Advies nodig: zender, ontvanger, servo enz.

Na jaren niets meer met modelbouw gedaan te hebben krijg ik morgen mijn Tamiya TT-02 Chassis binnen en kan ik lekker aan de slag met bouwen. Nu heb ik daarbij een een zender, ontvanger, servo, kristallen ed. nodig en daar voor hoop ik wat advies te krijgen hier op het forum.

Ik wil graag een stuurwiel zender hebben en voor de rest moet het goed zijn. Ik heb geen moeite met in het buitenland te bestellen dus ook daar mag het spul vandaan komen. Budget? Is 100 euro redelijk of moet ik op meer rekenen?

Graag ook linkjes posten ;)

Bedankt!

Met 100,- kan je best wat doen.....

Ben je van plan om meer modellen te gaan besturen of hou je het sowieso voorlopig bij 1 ?

het ligt er aan wat je in de toekomst voor boot wilt kopen als dit een speedboot is zou een stuurwielzender goed kunnen.
maar wil je een boot met veel functies dan is een stickzender met meerdere functies aan te raden, hiermee kun je ook je Tamiya goed laten functioneren.
alleen ben ik dan bang dat je met die 100 euro wat aan de krappe kant zit.
het heeft dus te maken met wat je in de toekomst gaat doen.
groetjes piet

Laten we het gewoon op het heden houden, daar is de zender in eerste instantie voor bedoeld. Mocht er in de toekomst een boot bij komen dan zal het zeker een speedboot zijn.

Hebben jullie tips/linkjes wat aan te raden is? Iets meer budget is ook niet erg als het maar goed is.

Hoe goed moet het zijn en wat is je budget ? ;)

Ik heb zelf een Futaba T3PK wat jarenlang 1 van de top zenders voor auto's /boten was met een Spektrum zendmodule op de 2,4Ghz zodat ik geen gedoe meer had met kanalen en storing tijdens wedstrijden.

Maar heb ook nog een hele simpele Spektrum DX2E zender staan die ik gebruikte met een bootje...

Het hangt gewoon een beetje af van wat je eisen en plannen zijn.
Mocht je nog aan speedboten willen beginnen is een Spektrum zender met het Marine protocol zoals de DX2E wel een aanrader , werkt net ff ietsjes beter in die omstandigheden.

Budget is 100 euro en misschien iets meer, dat kan ik overwegen. In eerste instantie alleen voor de auto, boten/toekomst zien we dan wel weer.

Geef maar eens wat leuke linkjes. Moet wel alles hebben he, zender, ontvanger, servo, kristallen. Mis ik nog iets?

Met 2,4Ghz heb je geen kristallen meer.... Dat is het mooie van dat systeem , zender en ontvanger hebben allebei een unieke code die je aan elkaar koppelt. Krijgt de ontvanger die code niet mee vanuit de zender doet ie niks en gaat ie in een vooraf ingestelde positie. Het systeem is wel merkgebonden , maar een extra ontvanger is tegenwoordig zelden een probleem.

Voor simpel gebruik is een DX2E een leuke zender en meteen ook geschikt voor Spektrum Marine ontvangers die het in boten wat beter doen. Die zijn redelijk betaalbaar te vinden.

Voor de servo kan je bij hobbyking kijken , een standaard servo met een kilo of 10 stelkracht en reactie tijd tussen de 0,1 en 0,15 seconde is zat. Meer stelkracht heb je met een 1:10onroad niks aan en sneller rijd alleen maar zenuwachtig ;)

Wat is er mis met even zelf gaan zoeken op de typen zenders die je ondertussen als advies gekregen hebt?
En op winkels die ze misschien op de plank hebben staan?
En je eerst even te verdiepen in wat het verschil is tussen 27 of 40 mHz of 2,4 gHz?
Een forum werkt niet zo goed als mensen gaan commanderen.

Speciaal voor jou een simpel lesje kennismanagement:
1 JIJ wilt iets weten
2 WIJ hebben wellicht een antwoord
3 Dan zul JIJ op z'n minst:

*) geduldig moeten wachten op antwoorden
Madhouse zei:
Verder niemand?
*) niet moeten commanderen
Madhouse zei:
Geef maar eens wat leuke linkjes. Moet wel alles hebben he, zender, ontvanger, servo, kristallen. Mis ik nog iets?

Het valt me nog mee dat er niet achter staat dat het in de looppas moet...

Wat is er mis met even zelf gaan zoeken op de typen zenders die je ondertussen als advies gekregen hebt?
En op winkels die ze misschien op de plank hebben staan?
En je eerst even te verdiepen in wat het verschil is tussen 27 of 40 mHz of 2,4 gHz?
Een forum werkt niet zo goed als mensen gaan commanderen.

Speciaal voor jou een simpel lesje kennismanagement:
1 JIJ wilt iets weten
2 WIJ hebben wellicht een antwoord
3 Dan zul JIJ op z'n minst:

*) geduldig moeten wachten op antwoorden

*) niet moeten commanderen

Het valt me nog mee dat er niet achter staat dat het in de looppas moet...

Edit: laat maar, hier ga ik niet eens een antwoord aan verspillen....

Met 2,4Ghz heb je geen kristallen meer.... Dat is het mooie van dat systeem , zender en ontvanger hebben allebei een unieke code die je aan elkaar koppelt. Krijgt de ontvanger die code niet mee vanuit de zender doet ie niks en gaat ie in een vooraf ingestelde positie. Het systeem is wel merkgebonden , maar een extra ontvanger is tegenwoordig zelden een probleem.

Voor simpel gebruik is een DX2E een leuke zender en meteen ook geschikt voor Spektrum Marine ontvangers die het in boten wat beter doen. Die zijn redelijk betaalbaar te vinden.

Voor de servo kan je bij hobbyking kijken , een standaard servo met een kilo of 10 stelkracht en reactie tijd tussen de 0,1 en 0,15 seconde is zat. Meer stelkracht heb je met een 1:10onroad niks aan en sneller rijd alleen maar zenuwachtig ;)

Super bedankt voor je advies, hier kan ik iets mee. Ik ga verder kijken :D

Met de zender heb ik geen ervaring maar dacht dat het een gerelabelde Flysky zender was...
Kom je misschien wat makkelijker ervaringen tegen ;)

De servo zou ik niet doen , die is voor op het stuur van een onroad te traag.
0,1 tot 0,15 is nog wel bruikbaar , daar boven gaat de auto pas sturen tegen de tijd dat je al halverwege de bocht had moeten zitten.

Bedankt voor je advies, ik wist niet dat ik daar echt op moest letten. Ik ga straks even zoeken naar een ander model.

Goede tip maar die hebben ze niet in het EU warehouse zie ik? Dan worden de verzendkosten wel erg hoog.

Hebben ze bij hobbyking ook fatsoenlijke zenders/ontvangers? Het makkelijkste is alles bij 1 bestellen en ik moet toch nog accus ed. bestellen bij hobbyking.

Ik denk dat de verzend-kosten wel mee zullen vallen eigelijk. Het is niet iets zwaars.
Maar ik bedoelde meer: zoek een servo die qua snelheid in die richting zit (3x zo snel als de servo die jij linkte)

Als je ook met boten bezig wil gaan eventueel, zou ik de FlySky enz zenders (van o.a. HK) links laten liggen. Voor auto's zijn ze prima. Zeker voor het geld. Op het water falen ze vaak.
Verder kan ik alleen uit eigen ervaring spreken. Ik kan de KT-201 van Kyosho wel aanbevelen eigelijk. De range is prima. De ontvangers zijn lekker klein. Geheugen voor 15 modellen... Die zijn op Ebay te vinden..

Ik heb nog een andere optie gevonden:

Carson Servo CS-5 #502016

Technische Details:

Betriebsspannung 4,8-6 V
Stellmoment 52 Ncm
Stellzeit 0,10 sek/60°
Abmessung: 38,5 x 19 x 32 mm
Gewicht 41 g
Steckersystem Graupner J/R.

Dan zou het dit setje worden:
Carson Reflex Wheel PRO2 LCD BEC 2,4 GHz FHSS (3-Kanal) #500037
Carson Servo CS-5 #502016
Carson Ladekabel Reflex Wheel Pro #906102

Ben ik totaal € 62.38 (zonder verzendkosten) kwijt.

Is dat wat?

Back