschien weinig of geen verschil zien maar als je een beetje van de zijkant kijkt zal het lijken alsof er geen licht komt uit dat gaatje in de dikke wand.
    Het lijkt mij een goed idee om een proefopstelling in een kistje of zo iets te maken. Dan kan je van alles uitproberen.

    Voor de "motoren" zou ik zo groot mogelijke Led's gebruiken. Die 3mm Led's vormen een kleine punt waar het licht vandaan komt. Als je op de foto kijkt ziet de hele binnenkant van de "uitlaat" er blauw uit. Met een zo groot mogelijke, netjes diffuus gemaakte, Led zal je dat effect veel beter bereiken.
    Verder zal je met je lijst een heel eind moeten kunnen komen.
    Wat levensduur aangaat zal je met Led's heel ver moeten komen. Er worden "brandtijden van meer dan 20.000uur voorgespiegeld. Of dat echt gehaald zal worden weet ik niet maar je komt aan vele, heel vele jaren. Ik heb een zelf gebouwde wekkerklok staan. Die heb ik in mijn schooltijd gebouwd, ergens in 1976 als ik het goed heb. Daar zitten led displays is en die werken tot op de dag van vandaag nog allemaal uitstekend. Die wekkerklok staat 24/7/365 aan en is sinds de dag dat ik hem gebouwd heb nauwelijks uit geweest.
     
  10. SVK

    SVK

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Zuid-Holland

    Beste Ersnt, bedankt voor de behulpzame en gedetailleerde uitleg die je mij gegeven hebt. Ik denk dat ik genoeg informatie heb om te kunnen beginnen, ik heb nog wat gaatjes te boren!

    Ik heb trouwens nog even rond gekeken op led-voordel.nl en ze verkopen maar 1 soort weerstand (470 Ohm: https://www.led-voordeel.nl/a-37396175/5mm-leds/weerstanden-470-ohm-10stuks/). Ze verkopen ook 10 leds voor 0,99 cent :https://www.led-voordeel.nl/a-28522620/5mm-leds/10-x-5mm-blauw/

    Een alternatief zijn deze kan en klare 12V ledjes: https://www.led-voordeel.nl/a-28522551/led-12-volt/ledjes-5mm-blauw-12-volt/

    Die zijn 12volt. Ik neem aan dat die ook werken met een 12 volt batterijen pack die ook nog zijn aangesloten aan LED strips.

    Volgens hun website is 470 altijd geschikt als je boven de 20 volt werkt. We hadden het laatst over 180/150 Ohm voor de LEDs maar ik vraag me af of 470 ook goed zou zijn? Zijn de LEDs dan niet te dim? Dan kan ik gewoon (bijna) alles van led-voordeel halen.

    Bedankt!
     
    Laatst bewerkt: 14 jun 2017
  11. SVK

    SVK

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Zuid-Holland
     
  12. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.350
    Locatie:
    Woerden
    Let op!!! De weerstanden die ik opgeef (150/180 Ohm) gelden voor 6V!!! Voor 12V heb je inderdaad 470 tot 560 Ohm nodig. Wanneer je boven de 15V uit gaat zal je nog hogere weerstandswaardes nodig hebben.

    Je kan vrij makkelijk uitrekenen welke weerstand je nodig hebt. Neem de voedingsspanning (12V). Trek daar de doorlaatspanning van de Led van af (~3,6V voor witte en blauwe Led's). En deel dat door de stroom die je door de Led wilt laten lopen (tussen de 15mA en 20mA dat is 0,015A tot 0,020A).
    Bijvoorbeeld: 12V-3,6V= 8,4V => 8,4V/0,015= 560Ohm.

    Je hebt echter een 470 Ohm weerstand. De stroom door de Led wordt dan 8,4V delen door 470 is 0,018A of te wel 18mA. Dat is veilig tussen de 15mA en 20mA dus geen enkele probleem.
    Een Led zal met die 470 Ohm weerstand iets meer licht geven dan met een 560 Ohm weerstand. Het verschil is echter zo klein dat je het waarschijnlijk niet eens zal kunnen zien. Alleen als je nog meer stroom door de Led laat lopen zal je zichtbaar meer licht gaan krijgen. Ga echter nooit (ver) boven de 20mA want dat zal de levensduur van de Led's snel verminderen. Bij een stroom van 30mA kan de levensduur al halveren en bij 50mA zal de Led hoogstwaarschijnlijk al doorbranden!

    Minder stroom zal minder licht opleveren maar de Led's zullen daar niet door beschadigen. In theorie zal de levensduur van Led's daar zelfs langer door worden. Of je dat zal merken is natuurlijk de vraag. ;)

    Het bovenstaande geldt voor de "standaard" Led's. Er zijn Led's die duidelijk minder stroom nodig hebben om al flink licht te geven, de zogenaamde "high efficiency" Led's. Er zijn ook Led's die veel meer stroom kunnen verwerken en dus ook een hele bak meer licht geven, de zogenaamde "power" Led's.

    Nog even iets over de Ledstrips. De stroom die deze strips gebruiken hangt af van het aantal Led's per meter. Bij 60 Led's per meter moet je denken aan ongeveer 0,4A per meter. Een strip met 120 Led's per meter zal (natuurlijk?) het dubbele gebruiken. Een vuistregel is ongeveer 0,02A per drie Led's.
     
  13. SVK

    SVK

    Lid geworden:
    10 jun 2017
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Zuid-Holland
    Top, dan pak ik gewoon de voorbedraade 12v LEDs van led-voordeel!

    Bedankt, Ernst!
     

Deel Deze Pagina