Advies ontvanger accu.

Ik heb n u als ontvanger accu voor mijn auto een 3000 nihm 6 volt pakketje.
Echter was het snoer beschadigt en wou ik dit vervangen. Maar toen ik het plastic van de accu had gehaald kwam ik er achter dat een accu cel lek is.

Dus nu zit ik er aan te denken om een LiFePo accu te gaan gebruiken voor de ontvanger. Alleen het naar deel er van is dat de grootse die op mijn auto past is 2000 mha is (al zou dit voldoende moeten zijn en ik zou er eventueel 2 kunnen kopen). Een ander optie zou een gewone lipo zijn in combinatie met een 6 volt regulator. Maar dan is mijn vraag hoeveel energie verspilt zoon regulator want als ik dan bijvoorbeeld een 2800 mha lipo pakt en dat ding verspilt vervolgens daar 1000 mha van dan schiet dat natuurlijk niks op.

Of doe ik er misschien toch verstandig aan om gewoon een nieuw nihm pack te kopen ? Al beid een LiFePo en LiPo ook wel weer wat voordelen.

Dus als iemand mij zou kunnen helpen met de juiste keuze te maken.

Beetje verwarrend allemaal er komt een 3000mAh uit en de grootste die er in past is 2000mAh.
2000mAh is echter wel voldoende.:confused:
Met een lipo kom je met de spanning niet goed uit dus raak je ongeveer 2V in de regulator kwijt en dat is ongeveer 25%.
Vermogen verlies is in dat geval 2V x stroomsterkte =......watts.
Stroomverbruik van de ontvanger + servos is moeilijk in te schatten maar uit de praktijk zal je wel ongeveer weten hoe lang je er mee kan rijden.
Als dat voldoende is zou ik gewoon weer naar nimh gaan.;)

Ik ga er even vanuit dat het hier om een bigscale auto gaat.....

Het meest makkelijkste is gewoon weer een NiMh pakket, is makkelijk laden, betaalbaar en een direct fit.

LiFe is inderdaad populair aan het worden, de 6.6 volt wordt door veel apparatuur nog net aan zonder schade geaccepteerd. Maar 2000mAh kan wel eens te weinig zijn voor een lang rijplezier....

Idd voor een bigscale auto.

Ik kan ook de ontvanger plaat iets aan passen dan zou er een 4300 mha LiFePo accu op passen. Het prijs verschil tussen de 4300 mha LiFePo en een 5000 mha Ni-HM is niet heel groot zo ver ik heb gezien.

@ cdrom flyer het Ni-Hm pack wat er in zat was 3000 mha maar het grootste LiFePo pakket wat er in past zonder aanpassingen is 2000 mha omdat deze anders te dik is om in de sleuf te passen waar het Ni-HM pakket zat.

Dan is er nog de optie om er 1 of 2 diodes tussen te zetten om de spanning iets omlaag te brengen naar een aanvaartbaar niveau.
Het gaat mischien om een verschil van 1V of minder.;)

Dus als je standaard lipo neemt en 2 diodes tussen je plus draad soldeert kan dat ook gewoon?

Laatst bewerkt door een moderator:
De spanningsval over diodes is sterk afhankelijk van de stroom die er doorheen loopt. Bij lage stroomsterkten is die spanningsval gering. De ontvanger en servo's krijgen dan toch de volledige Li-Po spanning.

Er zijn drie oplossingen.

1. Tussen de Li-Po en de ontvanger/servo's een limiter plaatsen die de Li-Po spanning verlaagt.
2. Een ontvangeraccu bestaande uit vier goede Ni-** cellen.
3. Een Esc met BEC gebruiken (werkt alleen bij electro-aandrijving).

Ok zover was ik nog niet. Esc met bec rij ik op mn savage xl brushless. Daar moest ik wel nog een externe bec opzetten. Nu heb ik weer een nitro buggy gekocht en wil niet terug naar de ellendige humppacks. Ik kwam de oplossing lifepo4 tegen. Dat lijkt me wel wat. Mn laders kunnen die ook laden volgens mij en je hebt geen bec nodig. Alleen nog even kijken of er wel een low voltage buzzer op moet.

Twee volle Li-Fe cellen hebben een spanning van 7,2 Volt. Nog altijd ruim meer dan 6 Volt.

Toch lees je wel eens dat twee Li-Fe cellen zonder problemen worden gebruikt als ontvangervoeding, maar risico is er zeker.

Li-Fe cellen zijn niet zo heel gevoelig voor diep-ontladen. Maar beter safe dan sorry...

Een low voltage buzzer voor Li-Po is niet geschikt voor Li-Fe cellen omdat de celspanning daarvan veel lager is. Weet zelfs niet eens zeker of Li-Fe buzzers wel bestaan.

LiFe gaat prima, een volle 5 cellen NiMh geeft ook snel 7.5 volt en nominaal kan dat ook 6.2 volt zijn. Ik rij nu een jaartje LiFe en ben er tevreden over.

Ik weet niet welke servo's er in de auto zitten, maar bij bigscale sneuvelen er bar veel door overbelasting. Meer dan 95% van alle servo's, die hier bij de servicedienst(*) voor reparatie binnenkomen zijn afkomstig uit de bigscale wereld. Ik heb er dan ook wel eens voor gepleit om in ieder geval beginners aan te raden een 4,8 Volt accu te gebruiken, maar dat blijkt in de autowereld aan dovemans oren te zijn gericht.

Met de keuze van je accu is het raadzaam daarmee rekening te houden, tenzij je een dikke portemonnee hebt. Of je nu een NiMH, LiFe of LiPo accu neemt, zorg er voor dat er een limiter of een schakelend bec-systeem achter zit. Hiermee is de kans op overbelasting een stuk geringer en levert de servo continu praktisch dezelfde prestaties totdat de accu echt leeg is.

De meest gangbare 6 Volt limiter begrenst de spanning tot 5,7 Volt. Bec-systemen zijn er van diverse fabrikaten en zijn er o.a. in 6 Volt uitvoering. Het stroomverbruik van een schakelende bec is verwaarloosbaar, dus daarover hoef je je niet druk te maken. Dit in tegenstelling tot een lineair bec-systeem, dat veel stroom verkwist.

(*)Robbe-Futaba, Multiplex, Hitec, Simprop, Graupner-JR, Graupner HoTT.

Stroomverbruik van een bec lig ik niet wakker van. Wel de ruimte die ie inneemt.

Ik heb op ebay een paar low voltage buzzers gekocht met display en instelbaar van 2,7 tot 3,4 volt. Voor belachelijk weinig.

Dit weekend eens goed meten en een paar life packjes bestellen bij de hobbykoning

Back